2023-04-22, 09:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är rörigt och mycket käbbel här nu, och det börjar bli svårt att hänga med i turerna. Kanske bättre att ni som (eventuellt) har en annan teori om händelseförloppet än den officiella (se länk nedan) helt enkelt förklarar hur ni då menar att det här egentligen skall ha gått till?
Digital pressträff om Palmeutredningen
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

En inte allt för liten brist i KPs pressträff är väl att någon egentlig gärningsbeskrivning när det gäller GM-SE lyser med sin frånvaro?

Punkterna där KP konstaterade att SE hade Palmekritiska grannar och att han måste haft ett vapen för att skjuta OP ersatte väl avsnittet där KP hade tänkt att presentera gärningsbeskrivningen gissar jag.
Citera
2023-04-22, 10:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I tråden påstås det att Engström säger att OP inte hade ett blodigt bröst.

Jag har ingen aning om din poäng här.

Tittar man på bilderna på skjortan ser det mesta blodet ut att komma från huvudet/munnen. Jag antar att en vinterrock utanpå detta inte blir så blodig på utsidan i första skedet och SE har väl aldrig pratat om OPs skjorta?

SE som vittne som höll sig i bakgrunden har bara sett på avstånd hur OP blödde ur munnen, "så att man inte såg tänderna". En häpnadsväckande bra gissning för en GM som flyr från polisen jagad av polisen men en trivial och korrekt observation från ett vittne.

Bilder OPs kläder:
http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/olof-palmes-klader.html

Edit: Om SE-GM bara hade sett blodpölen på trottoaren efteråt så är SEs uppgift till väktarna på mordnatten att det inte var så blodigt en väldigt konstig gissning. Det fanns bevisligen rikliga mängder blod på mordplatsen och en "osannolik" mördare skulle nog utgått ifrån att offret varit ordentligt nedblodat. (En "sannolik" mördare lämnade mordplatsen utan att registrera sina kontaktuppgifter hos polisen och återvände inte direkt till mordplatsen.)

Vittnet SE däremot beskriver hur OPs ytterplagg såg ut och där fanns inte mycket blod att tala om. Vittnet SE beskriver också OPs rygg när han lagts i framstupa sidoläge innan HLR. Att bilderna på kläderna i länken visar mer blod beror på att de är tagna efter HLR.

SE som vittne prickar även här in en detalj som vore svår för en GM att gissa om.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-22 kl. 10:17.
Citera
2023-04-22, 11:06
Medlem
Draifoss avatar
På tal om Idrestugan och mysteriet med toalettrullen. Jag har alltid utgått från att de här skid- och stugfotona är tagna i Idre:
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2019/02/idre_high.jpg?resize=800%2C420&ssl=1

Är det någon som vet om fotona är tagna i Idre? Enligt artikeln i Kringelfjordsnytt (s.10) berättar stugägaren att SE brukade hyra stuga i Storlien, och fotona kanske är tagna där: "Vid något tillfälle berättade Stig att han brukade åka skidor och då företrädesvis utför. Han berättade att han brukade hyra stuga i Storlien om jag inte minns fel."

Sedan på sid. 11 kan man läsa om en annan grej, att stugägaren hade lämnat tips om Christer Pettersson. Är det någon som känner till det tipset och kan länka?: "Vi ber om ursäkt att vi kommer försent säger den ena polisen, för sent säger jag frågande? Ja, lite drygt trettio år säger han och småler. Vi hittade din anmälan gällande att du även sett Christer Pettersson nära mordplatsen efter mordet. Den försvann i någon hög precis som din anknytning till Stig Engström."
https://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf
Senast redigerad av Draifos 2023-04-22 kl. 11:16.
Citera
2023-04-22, 12:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
På tal om Idrestugan och mysteriet med toalettrullen. Jag har alltid utgått från att de här skid- och stugfotona är tagna i Idre:
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2019/02/idre_high.jpg?resize=800%2C420&ssl=1

Är det någon som vet om fotona är tagna i Idre? Enligt artikeln i Kringelfjordsnytt (s.10) berättar stugägaren att SE brukade hyra stuga i Storlien, och fotona kanske är tagna där: "Vid något tillfälle berättade Stig att han brukade åka skidor och då företrädesvis utför. Han berättade att han brukade hyra stuga i Storlien om jag inte minns fel."

Sedan på sid. 11 kan man läsa om en annan grej, att stugägaren hade lämnat tips om Christer Pettersson. Är det någon som känner till det tipset och kan länka?: "Vi ber om ursäkt att vi kommer försent säger den ena polisen, för sent säger jag frågande? Ja, lite drygt trettio år säger han och småler. Vi hittade din anmälan gällande att du även sett Christer Pettersson nära mordplatsen efter mordet. Den försvann i någon hög precis som din anknytning till Stig Engström."
https://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf

Fjället i bakgrunden på bilden borde gå att identifiera. Jag har mer erfarenhet från Storlien än Idre även om jag varit på båda platserna. Jag tycker inte bilden liknar Storlien, där backarna ligger på en långdragen fjällsida ned mot en "dalgång" med väg och järnväg. Bakgrunden på SE-bilden ger inte mig "Storlienvibbar".

För den som vill se SE som GM kan man tycka att bilden känns arrangerad. SE tittar bort och verkar undvika kameran. LP såg GM-SE rakt i ansiktet så kvartsprofil valdes i bilden. Bilden innehåller också för mycket skid- och fjällmiljö i samma bild för att vara helt "spontan".

- Liftar.
- Fjällstugor.
- Skidor nedstuckna i snön.
- Fjäll i bakgrunden.
- Vit overall då SE hade blå då han dumpade mordvapnet.
- Hela klädseln känns vald för att ge ett allt annat än ett "mörkt" intryck som GM-SE uppvisade.
- "För mycket" skidattiraljer på SE själv, Stickad mössa, skidglasögon, tjocka Stenmarkfingervantar.

Ett "normalt" amatörfoto från perioden hade inte prickat in alla dessa saker i samma foto utan det hela ser genomtänkt och arrangerat ut, säkert för att ha något att visa för Polisen om de skulle knacka på dörren.

Edit: Det var väl inte så lätt att veta exakt när ett foto var taget 1986 om inte andra bilder på samma filmrulle innehöll något som gick att tidsbestämma. Då visste man åtminstone om bilden var "före" eller "efter". Har någon meteorologiska data för Idre veckan efter mordet? Sken solen verkligen?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-22 kl. 12:13.
Citera
2023-04-22, 13:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns i materialet en liten uppgift som framstår som försvinnande obetydlig, men som i själva verket är högintressant.

Den att SE efter vistelsen i Idre-stugan anmärker på att toalettrullen var suboptimalt placerad.

GM-SE blir i och med det antingen ett oöverträffat kriminalgeni, eller så framstår saken som tämligen besvärande för idén om honom som attentatsman.

Det faller bortom det rimligen tänkbara att någon som just råkat avrätta statsministern skulle ha själsligt utrymme för att besväras av en dylik futilitet och dessutom ha olägenheten så levande i sinnet efteråt att den påtalas.

Då kan vi sammanfatta den gångna veckan inom kriminologin så här:

1. Dömd till livstid på grund av en stegräknare.

2. Frikänd från Palmemordet tack vare en toalettrulle.

Eller så blev det business as usual där borta i Idre. Han studsade tillbaka snabbt?

I rättegångar kan det framgå hur de som begår grova brott ibland lever efter en helt egen skala vad gäller viktigt och oviktigt, rätt och fel, rättvisa och orättvisa, o.s.v. En brist på empati?

Skandiamannen jämförde mordet på statsministern med ett vådaskott under en älgjakt.

Att revolvern riktades mot LP var lika illa som att "skjuta mot ett oskyldigt djur" ...
Citera
2023-04-22, 14:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Då kan vi sammanfatta den gångna veckan inom kriminologin så här:

1. Dömd till livstid på grund av en stegräknare.

Eller så blev det business as usual där borta i Idre. Han studsade tillbaka snabbt?

I rättegångar kan det framgå hur de som begår grova brott ibland lever efter en helt egen skala vad gäller viktigt och oviktigt, rätt och fel, rättvisa och orättvisa, o.s.v. En brist på empati?

Skandiamannen jämförde mordet på statsministern med ett vådaskott under en älgjakt.

Att revolvern riktades mot LP var lika illa som att "skjuta mot ett oskyldigt djur" ...

Vad finns det rent konkret för belägg förutom Ålandskvinnans fria fantasier att SE ägnade sig åt grova brott?

Känner du till något som du inte vill skriva om i tråden? Är rättegångar verkligen rätt forum att analysera beteenden? Borde inte de som deltar i en rättegång väga sina ord på guldvåg?

SE var ganska tydlig i rättegången mot CP att han var ett vittne och de som berättar om SEs personlighet målar väl aldrig upp bilden av en empatistörd person när de pratar om honom?

Jag tror poängen med den "mindre optimala" kommentaren gav viss tyngd till att SEs hjärna inte var fullt ockuperad med förväxlingsteorier, mordvapendumpningar, Ålandsresor och arbetsplatsbesök, samt naturligtvis hur han skulle hålla media och PU i ett järngrepp i Idrestugan dit kvällstidningarna kom först nästa dag.

Som ett oskyldigt vittne hade SE dock mycket tid över i Idre åt att fundera på hur stugan skulle kunna förbättras. Kanske fanns det även tid att arrangera en bra semesterbild där nästan allt avbildades som anknöt till normalt skidåkande?

Edit:
Jag tycker bakgrunden på bilden med SE från fjällen och denna webbkamera från Idre har vissa likheter.

Webbkamera Idre
http://www.webbkameror.se/skidkameror/idre/idre_6_640.php

Bild:
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-22 kl. 14:45.
Citera
2023-04-22, 15:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Din teori om "GM-SE" är spännande. Du brukar beskriva honom som att han har agerat synnerligen rationellt (överlagt, uttänkt, beräknande, dristigt, avancerat). och att han har varit unikt kallsinnigt beräknande och förekommande, en informationscentral, ett deduktivt geni.

Men just den här anmärkningen han tydligen skall ha gjort om toalettrullens placering i stugan i Idre, på vilket sätt menar du att den uppgiften skulle göra din "GM-SE" till ett oöverträffat kriminalgeni?

Det är svårt att tänka sig att en toalettrullehållares belägenhet kan ha varit levande i sinnet hos en person som tillbringat en vecka i en stuga efter att ha råkat skjuta statsministern.

Mer tänkbart förekommande i GM:s sinne torde istället varit vad hände, stormning, livstids fängelse, eftermälet, hur ska mor överleva, självmord, hur ska jag agera, informationsinhämtning osv.

Att som GM anmärka på ett förhållande som en dagsfärsk GM rimligen inte kan haft en enda annan än efemär tanke på vittnar om en subtilt utstuderad och förfaren skicklighet som är mer avancerat förfinad än GM-SE:s oerhört förekommande ageranden i andra avseenden.

Det är min poäng och helt enkelt genialt om han är GM.
Citera
2023-04-22, 15:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Så pass. Jag går inte riktigt så långt. Men denna lilla sak bör beaktas då den är i sammanhanget något anmärkningsvärd. Om han är GM, vill säga. Med vittnet SE förenar den sig utan krångliga antaganden.

Citat:

Ja, vi pratar här om den lexikala innebörden av psykopati. Att inte bekommas av sådant som mer normalfungerande tar djupa intryck av. Jag kan inte påstå att jag sett några sådana drag hos honom.

Det blir återigen lite av det här att ha en GM-SE till hands för varje omständighet.

Hade inte GM-SE förresten panik dagarna efter mordet, vilken motiverade honom till drastiska åtgärder?
Citera
2023-04-22, 17:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är svårt att tänka sig att en toalettrullehållares belägenhet kan ha varit levande i sinnet hos en person som tillbringat en vecka i en stuga efter att ha råkat skjuta statsministern.

Mer tänkbart förekommande i GM:s sinne torde istället varit vad hände, stormning, livstids fängelse, eftermälet, hur ska mor överleva, självmord, hur ska jag agera, informationsinhämtning osv.

Att som GM anmärka på ett förhållande som en dagsfärsk GM rimligen inte kan haft en enda annan än efemär tanke på vittnar om en subtilt utstuderad och förfaren skicklighet som är mer avancerat förfinad än GM-SE:s oerhört förekommande ageranden i andra avseenden.

Det är min poäng och helt enkelt genialt om han är GM.
Det skulle också kunna handla om att du vill bygga en nidbild av teorin om SE som gärningsman, dvs. att du skapar din egen överdrivet listige "GM-SE" som du sedan lätt kan avföra som "osannolik". En slags halmgubbe helt enkelt.
Citera
2023-04-22, 17:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vi kan ju ta och resonera lite. Det blir ju inte bevis men kanske att det stärker/förminskar "teorin/spekulationen" om Sucksdorfsvapnet som mordvapnet.

Jag har inte noterat allt om detta men har för mig att Stig Engströms anställning på Skandia började 1969. Då var https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona styrelseledamot i Skandia tillika ledare för Stay Behind.

Samma år om jag inte missminner mig så tar Försvarsdepartementet över det "politiska och budgetansvaret för Stay Behind" och införlivar av William Colbys rekryterade officerare i Stay Behind-strukturen (obs officerarnas "dubbla lojaliteter", en gång CIA, alltid CIA).

Den interna kontrollen blir striktare och behovet av ex vis mikrofilmframkallning sköts formellt och korrekt av Försvarsmakten utom CIA:s kontroll.

Stig Engström kan ha anställts för att sköta klandestint/hemliga uppdrag inom sitt yrkeskunnande för subversiva element inom Stay Behind under https://wpu.nu/wiki/Alvar_Lindencrona ledning.

Nu till teori/spekulation.

Jag har fått muntlig information om att Stig Engström skall ha haft kontakt med minst en svensk officer rekryterad av William Colby, foton skall finnas. Har tyvärr inte tillgång till dessa. Officeren skall ha deltagit i strider i både Finland och Norge under 2VK, dvs mot både Sovjet som Nazityskland, och verkat under täckidentitet. Hans namn finns inte med i någon förteckning över typ Finlandssvenskar etc. vad jag har sett.

Nu till spekulationen.

Efter kriget skall en man under denna täckidentitet varit delaktig i typ "jakt på naziförbrytare" och i denna verksamhet kommit till Sydamerika, inklusive Brasilien, och dödat två män med vad jag tror är Sucksdorffsvapnet. En av männen dödades "inte långt ifrån där Sucksdorff bodde, tänk Norrlandsavstånd.

Sucksdorfsvapnet "beslagstogs" och kom på för mig okänd väg till Sverige och användes vid mordet på Olof Palme.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sucksdorffsvapnet

1. Brukar man såga av pipan på illegala revolvrar? Då förklarar det kanske varför GM missade LP utan korn och hur mördaren fick ned ett vapen med 8 tums pipa i handledsväskan på DBG.

2.Umgicks Arne S med kriminella som "beslagtog" vapnet hemma hos honom 1977? Fanns det oklarheter runt "stölden"?

3. Var skåran i kolven på vapnet en markering från "morden" i Brasilien?

4. Hade AS kopplingar till exilnazister i Brasilien kanske han också umgicks i liknande högerexrema kretsar i Sverige. Det kan ha funnits Palmekritiska personer i dessa kretsar.

5. Kan SE ha umgåtts med någon av dessa Palmekritiker med kopplingar till ASs "Brassenassar" i skumma källarlokaler i Täby?

6. Vad hade SE för kopplingar till Sigge C? Båda var intresserade av kortspel, men Sigge spelade väl knappast kontraktsbridge som den halsulade hobbymoderaten från Täby?
Citera
2023-04-22, 17:52
Avstängd
Jag tycker att SE:s hang-up på "vart toalettrullebehållaren sitter" tyder på att han har en variant av funktionsnedsättning, typ asperger eller lättare autism, att han fastnar i detaljer (som vanliga människor inte reflekterar över alls, eller släpper ganska omgående), en slags långsinthet, vilket även tar sig i uttrycks omkring sin rättshaverism, osv. Detta beteende lär ju (enligt kollegor) även ha försvårat hans arbete; sent inlämnande av material, han satt och nötte/förbättrade ovidkommande detaljer in på mållinjen, drog ofta över tid, fick jobba över sent på kvällar, han drack sannolikt för att få "tyst i huvudet".

Skulle han vara GM, skulle det kanske även förklara varför han ändrar/utvecklar sin story rätt ordentligt över en fem års period, till både kollegor, utredare, journalister och vid rättegångarna. Hans utvecklande av sina storys skiljer sig anmärkningsvärt mot övriga vittnens utvcekande, även LL:s.
Citera
2023-04-22, 18:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det skulle också kunna handla om att du vill bygga en nidbild av teorin om SE som gärningsman, dvs. att du skapar din egen överdrivet listige "GM-SE" som du sedan lätt kan avföra som "osannolik". En slags halmgubbe helt enkelt.

Först och främst, så kan man bedöma toarullhållarsaken i relation till en GM-SE även utan några föreställningar om komplexitetsgraden i hans ageranden som sådan i övrigt. Så man kan ju börja där.

Den andra frågan och nu lämnar vi väl rullen. Jag anser inte att GM-SE:s ageranden efter mordet beskrivet som förekommande och förslaget innebär en så kallad halmgubbe. Detta dels eftersom jag anser att det är en rimlig beskrivning av hur det förhåller sig och dels då jag inte fäktar mot den med någon större iver.

Däremot menar jag med viss regelbundenhet här att GM-SE:s ageranden av denna typ är svåra att förena med annat han tar för sig och som är mer åt det tokiga och stolliga hållet. Jag tycker inte att GM-SE håller ihop på samma sätt som det tokiga/stolliga vittnet SE gör det.

Att GM-SE agerar i enlighet med hur jag beskriver det är väl inte ens kontroversiellt bland flertal skribenter som ser SE som en betydligt mer trolig GM än jag gör, även om jag kanske formulerar hans dristighet spetsigare än de skulle göra. Sen är det ju en vanlig uppfattning att det är inga märkvärdigheter att en GM agerar som SE och där håller jag inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in