Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror att det folk vänder sig emot är, att media ger en förljugen bild. De har tigit ihjäl mycket av det negativa om Lotta, som vi sedan har kunnat ta del av från FUP:en. De har utmålat henne som en helylletjej. Samtidigt som de INTE har tigit ihjäl något om Martin, utan tvärtom gjort långa reportage om honom och hans familj och hängt ut alla hemska detaljer - vilket de i sin tur INTE skulle ha gjort om han hade varit muslim. (Då hade vi förmodligen aldrig fått se någon bild alls eller veta hans namn, ens.)
Det handlar liksom inte om Madonnan och Besten här. Inte heller handlar det om de patriarkala strukturerna, som drabbar alla kvinnor (enligt media alltså)... Jag är så trött på PK-medias ständiga agenda - att man alltid måste läsa mellan raderna, och söka informationen själv i andra källor för att få en sann bild.
Med detta sagt så tror jag inte att en enda person som skriver här menar, att Lotta förtjänade vad hon fick. Det är två helt olika saker. Och samma sak gäller vid det eviga tjatet om våldtäkter, att man absolut inte får säga att våldtagna kvinnor får skylla sig själva när de följt med främmande karlar hem från krogen klockan 3 på natten. Eller när de har sovit över hos en "killkompis" efter en blöt fest med mycket alkohol... Mannen har INGEN rätt att förgripa sig på dem för det, och han ska straffas hårt - men händelsen säger mycket om brottsoffren OCKSÅ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast det är ingen här eller någon annanstans som tycker att Lotta "gjort sig förtjän"t av det. Ljug inte. Det enda vi försöker säga, är att kvinnor - som är svagare än män av naturliga skäl - måste börja tänka sig för, innan de ger sig in med män som kan bli våldsamma.
Jag har sett den naiviteten i min egen verklighet också. Kvinnorna tror att de ska bli trygga med en gäng- eller klanmedlem, för han har ju hela gänget bakom sig också förutom den egna styrkan och våldsbenägenheten. Och hon tror att det är något att vara stolt över också, hon kan skryta för sina väninnor och få "respekt".
Sedan blir snubben svartsjuk och får för sig någonting, och då får kvinnan plötsligt hela gänget emot sig. Ett gäng som anser att kvinnor förtjänar det stryk dom får, om det handlar om vanliga MC-burna svenskar och kanske ett par finländare, eller att en kvinna som saknar heder ska stenas (eller i "moderna" tider kastas från en balkong efter att ansiktet frätts sönder med syra), om de är muslimer.
Nej, kvinnan "förtjänar" inte det ödet. Men hon var JÄVLIGT korkad i sitt val av karl från början...
Du har väldigt starka motsägelsefulla åsikter om vilka stereotyper som finns i samhället.
Vilka människor som är bra och vilka som är dåliga.
Det kan du se, påstår du.
Vad säger du om de människor som till synes verkar reko, helylle, men visar sig vara djävulen själv?
Det finns många doldisar, som ingen kunde tro skulle kunna slå, våldta eller döda.
Det du läser mellan raderna gällande dina fördomar, beteenden, som du tillskriver okända människor, genom en blick, måste krympa din värld enormt.
Du kan inte endast medge att Martin bär skulden, utan måste påpeka att Lotta minsann inte var så helylle...
En enkel fråga, om du inte läst i obduktionsprotokollet, hur Lottas kroppsbehåring eller tatueringars placeringar, hade du fortfarande med en blick dömt henne som wt? Med vinterjacka och mössa?
Du är så insnöad på att förmildra gärningen, att en människa dödat en annan människa, genom att rättfärdiga det hela, läser mellan raderna och målar upp en bild av att brottsoffret får skylla sig själv, baserat på dina teorier om att hon helt enkelt var en korkad människa.