2023-04-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och bytte namn 2016 när Kiev försökte pusha sin historieskrivning och ukrainisera de rysktalande och relativt ryssvänliga områdena. Så det har hetat Bakhmut nu i 7 år bland levande människor.

Jag tror knappast de boende i staden accepterat namnändringen som gjordes 2016. Minns en film för något år sedan när engelsmannen youtube-resenären Baldandbankrupt försökte beställa taxi dit. Bakhmut? Artemovsk menar du - det där Bakhmut är något "dom" hittat på, varför vet jag inte.
2023-04-21, 13:25
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det står Bachmut i kartböcker, dokumentation och folkbokföring. För det är vad staden heter. Sovjet finns inte längre, fullständigt irrelevant.
Till och med ryssarna säger ju Bakhmut! Det är bara ett antal nazister och foliehattar här på FB som av någon outgrundlig anledning börjat använda det gamla sovjetiska namnet.

Frågan är om de begriper själva varför de håller på och tramsar med det namnet?
2023-04-21, 13:54
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag tror knappast de boende i staden accepterat namnändringen som gjordes 2016. Minns en film för något år sedan när engelsmannen youtube-resenären Baldandbankrupt försökte beställa taxi dit. Bakhmut? Artemovsk menar du - det där Bakhmut är något "dom" hittat på, varför vet jag inte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bakhmut
2023-04-21, 14:24
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ditt påstående var att ryssarna hittat på namnet just nu, vilket uppenbarligen var felaktigt. Det hittades på 1924.

Desto större anledning att ta bort det med andra ord.

Staden heter Bachmut, inget annat. På engelska skrivs det Bakhmut men vi bor i Sverige. Väl?
2023-04-21, 14:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Desto större anledning att ta bort det med andra ord.

Staden heter Bachmut, inget annat. På engelska skrivs det Bakhmut men vi bor i Sverige. Väl?
Påståendet var att namnet skulle ha hittats på i nutid. Vilket var fel. Vad är det som är så jävla svårt att fatta?
Detta är ingen "åsikt", detta är verifierbar fakta.
2023-04-21, 14:29
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ukrainska armen har högkvarter i skolan eftersom den har skyddsrum. Det som är särskilt är ju att ryskt bombflyg nu är aktivt så långt västerut.

I Atemovsk finns ett höghusområde som var ganska lättförsvarat där nu många ukrainska soldater uppehåller sig - jag tror inte det är en säker plats längre i och med dessa tunga bomber.

Den enda tillfartsvägen som fortfarande fungerat skars av av ryssarna i går. Får hoppas att den förblir stängd.
Varför skriver du Atemovsk? är det nåt fel i på dig eller??
2023-04-21, 14:37
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Till och med ryssarna säger ju Bakhmut! Det är bara ett antal nazister och foliehattar här på FB som av någon outgrundlig anledning börjat använda det gamla sovjetiska namnet.

Frågan är om de begriper själva varför de håller på och tramsar med det namnet?
säger de Belarus eller Vitryssland?

Wagner och flertalet Ryssar säger Bakhmut.

Eftersom läskunnighet inte är rysstrollens starka sida men en googling bort:

1571–1924: Bakhmut- 353 år
1924–1941: Artemivsk - 17 år
1942–1943: Bakhmut _1 år
1943–2016: Artemivsk 73år
2016–present: Bakhmut 7år

Bakhmut har hetat Bakhmut i 361 år…
2023-04-21, 14:48
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Påståendet var att namnet skulle ha hittats på i nutid. Vilket var fel. Vad är det som är så jävla svårt att fatta?
Detta är ingen "åsikt", detta är verifierbar fakta.

Jag påstod att det var en bra idé att inte kalla staden för ett sovjetiskt namn. Jag är ointresserad av ditt bjäbbande om oväsentligheter som vad någon annan skrivit.

Ditt ursprungliga påstående var att staden fick sitt namn 1924 var en reaktion på att en annan användare, korrekt, påpekade att ryssarna försöker sätta sina egna namn på ukrainska städer. Staden heter som vi redan konstaterat Bachmut. Att ryssarna döpte om den 1924 och försöker döpa om den igen är ointressant.

Jag kan förresten redan nu känna doften av tramsande om att Ryssland inte är Sovjetunionen men det är inget Ryssland håller med om. De betraktar sig själva som Sovjetunionens efterträdare med samma plats i säkerhetsrådet och med kärnvapen...
2023-04-21, 16:22
Medlem
Vet inte om det är värt att nämna (förbereder mig mentalt på de sedvanliga okvädningsorden nu) men enligt en Telegramkanal jag följer så har Wagnergruppen spärrat av och befäst den sista vägen in till staden nu i förmiddags.

Inga fler förnödenheter eller förstärkningar in mao.
Om detta stämmer borde det betyda att de ukrainska soldaterna som befinner sig där inne måste kapitulera snabbt eller dö varenda en.
2023-04-21, 16:27
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Vet inte om det är värt att nämna (förbereder mig mentalt på de sedvanliga okvädningsorden nu) men enligt en Telegramkanal jag följer så har Wagnergruppen spärrat av och befäst den sista vägen in till staden nu i förmiddags.

Om detta stämmer borde det betyda att de ukrainska soldaterna som befinner sig där inne måste kapitulera snabbt eller dö varenda en.

Om det stämmer så är det ju extremt konstigt att du inte samtidigt länkar till källan?

Det skulle kunna tolkas som att du bara hittar på.

Så länka gärna en källa.
2023-04-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum

Wagner själva förnekar att så är fallet. Infartsvägarna är under beskjutning men det har de varit i 2 månader.

Med det sagt tror jag inte att Bahkmut kommer att hålla så länge till.
2023-04-21, 16:43
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ukrainska armen har högkvarter i skolan eftersom den har skyddsrum. Det som är särskilt är ju att ryskt bombflyg nu är aktivt så långt västerut.

Gammelsvenskby är synlig från de ryska linjerna. Som om det "är särskilt" "att ryskt bombflyg nu är aktivt så långt västerut" (d.v.s. inom några mil från fronten) så måste det innebära att ryskt flyg tidigare inte har kunnat flyga så nära fronten, att inte ens ryska frontsoldater har kunnat höra det ryska stridsflyget en tyst och vindstilla natt.

Detta måste i sin tur innebära att det ryska flygvapnet, har världens fegaste piloter och världens försiktigaste chefer, som är helt ovilliga att ta några risker över huvud taget.

Vidare att rysk offensiv förmåga i luften, måste vara ofantligt mycket lägre än vad motsvarande förmåga var hos Biafra och de Tamilska tigrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och bytte namn 2016 när Kiev försökte pusha sin historieskrivning och ukrainisera de rysktalande och relativt ryssvänliga områdena. Så det har hetat Bakhmut nu i 7 år bland levande människor.

Goddag yxskaft. 2016 så bytte man namn på massvis med städer, byar och adminstrativa områden över hela Ukraina. Det faktum att man bytte namn på staden från det hos en rysk kommunist, till det urspungliga namnet Bachmut, som ryssarna valde när de grundade staden, hade ingenting med stadens etniska sammansättning (70% ukrainare) att göra.

Notera för övrigt att även Ryssland har gjort liknande namnändringar från Glasnost och framåt:
  • Adygeysk (1969) → Teuchezhsk (1976) → Adygeysk (1992)
  • Arzamas-16 (1946) → Kremlyov (1991) → Sarov (1995)
  • Biryuch (1905) → Budyonny (1919) → Krasnogvardeyskoye (1958) → Biryuch (2007)
  • Bogdanovo → Spassk → Bednodemyanovsk (1925) → Spassk (2005)
  • Chelyabinsk-40 (1945) → Chelyabinsk-65 → Ozyorsk (1994)
  • Chelyabinsk-70 → Snezhinsk (1991)
  • Dmitrovka (1711) → Dmitrovsk → Dmitrovsk-Orlovsky (1929) → Dmitrovsk (2005)
  • Kaliningrad (1938) → Korolyov (1996)
  • Komsomolsky (1962) → Yugorsk (1992)
  • Lagan (1870) → Kaspiysky (1944) → Lagan (1991)
  • Nizhny Novgorod → Gorky (1932) → Nizhny Novgorod (1990)
  • Novaya Pokrovka → Svoboda (1943) → Liski → Georgiu-Dezh (1965) → Liski (1990)
  • St Petersburg (1703) → Petrograd (1914) → Leningrad (1924) → St Petersburg (1991)
  • Sergiyev Posad → Sergiyev (1919) → Zagorsk (1930) → Sergiyev Posad (1991)
  • Tver → Kalinin (1931) → Tver (1990)
  • Ust-Sheksna → Rybansk → Rybnaya Sloboda (1504) → Rybnoy → Rybinsk (1777) → Shcherbakov (1946) → Rybinsk (1957) → Andropov (1984) → Rybinsk (1989)
  • Zaozyorny-13 → Krasnoyarsk-45 → Zelenogorsk (1992)

Ytterligare en hel hög ryska städer och bosättningar bytte namn p.g.a. avstaliniseringen och innan dess p.g.a. avskaffandet av monarkin.
Tsaritsyn (1589) → Stalingrad (1925) → Volgograd (1961)
...är ett exempel på båda.

Men att Ryssland har som politisk tradition sedan århundraden tillbaka, att byta namn på städer och orter i tid och otid av politiska skäl, verkan ni rysstroll "glömma bort", när ni ska ljuga ihop er propaganda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in