2023-04-22, 15:00
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom tror väl enbart på vissa delar av J s berättelse där det finns stödbevisning.

Exakt. Man tror på de delar där det finns stödbevisning. Hade Majas vittnesmål haft stödbevisning hade man trott på henne. Vid en ord mot ord situation är det stödbevisnlngen som bestämmer rättens domslut.
Citera
2023-04-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
NEJ det är inte första gången en person under 21 döms till livstids fängelse för mord!

Har du missat denna dom?

Eleven som mördade två lärare på Malmö Latinskola blir den första 18-åringen i Sverige som döms till livstids fängelse

Vi har även en 19-åring som i februari dömdes till livstids fängelse för mordet inne på Nordic Wellness Gym i Tuve, Göteborg.
Citera
2023-04-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej. En fängelsedom kan inte "ändras" till en RPV.
(Ända möjligheten för detta skulle vara att man hittar nya bevis/omständigheter som tyder på att vederbörande var psykiskt sjuk vid gärningen och därefter begära resning hos Högsta Domstolen...och något sådant liknande har aldrig hört talats om)

OT-fråga: om dömd i fängelse får psykbryt/vårdintyg och överförs till RPV, ”fryses” då verkställighetstiden för fängelsestraffet eller tickar den på?
Citera
2023-04-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag ser nu när jag öppnar FUP med annan läsare att det går att utläsa tiderna från skärmdumparna och att det inte finns något mer intressant där.

T hade en Samsung-telefon och man har access till Ts Google-konto där platsinformation sparats. I Samsung Health som är motsvarande Hälsa-app loggar man in med sitt Samsung-konto. Har T använt sig av den appen eller om den sparar data oavsett så kan det finnas mer precis aktivitetsdata där. Här undrar jag om man provat att logga in på Samsung-kontot med samma användarnamn och lösenord som till Google. Annars behöver man hitta telefonen.

02:47 Börjar bilresan. Vet inte om det går att säga något om Ts telefons rörelser minuterna innan.

Enligt J stoppade hon Ts telefon i en påse. J hade inte heller med sig sin egna telefon.

J: Eh, telefonen, jag vet inte, jag vet att den stoppade den i en plastpåse. Eh, jag vet faktiskt
inte varför. Jag hade inte så många naturliga förklaringar till något liksom och sen så tog jag
på min jacka tror jag och stoppade mobilen i jackfickan och tänkte väl att jag skulle slänga
den någon annanstans. Och nycklarna stoppade jag också i jackfickan, min jackficka och sen
så bara tog jag ett par skor. Jag sa till Maja att jag skulle gå ner och cykla bort cykeln och jag
tror att jag sa att jag skulle hämta bilen då också för jag behövde ju få fram bilen och
transportera bort Tove med bil då. Eh, så och då gick jag ner och tänkte göra det men då
träffade jag på grannen så då och sen gick jag upp och hämtade min mobil och sen åkte vi till,
ja till Mc Donald´s istället och så där och ja i samband med det så hämtade jag också
plastpåsen med vinet då, eh, i Toves cykelkorg när vi gick förbi och ja sen var vi tillbaka och
då gick jag upp med maten så och Maja åt då i vardagsrummet.

EDIT: Ser nu att det går att koppla sitt Google-konto till Samsung Health. Om det skett kanske det går att få ut rörelseaktiviteter den vägen.

Stegen i Samsung Health synkas inte till Google.
Citera
2023-04-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
OT-fråga: om dömd i fängelse får psykbryt/vårdintyg och överförs till RPV, ”fryses” då verkställighetstiden för fängelsestraffet eller tickar den på?

Straffet tickar på. Han är ju fortfarande under ett fängelsestraff, bara med skillnaden att hen behöver vårdas för psykisk ohälsa.
Citera
2023-04-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Ja precis som när JJ och MH skrämde TT så mycket att hon låste in sig på toalett. Sedan kunde TT inte komma ut för att de stod utanför dörren. Redan där och då hade hon kanske blivit mördad om hon inte använt mobilen för att kontakta folk om vad som händer. Det är osannolikt att JJ skulle opererat själv den här gången i en närmast identisk situation.

Visst ringde TT A alldeles innan de gick upp till JJ ?
T kanske sa något om att han hade sagt att han inte tyckte det var någon bra idé .
Och JJ då har ryckt mobilen ifrån T .

Jag har väldigt svårt att se att de , tre st unga tjejer på efterfest har suttit och pratat i nästan en timme utan att någon av dem har kollat av sin mobil en enda gång .
Hade de haft trevligt borde det kanske ha hörts nåt högt fylleskratt / skrik .
De hade inte träffats på så länge och hade en återförening . Att inte någon av dem tog en snap , ”kolla vilka som är på efterfest ihop”.
Eller T att hon inte smsade A och skrev att det var trevligt eller att det inte var det.
Nej jag tror nog nästan på J att det hände något direkt när de klev in . Men vad de har gjort mot henne fram till dunsen det vet jag inte .
Citera
2023-04-22, 15:11
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Visst ringde TT A alldeles innan de gick upp till JJ ?
T kanske sa något om att han hade sagt att han inte tyckte det var någon bra idé .
Och JJ då har ryckt mobilen ifrån T .

Jag har väldigt svårt att se att de , tre st unga tjejer på efterfest har suttit och pratat i nästan en timme utan att någon av dem har kollat av sin mobil en enda gång .
Hade de haft trevligt borde det kanske ha hörts nåt högt fylleskratt / skrik .
De hade inte träffats på så länge och hade en återförening . Att inte någon av dem tog en snap , ”kolla vilka som är på efterfest ihop”.
Eller T att hon inte smsade A och skrev att det var trevligt eller att det inte var det.
Nej jag tror nog nästan på J att det hände något direkt när de klev in . Men vad de har gjort mot henne fram till dunsen det vet jag inte .

Jag tror absolut att Toves mobil kan ha fråntagits vid något tillfälle i lägenheten för att förhindra att hon kontaktade någon för hjälp. JJ och MH hade säkert lärt av sitt tidigare misstag.
Citera
2023-04-22, 15:13
Medlem
Sveppss avatar
Lyssnar på Maja som beskriver helgen. Hon var i skolan på fredagen, åkte direkt till Göteborg, vaken till kl 6 på morgonen. Åkte hem till Vetlanda, ja och hade inte ätit något.

Ursäkta, åt inte de på mc donalds i Göteborg och sedan i Borås (vill jag minnas) på vägen hem? Hur kommer hon undan med allt hon blåljuger om. Blir så irriterad när jag lyssnar på henne!
Citera
2023-04-22, 15:17
Medlem
lyinawakes avatar
Varför ska M betala högre skadestånd än J? Är det inkomstbaserat?
Citera
2023-04-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Straffet tickar på. Han är ju fortfarande under ett fängelsestraff, bara med skillnaden att hen behöver vårdas för psykisk ohälsa.

Ok! Tänkte att man vid inläggning på RPV inte kan uppfylla sina förpliktelser som dömd (sysselsättningsplikt etc) och därför inte egentligen ”avtjänar” straffet under vårdtiden.

Men det hade väl varit lite väl hårt att se på det viset.
Citera
2023-04-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Lyssnar på Maja som beskriver helgen. Hon var i skolan på fredagen, åkte direkt till Göteborg, vaken till kl 6 på morgonen. Åkte hem till Vetlanda, ja och hade inte ätit något.

Ursäkta, åt inte de på mc donalds i Göteborg och sedan i Borås (vill jag minnas) på vägen hem? Hur kommer hon undan med allt hon blåljuger om. Blir så irriterad när jag lyssnar på henne!

Du får tänka på att hon lider av selektiv minnesförlust
Hade de inte tagit den där vanen till Göteborg oxå ? Med sovplatser ..https://anonfiles.com/59AdQcmfze/5A5BF56B_E710_4DC6_A1A2_8B2971BCB0C2_jpeg
Och när de kom hem till Vetlanda så hade hon lagt sig och knoppat fram till 20 om jag inte missminner mig .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-22 kl. 15:32.
Citera
2023-04-22, 15:22
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps

När man var i hennes ålder kunde man gå sömnlös flera dygn utan problem antingen på helger av festande eller på vardagar pluggandes till tenta. Det är en gåta varför försvaret använder att MH varit vaken länge som argument för att hon sov. Rådman och nämndemän har också varit unga och vet så klart att hon ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in