2023-04-21, 19:30
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Filippa:

- Hade otur.

-Hon är bara 13 år, man agerar fortare då än med en 17 års gammal flicka som gick hem mitt i natten och som kunde frivilligt ha följt med någon hem.

-Hon hade tur; kompisen ringde Filippas styvpappa kort efter bortföringen och berättade att hon inte kunde få kontakt, så familien blev uppmerksam på att något hade skett. Pappa åkte direkt för att leta efter henne och fann syckeln i diket. Kanske fanns det spår efter kamp och att det var tydligt att hon var tagit därefrån mot sin vilja. Polisen agerade fort.

- Hon hade tur; det fanns övervakningskameror som kunde leda polisen till GM.

----

Emilie:

- Hade otur.

- Skulle gå hem ensam midt i natten, Hon blev inte meld saknad för på föremiddagen. Ingen hade sett något som kunde ge svar och det fanns ingen spår. Det fanns ingen var, när eller hur; ingen övervakningskameror som hade fångat något. Det kunde vara lätt att manipulera utredningen.

Men snälla, allt du skriver vet vi alla redan.
Titta på dokumentären så förstår du vad jag menar.
Citera
2023-04-21, 19:38
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Nej, och inga som helst kopplingar. Att gå vidare med en sketen bil vid en station är för dåligt för att komma vidare i det fallet. Det måste finnas något konkret att ta på. Ex MGM var aktiv i festfixning på Roskildefestivalen. Har Meng någon koppling till Roskildefestivelen exempelvis. Kan dom ha träffats där? ja ni förstår har deras blickar mötts tidigare.

Om så inte är fallet att det inte finns någon som helst koppling då får vi acceptera det och det utesluter inte MGM att han inte är inblandad i fallet Meng.

Men att komma med en sketen bil och säga att MGM är/kan vara mördaren till Meng är för dåligt.

Det behövs mer för att komma vidare i det fallet.

Intressant att du tar upp Roskildefestivalen, då det varit ett flertal fruktansvärda våldtäkter där varje år, tyvärr. Fulla/höga tjejer i tält är extremt utsatta. Men en del har även våldtagits mitt i publikhavet framför diverse uppträdande.

Tydligen var det en särskilt vidrig våldtäkt där 2014, där våldtäktsmannen tydligen har samma signalement som denna gärningsman, enligt flera på Reddit.

Och en "en sketen bil" kan ju ändå vara intressant i fallet Meng, men det verkar ju som om han skrotat den, dessvärre. Det vore intressant att veta varför.
Citera
2023-04-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Forbrytelsene mot Emilie og Filippa er veldig grove, og en tidligere etterforsker el.l. sa at det ikke er mange mennesker som er i stand til å utføre slike forbrytelser. Pga MGMs alder tenker jeg at forbrytelsen mot Filippa neppe er hans første grove forbrytelse. Noen GM som har begått lignende eller tilsvarende forbrytelser, har begått mer enn en slik forbrytelse. De typene grove forbrytelser er sjeldne i Danmark.
Forbrytelsen mot Emilie passer med MGM også geografisk.
Sitat av noe av det som tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst sa:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"- Neppe første overgrepet han begår. Mannen som er pågrepet for å ha kidnappet Filippa (13) i Danmark, etterforskes også for andre saker. - Ikke så mange mennesker som er i stand til å begå slike handlinger, sier Jørn Lier Horst"
"Drapet på Emilie Meng, 17-åringen som forsvant fra Korsør på Sjælland 10. juli i 2016 og ble funnet drept i en innsjø ved Borup lillejulaften samme år, står fremdeles som en uløst gåte i Danmark."

"Det utdypes ikke hvilke andre saker politiet nå vil se nærmere på.
Krimforfatter og tidligere politietterforsker Jørn Lier Horst, sier det er helt naturlig å se på om de to sakene kan knyttes sammen."

"- Hvis man ser på framgangsmåten, så er det neppe det første overgrepet siktede begår. Det er en ekstrem handling å bortføre ei jente på den måten. Det er ikke så mange mennesker som er i stand til å begå slike handlinger, sier Horst til Dagbladet.
Han baserer seg på erfaring fra andre saker, og forklarer at det krever en viss form for psyke for å klare å utføre en bortføring på en slik måte som i de to tilfellene fra Danmark. Horst deler dette i to - enten må man være kald og beregnende eller i det han betegner som en forvirret sinnstilstand."
https://www.dagbladet.no/nyheter/neppe-forste-overgrepet-han-begar/79043508
Citera
2023-04-21, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Intressant att du tar upp Roskildefestivalen, då det varit ett flertal fruktansvärda våldtäkter där varje år, tyvärr. Fulla/höga tjejer i tält är extremt utsatta. Men en del har även våldtagits mitt i publikhavet framför diverse uppträdande.

Tydligen var det en särskilt vidrig våldtäkt där 2014, där våldtäktsmannen tydligen har samma signalement som denna gärningsman, enligt flera på Reddit.

Och en "en sketen bil" kan ju ändå vara intressant i fallet Meng, men det verkar ju som om han skrotat den, dessvärre. Det vore intressant att veta varför.
Jag tror att det är lätt som svensk att tro att danska motsvarigheten till svenska transportsyrelsen är helt bakom. Jag tror däremot att det är dom inte alls. Vad som fattas i fallet Meng är ett regnr på bilarna som observerats. Hade man haft det så hade det fallet fått en helt annan utgång.

Angående Roskilde så var väl en vanlig svensson helt inne på att det rimmade väldigt väl inom epitetet väldtäkt.

Inom detta område har alltså denne MGM varit, denne fantastiske "Marketing man".
Senast redigerad av sherlocksnake 2023-04-21 kl. 19:54.
Citera
2023-04-21, 19:53
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jag tror att det är lätt som svensk att tro att danska motsvarigheten till svenska transportsyrelsen är helt bakom. Jag tror däremot att det är dom inte alls. Vad som fattas i fallet Meng är ett regnr på bilarna som observerats. Hade man haft det så hade det fallet fått en helt annan utgång.

I media har det ju flera gånger stått att de inte vet vem som ägde bilen han hade innan. Det låter skumt.

Jag vet att de danska systemen är minst lika bra som våra, om inte bättre. De är verkligen inte "bakom".

Men OM de skulle vilja undersöka denna bil så går det ju inte om den är skrotad.

Men självklart kollar polisen helt andra saker nu i fallet Meng och eventuellt andra fall, parallellt med fallet med F. Vi kommer nog inte få veta så mycket ett tag framöver, om inte polisen går ut och ber om hjälp.
Citera
2023-04-21, 19:58
Avslutad
Citat:
I media har det ju flera gånger stått att de inte vet vem som ägde bilen han hade innan. Det låter skumt.

Jag vet att de danska systemen är minst lika bra som våra, om inte bättre. De är verkligen inte "bakom".

Men OM de skulle vilja undersöka denna bil så går det ju inte om den är skrotad.

Men självklart kollar polisen helt andra saker nu i fallet Meng och eventuellt andra fall, parallellt med fallet med F. Vi kommer nog inte få veta så mycket ett tag framöver, om inte polisen går ut och ber om hjälp.
Det kan vara så att vi har att göra med en väääldigt förslagen man som ser sig smartare än både polis och samhälle. Kan möjligtvis var en genuint skadad person som galant klarat att flyga under radarn fram tills nu.
Citera
2023-04-21, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Sannolikt grannen mittemot som såg bilen och de som åkte.

Vad det inte så att insatsen mot villan började med en civil polisbil? Det tycker jag tyder på att den villan inte var något uttalat huvudmål, snarare ett av många spår som skulle följas upp. Vilket får mig att tro att man hade ett gäng olika regnummer att gå på eller inget regnummer utan bara modell och färg.
Citera
2023-04-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Han hade en bil med samma färg och modell som eftersöktes i samband med Meng-fallet, och istället för att säljas vidare så skrotades den 2021, kanske korrelerat med nyheter om spår hittade i bilar i andra fall under 2021.

Men ja, det är inte jättestarkt, det är dock det enda spåret till Mengs mördare, så intressant därför.

Nej.
Han hade väl en vit liten skoda?
Den vita bil som söktes i Emelie mängd fall var väl en vit skåpbil?

Sen låter det konstigt att efter 5 år helt plötsligt skulle välja att skrota bilen om han tänkte att han skulle åka fast pga Emelie legat där
Citera
2023-04-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Nej.
Han hade väl en vit liten skoda?
Den vita bil som söktes i Emelie mängd fall var väl en vit skåpbil?

Sen låter det konstigt att efter 5 år helt plötsligt skulle välja att skrota bilen om han tänkte att han skulle åka fast pga Emelie legat där
"følge B.T. har den 32-årige sigtede i Filippa-sagen kørt i en sølvgrå Hyundai i30. Den samme bilmodel, der blev efterlyst i forbindelse med drabet på Emilie Meng tilbage i 2016."
https://ekstrabladet.dk/krimi/samme-bil-ny-kobling-mellem-filippa-og-emilie-meng-sagen/9727214
Citera
2023-04-21, 20:07
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Det kan vara så att vi har att göra med en väääldigt förslagen man som ser sig smartare än både polis och samhälle. Kan möjligtvis var en genuint skadad person som galant klarat att flyga under radarn fram tills nu.

Håller med dig. Det finns två scenario i mitt huvud när gäller detta fall och det ena är att begått ett flertal brott innan och klarat att flyga under radarn under många år.

Det andra är att han varit oskuld fram tills nu och helt plötsligt exploderat och begått detta hemska brottet.

Det var något väldigt "off" med hans Facebook, tycker jag...

Men det första alternativet känns tyvärr troligt. Har dock fullt förtroende för den danska polisen i detta fall, de kommer att vända på varenda sten.
Citera
2023-04-21, 20:12
Avslutad
Citat:
Håller med dig. Det finns två scenario i mitt huvud när gäller detta fall och det ena är att begått ett flertal brott innan och klarat att flyga under radarn under många år.

Det andra är att han varit oskuld fram tills nu och helt plötsligt exploderat och begått detta hemska brottet.

Det var något väldigt "off" med hans Facebook, tycker jag...

Men det första alternativet känns tyvärr troligt. Har dock fullt förtroende för den danska polisen i detta fall, de kommer att vända på varenda sten.
Hur står det till med villan han hade. Får du fram hans adress genom att söka på hans namn. (jag tvivlar). Adressen går att söka här på fb.
Citera
2023-04-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Jag har följt detta fall sedan start, både via media och här på flashback - men vad jag inte lyckats få klart för mig - hur exakt kunde polisen spåra henne till just PW?

Var det dashcams från förbipassagerande? Om ja, finns dom bilderna publicerade och i vilket läge var det dessa cams tog?
Grannen mittemot(?) hade övervakningskameror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in