2023-04-20, 15:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Enkelt. Avskaffa socialbidraget/försörjningsstödet. Är du inte arbetsför så finns Försäkringskassan där, och ska finnas.

Alla arbetsföra får helt enkelt, för att citera Thomas Sowell, "acquire skills people are willing to pay for". Enkelt. Inför en "Arbetsgaranti" för de som inte kan det - finns massor att utföra i samhället som inte utförs pga för sammanpressad lönestruktur; rensa sly, sköta våtmarker etc. Tyvärr kan "Arbetsskygg" sitta på fiket tillsammans med Ahmed och hånflina åt de som knegar ihop till deras bidrag för att de utgör en miljon röster.
Exakt. När man inte har några pengar så kan vilket arbete och vilken lön som helst få TS att känna sig levande.

Min egen bror har sjukbidrag och har som liv att titta på sportkanalerna sedan 10 år. Så jag vet känslan från nära håll. Den som gav honom det bidraget borde skjutas.
Citera
2023-04-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Som topic lyder så har jag tröttnat på att jobba, har egentligen aldrig velat jobba heller. Har alltid mått skit av att jobba och inte sett någon mening med att sitta av 8 timmar bara för att tjäna några tusen extra över socialbidraget. Jag har länge velat lämna det så kallade "The Matrix" och leva på ett annorlunda sett. Vill känna mig levande varje dag inte bara jobba måndag-fredag för att senare gå ut och festa och vakna bakis nästa dag vilket många verkar vara tillfreds med. Jag har noterat att samhället vill forma en bild av att man är värdelös om man inte jobbar och att människor ska känna dåligt samvete för att man inte bidrar till storebror. Så jag tror egentligen många jobbar för att man inte ska bli dömd eller klassad som värdelös. Egentligen är detta bara en påhittad idé och tanke som många accepterat pga människans kollektiva nedtryckta självkänsla.

Vad tycker ni på Flashback? Njuter ni och ser fram emot att gå till jobbet? Eller är det bortkastad energi och livskraft som går till spillo?

Problemet är att du ser jobbet som någonting du ska "sitta av 8 timmar". Du jobbar med andra ord med någonting du troligtvis hatar eller inte har något som helst intresse för. Vad brukar du göra när du känner dig levande då?

Jag tycker om mitt jobb främst för att jag utvecklad som individ, lär mig nya saker, får träffa kollegor som jag trivs att jobba tillsammans med och så klart att jag får en lön för mitt jobb. Dessutom har jag märkt att ju mer ansvar jag fått, desto bättre mår jag. Det är så klart olika för varje person.

Min poäng är dock att jag inte ser jobbet som något nödvändigt ont som jag måste göra enbart för att dra in pengar.

Hur gammal är du? Och vad hade du velat göra om du kunde välja vad du ville?
Citera
2023-04-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Som topic lyder så har jag tröttnat på att jobba, har egentligen aldrig velat jobba heller. Har alltid mått skit av att jobba och inte sett någon mening med att sitta av 8 timmar bara för att tjäna några tusen extra över socialbidraget. Jag har länge velat lämna det så kallade "The Matrix" och leva på ett annorlunda sett. Vill känna mig levande varje dag inte bara jobba måndag-fredag för att senare gå ut och festa och vakna bakis nästa dag vilket många verkar vara tillfreds med. Jag har noterat att samhället vill forma en bild av att man är värdelös om man inte jobbar och att människor ska känna dåligt samvete för att man inte bidrar till storebror. Så jag tror egentligen många jobbar för att man inte ska bli dömd eller klassad som värdelös. Egentligen är detta bara en påhittad idé och tanke som många accepterat pga människans kollektiva nedtryckta självkänsla.

Vad tycker ni på Flashback? Njuter ni och ser fram emot att gå till jobbet? Eller är det bortkastad energi och livskraft som går till spillo?

Skål broder, det är vi mot dom, höger om vänster om MARSCH!
Citera
2023-04-20, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikibu
Vi ska sluta finanisera dem! Sluta vara en simp som vill finansiera andra!

Men du förstår väl, att makthavarna, de största bidragstagare av alla, är inte intresserad av detta. Det skulle skapa max kaos. Har du sett videos från USA? Där har ungdomarna satt i system och plundra butiker. Allt är borta, och polisen kommer inte! Vill du se detta också här? Vi behöver ett nytt sätt och indrette oss på, kallas revolution. Behöver inte vara med våld, kan ske gradvist.
Citera
2023-04-20, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
intelligent svar.

Ja..
Citera
2023-04-20, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du har väl friheten att göra vad du vill med ditt liv och hur du vill leva.

Men du förväntar dig väl inte att alla ska kunna leva likadant?
Det är som att förvänta sig att sin lägenhet är lika städad som någon som städar lägenheten fastän man inte städar sin egen.

Folk som jobbar och utbildar sig får mer möjligheter.
De kan åka till fjällen, du får mer ledig tid men får nöja dig med parken bakom huset som exempel.

Jag måste äta som du måste äta, ha tak över huvudet likaväl som du. Men jag behöver inte resa flera gånger utomlands och ha sommarstuga och flertal bilar.
Citera
2023-04-20, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Clown
Varför ska vi jobba hårt för att du ska pilla i din feta navel? Vill du inte bira till samhället bör du inte tycka dig ha rätt till att få något av det. Vidrig och skamlig inställning...

Flytta till en grotta eller nåt..

Det måste du ha tillstånd för här i Sverige, här måste allt vara i ordning och reda, tror du det är Afrika?
Citera
2023-04-20, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Clown
Varför ska vi jobba hårt för att du ska pilla i din feta navel? Vill du inte bira till samhället bör du inte tycka dig ha rätt till att få något av det. Vidrig och skamlig inställning...

Flytta till en grotta eller nåt..

Det måste du ha tillstånd för här i Sverige, här måste allt vara i ordning och reda, tror du det är Afrika?
Citera
2023-04-20, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gardenhose88
Vet inte vilken värld du lever i men dem som får bidrag får 3600 kr per månad min kusin har det ocg hans hyra ligger på 5500 han går netto minus varje månad. Silverskedd svenne skärp dig

Låter väldigt konstigt, 5500 låter som en hyfsat hyra för en' person. Hur kan kommunen komma undan med och ge så lite? När jag gick på bidrag som enskild person, då fick jag till hyran + underhåll. Låg kring 10.000 i månaden.
Citera
2023-04-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Jag måste äta som du måste äta, ha tak över huvudet likaväl som du. Men jag behöver inte resa flera gånger utomlands och ha sommarstuga och flertal bilar.
Är det något du tycker att du kan kräva av andra människor?
Att du ska få boende och mat av dom utan motprestation?
Citera
2023-04-20, 16:02
Medlem
Här perfekt för er som inte vill jobba.
https://youtube.com/@wildtaiga000
https://youtube.com/@huntprimitive9918

Inga fler undanflykter nu, tänk va gött ni har det i Serbirien, 50 minus, och kanske en mord till frukost, lunch och kvällsmat. Tänk va gött att slippa den där tråkiga kollegan och att ägget inte va löstkokt.
Citera
2023-04-20, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Fast varför måste alla vara attraktiva hela tiden? Och för vem? Och vad ska det leda till? Mer fitta? I mitt eget fall har jag sedan många år tillbaka en särbo, så fitta får jag. Vad resten av kvinnligheten tycker gör detsamma. Vi lär hålla ihop under överskådlig framtid och ifall det skulle skita sig framöver är man ändå så gammal altt impotensen sätter stopp för vidare kvinnojakt och vad spelar det då för roll att man har hög status och att de frånskilda grannkärringarna på villagatan kastar lystna blickar över berberishäcken?

Det där psykologitjafset med försvarsmekanismer ger jag inte mycket för. En försvarsmekanism är enbart applicerbar ifall individen känner att denne måste försvara sig. Ett behov av att försvara sig uppstår endast om man tycker att det man gör är fel. Vi är flera i tråden som inte tycker att vi gör fel. Tvärtom. Och då är försvarsmekanismer inte aktuella. Det finns inget rätt och fel i livet.

Det finns olika sorters människor som befinner sig i olika stadier av både livet och sin personliga utveckling. Människor med olika ambitioner. Fru och barn och radhus och all-inclusive i Thailand en gång om året är inte intressant för alla. Det bara är så.

Eller som jag, en bakgrund utan stöd från familjen. En bra skolgång och stabilitet är nödvändigt för och klara sig vidare genom utbildningssystemet. Nu är jag nog ett speciell fall, då jag hade absolut ingen ambitioner om något överhuvudtaget, ville bara till New Zealand och ha en häst. Fixat båda två önskemål. Nej, pengar på bankkontot har aldrig varit mitt huvudmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in