2023-04-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Om man ska vara petig hade vi en spik upp till 21.161,71 i den senaste bankras-scaraboon i mitten av Mars.
Få bryr sig dock om seketetas och den verkliga psykologiska nivån 2000 dollar får sägas vara bruten.

Om man kollar dagsgrafen för guld just nu ser det ut som att någon försökte med en tazer, och guldet bara nähä du och fortsatte vidare. 2020 ser ut att bli nästa frontlinje. Jag säljer ingenting.

Det är lätt att glömma bort att priset på guld även prisar in kostnaden att producera nytt guld i framtiden.

Väl talat👏
Citera
2023-04-10, 14:16
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Om man ska vara petig hade vi en spik upp till 21.161,71 i den senaste bankras-scaraboon i mitten av Mars.
Få bryr sig dock om seketetas och den verkliga psykologiska nivån 2000 dollar får sägas vara bruten.

Om man kollar dagsgrafen för guld just nu ser det ut som att någon försökte med en tazer, och guldet bara nähä du och fortsatte vidare. 2020 ser ut att bli nästa frontlinje. Jag säljer ingenting.

Det är lätt att glömma bort att priset på guld även prisar in kostnaden att producera nytt guld i framtiden.

Vad tror du om priset på silver det kommande året?
Citera
2023-04-14, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Vad tror du om priset på silver det kommande året?
Du frågar visserligen inte mig, men nu ser det kul ut. Spoofandet av priset ser ut att ha slutat och det lutar åt att vi kan nå 30 dollar inom en månad. Undrar om credit suisse haveriet har något att göra med att prismanipulationen slutat/pausat? Kommer vi över 30 dollar så är det nog fri fart uppåt. Med tanke på att silver är 19ggr vanligare än guld i jordskorpan så borde priset vara 1/19 av guldpriset, nu är det 1/75.
Det är ruttet att vi inte kan köpa silver skattefritt i Europa. Det är väl minst 20% moms nu, även i Tyskland. Tur att jag hann stacka en del innan de höjde momsen.
Senast redigerad av MachDiamonds 2023-04-14 kl. 15:38.
Citera
2023-04-15, 09:47
Medlem
Jag var inne ock kikade hos Tavex. Det såg lite tunnsått ut. Brittaniamynten verkar de sålt slut av. När jag sist handlade där var det trångt i butiken. Är det många som bunkrar upp med fysiskt guld nu när det är oroliga tider tro?
Citera
2023-04-15, 11:47
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:

Låter oklokt. Eller kan du äta guld?
Jag har köpt massor de senaste 15 åren. Sålt när det börjat peaka och köpt realkapital på realisation.
Brexit gav mig en fin pickup, en riktigt bra båt, fastigheter och maskiner.

Vad gäller perioden vi kilar in i nu, så säljer jag av ca. 5% lite titt som tätt. Den senaste månaden har jag sålt 2 "batchar" under. Tror jag började sälja redan i November.

Nu har jag i princip för mycket egendom och har börjat köpa andra tillgångar som åker på kraftigt med stryk i utförslöpan. Lite riskabelt men intressant och jag slipper ligga likvid.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2023-04-15 kl. 11:52.
Citera
2023-04-15, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag var inne ock kikade hos Tavex. Det såg lite tunnsått ut. Brittaniamynten verkar de sålt slut av. När jag sist handlade där var det trångt i butiken. Är det många som bunkrar upp med fysiskt guld nu när det är oroliga tider tro?

Verkar vara likadant på libertysilver.se, finns knappt ett enda guldmynt att köpa i 1oz.
Citera
2023-04-16, 10:30
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du frågar visserligen inte mig, men nu ser det kul ut. Spoofandet av priset ser ut att ha slutat och det lutar åt att vi kan nå 30 dollar inom en månad. Undrar om credit suisse haveriet har något att göra med att prismanipulationen slutat/pausat? Kommer vi över 30 dollar så är det nog fri fart uppåt. Med tanke på att silver är 19ggr vanligare än guld i jordskorpan så borde priset vara 1/19 av guldpriset, nu är det 1/75.
Det är ruttet att vi inte kan köpa silver skattefritt i Europa. Det är väl minst 20% moms nu, även i Tyskland. Tur att jag hann stacka en del innan de höjde momsen.

Tack för intressant svar. Silverpriset har stigit över 15% den senaste månaden så det kanske är för sent att hoppa på tåget just nu. Jag har kollat på ett par olika silver-ETF:er tidigare men inte riktigt känt mig säker på om jag ska köpa.
Citera
2023-04-16, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Riktigt så dumma är inte folk. Vad är nyttan med en tillgång som inte ger avkastning, går att använda eller äta? Finns ett överflöd av guldmynt i butikerna. Gold.de t.ex.
Citera
2023-04-16, 16:17
Medlem
Hur fungerar det i Sverige och resten av världen är det fördel att ha kvitto på att man har köpt en guldtacka för att kunna sälja den?
Citera
2023-04-16, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Hur fungerar det i Sverige och resten av världen är det fördel att ha kvitto på att man har köpt en guldtacka för att kunna sälja den?
Ja, spara alltid kvitton.
Citera
2023-04-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Ja, spara alltid kvitton.

Vad händer om man inte har det?
Citera
2023-04-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad händer om man inte har det?

Jag har aldrig visat några kvitton när jag sålt.

Om du tror skattmasen vill åt dig så är det bra att spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in