2016-11-06, 11:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Efter att ha lyssnat på ljudfilerna kan jag mycket väl tänka mig att GM var väldigt charmig i början. Len i rösten, känslosam osv. Finns också uppgift i FUP att han agerade klassisk charmör i början med stora buketter osv.

Och obs: psykopater finns inte bara i finansbranschen och liknande kostymnisse-yrken. Trodde du det? De finns i alla samhällsklasser –*och i synnerhet bland kåkfarare.

Jamen det RÄCKER ju inte, om man är en normalbegåvad kvinna. Man ser direkt vad han är för något, och då spelar det ingen roll om man får TUSEN rosor levererade med blombud...

Det var ju det jag sa..? Att fiction om kvinnomördare ger en felaktig bild. Så här (Lotta-fallet) billig, simpel och trashig ÄR vanligen verkligheten...
Citera
2016-11-06, 11:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Okej, ska du också spamma tråden med 350 inlägg om hur dålig kvinna mordoffret var och därför fick skylla sig själv? Det jobbet har redan gjorts här. Det har slutat handla om brottet och helt glidit över till att klanka ner på mordoffret. Du kommer i så fall hitta meningsfränder i Filippasol, Sno och Solglittret.
Välkommen

Jag tror att det folk vänder sig emot är, att media ger en förljugen bild. De har tigit ihjäl mycket av det negativa om Lotta, som vi sedan har kunnat ta del av från FUP:en. De har utmålat henne som en helylletjej. Samtidigt som de INTE har tigit ihjäl något om Martin, utan tvärtom gjort långa reportage om honom och hans familj och hängt ut alla hemska detaljer - vilket de i sin tur INTE skulle ha gjort om han hade varit muslim. (Då hade vi förmodligen aldrig fått se någon bild alls eller veta hans namn, ens.)

Det handlar liksom inte om Madonnan och Besten här. Inte heller handlar det om de patriarkala strukturerna, som drabbar alla kvinnor (enligt media alltså)... Jag är så trött på PK-medias ständiga agenda - att man alltid måste läsa mellan raderna, och söka informationen själv i andra källor för att få en sann bild.

Med detta sagt så tror jag inte att en enda person som skriver här menar, att Lotta förtjänade vad hon fick. Det är två helt olika saker. Och samma sak gäller vid det eviga tjatet om våldtäkter, att man absolut inte får säga att våldtagna kvinnor får skylla sig själva när de följt med främmande karlar hem från krogen klockan 3 på natten. Eller när de har sovit över hos en "killkompis" efter en blöt fest med mycket alkohol... Mannen har INGEN rätt att förgripa sig på dem för det, och han ska straffas hårt - men händelsen säger mycket om brottsoffren OCKSÅ.
Citera
2016-11-06, 11:32
Medlem
Framgaffels avatar
Jag tänkte på det här med att hon öppnade dörren i bara täcke och trosor, jag tror så här:

De hade bestämt att de skulle träffas på lördagen, Lotta hade väntat på att Martin skulle höra av sig under kvällen, men hade inte hört något. Han ringer och väcker henne klockan fem på morgonen, hon vaknar men hinner inte svara, då skickar han sms och frågar varför hon inte svarade (enligt sms i FUP).
Hon analyserar inte vidare utan kliver yrvaket upp, sveper in sig i täcket och går ner och öppnar åt honom. Hon är på väg tillbaka till den varma sängen för att fortsätta att sova och väntar sig att han ska komma efter. I stället börjar han gapa och skrika om att hon varit otrogen. Jag skulle tro att hon i detta läge inte är sugen på någon diskussion överhuvudtaget utan vill bara gå tillbaka till sängen, han sliter tag i henne och börjar sin misshandel för att han känner sig ignorerad och tror själv på fullt allvar att hon faktiskt har haft en annan man där.

Jag menar att hon inte på något sätt "släppte in sin mördare frivilligt", utan att hon helt enkelt var nyvaken och faktiskt hade väntat på att han skulle höra av sig, så hon tänkte nog varken på grannar eller sitt eget liv. Hon släppte helt enkelt in honom några timmar tidigare än beräknat bara. Hon hade väl ingen koll på vilket skick han var i eller om han skulle börja anklaga henne för allt möjligt. Klockan var trots allt fem på morgonen och hon låg och sov....
Citera
2016-11-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ingen har förnekat att Lotta förmodligen var inne i en taskig fas i sitt liv, det är helt klart så att hon mådde dåligt och möjligen visade självdestruktiva tendenser - det finns belagt i FUP. Det var dock out of character sett till hennes övriga historik och jag skulle INTE karaktärisera henne som WT. Jag skulle beskriva henne som en väldigt vanlig tjej, med stockholmsmått mätt.

(En del här förfäras av att hon tränade så mycket, var tatuerad, singel trots passerat 40-strecket, hängde på gym, festade osv. Dessa personer verkar inte ha satt sin fot i Stockholm där denna livsstil – tatuering, singel trots 41, träna, festa –*gäller för den absoluta majoriteten av befolkningen! För dem som tycker det är väldigt onormalt att ha gymmet som livsstil kan jag bara säga: besök gärna storstan nån gång)

I den här tråden har dock div postare glidit över i karaktärsmord av brottsoffret. Hon smutskastas, framställs som knarkare och slampa mm. Det är vidrigt_beteende. Det är inte acceptabelt enligt lagens mening heller - se ovanstående inlägg. Jag tror nog att Lottas anhöriga skulle ha en rätt bra chans om de försökte sätta dit smutskastarna ifråga. Det är i alla fall relevant att ställa frågan till moderator; är brott som mycket väl skulle kunna leda till fängelsestraff, böter etc okej på flashback?

Fast redan för åtta år sedan mådde Lotta dåligt och angav detta som en ursäkt varför hon behövde bo själv och inte tillsammans med Per. Hon behövde må bättre för att de två skulle kunna vara ett par på riktigt igen.

Åren mellan 2003 och 2006 var hon sjukskriven.

Och man kan väl ändå inte påstå att hon mådde prima under åren med Magnus?

Så denna “fas I livet” när hon inte har mått bra är en relativt långvarig period – enligt mig. Inte något som kom när hon träffade Martin.
Citera
2016-11-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det folk vänder sig emot är, att media ger en förljugen bild. De har tigit ihjäl mycket av det negativa om Lotta, som vi sedan har kunnat ta del av från FUP:en. De har utmålat henne som en helylletjej. Samtidigt som de INTE har tigit ihjäl något om Martin, utan tvärtom gjort långa reportage om honom och hans familj och hängt ut alla hemska detaljer - vilket de i sin tur INTE skulle ha gjort om han hade varit muslim. (Då hade vi förmodligen aldrig fått se någon bild alls eller veta hans namn, ens.)

Det handlar liksom inte om Madonnan och Besten här. Inte heller handlar det om de patriarkala strukturerna, som drabbar alla kvinnor (enligt media alltså)... Jag är så trött på PK-medias ständiga agenda - att man alltid måste läsa mellan raderna, och söka informationen själv i andra källor för att få en sann bild.

Med detta sagt så tror jag inte att en enda person som skriver här menar, att Lotta förtjänade vad hon fick. Det är två helt olika saker. Och samma sak gäller vid det eviga tjatet om våldtäkter, att man absolut inte får säga att våldtagna kvinnor får skylla sig själva när de följt med främmande karlar hem från krogen klockan 3 på natten. Eller när de har sovit över hos en "killkompis" efter en blöt fest med mycket alkohol... Mannen har INGEN rätt att förgripa sig på dem för det, och han ska straffas hårt - men händelsen säger mycket om brottsoffren OCKSÅ.

Eller går på en "fest" till en flyktingförläggning och övernatta där med 8st män i ett berusat tillstånd när ens egen pojkvän åker därifrån för att "uträtta ett ärende". Man får alltså inte säga högt att den här sortens beteende innebär ett ovanligt högt risktagande av offret. Inte normalt att vara så "godtrogen".

Det bär emot när media försöker göra det till att "samhället" inte gjorde ett jota i detta ärende. När man sen läser i FUP:en då inser man hur det låg till i verkligheten.

Och ännu värre när man påstår att Lotta inte anmälde DÄRFÖR att hon var så omtänksam och orolig när det gällde hennes släktingar/vänner. Skitsnack utan dess like.

Lottas försökte skrämma Camilla med att Martin var "livsfarlig" och hade hotat att slå ihjäl Lottas släktingar. Camilla anmälde ändå.

Lotta försökte skrämma bort Per och sa att Martin skulle slå ihjäl honom ifall han dök upp i Lottas lgh. Per kom ändå.

Så det var INTE pga att Lotta försökte skydda sina närmaste. Dessa närmaste visade och sa klart och tydligt att de inte var rädda och inte var intresserade av den sortens "omtänksamhet".

Det tråkiga är när media hakar på denna skeva bild och gör den till sanning.

Ovanpå allt detta säger professorn i straffrätt att endast MÄN kan lösa den här problematiken
Senast redigerad av sno 2016-11-06 kl. 12:22.
Citera
2016-11-06, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Jag tänkte på det här med att hon öppnade dörren i bara täcke och trosor, jag tror så här:

De hade bestämt att de skulle träffas på lördagen, Lotta hade väntat på att Martin skulle höra av sig under kvällen, men hade inte hört något. Han ringer och väcker henne klockan fem på morgonen, hon vaknar men hinner inte svara, då skickar han sms och frågar varför hon inte svarade (enligt sms i FUP).
Hon analyserar inte vidare utan kliver yrvaket upp, sveper in sig i täcket och går ner och öppnar åt honom. Hon är på väg tillbaka till den varma sängen för att fortsätta att sova och väntar sig att han ska komma efter. I stället börjar han gapa och skrika om att hon varit otrogen. Jag skulle tro att hon i detta läge inte är sugen på någon diskussion överhuvudtaget utan vill bara gå tillbaka till sängen, han sliter tag i henne och börjar sin misshandel för att han känner sig ignorerad och tror själv på fullt allvar att hon faktiskt har haft en annan man där.

Jag menar att hon inte på något sätt "släppte in sin mördare frivilligt", utan att hon helt enkelt var nyvaken och faktiskt hade väntat på att han skulle höra av sig, så hon tänkte nog varken på grannar eller sitt eget liv. Hon släppte helt enkelt in honom några timmar tidigare än beräknat bara. Hon hade väl ingen koll på vilket skick han var i eller om han skulle börja anklaga henne för allt möjligt. Klockan var trots allt fem på morgonen och hon låg och sov....

Låter rimligt och även logiskt.
Martin själv har dessutom sagt(står att läsa i FUP)att väl inne hos Lotta den morgonen så "ville han lägga sig med henne".
Hon hade enligt obduktion mens vid dödstillfället så jag utgår från att hon sade nej.

Martin hade, sin vana trogen, bestämt sig för att ÄNNU en kvinna var honom otrogen(han som då alltså själv höll sig med fler än en tjej/ kvinna åt gången) och därför tog han ihjäl Lotta för att hon helt enkelt "inte ville lägga sig med honom", detta tolkade psykopaten som ett tecken på att hon nyss legat med någon.
Den "någon" då och som han påstod sig se försvinna därifrån när han själv dök upp.

De lever i sin egen verklighet de här psykopaterna, en sjuk och förvriden verklighet, lever i en slags parallellvärld till den verkliga.
Det var ju tråkigt också att han inte satte efter den mansgestalt han såg försvinna ut ur Lottas lägenhet den morgonen?
Det hade väl varit det mest logiska att göra om man nu verkligen ser det man påstår sig se.
Han kom till Lotta för att hämnas på henne för saker hon inte ens hade gjort, han kom helt enkelt dit för att döda henne, eller åtminstone spelade det honom ingen roll om hon dog eller inte, straffas skulle hon, då.
(jag förstår verkligen inte varför samhället sätter diagnoser på folk och sedan lämnar dem åt sitt öde, jag kommer aldrig att förstå nyttan med någon diagnos överhuvudtaget när man så gör och i synnerhet som i detta fallet förstår jag inte när det gäller något så samhällsfarligt som diagnosen "Antisocial personlighetsstörning").
Citera
2016-11-06, 13:13
Medlem
KiaWs avatar

Tråden rensad på OT/tjafs/metadiskussioner och öppnad för fortsatt diskussion om mordet på Lotta Rudholm.

/Mod
Senast redigerad av KiaW 2016-11-06 kl. 15:01.
Citera
KiaWs avatar

Moderatormeddelande

Postat av KiaW 2016-11-06, 15:06
Medlem
Observera att tråden ligger i Aktuella brott och kriminalfall, här diskuteras det enskilda fallet.

Vill man diskutera vad män/kvinnor kan lära sig med detta mordfall som exempel är detta inte rätt forumsdel, dylika diskussioner hör hemma i (FB) Feminism .

Diskussioner om varandra är fullständigt ot, dylika diskussioner kommer att rendera i varning framöver.

/Mod
2016-11-06, 15:36
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Låter rimligt och även logiskt.
Martin själv har dessutom sagt(står att läsa i FUP)att väl inne hos Lotta den morgonen så "ville han lägga sig med henne".
Hon hade enligt obduktion mens vid dödstillfället så jag utgår från att hon sade nej.

Martin hade, sin vana trogen, bestämt sig för att ÄNNU en kvinna var honom otrogen(han som då alltså själv höll sig med fler än en tjej/ kvinna åt gången) och därför tog han ihjäl Lotta för att hon helt enkelt "inte ville lägga sig med honom", detta tolkade psykopaten som ett tecken på att hon nyss legat med någon.
Den "någon" då och som han påstod sig se försvinna därifrån när han själv dök upp.

Hur i fridens namn kan man få detta (fetade) till att man vill ha sex? Lever ni på stenåldern eller? Jag tror inte att de ens hann till det stadiet så att hon hann säga nej till en sådan eventuell invit, att hon hade mens är helt irrelevant för det som hände sedan, jag är nästan helt övertygad om att Martin inte kom inrusande med kuken i näven och skrek att han ville knulla. Jag tror att han bara anklagade henne för att ha varit otrogen, hon nekade, la sig ner i sängen och ville sova och han helt enkelt slet upp henne igen och pucklade på henne....
Citera
2016-11-06, 15:44
Medlem
Solglittrets avatar
Om vi nu skulle fokusera lite på GM Martin.
Hur kan han ha så kort stubin att han kan filmas lugn i en taxi och 13 min senare har slagit ihjäl någon?
Hur kan han slå om så fort?

Många hetsas ju upp, muckar gräl, blir alltmer förbannade och börjar slåss - han slår reptilsnabbt. Från 0 till 100. Och sedan plötsligt tillbaka till 0 igen när han ringer 112.

Någonting i hjärnans frontallob som har en "dämpande" funktion har fallerat. Är det som händer av anabola? Han var ju bevisligen inte narkotikapåverkad.

Har sett det hos personer med frontallobsskador/demens som börjar svära runt, skrika könsord o slåss, men dessa har ett konstigt beteende hela tiden - de kan inte slå om så här blixtsnabbt.

Undrar om Lotta sett detta reptilsnabba vansinne hos Martin tidigare?

Han bedömdes ju så psykiskt frisk i lagens mening att fängelseförbud inte råder. Men är han verkligen psyk frisk??

Och det är skönt att tråden nu åter kan fokusera på brottet.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-06 kl. 15:57. Anledning: Språkfel
Citera
2016-11-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Hur i fridens namn kan man få detta (fetade) till att man vill ha sex? Lever ni på stenåldern eller? Jag tror inte att de ens hann till det stadiet så att hon hann säga nej till en sådan eventuell invit, att hon hade mens är helt irrelevant för det som hände sedan, jag är nästan helt övertygad om att Martin inte kom inrusande med kuken i näven och skrek att han ville knulla. Jag tror att han bara anklagade henne för att ha varit otrogen, hon nekade, la sig ner i sängen och ville sova och han helt enkelt slet upp henne igen och pucklade på henne....
Jag tror att det gick till ungefär som du beskrev tidigare. Hon var nyvaken och kanske hon tagit en sömntablett för att kunna sova. Martin däremot hade eldat upp sig själv under kvällen/natten då hon inte svarat på hans sms. Det var ju blandat annat så han kontrollerade henne och någon berättade, tror det var den tjej han träffat på natten, att han ofta tittade på sin mobil. Mordet skedde snabbt efter att han klev ur taxin så han var redan uppeldad när han klev innanför hennes dörr. Tog av sig skorna och efter några minuter misshandlade han Lotta till döds.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-06 kl. 16:03.
Citera
2016-11-06, 16:00
Medlem
Tyvärr kommer Martin förmodligen vara ute om drygt 20 år, då är han strax över 50 år och kommer att fortsätta i sin bana. Under tiden kommer han att ha X antal permissioner.

Ex. mördaren som satt på livstid men som mördade igen - han knivmördade då sin flickvän - under en utav sina 200 permissioner på 13 år i fängelse. http://www.svd.se/mordmisstankt-hade-permission
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in