2023-04-20, 15:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Brunetten som jag anser vara oskyldig är hon halv svensk? Ser lite svensk ut iallafall

Hon som ströp TT? Anser du vara oskyldig?

Läs sammanfattningen på första sidan.
Citera
2023-04-20, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LakeDonJulio
Förstår grejen men för mig så låter det exakt likadant. Ponera att du ska skjuta någon, du vet att det kommer leda till att denne dör (insiktsuppsåt) och din avsikt är att denne ska dö (avsiktsuppsåt)
Avsikt är när du gör vad du gör i syfte att döda någon. Insikt är när du gör vad du gör trots insikten att det kommer att döda någon.

Överfört till det här mordet skulle jag tolka det som att Johanna har den starkare motivationen att döda Tove. Maja har insikt i att Tove kommer att dö och väljer trots detta att delta.

Edit: På riktigt, jag vet inte vad som är oklart. Maja har pga stark lojalitet med Johanna valt att delta i handlingar som hon haft insikt i kommer att beröva Tove livet. Men hon har själv inte haft en självständig avsikt att döda Tove. TR väljer att göra den här distinktionen mellan hur de ser på de båda åtalades uppsåt, men det har ingen betydelse för straffet.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-20 kl. 15:16.
Citera
2023-04-20, 15:08
Medlem
Citat:
Brunetten som jag anser vara oskyldig är hon halv svensk? Ser lite svensk ut iallafall

Låter som att du menar 20-åringen. Vad anser du henne vara oskyldig till? Innan du svarar så kan du betänka att hon själv vidgått strypning samt att hon eldat på kroppen, två gånger.
Kom igen - förklara!
Citera
2023-04-20, 15:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du menar att dina dryga 2.500 inlägg i tråden har varit "ingenting har varit luftflygande hitte-på utan underlag"?
Ja
Citera
2023-04-20, 15:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Om insiktsuppsåt från åklarmyndigheten

Med insiktsuppsåt menas att gärningspersonen insett att en viss effekt ska inträffa eller att det fanns en gärningsomständighet.

https://www.aklagare.se/ordlista/u/uppsat/

Som så ofta så är åklagaren extremt vag och luddig i sina uttalanden.

Om avsiktsuppsåt skriver åklagaren

Citat:
Avsiktsuppsåt innebär att gärningspersonen vill uppnå en viss effekt med sitt handlande.

Och att Maja ville uppnå en viss effekt med sitt handlade om hon höll fast Toves armar, är alla i tråden så vitt jag förstår överens om.

Om Maja höll fast Toves armar, så hade hon avsiktsuppsåt. Det går inte att komma ifrån. Det är per definition.
Citera
2023-04-20, 15:13
Medlem
Undrar när snyftartiklarna om mördarnas hemska barndom dyker upp? Eller är de reserverade för invandrarMÄN?
Citera
2023-04-20, 15:16
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Men ditt..,,,,,Läs på om fallet istället och återkom..
Citera
2023-04-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Avsikt är när du gör vad du gör i syfte att döda någon. Insikt är när du gör vad du gör trots insikten att det kommer att döda någon.

Överfört till det här mordet skulle jag tolka det som att Johanna har den starkare motivationen att döda Tove. Maja har insikt i att Tove kommer att dö och väljer trots detta att delta.

Edit: På riktigt, jag vet inte vad som är oklart. Maja har pga stark lojalitet med Johanna valt att delta i handlingar som hon haft insikt i kommer att beröva Tove livet. Men hon har själv inte haft en självständig avsikt att döda Tove. TR väljer att göra den här distinktionen mellan hur de ser på de båda åtalades uppsåt, men det har ingen betydelse för straffet.

Bra förklaring.
Citera
2023-04-20, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Bra förklaring.
Tack, jag började tro att jag var tokig som inte fattade problemet
Citera
2023-04-20, 15:21
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somersville
Undrar när snyftartiklarna om mördarnas hemska barndom dyker upp? Eller är de reserverade för invandrarMÄN?

Har det inte redan varit något om Majas trauma från adoptionen när hon var 9 månader ? Imponerande att komma ihåg något från att man är så liten
Citera
2023-04-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Som så ofta så är åklagaren extremt vag och luddig i sina uttalanden.

Om avsiktsuppsåt skriver åklagaren

Och att Maja ville uppnå en viss effekt med sitt handlade om hon höll fast Toves armar, är alla i tråden så vitt jag förstår överens om.

Om Maja höll fast Toves armar, så hade hon avsiktsuppsåt. Det går inte att komma ifrån. Det är per definition.

Jag tror också att Maja hade för avsikt att hjälpa till att döda Maja, men det är nog Johanna som har utfört själva strypningen fastän hon inte vill erkänna det.

Man kan säga att Johanna är den huvudsakliga gärningspersonen och att Maja är medgärningspersonen eller medhjälpare eftersom de har utfört mordet gemensamt och i samförstånd.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-04-20 kl. 15:31.
Citera
2023-04-20, 15:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Blir också gravt äcklad av det äldsta mördartrollets advokat, säret ifråga verkar lida av nån personlighetsstörning som tror att dess egna "kunskaper" om dödsorsak överträffar rättsläkarens!🤦‍♀️ Otroligt dumt...

Äcklad? Det är hennes jobb att argumentera för allting som talar för hennes klients oskuld. Det är i ett nötskal vad en stor del av rättssäkerheten går ut på. Privat inser hon högst sannolikt (du blir inte advokat om du är korkad eller är ett "sär") att JJ ljuger om dödsorsaken, men det är hennes jobb att föra JJ:s talan på så vis som JJ vill. Stirra dig inte blind på vad hon säger, hon är helt enkelt förhindrad att säga nånting annat. Hade hon haft en oskyldig klient så hade du hört henne säga betydligt rimligare saker, men nu är hon representant till en uppenbar lögnaktig mördare. Då blir det vad det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in