2023-04-22, 11:06
Medlem
Rubbes avatar
Givetvis är det lämpligt att man låter Peña stå över några matcher medan man tvingar honom att ta in på nån slags rehab. Det är så arbetsgivare gör i Sverige, tar ansvar för sina anställda. Kommer han ut och gör om det så är det bara att bryta avtalet.

Utöver det tycker jag inte att vi ska lägga en massa värderingar i vad som hänt. Han kommer att få sona sitt brott och sedan måste givetvis karriären få fortsätta.

Svenska klubbar värvar fotbollspelare från andra länder, länder vars kulturer skiljer sig radikalt från vår. Vi är dumma i huvudet om vi pekar på varandras klubbar och säger att "det där är en typisk Malmöspelare" eller liknande. Alla allsvenska klubbar värvar från Afrika och Sydamerika och då värvar vi inte bara en spelare. Vi värvar dennes kultur. Det är fullt normalt i stora delar av världen att köra bil full, att köra bil utan körkort, att köra bil fast man är 12 år gammal, att köra bil utan att kunna trafikregler. Jag säger inte att det är ok men alla klubbar är medvetna om detta när de värvar en spelare från främmande världsdel. Peña är varken den förste eller siste utländske spelaren i Allsvenskan som har en "liberal" syn på trafikregler.
Citera
2023-04-22, 11:16
Medlem
Fred Friendlys avatar
Stämmer det att Blåvitt samlas runt Söderstadion imorgon? Kör diffen i hemmaland runt Odenplan eller är det Avicii-techno på Svenne Berkas torg. Accepteras detta upplägg? Hur går tankegångarna? Måste vara litet av ett moment 22 att tillåta Blåvitt appropriera ”vårt revir” samtidigt som man vet att försök till att försvara ”reviret” är lika med att hålla Blåvitt borta från Bajenland? Hur gör cokehyena? Arboga 10.2 framför dumburken, invektiv och näven i datorbordet? Så många frågor. Ut i solen.
Citera
2023-04-22, 12:19
Medlem
Teus avatar
Tänkte egentligen låta ämnet vila men eftersom det fått nytt liv känner jag mig illa tvungen att kasta mig in i diskussionen för att klargöra några saker och hjälpa några vilsna själar att skilja rätt från fel.
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
https://www.svt.se/sport/artikel/mff-hyr-stadiontomt-for-1-000-kronor

Avtalet innebär att de tre hyresgästerna betalar 1 000 kronor om året i hyra för tomten på 37 243 kvadratmeter, vilket motsvarar två och ett halvt öre kvadratmetern. Hyresavtalet sträcker sig 60 år framåt till 2067, skriver Sydsvenskan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/politiker-gar-pa-gratis-toppfotboll--i-lyxloge/

Malmö stad har stöttat bygget av MFF:s stadion med stora räntefria lån på 145 miljoner kronor.

Som tack för det har kommunen tillgång till en loge värd 35 000 per match som ska användas för representation. Nu visar en granskning som Sydsvenskan gjort att det bara är toppolitiker med vänner och anhöriga som går "po match".

– Ambitionen har varit att den inte ska stå tom för det ser så dumt ut, säger Anders Rubin (s) som sett 10 av 14 hemmamatcher från logen i år till tidningen.
Ovanstående är väl egentligen bara toppen av isberget mig veterligen. Utöver det eternussermo skriver så har man avtalet med fotbollsgymnasiet som ska pumpa in några ytterligare miljoner i klubben plus de nya träningsfaciliteterna. Allt är naturligtvis bekostat med skattemedel.
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Ett räntefritt lån ja, observera lån inte gåva.
Ett räntefritt lån innebär att man efterskänker det värde som förloras genom årlig inflation vilket blir ett antal miljoner årligen på ett lån av den storleken. Som referens så ligger inflationsmålet i Sverige på 2% men har stundtals i år legat strax över 10%.
Citat:
Angående avtalet om hyra på tomten kan jag inte säga så mycket men kan garantera dig om det inte funnits avtal mellan stockholmsklubbarna och andra klubbar i allsvenskan om hyra av tomter där arenorna ligger och billiga avtal för att spela där så hade ni inte inte spelat på friends och tele2, men så är du ju oxå bajare och förstår väl inte sånt. Tror du aldrig ditt bajen mottagit nåt rabatterat avtal eller bidrag? HAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
AIK äger inte Nationalarenan. Hammarby och Djurgården äger inte Tele2. Att kommuner ger förmånliga avtal till sig själva är något helt annat än att ge förmånliga avtal till en elitklubb som verkar i staden. Känns korkat att behöva förklara detta men tydligen så behövs det.
Citat:
Bygg er egen jävla arena och sluta gnälla, ni kan säkert få lån av kommunen med.
Det där har du dragit rakt ur ditt eget rövhål och är en fantasi i såväl Stockholm som Göteborg. Här får vi klara oss själva. Som exempel så började BW prata om en ny träningsanläggning till AIK någon gång under tidigt 2010-tal och det har fortfarande inte blivit av då ingen kommun i Stockholmsområdet är villiga att bidra med varesig mark eller pengar. Då pratar vi alltså om en anläggning som är bra mycket billigare än en ny arena och i huvudsak är tänkt att gynna ungdomsfotbollen då det är vår akademiverksamhet som kommer få störst användning av de nya faciliteterna. Att tro att vi skulle få pengar till att bygga en fotbollsarena är ren och skär fantasi som skriker om vilken förvrängd världsbild ni fått genom att leva i DDR Malmö där det inte finns några som helst problem med att politiker trixar fram andras pengar att betala med för er dekadens.
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Hela diskussionen är totalt trött och ovidkommande egentligen. Tycker helt ärligt inte att det är något fel att kommuner och städer "dopar" sina idrottslag på olika sätt för att gynna sportsliga framgångar, så länge inte rena brott begås. I längden är det en välgärning som gynnar hela det lokala samfundet i slutändan. Fler städer, kommuner, landskap osv borde bli mer lokalpatriotiska och gynna samt stötta sina idrottslag för fortsatt sportslig utveckling och framgångar.
Att blåsa upp stadens lag är så långt bortom kommunens ansvarsområden att det borde med all rimlighet översättas till lagbrott. Dessvärre har vi inte ens kvar tjänstemannaansvar i Sverige så det är väl föga troligt att någon blir fälld för ha bränt några miljoner på att hjälpa MFFs sportsliga förutsättningar. Om du tror att pengar till elitklubbar gynnar det lokala samhället är du direkt korkad. Såna elitsatsningar som Malmö stad gör i MFF fungerar bara när man är ensamma om det. Skulle alla kommuner börja dopa det lokala idrottslaget leder det till ett race mot botten. Det är en enorm skillnad mellan att ha 10 mkr och 1 mkr på banken, det är ingen större skillnad mellan att ha 10 miljarder eller 100 miljarder då pengar får minskad verkan efter en viss gräns. Detta fenomen är oerhört tydligt i ex. Premier League där alla lag bränner pengar i en ohållbar takt och där klubbar som Chelsea ligger i mittenskiktet och Everton mycket väl kan åka ut trots enorm omsättning av kapital även sett relativt till konkurrenter. Den enda trösten i England är väl att det i mångt och mycket är privata pengar som används för att proppa upp klubbarna men oavsett så kommer det inte vara en vacker syn när bubblan spricker. Och det kommer den tveklöst att göra förr eller senare.
Citera
2023-04-22, 12:37
Medlem
laddkingens avatar
mycket ordbajs där ja kan du ge oss lika mycket ordbajs i en djupdykning i lemic ägande av din klubb och var alla miljoner försvunnit senaste åren ? det känns mer relevant och aktuellt
Citera
2023-04-22, 12:40
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Att blåsa upp stadens lag är så långt bortom kommunens ansvarsområden att det borde med all rimlighet översättas till lagbrott

Har du polisanmält detta?
Citera
2023-04-22, 12:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Politikerna styr fan inte ett skit i Malmö FF. Bortsett från tomten där vi byggde vår nya arena med svinbilligt lån så har Malmö Stad nästan enbart motarbetat idrott och näringsliv i hela staden. En av Sveriges mest anrika idrottsanläggningar Gamla Malmö Stadion jo den låter man en anonym Afghanförening ha som hemmaborg som knappt varit känd för allmänheten i ett halvår.
Det pendlar mellan komik och sorg att se bortskämda skitungar sitta och gnälla över att dom inte får tillräckligt serverat på silverfat när Malmö stad plöjer ner åtskilliga miljarder på att utveckla Stadionområdet till ett idrottscentrum trots att det till skillnad från Stockholm inte finns några som helst problem i Malmö att hitta en plan att spela fotboll på.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Har du polisanmält detta?
Har du svårt att särskilja mellan "Är" och "Bör" eller?
Citera
2023-04-22, 12:49
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Ser du att jag skrev "borde" i den meningen?

Om du misstänker att brott har begåtts så bör du göra en polisanmälan.
Citera
2023-04-22, 12:50
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Om du misstänker att brott har begåtts så bör du göra en polisanmälan.
Jag korrigerade mitt inlägg. Att något bör vara olagligt innebär inte att det är det.
Citera
2023-04-22, 12:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
mycket ordbajs där ja kan du ge oss lika mycket ordbajs i en djupdykning i lemic ägande av din klubb och var alla miljoner försvunnit senaste åren ? det känns mer relevant och aktuellt
Kommer väl till ytan förr eller senare om det skett något smutsigt där men det är mer intressant för mig att diskutera realiteter än att spekulera i saker jag och troligen de flesta här helt saknar insyn i. Att jag skulle ha någon förkärlek till Lemic är något du hittat på helt på egen hand, för min del får Lemic och alla andra agenter gärna dra så långt från AIK och fotbollen så möjligt.
Citera
2023-04-22, 12:58
Medlem
Ichwills avatar
Man undrar om Varberg får med sig en eller tre pinnar idag?
Citera
2023-04-22, 13:00
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Kommer väl till ytan förr eller senare om det skett något smutsigt där men det är mer intressant för mig att diskutera realiteter än att spekulera i saker jag och troligen de flesta här helt saknar insyn i. Att jag skulle ha någon förkärlek till Lemic är något du hittat på helt på egen hand, för min del får Lemic och alla andra agenter gärna dra så långt från AIK och fotbollen så möjligt.

du spendera ju precis hela din förmiddag för att spekulera i saker du har 0 koll på ? jag gissar det bara går när det passar agendan för mig som rival till din smutsklubb så är det mer intressant att läsa saker som händer runt våra klubbar än någon dansk klubb 6 timmar bort med bil

om jag har helt fel är det imponerande hur mycket koll du har på den danska klubben och kommunen runt den klubben men 0 insyn eller vetskap om din egen klubb bor du i malmö ?
Senast redigerad av laddkingen 2023-04-22 kl. 13:03.
Citera
2023-04-22, 13:12
Medlem
TheJackets avatar
Men lipa. Jag har absolut inte mycket till övers för MFF men det är knappast så att klubben inte har gjort en hel del på egen hand både historiskt och i nutid för att faktiskt förtjäna lite förmåner från kommunen. Att det sen rent konkret är pengar som resten av Sverige bidragit till är en annan femma, men det är inte klubbens fel på det sättet.

MFF har ju dessutom betalat tillbaka på så vis att man presterat och tagit Europaspel till staden osv.

Det finns värre exempel där kommunen inte fått särskilt mycket tillbaka, om ens något. I geografisk närhet till och med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in