• 1
  • 2
2023-04-21, 18:23
Medlem
Detta är inte i samband med förkylning eller något annat.

Jag märkte för 1,5 år sedan att jag hade en knöl på halsen. Om du föreställer dig att du ska ta pulsen på din hals så är det nästan precis snett ovanför där.

Storleken är svår att mäta men 1,7-2,2 cm. Känns som en mandel. Jag har en likadan på andra sidan men inte lika fyllig.

Den har inte växt ett skit på 1,5 år ( har säkert haft den längre) jag har inga andra symtom som visar att det skulle vara cancer.

Är 34 år! Vet att ni kommer säga kolla bara upp den. Jag har blivit utredd för en annan form av cancer för 2 år sedan då mitt hemoglobin var högt bland annat. Och det är inte bara att kolla upp, man går med konstant ångest hela tiden tills man får svaren.

När jag märkte den för 1,5 år sen blev jag lite nojig men glömde helt bort den fram tills för 2 dagar sedan.

Om det inte är cancer vad skulle det kunna vara? Hittar inga andra alternativ.
Citera
2023-04-21, 18:26
Avstängd
Om man går runt med en knöl på halsen i ett och ett halvt år, och sedan skriver på FlashBack och frågar.....?
Citera
2023-04-21, 18:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Detta är inte i samband med förkylning eller något annat.

Jag märkte för 1,5 år sedan att jag hade en knöl på halsen. Om du föreställer dig att du ska ta pulsen på din hals så är det nästan precis snett ovanför där.

Storleken är svår att mäta men 1,7-2,2 cm. Känns som en mandel. Jag har en likadan på andra sidan men inte lika fyllig.

Den har inte växt ett skit på 1,5 år ( har säkert haft den längre) jag har inga andra symtom som visar att det skulle vara cancer.

Är 34 år! Vet att ni kommer säga kolla bara upp den. Jag har blivit utredd för en annan form av cancer för 2 år sedan då mitt hemoglobin var högt bland annat. Och det är inte bara att kolla upp, man går med konstant ångest hela tiden tills man får svaren.

När jag märkte den för 1,5 år sen blev jag lite nojig men glömde helt bort den fram tills för 2 dagar sedan.

Om det inte är cancer vad skulle det kunna vara? Hittar inga andra alternativ.
Troligen lipom/fettknöl.
https://doktor.se/fakta-rad/lipom-fettknolar/
Helt ofarligt, du kan gå till din vårdcentral och ta bort dem (om de har tid, ej högprio).
Citera
2023-04-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Troligen lipom/fettknöl.
https://doktor.se/fakta-rad/lipom-fettknolar/
Helt ofarligt, du kan gå till din vårdcentral och ta bort dem (om de har tid, ej högprio).

Problemet är att den inte sitter i huden. Utan man måste trycka ganska hårt på halsen för att känna den
Citera
2023-04-21, 18:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Problemet är att den inte sitter i huden. Utan man måste trycka ganska hårt på halsen för att känna den
Det är inte troligt att någon på Flashback löser detta, gå till vårdcentralen
Citera
2023-04-21, 18:35
Medlem
StudiumValors avatar
detta med högt blodvärde har jag haft - eller lågt hade jag. Två års utredning utan resultat. och det blev sämre och sämre och plötslkig litenbättre.
och jag mår bra.
---------------------
Okey.....knöl på halsen.
Cysta, lipom eller lymfkörtel kanske men inte farliga saker
Svårt att säga.
har väl haft det också och har det även nu. Svårt att jämföra. Där underkäken övergår till hals en bit under käkbenet
blir väl lite större om man tar på dem hela tiden?
kan bli större om man har en inflammation, infektion eller nåt tandgrejs.
Citera
2023-04-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
detta med högt blodvärde har jag haft - eller lågt hade jag. Två års utredning utan resultat. och det blev sämre och sämre och plötslkig litenbättre.
och jag mår bra.
---------------------
Okey.....knöl på halsen.
Cysta, lipom eller lymfkörtel kanske men inte farliga saker
Svårt att säga.
har väl haft det också och har det även nu. Svårt att jämföra. Där underkäken övergår till hals en bit under käkbenet
blir väl lite större om man tar på dem hela tiden?
kan bli större om man har en inflammation, infektion eller nåt tandgrejs.

Problem med tänderna på den sidan har jag.

Hur stor var din ca?
Citera
2023-04-21, 18:53
Medlem
Kan vara Struma – förstorad sköldkörtel
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...d-skoldkortel/
Citera
2023-04-21, 19:27
Medlem
Man har två lymfkörtlar på halsen, en på vardera sida, men det hoppas jag att du vet. Förvånad över att ingen gett det som svar. Besök läkare på vårdcentralen som kan bedöma vad det är.
Citera
2023-04-21, 19:32
Medlem
SwizzerNöts avatar
Kanske en sån här https://doktor.se/fakta-rad/aterom/ eller en sån här https://www.1177.se/sjukdomar--besva...akne/fettknol/.
Citera
2023-04-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aza000fraza
Man har två lymfkörtlar på halsen, en på vardera sida, men det hoppas jag att du vet. Förvånad över att ingen gett det som svar. Besök läkare på vårdcentralen som kan bedöma vad det är.

Jo det vet jag. Men inte så stora.

Har redan utretts för cancer en gång. Vill gärna inte gå igenom den processen om det inte är stor sannolikhet att detta är någon form av cancer.
Citera
2023-04-21, 21:20
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Problem med tänderna på den sidan har jag.
Hur stor var din ca?
Som ytan på fingertoppen, 1 - 1,5 cm i diameter kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in