Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Att blåsa upp stadens lag är så långt bortom kommunens ansvarsområden att det borde med all rimlighet översättas till lagbrott. Dessvärre har vi inte ens kvar tjänstemannaansvar i Sverige så det är väl föga troligt att någon blir fälld för ha bränt några miljoner på att hjälpa MFFs sportsliga förutsättningar. Om du tror att pengar till elitklubbar gynnar det lokala samhället är du direkt korkad. Såna elitsatsningar som Malmö stad gör i MFF fungerar bara när man är ensamma om det. Skulle alla kommuner börja dopa det lokala idrottslaget leder det till ett race mot botten. Det är en enorm skillnad mellan att ha 10 mkr och 1 mkr på banken, det är ingen större skillnad mellan att ha 10 miljarder eller 100 miljarder då pengar får minskad verkan efter en viss gräns. Detta fenomen är oerhört tydligt i ex. Premier League där alla lag bränner pengar i en ohållbar takt och där klubbar som Chelsea ligger i mittenskiktet och Everton mycket väl kan åka ut trots enorm omsättning av kapital även sett relativt till konkurrenter. Den enda trösten i England är väl att det i mångt och mycket är privata pengar som används för att proppa upp klubbarna men oavsett så kommer det inte vara en vacker syn när bubblan spricker. Och det kommer den tveklöst att göra förr eller senare.
Noterar att diskussionen skiftat, från att Malmö fått sin arena betalad av kommunen (vilket är en lögn) till att Malmö-kommun/stad nu tydligen skänker pengar till MFF som kommer från resten av Sveriges skattebetalare. Ni stockholmare som tydligen är så insatta i Malmö stads ekonomi och hantering av skattepengar får gärna presentera källor eller bevis på att pengar går från kommun raka vägen till MFFs klubbkassa som rena gåvopengar utan motkrav.
Ni har givetvis misstolkat min infallsvinkel redan från början, aldrig menat att det skulle vara bra att MFF erhåller kommunens skattepengar direkt (det har mig veterligen aldrig hänt och det är ingenting som förespråkats). Förstår att ordet "dopar" som jag använde i inlägget lätt kan misstolkas men det var inte så jag menade bokstavligen. Det var just därför jag skrev det med citationstecken, även i det första inlägget. Däremot ser jag inga problem i att kommuner eller städer på vissa sätt underlättar och skapar förutsättningar för sina elitlag, som att då t.ex. ge ut ett räntefritt lån. I slutändan blir vinsten till Malmö stad större om staden har ett elitlag som presterar på toppnivå som befolkningen kan knyta an till och enas bakom. Hur jävla miserabelt tror du inte Malmö skulle vara utan MFF i Allsvenskan? Det skulle vara som Helsingborg eller Landskrona fast sämre.
För att ytterligare förtydliga hur jag menar så kan jag dra ett annat exempel. När vi mötte Sivasspor på bortaplan i EL-kvalet i somras så köpte Sivas kommun upp alla matchbiljetter av Sivasspor för att sedan ge till stadens befolkning gratis. På ett sätt är det också "doping" då Sivasspor får in mer pengar genom att samtliga biljetter såldes till kommunen och med handen på hjärtat ser jag inget problem med att kommuner/städer kan dra till med såna drag för att hjälpa stadens representant utåt. Sedan finns det givetvis en gräns. Skattebetalarnas pengar ska ju givetvis läggas på samhällsbärande delar men samtidigt ska man inte underskatta elitklubbars/föreningars inverkan på det lokala samfundet.
Ser också att du skrev lite om träningsanläggningar som AIK inte fått rätt till. Malmö FF har inget eget träningskomplex som bara är för Malmö FF och detta har AC t.ex. gått ut och kritiserat Malmö kommun för. Så där har du/ni ytterligare ett exempel på att Malmö kommun inte skänker bort allmogens pengar till MFF eller att MFF prioriteras till en sån grad av kommunen att sjukvården blir utan pengar. Alltså rena lögner som enbart är fabricerade för att skada och svartmåla MFF som klubb. På tal om dekadens, vad tycker du om bostäder till IS-terrorister och feministisk snöröjning i Stockholms stad?