2023-04-21, 17:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Vet inte om det är värt att nämna (förbereder mig mentalt på de sedvanliga okvädningsorden nu) men enligt en Telegramkanal jag följer så har Wagnergruppen spärrat av och befäst den sista vägen in till staden nu i förmiddags.

Inga fler förnödenheter eller förstärkningar in mao.
Om detta stämmer borde det betyda att de ukrainska soldaterna som befinner sig där inne måste kapitulera snabbt eller dö varenda en.
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Wagner själva förnekar att så är fallet. Infartsvägarna är under beskjutning men det har de varit i 2 månader.

Prigozhin är irriterad på dem som påstår att den sista tillfartsvägen till Bakhmut spärrats av och ukrainarna är omringade nu:

Citat:
Evgeny Prigozhin commented on the hasty statements of a number of pro-Russian channels regarding the fact that the Wagner Group fighters were still able to cut the section (ledge) of the Chasov Yar-Bakhmut (O0506) road going through Khromovo:

"It’s too early to talk about the formation of a boiler for the Armed Forces of Ukraine in Bakhmut. As before, they are in the so-called operational environment, when the roads are shot through. But there is no boiler. So there are tough fights. And those who talk their tongues forward - they only create problems for us."

https://t.me/grey_zone/18398
Senast redigerad av -Info- 2023-04-21 kl. 17:03.
2023-04-21, 17:24
Medlem
Folketstempels avatar
Inget händer se karta nedan då Bakhmut bara är en symbolisk prick på en karta som de kan hålla kondisen uppe och tristessen borta tills något ska hända
som gör att det är lönt att skicka in fler gubbar och vapen till frontlinjen. 30% av Ukraina är minerat och Leopard vagnarna som pågarna i västra delen av fronten just nu skolas att köras i, kan man spela på oddset hur många hundra meter de klarar köra innan pansartanken exploderar med alla 5 grillade som åker med.

Military situation as of 21 April 2023
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_invasion_of_Ukraine#/media/File:2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg

DN är skeptiska vilket vi inte sett tidigare.
Av de dokument som läckt från USA:s försvarshögkvarter Pentagon framgår att Ukraina om några veckor riskerar att ha slut på ammunition.
https://www.dn.se/varlden/brist-pa-ammunition-kan-hota-ukrainsk-motoffensiv/
Nytt luftvärnsvapen är på gång men ryssarna gör inga flygattacker som de har en nytta mot.
Vad ser ni om ni ser en helt annan bild än mig i frågan?
2023-04-21, 17:38
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
En tråd på Twitter som förklarar läget nordväst om staden där ryssarna närmar sig väg 506 (vägen används inte längre).

"Heavy fighting on the northern side of Bakhmut. In the Khromove road area, despite constant attacks and shelling,
Russians have not made any significant progress for weeks.
Our #OSINT team acquired some satellite images which will explain why the attack has mostly halted"

https://twitter.com/emilkastehelmi/status/1649415260145696768

Det är också här filmen från en skyttegrav som kom i veckan togs.

"This is just insane. Guy filming got some balls.
Starts off slow. Close call at 1:00, after 1:50 it just escalate."

https://twitter.com/DefMon3/status/1648699457100210182
2023-04-21, 18:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Påståendet var att namnet skulle ha hittats på i nutid. Vilket var fel. Vad är det som är så jävla svårt att fatta?
Detta är ingen "åsikt", detta är verifierbar fakta.
Vad vill du ha sagt med ditt skit ??
Frågan gäller ju vad staden heter inte dina halmgubbar om när.
Det är ju bara efterblivna ryska hjon som kallar staden Artemocsk eller vad f- n dom skriver.
2023-04-21, 20:58
Medlem
45-75Marlins avatar
Hur ser kollapsen ut just nu?

Proryssars kontroll på läget har första tjing!
2023-04-22, 07:08
Medlem
psychicsailors avatar
Idag föll Bakhmut, så som det definieras enligt bookmaker-siten Insight Prediction.

Definitionen var "assessed control" över järnvägsstationen, enligt västvänliga ISWs karta.

Detta skedde 1 1/2 månad efter trådstarten. Bakmhut är en liten stad. För att anknyta till trådstarten tycker inte jag att man kan kalla det en kollaps. Ukraina har på ett strukturerat sätt försvarat staden men är inte starka nog för att förvägra territoriet. Nu återstår det att se hur väl kvarvarande trupper kan retirera ut.
2023-04-22, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Vad vill du ha sagt med ditt skit ??
Frågan gäller ju vad staden heter inte dina halmgubbar om när.
Det är ju bara efterblivna ryska hjon som kallar staden Artemocsk eller vad f- n dom skriver.

De "efterblivna hjonen" behärskar nu nästan hela staden och ni får väl döpa om den igen när situationen förändras. Ryssar och innevånarna kallar staden Artemovsk.

Det verkar som ryssarna trängde fram till norra försörjningsvägen för ett par dagar sedan men ännu inte intagit den stabilt. Ukrainarna har gjort intensiva motanfall och på en rysk sida har det publicerats sattelitbilder. Det har gjorts flera ukrainska motangrepp som inte fullständigt lyckats men det verkar förväntas större och kraftfullare för vägen är nästan livsnödvändig för försvararna av de sista kvarteren av staden. Kanske har det skett i natt och vem vet hur de ukrainska motanfallen lyckas?

På de sidor jag följer (anti Nato) är de enda som gör uppskattningar av hur många ukrainska soldater som befinner sig i den. Den ena har sagt 5000 och den andra 8000. Det finns ju massor av ukrainska bataljoner förlagda inne i staden men man får ta i beräkning att de är väldigt försvagade och innehåller endast en bråkdel av ursprungliga antalet.

Hur många soldater beräknar pro ukrainska/Nato det nu finns i staden?

Eller är detta betydelselöst?

https://southfront.org/satellite-imagery-battle-for-the-road-to-bakhmut/
2023-04-22, 07:55
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Idag föll Bakhmut, så som det definieras enligt bookmaker-siten Insight Prediction.

Definitionen var "assessed control" över järnvägsstationen, enligt västvänliga ISWs karta.

Detta skedde 1 1/2 månad efter trådstarten. Bakmhut är en liten stad. För att anknyta till trådstarten tycker inte jag att man kan kalla det en kollaps. Ukraina har på ett strukturerat sätt försvarat staden men är inte starka nog för att förvägra territoriet. Nu återstår det att se hur väl kvarvarande trupper kan retirera ut.

Länk?
Jag gick in på den siten och sökte på Bakhmut. Inga resultat.

Du sitter väl inte och ljuger nu igen?
2023-04-22, 08:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Länk?
Jag gick in på den siten och sökte på Bakhmut. Inga resultat.

Du sitter väl inte och ljuger nu igen?

https://insightprediction.com/m/141886/will-russia-take-bakhmut-by-february-28th-2023
2023-04-22, 08:12
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://insightprediction.com/m/141886/will-russia-take-bakhmut-by-february-28th-2023

Ok, de tog tågstationen. Men den här bookmaking-sitens hemmasnickrade definition är ju ändå bara trams, så jag vet inte varför det skulle betyda någonting.

Bakhmut har fortfarande inte fallit, det ser du ju tydligt på kartan du länkade till?

Har du inte ens kollat på den?
2023-04-22, 08:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
De "efterblivna hjonen" behärskar nu nästan hela staden och ni får väl döpa om den igen när situationen förändras. Ryssar och innevånarna kallar staden Artemovsk.

Artemovsk är liksom Leningrad ett namn på en bolshevik, "kamrat Artem", som var chef för propaganda i kommunistiska republiken Ukraina faktiskt. Namnet tvingades på staden Bakhmut år 1924, och att ändra det tillbaka till det ursprungliga liksom man gjort med Stalingrad och Leningrad tycks inte vara populärt längre bland dagens ryssar.

Vi får alltså även kalla St Petersburg för Leningrad i fortsättningen. Att omskriva kommunistiska omskrivningar av historien kommer i fortsättningen vara kriminellt.

Jag hittar ingen information om vad invånarna kallar staden.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-04-22 kl. 08:18.
2023-04-22, 08:20
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Ok, de tog tågstationen. Men den här bookmaking-sitens hemmasnickrade definition är ju ändå bara trams, så jag vet inte varför det skulle betyda någonting.

Bakhmut har fortfarande inte fallit, det ser du ju tydligt på kartan du länkade till?

Har du inte ens kollat på den?

Jo, Bakhmut har per InsightPredictions definition fallit, det var den definition som jag i alla fall föreslagit på Flashback i januari. Kanske hade du en annan definition som du föreslog? Eller så visste du inte helt vad du menade. Nu orkar jag inte diskutera det mer med dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in