2023-04-21, 14:18
Moderator
zanteras avatar
Det har diskuterats tidigare men Maguire i ett annat lag och ett annat försvar är inte så dålig som han varit i Man Utd. Lite 'round hole square peg' över det hela. Problemet är ju också att så fort man droppar in Manguire i startelvan så är det som någon aura som sprider sig till spelarna runtom och helt plötsligt droppar alla ner 30% i prestanda. De Gea och Shaw t.ex. har ju båda varit bra under säsongen men så fort Maguire hamnar i ekvationen så är det Benny Hill musik för hela slanten och Kalle Anka-försvar deluxe.

Maguire har ju någon sorts Harry Kane aura där han själv verkar tro att han ska driva bollen 20 meter förbi 2-3 spelare, slå en Zidane-cross in i motståndarnas box och assistera till årets mål. I verkligheten är det som att se en pansarvagn försöka göra 180 grader i en återvändsgränd.
Citera
2023-04-21, 15:26
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Arsenal bara måste vinna mot Southampton för att ha en chans att ta titeln. En vinst idag och minst ett kryss mot City på onsdag måste ske.

Arsenal har ju faktiskt lite tur i att Aké blev skadad mot Bayern. Han har ju varit en av de bästa backarna av alla lag denna säsongen, så det är inget roligt tapp för dem i detta skede.

Jag har fortfarande hoppet och tron att Arsenal kan klara av det, jag hoppas bara att spelarna själva har kvar samma inställning.

COYG!

Han är tillbaka mot Arsenal, får lite extra vila. sheffield united ska absolut inte underskattas men jag tror inte vi behöver Dias och Aké i helgen.
Citera
2023-04-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Kollar reprisen med engelska kommentatorer och han är så desperat att lägga skiten på de Gea

"Maguire can do better but why doesn't de Gea put it out to Wan-Bissaka" repeteras. Sådana här gånger kommer min konspiratoriska sida in, att engelska kommentatorer helst vill hänga utlänningar och är mjuka i kritiken mot engelsmän.
Någonstans måste ändå DDG få lite skit för han borde ju vid detta laget veta att Maguire INTE har den förmågan och bara inse att, lyfter jag inte den långt så kan det gå åt helvete. Det är ju inte så att han är i extrem tidsnöd. Men 90% av det målet tillfaller Maguire definitivt,

Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det har diskuterats tidigare men Maguire i ett annat lag och ett annat försvar är inte så dålig som han varit i Man Utd. Lite 'round hole square peg' över det hela. Problemet är ju också att så fort man droppar in Manguire i startelvan så är det som någon aura som sprider sig till spelarna runtom och helt plötsligt droppar alla ner 30% i prestanda. De Gea och Shaw t.ex. har ju båda varit bra under säsongen men så fort Maguire hamnar i ekvationen så är det Benny Hill musik för hela slanten och Kalle Anka-försvar deluxe.
Så är det och jag förstår inte ETH där, för han har tidigare under säsongen spelat Shaw som mittback. Malacia fanns på bänken med så varför man inte startar AWB/Dalot-Lindelöf-Shaw-Malacia är mig en gåta. Även ETH borde ju vid detta laget insett att Maguire inte passar i det systemet han vill spela.
Men som du säger, Maguire i ett lag som spelar efter hans styrkor så är han definitivt en gedigen mittback.

Och jag vet inte hur många gånger jag nämt det till folk, när Maguire köptes till United så var han en förstärkning kontra Jones/Smalling, priset handlade enbart om att Leicester visste att United skrek efter uppgradering på den positionen och att de hade pengar (plus då engelsk landslagsspelare) - prislappen har inget med hur bra United ansåg Maguire till att vara. I dagsläget är han en försvagning.
Citera
2023-04-21, 15:30
Medlem
Masingas avatar
Che gör hattrick ikväll och löser vinst.
Citera
2023-04-21, 15:31
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Och jag vet inte hur många gånger jag nämt det till folk, när Maguire köptes till United så var han en förstärkning kontra Jones/Smalling, priset handlade enbart om att Leicester visste att United skrek efter uppgradering på den positionen och att de hade pengar (plus då engelsk landslagsspelare) - prislappen har inget med hur bra United ansåg Maguire till att vara. I dagsläget är han en försvagning.

Hade varit kul om Ten Hag i frustration över Maguire's prestationer hade slängt in Jones i hetluften igen och han hade spelat som Maldini 2.0. Tyvärr är väl Jones skadad.
Citera
2023-04-21, 15:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Någonstans måste ändå DDG få lite skit för han borde ju vid detta laget veta att Maguire INTE har den förmågan och bara inse att, lyfter jag inte den långt så kan det gå åt helvete. Det är ju inte så att han är i extrem tidsnöd. Men 90% av det målet tillfaller Maguire definitivt,
...

Det är väl sällan en spelare vänder? Nästan alltid spelar de framåt för att vara säkra på vart de skickar bollen. Säkerligen har de fått lära sig av tränare och andra att försöka minimera alla risker.

Hur som helst borde Maguire kunna placera bollen någon annanstans än i gapet på en motståndare.
Citera
2023-04-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl sällan en spelare vänder? Nästan alltid spelar de framåt för att vara säkra på vart de skickar bollen. Säkerligen har de fått lära sig av tränare och andra att försöka minimera alla risker.

Hur som helst borde Maguire kunna placera bollen någon annanstans än i gapet på en motståndare.
Martinez har gjort det ett par gånger och har de kollat av innan så vet de ju att det kommer vara en öppen yta utan press där de enkelt kan spela vidare. Tänker mig att det finns många mittbackar som hade kunnat göra detta ofta utan minsta issue.
Citera
2023-04-21, 17:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Martinez har gjort det ett par gånger och har de kollat av innan så vet de ju att det kommer vara en öppen yta utan press där de enkelt kan spela vidare. Tänker mig att det finns många mittbackar som hade kunnat göra detta ofta utan minsta issue.

Jag tycker också att det borde kunna ske oftare. Man kan ju se det som så också att det mins riskfyllda spelet är "hoof it", så många lag har ju redan valt ett spelsystem med något större risker.

Egentligen var det nog också en bra situation för Man U och precis vad man vill ha, att motståndarna kommer upp, men misslyckas med pressen.

Det är förstås lättare att lyckas vända, eller skicka bollen bakom sig, om man spelar på kanten eller är anfallare.

Samtidigt är det kanske dumt att klaga med tanke på att det är ett ganska snabbt spel. Nu ser ju Maguire inte så snabbtänkt ut, och det bidrar till folks tankar om honom.

Hur som helst verkar det inte fungera för honom, och jag tror han kommer att flytta till ett lag som satsar mer på långbollar, men vem vet.
Citera
2023-04-21, 17:59
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Någonstans måste ändå DDG få lite skit för han borde ju vid detta laget veta att Maguire INTE har den förmågan och bara inse att, lyfter jag inte den långt så kan det gå åt helvete. Det är ju inte så att han är i extrem tidsnöd. Men 90% av det målet tillfaller Maguire definitivt.
Klart De Gea ska ha sin beskärda del men Maguire står och viftar efter bollen och De Gea känner sig nödjad att passa dock upptäcker ingen av dom den som kommer till höger i spelriktningen. Normalt är det farligt att vända upp i spelriktningen så det är normalt att spela ut på kanten. I detta fall borde De Gea ropa att vända upp, möjligt han gjorde utan att det hördes eller lyssnades på. När passningen går är ytan till höger tom därför passar De Gea utan att inse kommande problem.
Citera
2023-04-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera

Maguire har ju någon sorts Harry Kane aura där han själv verkar tro att han ska driva bollen 20 meter förbi 2-3 spelare, slå en Zidane-cross in i motståndarnas box och assistera till årets mål. I verkligheten är det som att se en pansarvagn försöka göra 180 grader i en återvändsgränd.
Håller med om väldigt mycket i det här inlägget. Jag vill lägga till att det inte är Maguire eller Lindelöf utan när båda två utgör backlinjen. Då händer något magiskt och alla andra spelare spelar på 30 procent av sin förmåga.

Men Maguire är inte världsklass. Titta på när Martinez får exakt samma passning från De Gea och hur han löser det:

https://twitter.com/Bruno_UNITED1/status/1649156299530051587

Arsenal mot Southampton idag är en ödesmatch. Om Arsenal tappar poäng så vinner City ligan.
Citera
2023-04-21, 20:21
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Håller med om väldigt mycket i det här inlägget. Jag vill lägga till att det inte är Maguire eller Lindelöf utan när båda två utgör backlinjen. Då händer något magiskt och alla andra spelare spelar på 30 procent av sin förmåga.

Men Maguire är inte världsklass. Titta på när Martinez får exakt samma passning från De Gea och hur han löser det:

https://twitter.com/Bruno_UNITED1/status/1649156299530051587

Arsenal mot Southampton idag är en ödesmatch. Om Arsenal tappar poäng så vinner City ligan.

Kul med diskussion om situationer.

Martinez löser liknande situation snyggt ja, men satan så hög risk han spelar med. Första dragningen han gör är komplett livsfarlig. Hade varit enklare att spela på en touch till högerbacken.

Det är en gambling att dribbla som siste man som kan löna sig genom att man vänder bort flera pressande motståndare, men jag ser ju helst att man gör det med så låg risk som möjligt. Det där tycker jag Martinez gör onödigt svårt.

Men jag vet inte, vi fotbollsfans tenderar ju att dra skiljelinjen mellan lyckas och inte lyckas. Mål eller miss, räddning eller insläppt. Svart eller vitt. Själv gillar jag inte den där sortens onödigt risktagande. Som Alannon skrev, Maguire kunde bara följt med bollen ut ur pressen.

Det är dock, svårare än man tror att tajma det. Att få bollen perfekt med sig samtidigt som man lämnar motståndaren i bakom sig kräver en smidighet, tajming och speed. Läser motståndaren det är du rökt om de har farten uppe.

-----------------

Todd Boehly framstår mer och mer som en clown som inte vet vad han pysslar med. Talksport rapporterar att han ville ta in ett entourage med gäster, några barn, i omklädningsrummet i halvtid (!!!!!) mot West Ham i september. Ställning 0-0. Tuchel sa nej, dörren behölls stängd och sen fick Tuchel sparken dagar senare efter förlust mot Zagreb i CL.

https://talksport.com/football/1399817/transfer-notebook-arsenal-newcastle-todd-boehly-chelsea/

"Kom och titta på mitt fotbollslag, ni får träffa dem i halvtid. Duktig Sterling, vinka till fansen! Skriva autograf? Lycka till i andra halvlek!"

Jag vet inte om det är kutym i USA, men vilken professionell elitidrottare som försöker maximera sin prestation hanterar fans under pågående match? Brukar han släppa in barn och barnbarn i styrelserummet när de har viktiga möten?
Citera
2023-04-21, 20:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Kul med diskussion om situationer.

Martinez löser liknande situation snyggt ja, men satan så hög risk han spelar med. Första dragningen han gör är komplett livsfarlig. Hade varit enklare att spela på en touch till högerbacken.

Det är en gambling att dribbla som siste man som kan löna sig genom att man vänder bort flera pressande motståndare, men jag ser ju helst att man gör det med så låg risk som möjligt. Det där tycker jag Martinez gör onödigt svårt.

Men jag vet inte, vi fotbollsfans tenderar ju att dra skiljelinjen mellan lyckas och inte lyckas. Mål eller miss, räddning eller insläppt. Svart eller vitt. Själv gillar jag inte den där sortens onödigt risktagande. Som Alannon skrev, Maguire kunde bara följt med bollen ut ur pressen.

Det är dock, svårare än man tror att tajma det. Att få bollen perfekt med sig samtidigt som man lämnar motståndaren i bakom sig kräver en smidighet, tajming och speed. Läser motståndaren det är du rökt om de har farten uppe.

-----------------

Todd Boehly framstår mer och mer som en clown som inte vet vad han pysslar med. Talksport rapporterar att han ville ta in ett entourage med gäster, några barn, i omklädningsrummet i halvtid (!!!!!) mot West Ham i september. Ställning 0-0. Tuchel sa nej, dörren behölls stängd och sen fick Tuchel sparken dagar senare efter förlust mot Zagreb i CL.

https://talksport.com/football/1399817/transfer-notebook-arsenal-newcastle-todd-boehly-chelsea/

"Kom och titta på mitt fotbollslag, ni får träffa dem i halvtid. Duktig Sterling, vinka till fansen! Skriva autograf? Lycka till i andra halvlek!"

Jag vet inte om det är kutym i USA, men vilken professionell elitidrottare som försöker maximera sin prestation hanterar fans under pågående match? Brukar han släppa in barn och barnbarn i styrelserummet när de har viktiga möten?

Det är så det funkar i NHL och antar att det är samma sak med de andra ligorna i USA. "Media ska ha sitt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in