2023-04-22, 15:22
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Eftersom jag värnar om min anonymitet så tänker jag inte svara på det. Men jag kan säga att om jag var du hade jag inte stuckit ut näsan allt för långt i diskussionen om kunskap och längd på studier :-)

Jag har tolkat in ditt budskap absolut - Och vill passa på att skicka med dig, i din kommande jurist/advokat-karriär, att det krävs mod för att bli advokat. Att peka ut en alternativ gärningsman, påstå att någon ljuger eller riskera att man upplevs som okänslig ingår i jobbet.

/Vi ses ute på fältet!

Ingår det även i jobbet som advokat att ljuga? Inte personligt riktat mot dig förstås, men utläser genom raderna att du är insatt. Något jag länge funderat på - är det verkligen att tillvarata sin klienter intressen att oktitiskt spela med i eventuella lögner, istället för att uppmuntra henne/honom att vara ärlig? Vilket konstigt yrke, både åklagare och försvarare. Verkar som det inte finns någon speciell etisk grund, den som ljuger bäst... Nu handlar ju tråden om J och M och T. Och man blir förundrad över hur folk ljuger för att skydda sig själva tom när något är uppenbart. Var finns medkänsla med brottsoffret och dess anhöriga?
Citera
2023-04-22, 15:24
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Du får tänka på att hon lider av selektiv minnesförlust
Hade de tagit denna van till Göteborg oxå ? Med sovplatser ..https://anonfiles.com/59AdQcmfze/5A5BF56B_E710_4DC6_A1A2_8B2971BCB0C2_jpeg
Och när de kom hem till Vetlanda så hade hon lagt sig och knoppat fram till 20 om jag inte missminner mig .

Nu kommer inte jag ihåg om hennes mamma sa något i förhör om Maja åt något innan hon stack på förfesten. Någon annan kanske har fup öppen och orkar kolla upp?
Citera
2023-04-22, 15:28
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Lyssnar på Maja som beskriver helgen. Hon var i skolan på fredagen, åkte direkt till Göteborg, vaken till kl 6 på morgonen. Åkte hem till Vetlanda, ja och hade inte ätit något.

Ursäkta, åt inte de på mc donalds i Göteborg och sedan i Borås (vill jag minnas) på vägen hem? Hur kommer hon undan med allt hon blåljuger om. Blir så irriterad när jag lyssnar på henne!

Psykopater ljuger så mycket att de glömmer bort vad de själva sagt, det blir komiskt ibland.
Citera
2023-04-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Är det bara jag som tycker det är skitjobbigt att lyssna på MH när hon pratar under rättegången?
Har lyssnat klart de förhören som finns ute och man hör ju att hon verkligen är efterbliven.

upplever det med, väldigt ledande frågor.... pratar ju förfärligt långsamt också ..
Citera
2023-04-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyinawake
Varför ska M betala högre skadestånd än J? Är det inkomstbaserat?

JJ överklagade sitt skadestånd, det gjorde inte MH.
Citera
2023-04-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ingår det även i jobbet som advokat att ljuga? Inte personligt riktat mot dig förstås, men utläser genom raderna att du är insatt. Något jag länge funderat på - är det verkligen att tillvarata sin klienter intressen att oktitiskt spela med i eventuella lögner, istället för att uppmuntra henne/honom att vara ärlig? Vilket konstigt yrke, både åklagare och försvarare. Verkar som det inte finns någon speciell etisk grund, den som ljuger bäst... Nu handlar ju tråden om J och M och T. Och man blir förundrad över hur folk ljuger för att skydda sig själva tom när något är uppenbart. Var finns medkänsla med brottsoffret och dess anhöriga?

Nu vet jag inte exakt vad du menar med "att ljuga". Men en advokat har ju inte en aning om "vad som egentligen har hänt" och kan därmed inte säga/veta om klienten ljuger. Dessutom spelar det ingen som helst roll för en advokat, och dennes uppdrag, om klienten ljuger eftersom den har rätt att göra detta. Så hur man än vänder och vrider på det så faller man tillbaks till vad som är uppdraget, dvs att tillvarata klientens intresse.

Sedan är det ju inte alltid så att en advokat "okritiskt spelar med i lögner". För när en advokat och dennes klient sitter i enrum och klienten lägger fram en heltokig eller orimlig berättelse, som överhuvudtaget inte går ihop med utredningen, så kan advokaten ge rådet att personen skall erkänna eller medge vissa omständigheter. Om sedan klienten ändå står på sig, så är det klientens berättelse/inställning som advokaten har att förhålla sig till.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att advokater och åklagare(?) inte har några etiska grunder. För deras yrken består av massa etiska grunder. En åklagare har objektivitetsplikt, vilket innebär att han skall lyfta fram sådant i utredningen som både är till nackdel och fördel för den tilltalade. En åklagare får dessutom bara väcka åtal om den tror att det kommer leda till en fällande dom - och tror vederbörande inte detta så skall utredningen läggas ned.

En advokat har visserligen ingen objektivitetsplikt (då denne endast skall se till klientens intressen) men är omgiven av advokatsed/etik. En del i detta är att en advokat inte får främja orätt. Vilket innebär att en advokat inte får medverka till brott eller främja en klients intressen på ett otillbörligt sätt.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-22 kl. 16:00.
Citera
2023-04-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok! Tänkte att man vid inläggning på RPV inte kan uppfylla sina förpliktelser som dömd (sysselsättningsplikt etc) och därför inte egentligen ”avtjänar” straffet under vårdtiden.

Men det hade väl varit lite väl hårt att se på det viset.

Först och främst är det ju inte rättspsykiatrisk vård vederbörande överförs till, utan psykiatrisk vård. Rättspsykiatrin är ju bara en plats för själva vården. Det händer dessutom att fängelseintagna vårdas på psyk-avdelningar på vanliga sjukhus också.

Ja, det hade varit väldigt hårt med tanke på att man inte själv väljer att behöva läggas in på sjukhus. Man kan ju ha en svår sjukdom eller vara i behov av operation.
Citera
2023-04-22, 16:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här är några punkter som inte M själv berättat utan istället ljugit om, men som framkommit genom vittnen och bevisning.

T har inte velat ha med M i gänget enligt M s mamma och relationen mellan T och M inte varit friktionsfri.

M har betett sig hotfullt mot T. Hindrat henne från att komma ut från ett rum.

T har berättat att hon varit rädd för M.

Varit med vid en skadegörelse tillsammans med J och ljugit om det.

Medveten om alla bränder och samtalat om att knuffa ner M s kk för en balkong, samt närvarande timmen innan alla bränder.
Understruken text; hänvisa gärna till citat i FUP för sammanhangets skull.

Är det detta samtal du refererar till? : "Eh, och det var, ja men då har hon också försökt säga liksom att vi ska, att vi ska bränna inne honom i hans hus och att han ska få sin hämnd och att, eh, ja och sen så var vi på någon efterfest hemma hos Theodor och då var Pontus också där och hon, hon alltså helt plötsligt så här springer till mig typ och säger att ska vi inte putta ner Pontus från balkongen. Han var ute på balkongen just då och, eh, och jag sa liksom nej, nej, ja och ja försökte få henne att tänka på annat liksom. Eh, jag tänkte ju också så här men hon skämtar ju och så men sen frågade jag henne dagen efter så här du drev väl om det där med att ja putta ner Pontus från balkongen och hon bara nej jag var fullt seriös."
Citat:
En vanelögnare där hon ljugit om vad hon ska göra och vad hon gjort inför sina föräldrar i flera år.
Hon har ljugit alternativt undvikit att berätta sanningen för sina föräldrar ibland, ja.
Citat:
Enligt mig beteenden som pekar mot att hon är skyldig.
Citat:
Letat efter T inne på Nöjet i ett upprört tillstånd.
Säger att hon gick in en gång på Nöjet för att se om T var kvar. (hon gick in flera gånger).
Skulle hon ha sett upprörd ut för att hon var arg på T, menar du?

Gick in på Nöjet på uppmaning av J som ville prata med T, ja.
Citat:
Hon ställer krav på att följa med till J s lägenheter i form av att det inte får förekomma nåt bråk och att konflikten inte är hennes och går därför och lägger sig. Klart är att hon haft en egen konflikt med T där hon både skrämt upp henne och fysiskt motat bort henne halvtimmen innan.
Säger T något i sitt sms till sin pojkvän om att M skrämt upp henne? Hon har särat på tjejerna, inget annat.
Citat:
Påstår att hon var redlöst berusad men ingen annan har upplevt henne märkbart påverkad. (Precis innan ankomst till lgh så filmar hon ett rådjur och hörs prata)
Vad har filmandet med saken att göra? Redlöst berusad har aldrig uttryckts. Däremot är hon berusad, trött och illamående och är "inte riktigt med i matchen" som hon själv uttrycker det.

Alkoholkonsumtion: några glas vin, två shots på 6 cl vardera, varav den sista sveps mot slutet.
Citat:
Hon lägger ifrån sig mobilen samma minut som J gör det och använder den inte förens en timme senare när hon svarar på ett sms från J.
Varför använder M inte sin mobil när tjejerna sitter i köket, innan mordet?
Citat:
Hon ljuger om att hon sover vid tider hon inte gör det.
TR har godkänt 02:19-tiden, däremot inte 02:43-tiden därför att det i domslutet står att grannen uppfattar dunsarna efter kl 02:40, vilket innebär att hon skulle ha rört sig i lgh under ett pågående mord.
Citat:
Hennes telefon rör sig minuter från att T har mördats.
Hur många minuter? Fortfarande oklart.
Citat:
Hon ställer inga frågor om vad som har hänt med T.
Hon är chockad och omtöcknad, vill inte veta?
Citat:
Hon larmar inte trots att flertal chanser har dykt upp, både i anslutning till mordet och efteråt.
Vi beter oss långt ifrån alltid rationellt i stressade eller traumatiska situationer. Det inkluderar även personer som normalt sett är både intelligenta och rationella.
Citat:
Trots att hon säger att hon är rädd för J tar hon inte med sin egna telefon när dom ska dumpa kroppen.
Är väl just rädslan och den otäcka överraskningen i situationen som gör att hon glömmer sin mobil?
Citat:
Ljuger för både föräldrar, kompisar och T s pojkvän dagen efter mordet och säger att hon gick hem.
Är det lätt eller svårt att berätta för sina egna föräldrar vad hon just har varit med om? Beträffande A*bin så svarar hon först efter att ha frågat bossen vad hon ska svara.
Citat:
Ändrar sin historia efter varje gång den gamla blivit motbevisad och slutar med att hon sover vid varje kritiskt moment.
Hon har J:s ord att förhålla sig till. Men vidhåller förhören igenom att tjejerna satt i köket och hon i annat rum samt två besök till badrummet.

I övrigt uppvisar hon klara symtom på posttraumatiskt stressyndrom; se samtliga förhör under rättegången. Framkommer även i FUP.
Citat:
J s beteende talar i samma riktning. Att M var med vid mordet.
Hon skulle inte lämna lägenheten flera gånger med en död kropp tillsammans med sin kompis.
J borde ha hunnit att dra ut T till förrådet bakom dörren direkt efter mordet, en sträcka på 5 m.
Grannen hade ringt på dörren och J insåg att det kunde vara kört om hon inte omedelbart fick undan kroppen.
Citat:
Hon skulle inte skicka sms när hon är i driven med risk att att kompisen vaknar och ser kroppen.
Instämmer; se förrådsteorin och flertalet öppningar och stängningar av dörren innan J går ner.
Citat:
Hon litar på att M inte säger nåt och därför dröjer det tills kvällen efter, då dom pratar om mordet och kommer överens om vad dom ska säga.
De kommer enligt J överens om att ses senare under dagen.
J vet var hon har sin tjänare, särskilt nu när hon har involverat henne i dumpningen och hotat med självmord.
Citat:
Dom håller sig till samma lögn tills den spräcks.
Citera
2023-04-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Har läst att lagstiftarnas ambition, är att livstid skall vara normalstraffet för mord.
Men jag pratar inte rent juridiskt, moraliskt är inte livstid ett för hårt straff.
Om inte lagstiftningen hängt med, måste den kanske uppdateras.
Mitt intryck är att HD slår knut på sig själva för att mildra lagar.
Varför ligger ofta straffen i nedre delen av straffskalan?
Varför krävs så lite, för det skall anses att man har stark anknytning till Sverige, svårt att utvisa våldtäktsmän efter en dom i HD.

Det var ju bara två månader sedan som HD ändrade Hovrättens friande dom i Märsta-mordet till livstids fängelse - och dessutom fläskade på med ett ett ganska generöst prejudikat om bevisvärdering i mål med indiciebevisning...
Citera
2023-04-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det står varje dag om gängkriminella i tidningen, alla politiska partier pratar om det och har det som en av dom viktigaste frågorna. Offret här är inte gängkriminell eller kriminell öht. Det är en jävligt stor skillnad. Det handlar om två unga tjejer som kallt mördar sin väninna och sen eldar upp hennes kropp, nekar till allt länge. Det är ett unikt brott t.o.m. enligt en forskare på kvinnlig psykopati. Du måste ha rätt svåra problem med att tolka information om du inte förstår nyhetsvärdet i detta.
Du missade kanske också att det liknande mordet på Jon Hron på 90-talet varit jättekänt för att offret var en ung och snäll kille precis som Tove var en ung och snäll tjej, han dödades av två skolkamrater (nynazister). Det finns fler såna brott som upprört folk, tex en dödsmisshandel som Silbersky försvarade, där offret var en ung kille som precis fyllt 17 år och blev mördad av några skolkamrater utanför en fest.
Det var även en stor nyhet när en oskyldig kvinna med sitt nyfödda barn i famnen sköts till döds av gängkriminella i Malmö. Eller den 12-åriga flickan som sköts till döds av gängkriminella utanför en bensinmack. Arbogakvinnan. Lex Esmeralda. Osv osv. Det är värre när offren är oskyldiga istället för andra mördare som frivilligt gett sig i kast med rå-psykopater som mördar hela tiden.

"Lex Esmeralda" var inte Mord. Tingsrätten dömde till Grovt vållande till annans död och Hovrätten dömde till Dråp...
Citera
2023-04-22, 16:18
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
upplever det med, väldigt ledande frågor.... pratar ju förfärligt långsamt också ..
Japp!
Vem är det som skäller ut advokaten under rättegången?
Är det åklagaren eller ordförande?
Citera
2023-04-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Understruken text; hänvisa gärna till citat i FUP för sammanhangets skull.

Är det detta samtal du refererar till? : "Eh, och det var, ja men då har hon också försökt säga liksom att vi ska, att vi ska bränna inne honom i hans hus och att han ska få sin hämnd och att, eh, ja och sen så var vi på någon efterfest hemma hos Theodor och då var Pontus också där och hon, hon alltså helt plötsligt så här springer till mig typ och säger att ska vi inte putta ner Pontus från balkongen. Han var ute på balkongen just då och, eh, och jag sa liksom nej, nej, ja och ja försökte få henne att tänka på annat liksom. Eh, jag tänkte ju också så här men hon skämtar ju och så men sen frågade jag henne dagen efter så här du drev väl om det där med att ja putta ner Pontus från balkongen och hon bara nej jag var fullt seriös."
Hon har ljugit alternativt undvikit att berätta sanningen för sina föräldrar ibland, ja.

Skulle hon ha sett upprörd ut för att hon var arg på T, menar du?

Gick in på Nöjet på uppmaning av J som ville prata med T, ja.
Säger T något i sitt sms till sin pojkvän om att M skrämt upp henne? Hon har särat på tjejerna, inget annat.
Vad har filmandet med saken att göra? Redlöst berusad har aldrig uttryckts. Däremot är hon berusad, trött och illamående och är "inte riktigt med i matchen" som hon själv uttrycker det.

Alkoholkonsumtion: några glas vin, två shots på 6 cl vardera, varav den sista sveps mot slutet.
Varför använder M inte sin mobil när tjejerna sitter i köket, innan mordet?
TR har godkänt 02:19-tiden, däremot inte 02:43-tiden därför att det i domslutet står att grannen uppfattar dunsarna efter kl 02:40, vilket innebär att hon skulle ha rört sig i lgh under ett pågående mord.
Hur många minuter? Fortfarande oklart.
Hon är chockad och omtöcknad, vill inte veta?
Vi beter oss långt ifrån alltid rationellt i stressade eller traumatiska situationer. Det inkluderar även personer som normalt sett är både intelligenta och rationella.
Är väl just rädslan och den otäcka överraskningen i situationen som gör att hon glömmer sin mobil?
Är det lätt eller svårt att berätta för sina egna föräldrar vad hon just har varit med om? Beträffande A*bin så svarar hon först efter att ha frågat bossen vad hon ska svara.
Hon har J:s ord att förhålla sig till. Men vidhåller förhören igenom att tjejerna satt i köket och hon i annat rum samt två besök till badrummet.

I övrigt uppvisar hon klara symtom på; posttraumatiskt stressyndrom se samtliga förhör under rättegången. Framkommer även i FUP.

J borde ha hunnit att dra ut T till förrådet bakom dörren direkt efter mordet, en sträcka på 5 m.
Grannen hade ringt på dörren och J insåg att det kunde vara kört om hon inte omedelbart fick undan kroppen.
Instämmer; se förrådsteorin och flertalet öppningar och stängningar av dörren innan J går ner.
De kommer enligt J överens om att ses senare under dagen.
J vet var hon har sin tjänare, särskilt nu när hon har involverat henne i dumpningen och hotat med självmord.

Ja, det var den delen av förhöret jag syftade på.

Jag tror hon är uppjagad när hon går in och ut från Nöjet. Hon nämner flera gånger att hon är väldigt berusad och även inte ätit något, vilket hennes kontoutdrag motbevisar med ett köp på max på 144 kr kl 13:03. Om hon åt senare vet jag faktiskt inte.

Att hon filmar rådjuret är ett tecken på att hon är tillräckligt uppmärksam på att notera det och även väljer att filma det är enligt mig ett tecken på att hon inte är såpass berusad som hon försöker ge sken av. 1-2 timmar senare klarar hon av att bära ena änden av en död kropp. Låter mer som en salongsberusning som även alla vittnen och det dokumenterade alkoholintaget visar på.

Finns inga tecken på att hon vare sig är chockad eller traumatiserad. Hennes aptit och normala beteende tyder på motsatsen. Hennes selektiva minne är också ett bevis på att hon minns det hon vill minnas.

Hon ”glömmer” sin mobil som hon brukar, när hon ska göra något hon inte vill föräldrarna ska veta.

Vilka symptom på posttraumatiskt stressyndrom visar hon på under förhöret i rätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in