2021-09-26, 02:15
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Tror mycket väl det är på det sättet, varför inte liksom? Särskilt med tanke på de massiva uppgångarna som setts. Swingar man och plockar vinst kontinuerligt är det ju en tidig julklapp. Man bör ju trejda minst hälften av sina innehav här och låta resten gå lång. Med tanke på att vollan är så kraftig är det dumt att inte kapitalisera på den.

Bra läge att handla innehav i fler juniorer och sprida riskerna. Tyvärr verkar många i tråden enbart fokuserade på att trejda och ligga inne på korta swings, och är inte intresserade av längre perspektiv och tidshorisont. Kärnkraften kommer definitivt att expanderas rejält, men långt i från alla bolag kommer att lyckas. Jag ser inte detta diskuteras här alls, utan det är hysteri kring sprott, samt spot-priser m.m. Klart detta är högst viktigt, men viktigare är snarare att lokalisera seriösa bolag med välfungerande ledning, som urskiljer sig ifrån sunk-aktörerna.

Så detta kan man ju gärna diskutera - vilka bolag är bättre än andra och varför. Vissa här har ju stor kunskap, en lista borde skrivas ihop kring 5-10 innehav som är mest relevanta. Sedan om kurserna dyker, eller ökar, då får man förehålla sig till det. Jag själv ligger 15-20 % minus i mina innehav nu och det rör mig inte i ryggen. Jag inväntar en reversal, och tankar på lite i taget när större nedgångar ses, less is more. Att kötta in hela lönen direkt är troligen dumt då det är svårt att förutspå om/när vi bottnat.

Ångrar lite att jag inte sålde av en del i toppen nu, lyssnade väl för mycket på folk i tråden som sa att denna skulle pågå september ut... Jag ligger redan på minus igen men var 100-150% plus på ett par tills nyligen innan allt började blöda..köpte in mig sent på uran dock, i april.
Citera
2021-09-26, 03:06
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ångrar lite att jag inte sålde av en del i toppen nu, lyssnade väl för mycket på folk i tråden som sa att denna skulle pågå september ut... Jag ligger redan på minus igen men var 100-150% plus på ett par tills nyligen innan allt började blöda..köpte in mig sent på uran dock, i april.

Läs gärna igenom det vi diskuterat nyligen ovan gällande börsmanipulation, lärdomen i den här typen av volatila bolag blir att ALLTID plocka vinst - förr eller senare. Jag brukar försöka att lära ut att plocka vinst med cirka 50 % av ens innehav som får gå åt till "trejding", sedan låta resten ligga lång. När man ska plocka vinst i sig är alltid en svår strategi att tillämpa. Det är trams att säga att man ska plocka vinst vid 10 %, 20 % bla bla bla. När vollan är så pass extrem som den är i många förhoppningsbolag, så ska vinsthemtagning ske när bra PR pressar upp kursen, eller under fet rusning. Titta på RSI och skala av när större volymer ses i köp och kursen börjar dala. Jag har suttit i innehav som rusat över 100 % och under en timma och varit naiv, ej sålt av. Det kommer som ett brev på posten sedan, blankarna hittar dit likt flugor dras till skit och bolaget är under luppen för kraftig short-selling dagen efter. Numera är det få nyheter som kan driva iväg kurserna under multipla handelsdagar. Man kallar det för en "multi-runner".

När innehaven börjar gröna duktigt upp tenderar man att bli girig, därmed fortsätta ligga lång och undvika vinsthemtagning. Det är lättare att vinna i spelet när man avlägger en del av sitt innehav till långliggeri, men låter resten av sin del ligga till "trejding".

Plocka vinst, invänta nedgång, köp andelar igen. Invänta kraftfull ökning i kurs, plocka vinst. Jättelätt strategi, men hur ofta tillämpar man den? Där och då blir det enklare om man låter hälften av sitt innehav ligga lång, och resten kan man trejda likt hur fan man vill, och då kan man även kapitalisera på volatila rörelser - vilket du inte kan som long term investor på samma sätt.
Senast redigerad av stockcock 2021-09-26 kl. 03:08.
Citera
2021-09-26, 21:21
Medlem
Citat:
Läs gärna igenom det vi diskuterat nyligen ovan gällande börsmanipulation, lärdomen i den här typen av volatila bolag blir att ALLTID plocka vinst - förr eller senare. Jag brukar försöka att lära ut att plocka vinst med cirka 50 % av ens innehav som får gå åt till "trejding", sedan låta resten ligga lång. När man ska plocka vinst i sig är alltid en svår strategi att tillämpa. Det är trams att säga att man ska plocka vinst vid 10 %, 20 % bla bla bla. När vollan är så pass extrem som den är i många förhoppningsbolag, så ska vinsthemtagning ske när bra PR pressar upp kursen, eller under fet rusning. Titta på RSI och skala av när större volymer ses i köp och kursen börjar dala. Jag har suttit i innehav som rusat över 100 % och under en timma och varit naiv, ej sålt av. Det kommer som ett brev på posten sedan, blankarna hittar dit likt flugor dras till skit och bolaget är under luppen för kraftig short-selling dagen efter. Numera är det få nyheter som kan driva iväg kurserna under multipla handelsdagar. Man kallar det för en "multi-runner".

När innehaven börjar gröna duktigt upp tenderar man att bli girig, därmed fortsätta ligga lång och undvika vinsthemtagning. Det är lättare att vinna i spelet när man avlägger en del av sitt innehav till långliggeri, men låter resten av sin del ligga till "trejding".

Plocka vinst, invänta nedgång, köp andelar igen. Invänta kraftfull ökning i kurs, plocka vinst. Jättelätt strategi, men hur ofta tillämpar man den? Där och då blir det enklare om man låter hälften av sitt innehav ligga lång, och resten kan man trejda likt hur fan man vill, och då kan man även kapitalisera på volatila rörelser - vilket du inte kan som long term investor på samma sätt.
Fast ja, jag vet inte riktigt om jag köper alla era konspirationsteorier. Dels så är det otrologt långsökt och dels så är det ju så många olika led som skall involveras. Frågan är om det ens handlar om uran längre, det ni skriver.
Vad vet ni om uranmarknaden? Sput handlade enorma volymer uran och nu saknas köpare så antagligen är det några 100k pounds som byter ägare via commodity traders. Jag vet alltså inte, men har ingen info om någon större säljare heller så jag drar slutsatser.
Uranmarknaden är komplex och utan speciell insyn. Därför svårt att veta.
Aktier går upp och ner så man får hålla isär spotmarknaden och uranaktierna.
Citera
2021-09-26, 21:57
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Fast ja, jag vet inte riktigt om jag köper alla era konspirationsteorier. Dels så är det otrologt långsökt och dels så är det ju så många olika led som skall involveras. Frågan är om det ens handlar om uran längre, det ni skriver.
Vad vet ni om uranmarknaden? Sput handlade enorma volymer uran och nu saknas köpare så antagligen är det några 100k pounds som byter ägare via commodity traders. Jag vet alltså inte, men har ingen info om någon större säljare heller så jag drar slutsatser.
Uranmarknaden är komplex och utan speciell insyn. Därför svårt att veta.
Aktier går upp och ner så man får hålla isär spotmarknaden och uranaktierna.

Om du anser att det är konspirationsteorier så visar det mer på att du är oinsatt eller rent av nybörjare inom aktiehandel (OBS! Inget fel med det). Det fungerar med allra största sannolikhet på det sättet vi skriver, spelet är riggat.
Citera
2021-09-27, 00:40
Medlem
Citat:
Om du anser att det är konspirationsteorier så visar det mer på att du är oinsatt eller rent av nybörjare inom aktiehandel (OBS! Inget fel med det). Det fungerar med allra största sannolikhet på det sättet vi skriver, spelet är riggat.
Och med den säkerhet du beskriver något du med allra största sannolikhet inte har någon koll på kan jag förstå hur ödmjuk inför symptomet du är.
Hade allt varit riggat hade det bara funnits en vinnare och ingen hade kunnat tjäna pengar på börsen, men det är off topic. Önskar dig lycka till i din framtida handel!
Citera
2021-09-27, 06:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Och med den säkerhet du beskriver något du med allra största sannolikhet inte har någon koll på kan jag förstå hur ödmjuk inför symptomet du är.
Hade allt varit riggat hade det bara funnits en vinnare och ingen hade kunnat tjäna pengar på börsen, men det är off topic. Önskar dig lycka till i din framtida handel!
Det är inga konspirationer, spelet ÄR riggat emot dig. Calls och puts förstärker rusningarna och orsakar fomo för de svagsinta.
Självklart är det inte riggat på det viset att det bara finns EN vinnare då det skulle bli för uppenbart.
Som ryssar och kineser springer runt med aimbot i ett datorspel och skjuter alla på mils avstånd, de blir bannade, men de luriga jävlarna med ESP som sköter det snyggt kommer undan.
Citat:
I allra högsta grad. Det ser ut som att dårarna anlägger en gammaramp för att få upp aktien till nya höjder.
Utlöpsdatum för optionerna verkar vara 17/9 och 17/12.
Min teori är att några dagar innan opex börjar aktien dala när de kloka tar vinst och de giriga sitter kvar tills optionerna blir värdelösa.
För varje gambler som cashar hem ett kontrakt skapas ett säljtryck från MM på en massa aktier.
Jag callade fan toppen en vecka innan den inträffade. Är det en konspirationsteori och jag hade tur ?
Jag gjorde en rätt fet chunk pengar på den Cameco-manövern.

Nu passar givetvis folk på att shorta, även retail eftersom de vet att pipsillarna som hade noll intresse av uran fram tills nyligen kommer att paperhanda. Fast de blev intresserade av pengar och inte uran om sanningen ska fram.

Även det här inlägget från början av månaden: Flashback

Det är inga cloak and dagger-shortladderteorier vi pratar om. Det är marknadens mekanik och psykologi.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-27 kl. 06:39.
Citera
2021-09-27, 09:14
Medlem
Noterar i nyhetsflödet att kinesiska fabriker som tillverkar halvledare till Tesla, Intel Apple mfl tillfälligt tvingas stänga pga elbrist och restriktioner kopplat till detta.
Citera
2021-09-27, 15:51
Medlem
Trevlig öppning idag. Har vi brutit nedåtgående trenden nu tror ni?
Citera
2021-09-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Trevlig öppning idag. Har vi brutit nedåtgående trenden nu tror ni?
Det är väl för tidigt att sia om, men jag tror helt klart att det kan vara tekniskt, alltså högre toppar och dalar.
Det är en bullmarknad och då tenderar priset, på sikt att röra sig uppåt och inte nedåt.
Citera
2021-09-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Noterar i nyhetsflödet att kinesiska fabriker som tillverkar halvledare till Tesla, Intel Apple mfl tillfälligt tvingas stänga pga elbrist och restriktioner kopplat till detta.

3 provinser i kina har blackout, ingen el, pga att kolet tagit slut.

Finns jättemånga fler nyheter som flirtar med att kärnkraft är den enda lösningen. Det är kärnkraft som gäller, alternativet är att mänskligheten slutar använda smartphones, och slutar köra bil. GOOD LUCK. Inte en chans på jorden att lilla fittiga MP kommer lyckas övertyga alla svenskar att ta kollektivtrafik till jobbet istället för bekväma bilen. Den enda värdiga kompromissen är elbil, så att kärnkraft är vägen framåt.

Spänn fast er för nu kör vi. Det kan gå fort eller långsamt jag vet inte men kärnkraft kommer bli så JÄVLA bull.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-27 kl. 16:53.
Citera
2021-09-27, 16:54
Medlem
bajssprutans avatar
Jag har ungefärliga kurser på ett par bolag från mars tills innan sput satte fart på spoten i huvudet på ett ungefär.

Denison, ($DNN) i USD 0.98 - 1.61 (Bagholdat och snittat ner från 1.50 sålde för 1.8 köpte tillbaks hälften på 1.42)
Forsys $FSY 0.60 - 1.05 (bara rakt upp direkt efter köp! wohoo!)
Blue sky $BSK 0.17 - 0.30. (Köpte på 0.25 och var inte nöjd alls, men lät det vara, missade tillfället att öka)

Så i dagsläget skulle jag tro att vi ligger ganska lagom prismässigt. Ser att dippen köpes även i sput.

Serpentza snackade om varför bitcoin bannats i kina i deras stream igår pga groteskt strömslukeri. Det är lite flamsigt, men jag rekar att kolla ADV podcasts för kunskap om kina. De har koll.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-27 kl. 16:58.
Citera
2021-09-27, 18:32
Medlem
smoerreboms avatar
Håller på och byter min femprocentsposition i nexgen till ISO. Det hade varit inkompetent att inte ha både GLO och ISO. Får bara igenom drygt halva ordern. Det hade varit fint att vara med på kanadensisk uranmininghistoria med Arrow men jag blir allt mer tveksam till potentialen på ett års sikt. Den var trögaste innehavet och måste bort

Annars får jag hoppas på röd dag imorgon

Jag tycker att aktiekuken har rätt i sak, det han skriver stämmer bra för kanadensiska gruvaktier generellt. Kan man så ska man hyvla och greja. Det kräver dock att man har tid att sitta framför datorn en del. Sen är ju uranracet lite speciellt eftersom det finns en risk att man missar ett större ryck senare och effekten av SPUT är ju något helt nytt.

Nu har vi även säsongen från okt till feb/mars framför oss. Men vi ska nog vara uppmärksamma på variationer i handeln av SPUT framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in