2023-04-21, 19:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Den mest troliga förklaringen är att hon inte var i närheten av toan, för där låg Tove med 99% sannolikhet.

Antagligen var hon i vardagsrummet när hon väntade på Johanna. Jag har för mig att Johanna sa att Maja uppehöll sig i den delen av lägenheten när hon kom tillbaka. Enligt Johanna åt Maja hamburgaren i vardagsrummet, enligt Maja i köket men vardagsrummet verkar troligare.

Stegen vid 02:43 hör säkerligen ihop med att Johanna lämnar lägenheten men exakt hur Maja har rört sig kommer vi nog aldrig att få veta.
Hennes påstådda andra toabesök tror jag inte heller på. Det var nog där T var "gömd".
Nej, stegen 2:43 säger ingenting om var M befinner sig när hon ska ta tfn. Hon kan likaväl befunnit sig i rummet/sängen som kommit från badrummet.
Citera
2023-04-21, 19:37
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Ni har ingen erfarenhet av afrikaner. Folk tror att för att någon är uppväxt i Sverige så fungerar de exakt som svenskar, men så är det inte. Jag har bott till och från i tjänsten i Afrika under 30 år. Ingen av oss utan erfarenhet kan förstå hur deras hjärnor fungerar. Ta bort all form av logik. IQ är dessutom runt 70 i bästa fall.

Maja är svart och adopterad, och troligtvis negligerad under hela sin uppväxt, och blir helt plötsligt accepterad av Johanna. Johanna är den första personen som ser henne. Det spelar en roll i hennes agerande.

Vad jag bryr mig om i grunden är rättssäkerheten. Domen sänder skrämmande vibbar i sin enögdhet.
När jag läste domen skulle jag nästan kunna tro att rådmannen var åklagare på det sättet han gick på. Det visade sig senare att Rådmannen tidigare är ökänd som extremt hårdför åklagare helt utan färgskala. Hur det gick till när rådmannen blev domare är okänt men som åklagare fick rådmannen inte alltid igenom sina extrema yrkanden, men här har han verkligen fått till det, och det kastar en skugga över hela rättsprocessen.

Det är viktigt att enbart skyldiga straffas. Men för den som är skyldig till brott oavsett vilket brott det är så finns det bara ett giltigt straff och det är att piskas till döds offentligt. Den enda ursäkt som räknas är Hara-kiri, alla andra ursäkter är falska lögner.
Citera
2023-04-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Jag brukar inte lägga tid på sånt här men här, fallet blev intressant när blev livstidsdomar som delades ut, kommer ändras med tiden i dem högre instancerna tyvärr. Jag lyssnade genom rättegångarna finns betydligt mer material ifrån detta innan man kan dra slutsats, jag tänker rättsläkaren måste väl höras också? det kanske inte kan kommer upp här på nätet? Hur som helst tycker båda Gms ljuger något hejdlöst och båda ä delaktiga i detta! Maja sovande är också anmärkningsvärt dåligt ljugande hennes "eeee i varje mening blir otroligt pinsamt lyssna på!! En ljugare som sitter trasslar in sig i sitt egna ljugande ursh!!! Hoppas att det får skaka galler i evighet! troligen inte efter HDs yttrande

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag vill att det ska gå ihop sig i mitt huvud och det gör det inte med ett gäng lösa trådar. Det måste nödvändigtvis inte vara sanningen, det räcker med en möjlig förklaring som stämmer med mina övriga tankar.

Njä, stegräknare är väl ingen exakt vetenskap. Den tar jag också med en nypa salt. Men den ger indikationer på att tfn varit i rörelse, t ex att andra promenaden var längre än den första.

Det är mycket möjligt att hon irrade runt och I så fall var hon nog inte helt bekväm med situationen och nöjd efter slutfört uppdrag. Jag tror hon höll sig undan tills T var insvept.

Att hon sa att hon satt på toa, kan ju vara för att "bevisa" att T inte var där, vilket jag nu tror att hon var. Även där har jag ändrat ståndpunkt.

Det är svårt eller nästan omöjligt att få fram en hel sanning när allt består av ett stort nystan av lögner.
Citera
2023-04-21, 19:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det vore önskvärt att få fram ett exakt klockslag för dunsen och mordet. Men det faller ju inte för att tiden är satt fel några minuter?

Vi vet att J åker till McD vid 02:47.
Ca 2-3 min innan det gick hon ut första gången. Alltså 02:45?
Grannen trodde det gick 5 min från påringningen till J kom ut? Då stod han utanför dörren 02:40.
2-3 Min innan det hörde han den första dunsen 02:37.

Är det dessa tider vi utgår ifrån?
Js Hälsoapp spatserade iväg 2:46.
Citera
2023-04-21, 19:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är detta TR går efter, inget annat:

"Vid ungefär kl. 02:40 så låg han på sängen med mobiltelefonen i handen när hans pappa ropade på honom och sade att han ville ha sällskap."

Ja så står det faktiskt i domen. Men lite egendomligt är det då tidpunkten 02:40 inte ö.h.t. förekommer i Förundersökningen.

Under dom tidiga förhören har Lahanj inte vid något tillfälle kunnat presidera tidpunkten för ”dunken” närmre än till ca 03:00.

Så varifrån kommer då följande uppgift: ”Vid ungefär kL. 02:40 så låg han på sängen med mobiltelefonen i handen när hans pappa ropade på honom och sade att han ville ha sällskap.” (Farouk uppskattar tidpunkten till runt 02:30-02:45)
Citera
2023-04-21, 19:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är svårt eller nästan omöjligt att få fram en hel sanning när allt består av ett stort nystan av lögner.
Nej, hela sanningen lär vi aldrig få veta. Det som fortfarande är ett frågetecken för mig är huruvida M deltog i dödandet eller ej. Jag tycker inte att domen har tillräcklig bärighet för att jag ska ändra uppfattning.
Citera
2023-04-21, 19:48
Medlem
Citat:
Js Hälsoapp spatserade iväg 2:46.

Precis. Mitt i allt detta ska M s telefon tagit en promenad i lägenheten och M själv ska ha gått till toaletten utan att upptäcka T. Givetvis somnar hon på toagolvet. För det sa hon väl att hon gjorde?
Citera
2023-04-21, 19:50
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Är det möjligt att slå en människa medvetslös och sedan strypa personen när den är medvetslös?
Citera
2023-04-21, 20:04
Avslutad
Citat:
Nej, hela sanningen lär vi aldrig få veta. Det som fortfarande är ett frågetecken för mig är huruvida M deltog i dödandet eller ej. Jag tycker inte att domen har tillräcklig bärighet för att jag ska ändra uppfattning.
Vad är alternativet till att Maja deltog i mördandet? Att hon sov verkar du ha släppt.
1) Tänker du att hon kan ha suttit i vardagsrummet hela tiden fast hon hört oljud och påringningar på dörren?
2) Tänker du att hon kan ha varit i köket och pratat med Tove och Johanna, och hållt sig utanför ett bråk som utbrutit?
3) Suttit i vardagsrummet och hört oljud och sett vad som hänt utan att ingripa?
4) Annat alternativ?

Vad tycker du är mest troligt?
Citera
2023-04-21, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis. Mitt i allt detta ska M s telefon tagit en promenad i lägenheten och M själv ska ha gått till toaletten utan att upptäcka T. Givetvis somnar hon på toagolvet. För det sa hon väl att hon gjorde?
Jag tror inte att hon sa att hon sov där utan bara att hon satt där. När hon hade en skön säng 20 steg bort.
Citera
2023-04-21, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Kruxet är att Maja säger att hon var på toaletten när Johanna smsade från McDonalds. Hade hon bara sagt att hon var i sängen så hade hennes historia varit mer trovärdig, men det går inte ihop.
Absolut, men hon hittade på att hon satt på toagolvet som en del i historien att hon kräktes och föll i badrummet. Hade hon inte berättat den historien hade hon säkert sagt att hon låg i sängen hela tiden.
Citera
2023-04-21, 20:18
Medlem
Sveppss avatar
Lyssnar på ljudinspelningarna nu och blir ännu mer övertygad om att Tove hade något över ansiktet när J ströp henne. Man hör att hon har svårt för vissa saker, men när hon får frågan om hon såg T i ansiktet när hon stöp (”i 10 sekunder”) svarar hon väldigt bestämt (och utan en extra inandning) att nej det minns hon inte.

Jag kan lova att när du håller händerna runt någons hals (även om det bara varit i 10 sekunder) så är personens ansiktsuttryck något du aldrig glömmer eller inte kommer ihåg att du la märke till.

Satt hon alltså där i ”10 sekunder” och blundade?

Jag är övertygad (ännu mer övertygad alltså) om att anledningen till att jj var sönderstressad när Maja förhördes i rätten är att det finns brutala detaljer som inte kommit fram och hon är rädd att M berättar.

Låt oss hoppas att M berättar allt snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in