2023-04-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Förbiser du inte en grundläggande sak nu? Priset på råvaran är fortfarande under produktionskostnaden? Priset på en råvara kan väl inte toppa förrän det gått över kostnaden?

Sen att det här verkar gå långsammare än de flesta bedömt och/eller att det kan komma bättre entry points de närmaste månaderna är en annan sak.
Kunde inte säga det bättre själv..:-)/ Mvh K
Citera
2023-04-21, 12:14
Medlem
Citat:
Förbiser du inte en grundläggande sak nu? Priset på råvaran är fortfarande under produktionskostnaden? Priset på en råvara kan väl inte toppa förrän det gått över kostnaden?

Sen att det här verkar gå långsammare än de flesta bedömt och/eller att det kan komma bättre entry points de närmaste månaderna är en annan sak.

Nej, det förbiser jag inte. När jag skrev mitt inlägg ovan, menade jag att aktierna kanske toppat, inte uranpriset. Det kanske kan stiga så småningom. Vad priset på uran ligger vet vi dessutom inte säkert, då långtidskontrakten inte är offentliga. Spotmarknaden är liten
jämfört med dessa. Man kan i alla fall konstatera att både Cameco och Kazatomprom uppvisar vinst nu.
Citera
2023-04-21, 20:34
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Nej, det förbiser jag inte. När jag skrev mitt inlägg ovan, menade jag att aktierna kanske toppat, inte uranpriset. Det kanske kan stiga så småningom. Vad priset på uran ligger vet vi dessutom inte säkert, då långtidskontrakten inte är offentliga. Spotmarknaden är liten
jämfört med dessa. Man kan i alla fall konstatera att både Cameco och Kazatomprom uppvisar vinst nu.

Men varför skulle aktierna ha toppat? Inga nya gruvor öppnas, fler och fler uranhamstringsfonder startas, underfeeding skiftar till overfeeding, det byggs kärnkraftverk på löpande band och land efter land lanserar SMR-projekt samtidigt som existerande reaktorer får sin livslängd förlängd.

Kazatomprom har sagt att världen behöver 3-4 Kazatomprom för att möta efterfrågan framöver.

Du verkar inse att uranpriset kommer stt stiga. Så varför tror du att aktierna inte kommer att följa efter?
Citera
2023-04-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Men varför skulle aktierna ha toppat? Inga nya gruvor öppnas, fler och fler uranhamstringsfonder startas, underfeeding skiftar till overfeeding, det byggs kärnkraftverk på löpande band och land efter land lanserar SMR-projekt samtidigt som existerande reaktorer får sin livslängd förlängd.

Kazatomprom har sagt att världen behöver 3-4 Kazatomprom för att möta efterfrågan framöver.

Du verkar inse att uranpriset kommer stt stiga. Så varför tror du att aktierna inte kommer att följa efter?

Även om uranpriserna stiger är det inte automatiskt så att aktierna gör det. De har ju redan stigit rejält de senaste åren, eftersom marknaden prisat in en kommande stigning av uranpriset. Den stigningen skedde som förväntat. Marknaden har förmodligen prisat in ett ännu högre pris, varför aktierna inte säkert följer med en fortsatt måttlig uppgång av uranpriset. Nu har spotpriset dessutom stannat upp och vad vi ser är att aktierna sjunker i pris med korta perioder av rekyl. Vi kommer förmodligen att ha något högre spotpris om ett år, men jag förväntar mig inget börsrally i sektorn för det.
Många juniorer kommer dessutom dessvärre att vissna på vägen.
Citera
2023-04-22, 07:36
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Även om uranpriserna stiger är det inte automatiskt så att aktierna gör det. De har ju redan stigit rejält de senaste åren, eftersom marknaden prisat in en kommande stigning av uranpriset. Den stigningen skedde som förväntat. Marknaden har förmodligen prisat in ett ännu högre pris, varför aktierna inte säkert följer med en fortsatt måttlig uppgång av uranpriset. Nu har spotpriset dessutom stannat upp och vad vi ser är att aktierna sjunker i pris med korta perioder av rekyl. Vi kommer förmodligen att ha något högre spotpris om ett år, men jag förväntar mig inget börsrally i sektorn för det.
Många juniorer kommer dessutom dessvärre att vissna på vägen.

Du är alltså inte investerad i uran och har inga planer på att bli det?
Citera
2023-04-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Du är alltså inte investerad i uran och har inga planer på att bli det?

Jag har varit investerad i det. Avvecklade det i februari-mars.
Citera
2023-04-24, 22:32
Medlem
smoerreboms avatar
Börjar röra på sig lite nu i spotten. Nu vill jag bara se en lite större rörelse för att få bekräftelse på att det inte är det vanliga tuggandet med 25-50 cent om dagen

Det var efter stängning så det ska bli intressant att se hur stor effekten blir i aktierna imorgon nu när det är rätt pissigt klimat på stora börsen
Citera
2023-04-26, 20:00
Medlem
Spotten drar vidare upp, och det verkar vara lite drag i aktierna. Funderar på fomoa in mig nu, vad tror ni?
Citera
2023-04-26, 20:15
Medlem
Ähh, sålde lite annat jag var missnöjd med och hoppar på UEC fast att han Adnan är en kjeltring, Energy Fuels om det blir sanktioner, och ISOenerrgy bara för att de dog rejält en annan gång.
Citera
2023-04-26, 20:36
Medlem
smoerreboms avatar
Jag köpte ju en dryg vecka för tidigt så jag har inte riktigt vänt det än, snacka om fallande knivar. Ska dock avvakta lite med att slänga in mer.

Klrde rätt mkt UEC och uroy pga engångs effekter i nedgången

Lite synd att schweizarna blev försenade en månad. De kommer dock att sälja också, precis vad uranspoten behöver, mer volla.

Det verkar inte vara någon som har koll på när ANU kazakerna ska in med de ytterligare 400 millarna
Citera
2023-04-26, 20:54
Medlem
Citat:
Jag köpte ju en dryg vecka för tidigt så jag har inte riktigt vänt det än, snacka om fallande knivar. Ska dock avvakta lite med att slänga in mer.

Klrde rätt mkt UEC och uroy pga engångs effekter i nedgången

Lite synd att schweizarna blev försenade en månad. De kommer dock att sälja också, precis vad uranspoten behöver, mer volla.

Det verkar inte vara någon som har koll på när ANU kazakerna ska in med de ytterligare 400 millarna

Jag var ganska ihållig tidigare och för kass på att ta vinst, nu planerar jag att ta hem vinsten för tidigt istället och sitta och gråta över all missad uppgång i stället🙃. Är ju inte lätt att timea, så hellre inne för tidigt än ute.
Citera
2023-04-26, 21:02
Medlem
Efter som jag är utvecklingshämnad så köpte jag uranium royalty av misstag istället för UEC....

Men var lite sugen på UROY också så det går nog bra ändå och ägde aktien tidigare, slipper kjeltringen Adnan nu åtminstone....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in