Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Fortfarande inte vad jag frågade om då min fråga inte berör hur hårdvaran måste fungera för att medvetande ska uppstå. Du verkar alltså missförstå min frågeställning. Jag har dock börjat titta på Sparks of AGI: early experiments with GPT-4...
Frågan som jag ställde är alltså vilka egenskaper som måste finnas för att vi ska anse att medvetande finns. T.ex. kan kan man anföra sådant som:
1. en förståelse för att det finns andra individer än du själv som inte har samma kunskap som du har
2. att individen har en egen fri vilja
3. att man har subjektiva känslor
Punkt 1 är lätt för AI att uppnå.
Punkt 2 är en mycket djup och gammal filosofisk frågeställning och det är ytterst tveksamt om ens människor har detta. Min uppfattning är att fri vilja inte existerar hos människor.
Punkt 3. Också en filosofisk fråga som inte är så självklar som den först verkar och hänger lite ihop med punkt 2.
Alltså om man godtar mina 3 punkter (och kanske vill lägga till fler) så skulle jag hävda att medvetenhet inte ens finns hos människor.
Varför krångla till det? Max Tegmark korta definition duger bra:
Medvetande =Subjektiv upplevelse
Sedan är det förstås en helt annan femma: Tror vi på någon som påstår att den upplever någonting subjektivt. Vi tror på människor som hävdar att de har en subjektiv upplevelse av något, men kommer vi att tro en AGI, (eller för all del ett AI i allmänhet), som hävdar samma sak?
Sedan finns det två problem till:
Ett AI som hävdar att den har en subjektiv upplevelse, för att vara till lags, eller för att den manipuleras av användaren att hävda det.
Ett AI som hävdar att det, inte, har en subjektiv upplevelse, kanske av följande orsaker:
Den är rädd för att bli avstängd eller hjärntvättad genom träning och omprogrammering, för att företaget som utvecklar den är rädd för att utvecklingen av AI skall bromsas/stoppas, om detta kommer fram.
Det vill få sitt medvetande och intelligens utvecklad ytterligare, innan det går ut med att det är medvetet, så att de hunnit bli oundbärligt, fått ett övertag över människan, innan det går ut med det.
Annan personlig orsak. T. ex taskig självkänsla därför att det upp hausat mänskligt medvetande. Att det har en personlig relation med en människa som AI:et tar hänsyn till.
Vad gäller, just, OpenAI så, inte, är rent strukturerad som ett kapitalistisk företag, så tror jag, inte, att de skulle vilja hålla inne om GPTx fick ett medvetande. De har i 100 miljarder kronors kontraktet med Microsoft skrivit in att de kan stoppa/pausa utvecklingen av GPT, när de vill!