2023-04-21, 10:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1912gammal
Här är bara en liten artikel från en mycket lättläst tidning om misstag som begåtts av polisen i Emilie Meng saken. Absolut allt de gjorde fel då gör de nu rätt. Nu gick dom ut och frågade efter alla videos från alla hus och dashcams från alla bilar i närheten. Polisen fick in 600 filmer, och allt granskades i rekordfart av många hundra polis. Eminent polisarbete.
https://www.seoghoer.dk/krimi/emilie-meng-fundet-fem-aar-siden-her-er-politiets-fejl
Dom vät alltför gott att dom nog kunne ha tagit GM i Meng saken.
Jag tror 13/årig -saken blir ett praktexempel man kommer bruka på polisutredning i framtiden.

Det, i sammanhäng med det du skriver, gjorde att hon blev funnit / hittad i tid.
Här är en på et lite högre nivå om fel i Meng -saken:
https://www.berlingske.dk/nyheder/politi-erkender-mangelfuld-efterforskning-af-emilie-meng-drabet-vi

Edit: Och styvpappan gick in på Hitta min Iphone och hittade den, cykel, väska etc och ringde polisen direkt.

Det är dock en viss skillnad på övervakning sen Emiie försvann och idag. Dashcams är vanligare på framförallt firmabilar, men även en hel del elbilar har larm som filmar när de står parkerande och nån går för nära bilen. Danmark har haft en hel del problem med turnerande inbrottstjuvar så därför är det också vanligare idag med larm som har kamera än det var 2016. Många installerar ju också varningslarm med kameror som plingar till i dörrklockan så fort någon kommer in på tomten från gatan. Dessa filmar då hela tiden och det går också att se om det kommer nån till grannen mitt över.
Citera
2023-04-21, 11:38
Medlem
Filippa kan ju inte vara hans första offer håller ni med mig?
Citera
2023-04-21, 11:43
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Jeg tenkte det samme. Det kan ha noe å si at han bodde et annet sted den gangen og at han eventuelt ikke hadde råd til å skaffe en annen bil, og at han er ukjent for politiet fra før og tar sjansen på at ingen finner ut at det er han, han kan ha byttet ut bilskiltet for hva jeg vet eller ha hatt alternative skilt tilgjengelig, og han kan ha kjent svært få mennesker og at ingen fattet mistanke til at det kunne være han, og så kan han ha slått seg til ro med at politiet etterlyste en hvit hyundai mens han har en sølvgrå en. Jeg tror også det ville vært mer risikabel for han å selge bilen på den tiden eller levere den til skroting hvis bilen var i god nok stand og da kunne disse bilopphuggeriene fatte mistanke til at dette kan være bilen som er brukt i emilie meng-saken.

Absolut, han har säkert haft alibi då han inte "ser ut" som en mördare och folk trott på vad han sagt om Emilie Meng diskuterats. Skulle han skrota bilen skulle det dock se konstigt ut.
Citera
2023-04-21, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lär inte vara debuten.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Filippa kan ju inte vara hans första offer håller ni med mig?

Nej knappast.

Sällan någon debuterar vid 32 års ålder gällande sexualbrott. Fast det måste ju bevisas att han har mera på sitt samvete.
Citera
2023-04-21, 16:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Sant. Tack.

Kan ju vara så att de har DNA som kan tillhöra mördaren, men att det är osäkert.
Citera
2023-04-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej knappast.

Sällan någon debuterar vid 32 års ålder gällande sexualbrott. Fast det måste ju bevisas att han har mera på sitt samvete.
Mycket pekar ju på att han även överföll å dräpte emilie, jag hoppas innerligt att så är fallet. Jag kan sätta mitt liv på att han gjort något liknande eller värre innan. Killen hade väl deg? Kunde köpt fitta... eller så tänder han på barn
Citera
2023-04-21, 16:39
Medlem
Citat:
eller så tänder han på barn

Han kunde i så fall åkt till något tredje-världen-land och köpt sig ett barnknull. Den enda anledningen för en rik person att kidnappa och våldta någon är för att den tänder på själva övergreppet.
Citera
2023-04-21, 16:41
Medlem
Citat:
Mycket pekar ju på att han även överföll å dräpte emilie, jag hoppas innerligt att så är fallet. Jag kan sätta mitt liv på att han gjort något liknande eller värre innan. Killen hade väl deg? Kunde köpt fitta... eller så tänder han på barn

vadå mycket?
måste missat nåt för det enda jag vet är att han bodde relativt nära och att även Emelie kanske blev kidnappad med bil
Citera
2023-04-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
vadå mycket?
måste missat nåt för det enda jag vet är att han bodde relativt nära och att även Emelie kanske blev kidnappad med bil
Han hade en bil med samma färg och modell som eftersöktes i samband med Meng-fallet, och istället för att säljas vidare så skrotades den 2021, kanske korrelerat med nyheter om spår hittade i bilar i andra fall under 2021.

Men ja, det är inte jättestarkt, det är dock det enda spåret till Mengs mördare, så intressant därför.
Citera
2023-04-21, 17:18
Medlem
"Fængslet i Filippa-sag: Tæt tilknytning til Mengs hjemby.
Den 32-årige, der er fængslet for bortførslen af den 13-årige Filippa, har igennem hele livet været knyttet til den egn på Sjælland, hvor Emilie Meng forsvandt."

"Adresser i Korsør, Slagelse, Skælskør og nærliggende områder på Syd- og Vestsjælland går igen, når man dykker ned i de geografiske områder, hvor den 32-årige ifølge Ekstra Bladets research har færdedes i igennem livet.

Siden 13-årige Filippa blev befriet fra en villa i Svenstrup ved Korsør efter at have været forsvundet i 27 timer, har der været intense spekulationer på sociale medier og i andre af internettets kroge om, hvorvidt den 32-årige kunne knyttes til det uopklarede drab på Emilie Meng, som forsvandt kun fire kilometer derfra."
https://ekstrabladet.dk/krimi/faengslet-i-filippa-sag-taet-tilknytning-til-mengs-hjemby/9728757
Citera
2023-04-21, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"Fængslet i Filippa-sag: Tæt tilknytning til Mengs hjemby.
Den 32-årige, der er fængslet for bortførslen af den 13-årige Filippa, har igennem hele livet været knyttet til den egn på Sjælland, hvor Emilie Meng forsvandt."

"Adresser i Korsør, Slagelse, Skælskør og nærliggende områder på Syd- og Vestsjælland går igen, når man dykker ned i de geografiske områder, hvor den 32-årige ifølge Ekstra Bladets research har færdedes i igennem livet.

Siden 13-årige Filippa blev befriet fra en villa i Svenstrup ved Korsør efter at have været forsvundet i 27 timer, har der været intense spekulationer på sociale medier og i andre af internettets kroge om, hvorvidt den 32-årige kunne knyttes til det uopklarede drab på Emilie Meng, som forsvandt kun fire kilometer derfra."
https://ekstrabladet.dk/krimi/faengslet-i-filippa-sag-taet-tilknytning-til-mengs-hjemby/9728757
Du har ju följt fallet Meng och borde skaffat dig bra info i fallet. Min fråga till dig är vad anser du att den gemensamma nämnaren är mellan Meng och MGM. Då menar jag inte en random bil vid stationen utan vad i fallet Meng är det som tyder på att MGM skulle kunna vara en MGM även i det fallet.
Senast redigerad av sherlocksnake 2023-04-21 kl. 18:00.
Citera
2023-04-21, 18:27
Medlem
Fibonaccitals avatar
Lite "nytt" från Expressen...

Tidslinje: Kidnapparens väg med 13-åriga Filippa

Polisens desperata jakt – spåren fram till Filippa, 13
Danmark
Publicerad 21 apr 2023 kl 17.53

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/polisens-desperata-jakt-sparen-fram-till-filippa-13/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in