2023-04-20, 16:17
Medlem
GustavAnders avatar
Vad ska vi tro om Stoltenbergs uttalande i Kiev idag.

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt

"Ukraina hör hemma i Nato... ska diskuteras på toppmötet i Vilniuis i Juni.."

Det här är såklart förankrat med Natos inre kärna, kommer putin att bajsa på sig nu igen?
Citera
2023-04-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
De som är födda på Krim kan naturligtvis stanna men alla som invandrat från Ryssland 2014 eller senare har gjort det utan uppehållstillstånd från Ukraina och måste således flytta hem.

Vad skulle du tycka om 1 miljon ryska våldtäktsmän och fyllskallar från landsbygden i Ryssland flyttade till Skåne och helt plötsligt annekterade Skåne och hävdade att det var deras land?

Bra exempel. Med Skåne.

Jag tror det blir relativt enkelt för Ukraina att rensa ut de som inte skall vara kvar i Ukrainas Krim. Det blir ju snart aktuellt.

De ryzzar som har något vett i knoppen flyr nu hem till moder ryzzland. Det finns en liten lucka nu, snart är det försent
Vare sig de är civila, militär eller kollobratör.

De civila ryzzar som illegalt invandrat till Ukraina/Krim efter annekteringen 2014 skickas hem till moder ryzzland.

Militär på Krim tas till fånga eller bekämpas på lämpligt sätt.
Liksom kollobratörer.

Stulna hus lämnas tillbaka till rättmätiga ägare.

Ganska självklar och tydlig handlingsplan.
Citera
2023-04-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det har idag i tråden varit en diskussion om varför det brinner i Ryssland. Är det en motståndsrörelse som fjuttat på det, eller är det brus/slump/som vanligt, eller är det försäkringsbedrägerier? Om det kvittar dig varför det brinner, så scrollar du vidare. Så enkelt är det.

Det som är relevant i förhållande till denna tråd enligt mig är om Ryssland blir tvingat att sluta slåss eller inte på grund av ekonomi. Och om de inte blir det, på vilket sätt och i vilket omfång stryps deras kapacitet.

I alla fall jag bestrider inte dina fakta 1-3. Jag tror att Ryssland blir fattigare på sikt av detta, i termer av ekonomisk rörelsefrihet för medborgarna. Totalt sett beror det på hur det går i kriget. Möjligtvis vinner de faktiskt ekonomiskt beroende på hur man värderar mark och naturtillgångar, samt krigsskadestånd.

Så klart jag scrollar vidare om det vore så ja. Men nu var det så att inlägget jag svarade dig på, specifikt, inte handlade om varken bränder eller motståndsrörelser utan istället på sedvanligt maner (från dig) ebbade ut i någon latent OCD till att förklara det med ekonomiska absurditeter. Det var det jag svarade på. Inte på vad du eller andra hade skrivit innan, även om jag har följt det med såklart.

Kan du svara på min fråga istället för att be mig undvika dina inlägg så är du snäll?

Vad är det som gör att du anser det vara tillhörande både interna (i Ryssland) uppror, som den direkta situationen på fält i Ukraina genom att försöka förklara dem med siffror utav intet? Är det ännu en gång så att du tror att man kan sammanföra naturvetenskap med ekonomi och därav kunna förklara dumhet med siffror? Dör finns inga "möjligtvis" och där finns inga "beroende på hur".

Jag tar det igen ok. Bara för din skull.

Fakta 1 - Ryssland ekonomi blöder
Fakta 2 - Den blöder på grund utav kriget i Ukraina
Fakta 3 - Den kan inte läkas eller bli "pounded by attrition of value" och ännu mindre påverkad utav en snedseglares dagdrömmar.
Fakta 4 - Just nu så är ekonomin underordnad realiteten i Ukraina, då den löser sig per automatik och precis som det skall vara. Se och lär, eftersom att det faktiskt är precis så man löser saker när nödvändigheten kickar in. Något varken vissa ekonomer eller ryssar förstår. Man kan faktiskt segla förutan vind om man har en bra motor och på seglet har skrivit - Powered by civilized manners

FAKTA 5! - Så är det!
Citera
2023-04-20, 16:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Så klart jag scrollar vidare om det vore så ja. Men nu var det så att inlägget jag svarade dig på, specifikt, inte handlade om varken bränder eller motståndsrörelser utan istället på sedvanligt maner (från dig) ebbade ut i någon latent OCD till att förklara det med ekonomiska absurditeter. Det var det jag svarade på. Inte på vad du eller andra hade skrivit innan, även om jag har följt det med såklart.

Kan du svara på min fråga istället för att be mig undvika dina inlägg så är du snäll?

Vad är det som gör att du anser det vara tillhörande både interna (i Ryssland) uppror, som den direkta situationen på fält i Ukraina genom att försöka förklara dem med siffror utav intet? Är det ännu en gång så att du tror att man kan sammanföra naturvetenskap med ekonomi och därav kunna förklara dumhet med siffror? Dör finns inga "möjligtvis" och där finns inga "beroende på hur".

Jag tar det igen ok. Bara för din skull.

Fakta 1 - Ryssland ekonomi blöder
Fakta 2 - Den blöder på grund utav kriget i Ukraina
Fakta 3 - Den kan inte läkas eller bli "pounded by attrition of value" och ännu mindre påverkad utav en snedseglares dagdrömmar.
Fakta 4 - Just nu så är ekonomin underordnad realiteten i Ukraina, då den löser sig per automatik och precis som det skall vara. Se och lär, eftersom att det faktiskt är precis så man löser saker när nödvändigheten kickar in. Något varken vissa ekonomer eller ryssar förstår. Man kan faktiskt segla förutan vind om man har en bra motor och på seglet har skrivit - Powered by civilized manners

FAKTA 5! - Så är det!

Jag fattar inte din fråga "Vad är det som gör att du anser det vara tillhörande både interna (i Ryssland) uppror, som den direkta situationen på fält i Ukraina genom att försöka förklara dem med siffror utav intet? "

Jag finner den inte intressant.
Och jag förstår inte varför du ställer den.
Citera
2023-04-20, 16:30
Medlem
Citat:
Jag fattar inte din fråga "Vad är det som gör att du anser det vara tillhörande både interna (i Ryssland) uppror, som den direkta situationen på fält i Ukraina genom att försöka förklara dem med siffror utav intet? "

Ja, precis som du beskriver den! Exakt så var min fråga!

Vad är det som gör att du anser att ditt konstanta svammel om siffror har att göra med både TS som de andra du svarade innan?

Precis så enkelt som frågan löd
Citera
2023-04-20, 16:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Vad ska vi tro om Stoltenbergs uttalande i Kiev idag.

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt

"Ukraina hör hemma i Nato... ska diskuteras på toppmötet i Vilniuis i Juni.."

Det här är såklart förankrat med Natos inre kärna, kommer putin att bajsa på sig nu igen?

Peskov har "blabbat" om det. Hot mot Ryssland och det vanliga svamlet...
Citera
2023-04-20, 16:32
Medlem
Citat:
Det har idag i tråden varit en diskussion om varför det brinner i Ryssland. Är det en motståndsrörelse som fjuttat på det, eller är det brus/slump/som vanligt, eller är det försäkringsbedrägerier? Om det kvittar dig varför det brinner, så scrollar du vidare. Så enkelt är det.

Det som är relevant i förhållande till denna tråd enligt mig är om Ryssland blir tvingat att sluta slåss eller inte på grund av ekonomi. Och om de inte blir det, på vilket sätt och i vilket omfång stryps deras kapacitet.

I alla fall jag bestrider inte dina fakta 1-3. Jag tror att Ryssland blir fattigare på sikt av detta, i termer av ekonomisk rörelsefrihet för medborgarna. Totalt sett beror det på hur det går i kriget. Möjligtvis vinner de faktiskt ekonomiskt beroende på hur man värderar mark och naturtillgångar, samt krigsskadestånd. Men den eventuella ekonomiska vinningen blir väldigt abstrakt, då värdena inte kommer kunna realiseras på extremt lång tid.

Du ålar vidare som vanligt går att konstatera.

"Det som är relevant i förhållande till denna tråd enligt mig är om Ryssland blir tvingat att sluta slåss eller inte på grund av ekonomi. Och om de inte blir det, på vilket sätt och i vilket omfång stryps deras kapacitet."

"Om ryzzland inte tvingas slåss på grund av ekonomi på vilket sätt och i vilket omfång stryps deras kapacitet"

Kan endast besvaras av någon med spåkula förstås. Ställ frågan i relevanttråd. "Häxa spekulerar" tror jag den heter. Du får kolla! Och läsa på!
Lycka till.
Citera
2023-04-20, 16:34
Medlem
Citat:
Du kan kolla "botten ur ryska ekonomi"-tråden på FB, där diskuteras dylika saker. Man kan tillägga att under finanskrisen i Ryssland såg det ut så här:
8% GDP-nedgång (Source: chatgpt 4)
6% budget deficit (Source: chatgpt 4)

Nedgången nu är jämförbar. Så du kan se om där var massbränder under finanskrisen. Om där är det, så är "försäkringsbedrägeri"-teorin trolig.
Det är fortfarande ingen som kan visa några tillförlitliga siffror, det finns ingen insyn och inga pålitliga källor.

Allt är gissningar och uppskattningar och det enda som är säkert är att rysk ekonomi är på väg ner i källaren, steg för steg.
Citera
2023-04-20, 16:36
Medlem
Citat:

Tillägg - Vad just du finner intressant är såklart sekundärt och framförallt eftersom att du bringar fullständigt ointressanta upprepanden till tråden utan minsta tanke på intresse från andra.
Citera
2023-04-20, 16:43
Medlem
Aljazeera rapporterar och intervjuar en äldre dam i Odessa, Ukraina.

Ukraine’s Odesa is alive and joking despite shelling, blackouts
Odesa’s electric grid is on the brink. Yet civilians find solace through the small joys the city offers.

Odesa, Ukraine – According to 86-year-old Vera Tkachuk, Russian invaders are worse than German Nazis.

"Vera Tkachuk was four in 1941, when Nazis occupied her hometown of Kropivnitsky, in what is now eastern Ukraine, and two officers lodged in her parents’ wooden house."

Vera har litet att jämföra med då hon levt länge.
"Russian invaders are worse than German Nazis", Säger hon.
Jag tror hon har rätt.

https://www.aljazeera.com/features/2023/4/20/ukraines-odesa-is-alive-and-joking-despite-shelling-blackouts
Citera
2023-04-20, 16:59
Medlem
Taggads avatar
Uteblivet Kinesiskt stöd till Wagner
Citat:
Wagner trodde på kinesisk vapenaffär – fick nobben
I början av 2023 ska den ryska paramilitära gruppen Wagner ha försökt köpa vapen från Kina, men fått nobben. Det visar läckta amerikanska underrättelsedokument som Financial Times tagit del av.

Wagner förväntade sig att Kina skulle sälja vapen och utrustning till gruppen. Men i början av januari skrev USA:

”Kina har inte skickat några vapen, inte ens för testsyften. De har heller inte haft någon kontakt med Wagner om vapenleveranser.”
https://omni.se/t/kinas-roll/aa915810-5278-4989-941c-590f2450abb8
https://www.ft.com/content/755b7302-6f69-4790-a143-d75dd2ad8aef (ofta betalvägg)
Citera
2023-04-20, 17:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
G7 länderna överväger ett komplett exportstopp till Ryssland. Målet är att även få med EU. Detta skulle nog innebära den slutgiltiga knäcken av den ryska ryggraden då många svinföretag fortsatt att exportera till Ryssland.

- Some of Ukraine’s key allies including the US are considering moving closer to an outright ban on most exports to Russia, a potentially significant tightening of economic pressure on President Vladimir Putin over his war.

- Group of Seven officials are discussing the idea ahead of a leaders summit in Japan in May, according to people familiar with the matter, and the aim would be to include European Union member states in the crackdown. The proposal is still being debated and could change, the people said.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-04-20/us-ukraine-allies-consider-export-ban-for-russia-over-putin-s-war-in-ukraine?srnd=premium-europe&leadSource=uverify%20wall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in