• 1
  • 2
2023-04-22, 09:46
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=tvEN2eIOO2E

Man skall inte mata fåglar med bröd. För fåglar får inte näring i sig ifrån bröd. Det låter väl rimligt? Eller vad tycker ni?

Har ni slutat mata fåglar/änder med bröd, sedan ni fått reda på att det inte gynnar fåglar överhuvudtaget och snarare tvärtom, kan ge fåglar, speciellt fågelungar konsekvenser. Fågelungar får tydligen inte förmågan att utveckla sina vingar, p.g.a brist av näring.
Senast redigerad av L.o.a 2023-04-22 kl. 09:50.
Citera
2023-04-22, 09:51
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

Man skall inte mata fåglar med bröd. För fåglar får inte näring i sig ifrån bröd. Det låter väl rimligt? Eller vad tycker ni?

Har ni slutat mata fåglar/änder med bröd, sedan ni fått reda på att det inte gynnar fåglar överhuvudtaget och snarare tvärtom, kan ge fåglar, speciellt fågelungar konsekvenser. Fågelungar får tydligen inte förmågan att utveckla sina vingar, p.g.a brist av näring.

Bättre att mata dom med Scans Hot Dogs
Citera
2023-04-22, 09:57
Medlem
Skyliner.s avatar
Hellre bröd än ingenting.
På vintern är det bra för dom att äta mycket kolhydrater- har jag hört.
Därför brukar vi gå till dammen ett par gånger i månaden med bröd och frön. Och det är alltid många fler där.
Och deras ämnesomsättning är rekordsnabb så de skiter ju samtidigt som de äter nästan.
Så himla onyttigt är inte bröd.
Eller ska man sluta med det helt?
Citera
2023-04-22, 10:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Bröd är näringsfattigt. Om fåglar äter sig mätta på det så får de inte i sig de nyttiga mineraler och vitaminer de behöver.

Men det gäller ju bara om de alltid bara äter sig mätta på bröd. Att mata fåglar med bröd någon enstaka gång är ingen fara utan kan bara vara trevligt om det är sociala fåglar som ibland t.o.m. äter ur handen på en.
Citera
2023-04-22, 10:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Stöter du på många fåglar som dött av undernäring?
Citera
2023-04-22, 10:32
Medlem
-Andreas-s avatar
Nä det låter lite sniket tycker jag.
Vissa änder, de matar man fördelaktigt med bröd som däremot fått doppas i lite brännvin, de står mer still sen när man skjuter på dem/skyddsjagar pga sanitära olägenheter.
Citera
2023-04-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Stöter du på många fåglar som dött av undernäring?
Så man kan inte må riktigt illa om man inte är död? Vidare så lär det väl vara någon katt eller liknande som käkar upp eller drar iväg med de fåglar som stryker med.

Så sällan jag ser döda djur så skulle jag tro att aldrig några vilda djur dör.
Citera
2023-04-22, 11:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Har ni slutat mata fåglar/änder med bröd ... p.g.a brist av näring.
Jag gissar att andelen här som matar fåglar är ungefär noll procent. Men bra tips, jag har några skator jag skulle vilja slippa, då ska jag börja ge dem bröd tills de blir apatiska. Orka kolla nåt degigt klipp, här istället en liten artikel ur Land.
Citera
2023-04-22, 11:29
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag gissar att andelen här som matar fåglar är ungefär noll procent. Men bra tips, jag har några skator jag skulle vilja slippa, då ska jag börja ge dem bröd tills de blir apatiska. Orka kolla nåt degigt klipp, här istället en liten artikel ur Land.
Äsch.
Även skator äter bröd som tex fått en stänkare alkohol, de blir lugna o fina, skuttar runt som höns/tappar flyg-förmåga efter en viss mängd spritad bröd.
Bättre att även bjuda de bevingade vännerna på en stund sinnesro istället för bara knapertorrt bröd/skorpor.
Citera
2023-04-22, 11:39
Medlem
Citat:

Ok. Ska sluta med det. Ska börja mata fåglarna med ris som jag inte kokat.
Citera
2023-04-22, 12:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Så sällan jag ser döda djur så skulle jag tro att aldrig några vilda djur dör.
Kanske lika ofta som du ser någon mata fåglar med bröd?
Citera
2023-04-22, 12:31
Medlem
Byt ut brödet mot frön och nötter.. det här har väl varit känt relativt länge ?
Varenda park man besöker idag har ju skyltar - mata inte fåglarna med bröd !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in