Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
På tal om Idrestugan och mysteriet med toalettrullen. Jag har alltid utgått från att de här skid- och stugfotona är tagna i Idre:
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2019/02/idre_high.jpg?resize=800%2C420&ssl=1
Är det någon som vet om fotona är tagna i Idre? Enligt artikeln i Kringelfjordsnytt (s.10) berättar stugägaren att SE brukade hyra stuga i Storlien, och fotona kanske är tagna där:
"Vid något tillfälle berättade Stig att han brukade åka skidor och då företrädesvis utför. Han berättade att han brukade hyra stuga i Storlien om jag inte minns fel."
Sedan på sid. 11 kan man läsa om en annan grej, att stugägaren hade lämnat tips om Christer Pettersson. Är det någon som känner till det tipset och kan länka?:
"Vi ber om ursäkt att vi kommer försent säger den ena polisen, för sent säger jag frågande? Ja, lite drygt trettio år säger han och småler. Vi hittade din anmälan gällande att du även sett Christer Pettersson nära mordplatsen efter mordet. Den försvann i någon hög precis som din anknytning till Stig Engström."
https://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf
Fjället i bakgrunden på bilden borde gå att identifiera. Jag har mer erfarenhet från Storlien än Idre även om jag varit på båda platserna. Jag tycker inte bilden liknar Storlien, där backarna ligger på en långdragen fjällsida ned mot en "dalgång" med väg och järnväg. Bakgrunden på SE-bilden ger inte mig "Storlienvibbar".
För den som vill se SE som GM kan man tycka att bilden känns arrangerad. SE tittar bort och verkar undvika kameran. LP såg GM-SE rakt i ansiktet så kvartsprofil valdes i bilden. Bilden innehåller också för mycket skid- och fjällmiljö i samma bild för att vara helt "spontan".
- Liftar.
- Fjällstugor.
- Skidor nedstuckna i snön.
- Fjäll i bakgrunden.
- Vit overall då SE hade blå då han dumpade mordvapnet.
- Hela klädseln känns vald för att ge ett allt annat än ett "mörkt" intryck som GM-SE uppvisade.
- "För mycket" skidattiraljer på SE själv, Stickad mössa, skidglasögon, tjocka Stenmarkfingervantar.
Ett "normalt" amatörfoto från perioden hade inte prickat in alla dessa saker i samma foto utan det hela ser genomtänkt och arrangerat ut, säkert för att ha något att visa för Polisen om de skulle knacka på dörren.
Edit: Det var väl inte så lätt att veta exakt när ett foto var taget 1986 om inte andra bilder på samma filmrulle innehöll något som gick att tidsbestämma. Då visste man åtminstone om bilden var "före" eller "efter". Har någon meteorologiska data för Idre veckan efter mordet? Sken solen verkligen?