2023-04-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tror inte att L*ahanj ändrar sitt vittnesmål, utan att man normalt inte efteråt vet exakt när något händer, om det inte är så att det råkar sammanfallai tid med någt annat.

Här har jag hela tidien trott att eftersom jag inte sett att man extraherat grannens mobil, så har det inte gått att få fram något. Min första förhoppning inna FUP kom var väl att han skulle likt många andra ha mobilen med sig, vilket kunde ha registrerat exakta tiden för när han var upp till Johannas dörr.

Nu blir ändå denna tid 02:40 extremt viktig, då det är denna, tillsammans med Majas mobild rörelser 02:43 och Johannas berättelse om att Maja var med och höll händerna det som fäller Maja.

Då utgår jag från att denna mer exakta tid 02:40, som åklagaren i början av rättegången vid sin sakframställen benämnde till nära 02:30 (något som han skulle återkomma till), extremt viktig och borde väl finnas dokumenterad på något sätt?

Såvitt jag vet, har vi i tråden inte fått tillgång till de dokument som åklagaren och försvaret brukar använda sig av vid rättegången, något som jag tror är obligatoriskt. Allt som ska tas upp under rättegången måste i förhand läggas till dokumenten som ska presnteras vid rättegången. Det är därför, om jag har förstått det rätt, att om åklagaren eller försvaret vill visa på nåogt avvikande som den förhörde tar upp, behöver man fråga om rättens tillåtelse och därefter hänvisa till exakta stället i FUP för rätten.

Så... kanske är det så att åklagaren har lämnat in något kompletterande dokument eller så L*ahanj själv kolla i sin mobil och listat ut tiden.

För mig är dock tiden 02:40 helt ny och central i domen för tiden då dådet skedde.

Jag ska läsa domen lite närmare, men som jag ser det, drar rätten långtgånende slutsatser även av skadorna som Tove har, utifrån ett scenario där Maja är med.

T ex att armbågsskadorn kommit av fallet när Tove fälls, och att de sljud som man hör vid väggen vid andra påringningen inte kan vara konvusioner utan troligen sparkar (för att Maja håller händern).

Vet inte hur man så säkert kan dra dessa slutsatser.

Rättsläkaren säger ju inget sådant, men däremot uttryckligen att medvetslöshet kan inträda redan i första fasen, med lufthunger och andnöd, den fas som vara mella 1 minut till 1 minut och tjugo sekunder.

Jag säger inte att rätten har fel, men jag förstår inte hur de kan dra så säkra slutsatser utifrån det rättsläkaren säger.

Utan att ha läsat hela domen, tycker jag att det resonemang jag ser här bygger på att man utgår från att en sak är sann, och därmed drar man slutsater utifrån det, osv. Det blir väldigt löst.

Här finns nog en del att jobba på för båden åklagare och försvar.

Från domen:

"Kl. 02.40 låg Lahanj Kornasan i sängen och tittade på sin mobil. Strax därefter gick han upp för
att göra sin far sällskap i köket då denna höll på att göra yoghurt och ville ha sällskap. Sedan
hörde Lahanj Kornasan en jättehög duns från Johanna Leshem Janssons lägenhet.
"
//
"Det är genom bevisningen
visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022.
"

Jag tror du läser domen fel - den är trots sin ärligt talat ganska röriga form ändå ganska tydlig i hur den mejslar fram den här kedjan av indicier som bildar den fällande domens grund. På vägen måste man ju faktiskt sätta ihop omständigheterna så att det blir begripligt, vilket du tolkar som att man drar slutsatser av en redan formad bild av förloppet.

Själv tycker jag endast en sak hänger lite i luften efter att ha läst domen, och det är det här med att JJ inte skulle kunna hålla fast TT på det sätt en del här i tråden menar. Jag skulle tycka det kändes bra om Rullman kunde producera något mer tydligt här. Jag vet inte vad det gör för skillnad i skuldfrågan dock, att MH är med vid mordet har man ju visat med all tydlighet.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-04-20 kl. 09:58.
Citera
2023-04-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Jo jag vet, har läst allt.
Men hans telefon har ju inte granskats på samma sätt som Majas och Johannas, tänkte om det är möjligt för hovrätten att faktiskt göra det för att verkligen befästa hans vittnesmål som ändå är betydande i utfallet för domen.

Jag är övertygad att dessa båda är skyldiga till lustmord och önskar att dom båda sitter på livstid.
Men hovrätten sänker i hälften av fallen påföljden, så min undran gäller kan dom istället för normen göra tvärtom för en gångs skull, begära mer förundersökning, eller är det önsketänkande?

Åklagaren kan komma med ny bevisning till HR om han så önskar ja. Och det tror jag han kommer göra.
Citera
2023-04-20, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag står stadigt och är tämligen hårdhudat oemottaglig för argumentsfattigt tyckande.

Det är skönt (utan att ha läst alla dina inlägg) att jag inte är ensam här, utan vi ändå är några som har lite liknande tankar. Du har mitt stöd också.
Citera
2023-04-20, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Åklagaren kan komma med ny bevisning till HR om han så önskar ja. Och det tror jag han kommer göra.

Nu får vi kollektivt hjälpas åt att pinna det elementära.
Citera
2023-04-20, 10:01
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Rådmannen: 20-åringen kan inte agerat ensam

Tingsrättens dom grundas på bedömningen att Johanna Leshem Jansson, 20, inte kan ha mördat Tove ensam. Det säger rådmannen Erik Handmark till Aftonbladet.

Maja Hellman, 18, hävdar att hon låg och sov när Tove mördades – samtidigt har hälsoappen i hennes mobiltelefon registrerat steg.

https://omni.se/t/fallet-tove/876d367a-f6f3-4138-8aac-7a3a44ce4e74

Mycket märkligt att hälsoappen i MHs mobiltelefon har registrerat steg under tiden som hon sov. Registrerar mobiltelefonen steg av sig själv utan att någon har den på sig? Lögn och åter lögn från MHs sida. Vad är det hon döljer?

Hon försöker helt enkelt dölja att hon har varit med om att mörda. Hon vill inte sitta i fängelse. Hon vill vara fri och glömma allt detta otäcka och tråkiga. Det som Toves föräldrar kommer minnas och begråta i hela sina liv. Men Maja vill vara fri. Hon är ju nästan oskyldig. I sitt eget huvud.
Citera
2023-04-20, 10:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är skönt (utan att ha läst alla dina inlägg) att jag inte är ensam här, utan vi ändå är några som har lite liknande tankar. Du har mitt stöd också.
Hur intressant och givande hade det varit om alla bara kliat varandra på ryggen?
Citera
2023-04-20, 10:09
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Någon som tagit ut ljudfilerna från rättegången?
Är beställt och kommer upp på www.swefup.se så fort dom kommer
Citat:
Ljudfilerna från Tove-rättegången kommer att börja publiceras under morgondagen (20/4). Rättsläkarens förhör är det första som läggs upp. Resten får tyvärr vänta tills efter helgen då de blir offentliga först efter förkunnad dom, och olycklig postgång gör att de anländer först på måndag
https://www.swefup.se/infusions/news/news.php?readmore=59
Citera
2023-04-20, 10:09
Medlem
När var de Johanna hade porrsurfat ? Visst var de efter mordet?
Citera
2023-04-20, 10:11
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgLagersBror
När var de Johanna hade porrsurfat ? Visst var de efter mordet?

Meaning what? 20-åringar porrsurfar väl varannan kväll i snitt.
Citera
2023-04-20, 10:15
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Är dåligt påläst om detta fall. Har det framkommit vad som var motivet bakom detta?
Vad har de själva sagt? Var det en olyckshändelse eller vad?
Hon följde med dem hem, så de verkade vara "kompisar".
Hänger inte med.
Uppskattar sakligt svar ang. vad som sagts officiellt.
Citera
2023-04-20, 10:16
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Är beställt och kommer upp på www.swefup.se så fort dom kommer

https://www.swefup.se/infusions/news/news.php?readmore=59

Förväntar mig att någon delar en ZIP-fil på Piratebay eller dylikt, log-in låter jobbigt.
Citera
2023-04-20, 10:21
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Förväntar mig att någon delar en ZIP-fil på Piratebay eller dylikt, log-in låter jobbigt.
Du förväntar dig?

Okej. Lycka till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in