2023-04-17, 22:52
Medlem
Riktigt höga premier på fysiskt nu verkar det som.
Citera
2023-04-18, 21:15
Medlem
PuchMexicos avatar
Hej!

Har c:a 1 miljon, numera + i guld, som jag skulle vilja ta ut ur EU zonen.

Men hur 17 gör man det.

Handbagage fastnar väl i säkerhetskontrollen, incheckat i tullen i landet man flyger till.

Båt? - stökigt och långsamt, samt tull där med.

Någon som har funderat på detta?

Är numera stenhård kontroll på allt av värde inom EU, USA & Kanada, en förberedelse för resetten eller så bara måste dom ha koll på allt som kan beskattas.
Citera
2023-04-19, 18:18
Moderator
Diagorass avatar
Hur har det sett ut historiskt, har silverpriset tenderat att gå upp om guldpriset gör det, eller saknas korreleration mellan dem?
Citera
2023-04-20, 18:37
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Hur har det sett ut historiskt, har silverpriset tenderat att gå upp om guldpriset gör det, eller saknas korreleration mellan dem?

silverpriset brukar släppa efter för att sen skjuta upp som en raket
Citera
2023-04-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

Om du är intresserad i ämnet så finns det ju en del teorier om ration guld vs silver.
Citera
2023-04-21, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad händer om man inte har det?
Skatteverket kan fråga efter kvitton och om du då inte har kvitton kan det eventuellt orsaka problem. Jag sparar alltid kvitton av den orsaken.
Citera
2023-04-21, 13:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Skatteverket kan fråga efter kvitton och om du då inte har kvitton kan det eventuellt orsaka problem. Jag sparar alltid kvitton av den orsaken.

Banken också om du plötsligt får en större insättning, Vilket händer när du säljer.
Citera
2023-04-22, 08:24
Medlem
Som jag förstår det ska man betala 30% kapitalskatt om man säljer momsfritt investeringsguld/mynt med vinst. Men hur är det i praktiken, är det någon här som betalat skatt eller blivit krävd på skatt vid försäljning av mindre poster, säg 1-2 ounce? Jag har svårt att tro att t ex de kringresande uppköparna av guld redovisar allt med personnummer osv.

Om man saknar kvitto på inköp, blir det då samma schablonbeskattning som vid aktieförsäljning utan ingångsvärde?
Citera
2023-04-22, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Som jag förstår det ska man betala 30% kapitalskatt om man säljer momsfritt investeringsguld/mynt med vinst. Men hur är det i praktiken, är det någon här som betalat skatt eller blivit krävd på skatt vid försäljning av mindre poster, säg 1-2 ounce? Jag har svårt att tro att t ex de kringresande uppköparna av guld redovisar allt med personnummer osv.

Om man saknar kvitto på inköp, blir det då samma schablonbeskattning som vid aktieförsäljning utan ingångsvärde?

I praktiken tror jag väldigt få deklarerar vinst på 1-2 ounces.

Är nog ganska lungt, man får sälja husgeråd/lösöre för 50 000:- utan att skatta. Så det går nog under radarn. Kan folk vara bilskojare i ganska stor skala eller sälja hundar för hundratusen varje år så kan man nog sälja något mynt utan fara.

Om du leker myntsamlare och gör vinst i hobbyverksamhet så är det skatt från första kronan i vinst som gäller.

Men är det ren investering man säljer med vinst vill ju skatteverket att man ska skatta oavsett summa.

Om jag gjort det eller inte själv får du gissa....
Citera
2023-04-23, 10:13
Bannlyst
Guld bröt sig igenom $2000, men saknade övertygelse. Större delen av den senaste månaden har guld flirtat runt $2000. Under månaden försöktes en ny all-time high, men såldes ganska hårt. Shortsen har fortsatt att hamra tillbaka priset under $2000, de var dock tvungna att anstränga sig mycket för att göra det. Detta tyder ändå på att mycket av konsolideringen kan vara klar. Priset kan testa $1950-området, men det verkar inte finnas mycket mer nackdelar utöver det.

Om rätt katalysator inträffar innan shortsen kommer under $1950, så kan guldet vara redo att ta fart igen. FED-mötet den 2 maj kan utlösa viss aktivitet. De pratar fortfarande hawkish och marknaden prissätter 90% chans för ytterligare en rätehöjning. Varje indikation från Powell på att de börjar luta dovish kan vara en stor katalysator.

I slutändan kommer utbudet på COMEX att vara det som styr marknaden från en tekniskt driven marknad till en marknad som drivs av fundamentala faktorer. När detta händer, kommer priset på guld och silver att vara på väg till Mars.
Citera
2023-05-04, 09:29
Medlem
All time high på guld i sek igen inatt.
Citera
2023-05-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Hej!

Har c:a 1 miljon, numera + i guld, som jag skulle vilja ta ut ur EU zonen.

Men hur 17 gör man det.

Handbagage fastnar väl i säkerhetskontrollen, incheckat i tullen i landet man flyger till.

Båt? - stökigt och långsamt, samt tull där med.

Någon som har funderat på detta?

Är numera stenhård kontroll på allt av värde inom EU, USA & Kanada, en förberedelse för resetten eller så bara måste dom ha koll på allt som kan beskattas.

Enklaste sättet är väl att vara flera personer som samverkar och tar med sig guld för 50k eller liknande. Man kan väl ha en del i guld, en del i klockor, en del i cash osv då borde ju tullen ha svårt att kunna räkna samman värdet på allt på en gång och då eventuellt få med sig över 100k?

Sedan kan man ju ta ut pengar utomlands och köra den vägen istället. Enklaste är väl att föra casch (sälja guldet) över till en utländsk bank och sedan ta ut cashen där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in