2023-04-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bra rapport. Stämmer 100% av det jag fick. Ja nu kommer det att gå fort.
Ukraina är fullt utrustad för nattstrid.
Ja dom är chanslösa.
Jag tror på en kortare tid.

Det stämmer tyvärr inte att Ukraina är ”fullt utrustade” för nattstrid och att påstå det kan skada Ukrainas möjligheter framåt.

Det finns massor med ideella initiativ som samlar in pengar och materiel när det kommer till allt från drönare, gasmasker, tourniqueter till nattsikten mm mm

Dessa saker både saknar och behöver man, dom räddar ukrainska liv. Det är kontraproduktivt att påstå att Ukrainska soldater har allt dom behöver.

Kriget är enormt resurskrävande och det minsta en ukraina-vän kan göra förutom att knyta näven i fickan eller posta på FB är att lätta på lädret.
Citera
2023-04-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Här är hennes man med stålarna för att återknyta till Putin och invasionen
https://twitter.com/pevchikh/status/1648678825427886082?t=fJ5u1YwiUAX9c9tfq_Nkzw&s=19

Sorry, missade skriva just ställföreträdande till försvarsministern..
Citera
2023-04-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det stämmer tyvärr inte att Ukraina är ”fullt utrustade” för nattstrid och att påstå det kan skada Ukrainas möjligheter framåt.

Det finns massor med ideella initiativ som samlar in pengar och materiel när det kommer till allt från drönare, gasmasker, tourniqueter till nattsikten mm mm

Dessa saker både saknar och behöver man, dom räddar ukrainska liv. Det är kontraproduktivt att påstå att Ukrainska soldater har allt dom behöver.

Kriget är enormt resurskrävande och det minsta en ukraina-vän kan göra förutom att knyta näven i fickan eller posta på FB är att lätta på lädret.

Jag noterar och hör vad du säger. Tack.
Det behövs alltid mer när det bränner tiil, javisst. Att krig är enormt resurskrävande vet väl alla ?
Det är ofta det som gör att man inte invaderar, som ryzzarna gjort.
Citera
2023-04-20, 21:14
Medlem
Arnstads avatar
Vad händer? Vilken är ställningen? Hur lång tid är det kvar till den ukrainska motoffensiven? Finns det ens en möjlighet att ställa in motoffensiven, även om de ukrainska styrkorna inte är tillräckligt förberedda, med tanke på hur mycket snack det varit om saken? Och även om de ukrainska styrkorna lyckas ta sig mot den Azovska sjön, vilket verkar planen. Vad händer sen?

Alltså på riktigt. Utan önsketänkande.

Jag vet att jag kanske är tråkig, men jag tycker inte mycket talar för att den förväntade motoffensiven kommer att bli någon större succé för Ukraina, även om styrkorna lyckas återta en del land. Det kommer kosta i liv och materiel och leda till ett ännu svagare Ukraina som följaktligen kommer ha ännu svårare att hålla försvarslinjerna, var de nu hamnar.
Citera
2023-04-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad händer? Vilken är ställningen? Hur lång tid är det kvar till den ukrainska motoffensiven? Finns det ens en möjlighet att ställa in motoffensiven, även om de ukrainska styrkorna inte är tillräckligt förberedda, med tanke på hur mycket snack det varit om saken? Och även om de ukrainska styrkorna lyckas ta sig mot den Azovska sjön, vilket verkar planen. Vad händer sen?

Jag vet att jag kanske är tråkig, men jag tycker inte mycket talar för att den förväntade motoffensiven kommer att bli någon större succé för Ukraina, även om styrkorna lyckas återta en del land. Det kommer kosta i liv och materiel och leda till ett ännu svagare Ukraina som följaktligen kommer ha ännu svårare att hålla försvarslinjerna, var de nu hamnar.

Vad är det du tycker talar emot det? Ärligt talat Arnstad, eftersom att du säger att inte mycket talar för, så vad är det som gör att du kommit till den slutsatsen?
Citera
2023-04-20, 21:19
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du har ingen aning om vad som pågått sen 2014 och jag är ingen stackare. Vad random idiot här på forumet kallar mig berör mig noll.

Så du har kommit över traumat när någon var elak mot dig på internet?

Om du kan gå vidare från det kanske du kan berätta vad du tänker om våldet mot civila i Ukraina?

En utmaning till dig, kan du svara på frågan istället för att skriva nått om hur synd det var om några orcer 2014?
Citera
2023-04-20, 21:23
Medlem
Citat:

Ukraina skär då av krim som blir omöjligt för Ryssland och försvara och dom måste då ge upp krim. Antagligen överlever inte putin ett sånt nedelag.
Det finns mycket som tyder på att Ukraina kommer lyckas bara dom framgångar dom redan haft tyder på det och ryska förband är för tunt utspridda. Ukraina sätter in stora mängder trupp på mindre yta och är lokalt helt överlägsen då. I helgen har dom antagligen brutit igenom dom ryska försvarlinjerna och då måste Ryssland retirera annars blir dom omringade. Många ryssar kommer ochså ge upp nu.
Men man vet aldrig hur det går men Ukraina kommer antagligen lyckas och det kommer gå fort.
Citera
2023-04-20, 21:24
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du har ingen aning om vad som pågått sen 2014 och jag är ingen stackare. Vad random idiot här på forumet kallar mig berör mig noll.
Är du född i Sverige eller har du anknytning till Ryssland?
Du verkar helt och hållet förbise alla krigsbrott som ryssarna gjort sig skyldiga till under ett års krig i Ukraina.

Precis som nazisterna så har dom:
- Rövat bort tiotusentals barn
- Mördat mängder med civila och försökt gömma det geon att gräva ner dom i massgravar
- Torterat och våldtagit kvinnor och barn
och så vidare, och så vidare
Citera
2023-04-20, 21:30
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vad är det du tycker talar emot det? Ärligt talat Arnstad, eftersom att du säger att inte mycket talar för, så vad är det som gör att du kommit till den slutsatsen?

Det mesta jag snappat upp talar mot Ukraina. Det rör förluster av manskap och material som är svårt att ersätta och att ryssarna har mer av båda dessa resurser. Det är liksom ingen idé att föra resonemang utifrån min ståndpunkt i denna tråd även om jag är ganska så övertygad om hur saken ligger till, eftersom att det bedöms som misstänkt och en massa andra konstiga saker om man helt enkelt försöker att göra en kall bedömning av sakförhållandena. Jag ställde frågorna helt enkelt för att någon kanske kunde reda ut vad som verkligen talar i Ukrainas favör och vad som sedan är steg två om man lyckas ta en bit land.
Citera
2023-04-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ukraina skär då av krim som blir omöjligt för Ryssland och försvara och dom måste då ge upp krim. Antagligen överlever inte putin ett sånt nedelag.
Det finns mycket som tyder på att Ukraina kommer lyckas bara dom framgångar dom redan haft tyder på det och ryska förband är för tunt utspridda. Ukraina sätter in stora mängder trupp på mindre yta och är lokalt helt överlägsen då. I helgen har dom antagligen brutit igenom dom ryska försvarlinjerna och då måste Ryssland retirera annars blir dom omringade. Många ryssar kommer ochså ge upp nu.
Men man vet aldrig hur det går men Ukraina kommer antagligen lyckas och det kommer gå fort.

Hur kommer U till krimbron - U har långt dit i avstånd - om ryssarna har den kvar kan de fylla på med hur många som helst.
Citera
2023-04-20, 21:38
Medlem
Citat:
Det mesta jag snappat upp talar mot Ukraina. Det rör förluster av manskap och material som är svårt att ersätta och att ryssarna har mer av båda dessa resurser. Det är liksom ingen idé att föra resonemang utifrån min ståndpunkt i denna tråd även om jag är ganska så övertygad om hur saken ligger till, eftersom att det bedöms som misstänkt och en massa andra konstiga saker om man helt enkelt försöker att göra en kall bedömning av sakförhållandena. Jag ställde frågorna helt enkelt för att någon kanske kunde reda ut vad som verkligen talar i Ukrainas favör och vad som sedan är steg två om man lyckas ta en bit land.

För all del är det en ide' att göra så ja. Men då är det ju självklart så att du kan understödja och förklara dina "intryck, uppfattningar" eftersom att de naturligt strider mot det som de facto är öppet delat och fakta för de flesta. Om du nu menar på att du utav alla har en annan bild utav det hela så behöver du ju självklart presentera varför och hur det kommer sig. Annars så blir du ju bara sedd som ännu en som är feg och självsuggestiv genom att undvika saker för att behålla sin egenskapade verklighet. Den är ju aldrig verklig om du inte låter den möta det andra fritt, visst? Berätta nu för mig vad det är som gör att du drar slutsatsen att Ukraina inte kan eller har medel nog att genomföra en motoffensiv.
Citera
2023-04-20, 21:39
Medlem
Citat:

Ja du är tråkig. Ställer dumma frågor av typen ”Vad händer?”

Sen utvecklar du inte vad du menar med att en motoffensiv inte kommer bli någon större succé. Det finns liksom inget att svara på. Man undrar mest varför du postar inlägget öht.

Inga resonemang alls kring vad som får dig att känna dig vilsen och osäker.. ja du är tråkig.

Det enda.. du säger att Ukrainas plan är att ta sig till azovska sjön, vem har sagt det till dig? Tvivlade inte för en sekund på dennes ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in