Citat:
Ursprungligen postat av
vera.o
Oddset gällde om järnvägsstationen togs innan 28 februari?
Hur fan kan du göra tolkningen att Bakhmut fallit pga detta?
Ingen annan har vad jag kan se gjort denna halsbrytande tolkning?
Länken du försökte läsa och rubriken på sidan heter: "Will Russia Take Bakhmut by February 28th, 2023?".
Det är smart att sätta en konkret punkt, med en ukro-positiv källa.
mitt tidigare inlägg:
" Kontroll av Bakhmut var en sådan, och den exakta punkten är egentligen ganska godtycklig. Men man behöver ändå sätta en konkret punkt, annars flyttar folk målstolpar.
Järnvägsstationen var en rimlig punkt, den ligger "dumt" i förhållande till ryssarna; i den västra sidan av staden, bakom en liten flod som var en fin försvarslinje, den var flankerad av en tung industriell zon i norr, och själva järnvägsbanan är också en försvarspunkt. Teorin är att om man inte kunde hålla den, så bestämmer man inte i Bakhmut."
På så vis undviker man subjektivitet som
- "mjaaa, Ivaniske är också Bakhmut. Chasiv Yar är "stor-Bakhmut", "Bakhmut Kommuns gräns ligger faktiskt helt vid X, och där är Ukrainska styrkor i kanten"
- "där är fortfarande strider" (för att godtycklig twitterprofil sitter och ljuger"
- Olika kartor över var stadsgränsen går
Där finns också andra som gjort tolkningen att Bakhmut redan har fallit eftersom man kontrollerar rådhuset (eller rättare sagt grushögen som var rådhuset). Enligt de definitionerna föll Bakhmut. Jag tycker dock InsightPredictions definition var bättre.
Edit: Vissa andra tar ett annat grepp, och undviker själva begreppet "Bakhmut fallit" och säger istället typ "will there be Russians in central Bakhmut?". Principen är densamma - om ukrainska sidan är stark, så ska där inte vara ryssar i centrala Bakhmut - ungefär.
https://www.metaculus.com/questions/14460/russian-troops-in-central-bakhmut-by-1-20-23/