2023-04-21, 01:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
MJ fanns på utsidan, han var nymuckad från ett fängelsestraff för kvinnomisshandel. Ändå valde LR att bli tillsammans med honom. Hon ville tom skaffa med med MJ. Du anser kanske att det är någon annans fel att LR valde MJ till pojkvän?
Den frågeställningen är ju mer än patetisk.

En normal person har fokus på mördaren ang skuldfrågan.
Juridiskt likaså. Vore ju intressant iofs att höra en domare läsa upp domslut och påpeka att mordoffret minsann fick skylla sig själv...
Citat:
Och jag hävdar fortfarande att LR har sig själv att skylla för hur det blev och gick till slut.
(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04
Citat:
Såna här erfarenheter går inte enbart att läsa sig till, jag har arbetat inom rättsväsendet tidigare och är väl bekant med denna problematik som går ut på att det finns kvinnor som utan urskiljning väljer partners som både är dömda för tidigare våldsbrott och som kan tänkas begå såna brott igen men det struntar dessa kvinnor helt och hållet i eftersom det helt uppenbart är ohyggligt intressant hos somliga att ha en "spännande kille" som pojkvän då detta tycks sätt igång någon sorts ägandebegär hos kvinnorna då dom vill ha ensamrätt till sin partner oavsett om han är dömd för grova våldsbrott eller annan kriminalitet.
Förutom att troligtvis slå rekord på fb ang längsta mening innan punkt - jag blev rent andfådd bara av läsningen - så var det ju intressant att just du hävdar att du arbetat inom rättsväsendet.
Hur länge?
En kvart som springpojke?
Senast redigerad av develi 2023-04-21 kl. 01:12.
Citera
2023-04-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det med tatueringar. Jag tycker tatueringar är töntigt in this day and age därför att dom har ingen betydelse längre. Ingen mening. En gång i tiden visade tatueringar att man tillhörde något, en grupp eller en gemenskap. Typ kåkfarare, sjöman, subkulturell etc. Nu betyder det knapt något och har mao blivit helt meningslöst.
Det finns präster och dagistanter med samma tatueringar som Martin.

Men att ungdomar just nu inte tatuerar sig stämmer nog bra, som ung vill man inte se ut som tant Gudrun liksom.

He he. Sant. Fast det finns nog få präster med enorma torshammare? Om barnens förskolepedagog hade ACAB eller visade tillhörighet med fotbollsfirmor skulle jag nog tänka till.
Och just de tre visar grupptillhörighet eller att man vill stå utanför samhället.

Jag minns inte hundra, men hakors har nämnts. Är det sant? Kvarleva från skinnbuletiden? Även om han fortfarande är rasist. Ytterligare en charmig sida
Citera
2023-04-21, 04:54
Bannlyst
Någon som har FUP ?
Citera
2023-04-21, 09:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Precis! Man kan dra en liten parallell mellan psykopati och alfahannar i djurvärlden. Två alfahannar i flocken funkar inte, även om två psykon kan göra det, iaf en kort stund. En alfahanne visar sin styrka, sin dominans, sin aggression, han är den som får para sig med flest honor och han kräver tillbörlig respekt från övriga i gruppen.
Det är lite likt den strategin Mölleruskan och M oxå bjuder på ”gör du detta så får du en miljon, öppna dörren…annars”
Den arma Lotta blev så svårt misshandlad så han mosade ju hela ansiktet och huvudet på henne, fruktansvärt! Att det finns dårar i tråden som anser att de får skylla sig själva och annat trams, det gör mig illamående verkligen. Det som Lotta fick genomlida är ingen kvinna förtjänt av. Ingen.

Otäcka folk det finns ändå! Jag har träffat många genom mitt jobb på anstalt förr om åren men jag brukar ändå alltid tänka ”och de farligaste finns på utsidan..”

Fast det är ingen här eller någon annanstans som tycker att Lotta "gjort sig förtjänt" av det. Ljug inte. Det enda vi försöker säga, är att kvinnor - som är svagare än män av naturliga skäl - måste börja tänka sig för, innan de ger sig in med män som kan bli våldsamma.

Jag har sett den naiviteten i min egen verklighet också. Kvinnorna tror att de ska bli trygga med en gäng- eller klanmedlem, för han har ju hela gänget bakom sig också förutom den egna styrkan och våldsbenägenheten. Och hon tror att det är något att vara stolt över också, hon kan skryta för sina väninnor och få "respekt".

Sedan blir snubben svartsjuk och får för sig någonting, och då får kvinnan plötsligt hela gänget emot sig. Ett gäng som anser att kvinnor förtjänar det stryk dom får, om det handlar om vanliga MC-burna svenskar och kanske ett par finländare, eller att en kvinna som saknar heder ska stenas (eller i "moderna" tider kastas från en balkong efter att ansiktet frätts sönder med syra), om de är muslimer.

Nej, kvinnan "förtjänar" inte det ödet. Men hon var JÄVLIGT korkad i sitt val av karl från början...
Senast redigerad av Merwinna 2023-04-21 kl. 10:00.
Citera
2023-04-21, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Vet inte vad som var värst att läsa..
Det fullständiga pissandet på Lotta (och hur hon pga sitt utseende får skylla sig själv när hon blir mördad) och kvinnor generellt då som tycker om att ta hand om sig själva, eller detta;

Det måste vara något av det mest komiska jag läst, ”hyresrätter i ’vanliga’ ytterområden”?
Vad är i så fall ett ”ovanligt ytterområde” ??
Är bara en prenumeration på ”Hemmets Veckotidning” som glömdes bort i texten!

Snacka om att vara verklighetsfrånvänd om man klankar ner på ett andrahandskontrakt i stan..

Kanske hade Lotta levt idag om hon bara tagit den där knypplarkursen på onsdagskvällarna med Berit 62, eller gått på Operan lite oftare..?

Fast lite konstigt är det att ha andrahandskontrakt i den åldern. Det visar att man antingen inte har planerat genom att stå i kommunala bostadskön, eller annan bostadskö (det ska man alltid göra till och med om man är lyckligt gift, för man kan aldrig vara säker på att det ska hålla livet ut), eller att inte ens det kommunala bostadsbolaget vill hyra ut till personen. I så fall måste det bero på någonting: hyresskulder, stora andra skulder, låg, osäker eller ingen inkomst, dåliga referenser från tidigare hyresvärd, t.ex. på grund av vandalisering, störningar, att lägenheten förvandlats till en sanitär olägenhet...

Ja, hade Lotta i stället raggat på Meborgarskolans kvällskurser eller i en förening där man diskuterar operor och går på operan tillsammans, så hade hon garanterat levt idag. Sådana ställen är nämligen kliniskt fria från Martin-typen. Höll jag på att säga, fast nu måste jag rätta mig lite - på Fas 3-tiden hade de faktiskt problem på studieförbunden, för långtidsarbetslösa placerades där på sysselsättningsplatser på dagarna, och de fick kvitta timmar på dagen genom att delta (gratis) på kvällskurserna. Då fick de en del typer som egentligen inte var intresserade av kvällskursen och inte passade in. Fast jag tror ändå inte att Martin hade valt knyppling. Han hade nog valt järnsmide, så han hade haft en ursäkt att ta av sig på överkroppen och visa sina muskler i eldskenet!
Citera
2023-04-21, 09:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo

Kärnan i det hela är att Martin ser helt stereotypiskt ut som en buse, beter sig som en buse och är en buse. Har du några kommentarer kring det? I så fall lämpar det sig att svara det när du citerar inlägg i ärendet. Inte att se det som ett rött skynke och börja bluddra om Madsen och psykopati.

Exakt, detta är kärnan i hela fallet. Behövs egentligen inget mer.
Citera
2023-04-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är ingen här eller någon annanstans som tycker att Lotta "gjort sig förtjän"t av det. Ljug inte. Det enda vi försöker säga, är att kvinnor - som är svagare än män av naturliga skäl - måste börja tänka sig för, innan de ger sig in med män som kan bli våldsamma.

Jag har sett den naiviteten i min egen verklighet också. Kvinnorna tror att de ska bli trygga med en gäng- eller klanmedlem, för han har ju hela gänget bakom sig också förutom den egna styrkan och våldsbenägenheten. Och hon tror att det är något att vara stolt över också, hon kan skryta för sina väninnor och få "respekt".

Sedan blir snubben svartsjuk och får för sig någonting, och då får kvinnan plötsligt hela gänget emot sig. Ett gäng som anser att kvinnor förtjänar det stryk dom får, om det handlar om vanliga MC-burna svenskar och kanske ett par finländare, eller att en kvinna som saknar heder ska stenas (eller i "moderna" tider kastas från en balkong efter att ansiktet frätts sönder med syra), om de är muslimer.

Nej, kvinnan "förtjänar" inte det ödet. Men hon var JÄVLIGT korkad i sitt val av karl från början...
Men se sina inlägg! Är du helt korkad?
Du fördömer ju hela hennes leverne och hennes utseende!!

Tror du att dina knypplarkompisar och gammeldanskompisar lever i
en safe värld fri från psykopater

Du tror nog det eftersom du påstår att tmänniskor med tatueringar silikon och dylikt har sig själv att skylla!!
Fördomsfull som få!!!
Senast redigerad av Vemdalen62 2023-04-21 kl. 09:50.
Citera
2023-04-21, 09:50
Avslutad
Citat:
Jag tror att det folk vänder sig emot är, att media ger en förljugen bild. De har tigit ihjäl mycket av det negativa om Lotta, som vi sedan har kunnat ta del av från FUP:en. De har utmålat henne som en helylletjej. Samtidigt som de INTE har tigit ihjäl något om Martin, utan tvärtom gjort långa reportage om honom och hans familj och hängt ut alla hemska detaljer - vilket de i sin tur INTE skulle ha gjort om han hade varit muslim. (Då hade vi förmodligen aldrig fått se någon bild alls eller veta hans namn, ens.)

Det handlar liksom inte om Madonnan och Besten här. Inte heller handlar det om de patriarkala strukturerna, som drabbar alla kvinnor (enligt media alltså)... Jag är så trött på PK-medias ständiga agenda - att man alltid måste läsa mellan raderna, och söka informationen själv i andra källor för att få en sann bild.

Med detta sagt så tror jag inte att en enda person som skriver här menar, att Lotta förtjänade vad hon fick. Det är två helt olika saker. Och samma sak gäller vid det eviga tjatet om våldtäkter, att man absolut inte får säga att våldtagna kvinnor får skylla sig själva när de följt med främmande karlar hem från krogen klockan 3 på natten. Eller när de har sovit över hos en "killkompis" efter en blöt fest med mycket alkohol... Mannen har INGEN rätt att förgripa sig på dem för det, och han ska straffas hårt - men händelsen säger mycket om brottsoffren OCKSÅ.

Citat:
Fast det är ingen här eller någon annanstans som tycker att Lotta "gjort sig förtjän"t av det. Ljug inte. Det enda vi försöker säga, är att kvinnor - som är svagare än män av naturliga skäl - måste börja tänka sig för, innan de ger sig in med män som kan bli våldsamma.

Du har väldigt starka motsägelsefulla åsikter om vilka stereotyper som finns i samhället.
Vilka människor som är bra och vilka som är dåliga.
Det kan du se, påstår du.

Vad säger du om de människor som till synes verkar reko, helylle, men visar sig vara djävulen själv?
Det finns många doldisar, som ingen kunde tro skulle kunna slå, våldta eller döda.

Det du läser mellan raderna gällande dina fördomar, beteenden, som du tillskriver okända människor, genom en blick, måste krympa din värld enormt.

Du kan inte endast medge att Martin bär skulden, utan måste påpeka att Lotta minsann inte var så helylle...

En enkel fråga, om du inte läst i obduktionsprotokollet, hur Lottas kroppsbehåring eller tatueringars placeringar, hade du fortfarande med en blick dömt henne som wt? Med vinterjacka och mössa?

Du är så insnöad på att förmildra gärningen, att en människa dödat en annan människa, genom att rättfärdiga det hela, läser mellan raderna och målar upp en bild av att brottsoffret får skylla sig själv, baserat på dina teorier om att hon helt enkelt var en korkad människa.
Citera
2023-04-21, 09:55
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Fast lite konstigt är det att ha andrahandskontrakt i den åldern. Det visar att man antingen inte har planerat genom att stå i kommunala bostadskön, eller annan bostadskö (det ska man alltid göra till och med om man är lyckligt gift, för man kan aldrig vara säker på att det ska hålla livet ut), eller att inte ens det kommunala bostadsbolaget vill hyra ut till personen. I så fall måste det bero på någonting: hyresskulder, stora andra skulder, låg, osäker eller ingen inkomst, dåliga referenser från tidigare hyresvärd, t.ex. på grund av vandalisering, störningar, att lägenheten förvandlats till en sanitär olägenhet...

Ja, hade Lotta i stället raggat på Meborgarskolans kvällskurser eller i en förening där man diskuterar operor och går på operan tillsammans, så hade hon garanterat levt idag. Sådana ställen är nämligen kliniskt fria från Martin-typen. Höll jag på att säga, fast nu måste jag rätta mig lite - på Fas 3-tiden hade de faktiskt problem på studieförbunden, för långtidsarbetslösa placerades där på sysselsättningsplatser på dagarna, och de fick kvitta timmar på dagen genom att delta (gratis) på kvällskurserna. Då fick de en del typer som egentligen inte var intresserade av kvällskursen och inte passade in. Fast jag tror ändå inte att Martin hade valt knyppling. Han hade nog valt järnsmide, så han hade haft en ursäkt att ta av sig på överkroppen och visa sina muskler i eldskenet!

Igen, tror inte du har koll på bostadsmarknaden här i stan.
Jag och min man hyrde i andra hand fram tills för bara något år sedan, vi är fullt normala, skuldfria och arbetsföra (dock både tatuerade och måna om vårt yttre..*hjälp*) personer.

Det finns dom som tar hutlösa summor när man hyr i andrahand här.
Vet en kollega som betalar 16.700:-/månad för en 1:a i ett sk ”vanligt område”, den ”normsatta” hyran via autogiro och resten svart.
Kan ge minst en 7-8 exempel till på hur det funkar här men vill inte gå för OT.

Att Lotta väljer att stanna i sin etta, med en vad jag förstått låg ”kompishyra” är absolut inget udda.
Förstår inte heller hur möbleringen ska spela någon roll här?
Hon bor dessutom både nära innerstan och nära sina vänner.

Man måste inte automatiskt bli en tant för att man passerat 40. Livet måste inte levas efter hur andra folk tycker att det ska levas.

Har sagt detta till dig innan, och i all välmening, du har en rutten människosyn gentemot dom som tex; inte går på opera, som inte syr & virkar, som inte vill sunka ner sig med åldern, som inte har 2.5 barn och villa/Volvo/vovve vid rätt ålder, som inte bor i ”vanliga områden” osv osv.

Citera
2023-04-21, 09:59
Avslutad
Citat:

Är det verkligen så konstigt att hyra en lägenhet i 2:a hand?
Känner du till anledningarna till att hon bodde i den lägenheten?
Du är så full av fördomar att jag tycker synd om dig.
En person som hyr i 2:a eller 3:e hand, är inte per automatik en icke trovärdig, kreditvärdig person.

En människa som blir sjukskriven är inte per automatik en looser.
Citera
2023-04-21, 10:01
Avslutad
Citat:
Exakt, detta är kärnan i hela fallet. Behövs egentligen inget mer.
Borde inte samma skam falla på Martin då, som valt en sån förtappad kvinna som Lotta med tatueringar, löshår och en andrahandslägenhet med madrass på golvet. Alla Martins varningsklockor borde skrika backa?! Han vet ju med sig att han har svårt för kvinnor som "spelar" helylle och att dessa triggar hans ilska. Lotta dolde inte detta, det var uppenbart för alla vilken "typ" av människa hon var. Martin gav sig i lag med en kvinna som uppenbart inte var bra för honom, och vi borde varna korkade Martinar för sådana som Lotta. Eller?
Citera
2023-04-21, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du har väldigt starka motsägelsefulla åsikter om vilka stereotyper som finns i samhället.
Vilka människor som är bra och vilka som är dåliga.
Det kan du se, påstår du.

Vad säger du om de människor som till synes verkar reko, helylle, men visar sig vara djävulen själv?
Det finns många doldisar, som ingen kunde tro skulle kunna slå, våldta eller död
a.

Det du läser mellan raderna gällande dina fördomar, beteenden, som du tillskriver okända människor, genom en blick, måste krympa din värld enormt.

Du kan inte endast medge att Martin bär skulden, utan måste påpeka att Lotta minsann inte var så helylle...

En enkel fråga, om du inte läst i obduktionsprotokollet, hur Lottas kroppsbehåring eller tatueringars placeringar, hade du fortfarande med en blick dömt henne som wt? Med vinterjacka och mössa?

Du är så insnöad på att förmildra gärningen, att en människa dödat en annan människa, genom att rättfärdiga det hela, läser mellan raderna och målar upp en bild av att brottsoffret får skylla sig själv, baserat på dina teorier om att hon helt enkelt var en korkad människa.

Sådana människor som har en dold sida är naturligtvis väldigt förrädiska. I sådana fall kan man inte säga att kvinnorna (eller andra brottsoffer) har gjort ett dumt misstag, om det handlar om våld som kommit smygande, och ingen annan kunnat ana det. Så är det oftast i moderna filmer: det är den trevlige pastorn som förgriper sig på småpojkar, och den allmänt populäre senatorn som är seriemördaren. Men i verkligheten händer det väldigt sällan.

Om det gäller att ta emot skjuts, hoppa in i en bil med en främling - så kan jag tycka att det är korkat även om personen ser välvårdad ut och har talets gåva. Tänk Ted Bundy. Man ska ALDRIG (som kvinna eller barn, och helst inte som man heller) hoppa in i en bil med en främling. Eller en ubåt - blink, blink - för den delen, det är ännu värre för där har man verkligen 0 chans att ta sig ut.

Nej, jag är verkligen inte ute efter att "förminska gärningen". Jag säger bara att jag inte skulle ha blivit förvånad över utgången, om jag sett gärningsmannen innan.

Det är omöjligt att svara på eftersom jag aldrig fick chansen att göra den bedömningen. Har ju bara fotona och obduktionsprotokollet och vad man vet om hennes liv, att gå på. Fast jag har faktiskt WT-radar precis som jag har gaydar (förmågan att se vem som är homosexuell). Folk brukar bli förvånade över att jag nästan alltid har rätt! Det är följden av att ha vuxit upp i ett hårt område - i Stockholm för övrigt - där man var tvungen att bli streetwise och göra snabba skattningar av människor. Medelklasstant blev jag långt senare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in