2023-04-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skroti.Wantusis
Varför blurrar dom foton när GM är dömd? Är det för att det är niggers vi har att göra med eller för att det ska överklagas? Brukar inte riktiga bilder komma upp när GM är dömd?

https://www.svd.se/a/4oV5na/bada-kvinnorna-doms-till-livstids-fangelse-for-mordet-pa-tove-i-vetlanda

Jag vet inte men det kanske bara är deras policy. De kanske avvaktar att domen vunnit laga kraft.
Citera
2023-04-20, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
De var väl den där lilla "knuffen" som Johanna fick, när Tove skulle gå ut från toaletten som "kränkte" den stackars judinnan. Planen enligt Johanna var ju att klappa på Tove under promenaden till lägenheten, men sen blev de tydligen trevligt mellan dom under promenaden och då släppte man dom tankarna. Och då räckte de tydligen med denna lilla "knuff" för att tända till igen, och ska vi vara ärliga efter att ha sätt hennes badrum, de var inte mkt att vara stolt över, de var ju bara påbörjat och långt ifrån klart

Kan ni som blandar in hudfärg och etnicitet inte göra det? Ni vill väl inte att det ska kunna användas som ett slagträ, att det är rasister som
Ser dessa som skyldiga och antirasister som inte gör det? Om J:s pappa är från Israel eller inte är irrelevant, M:s hudfärg är också irrelevant, det är gärningarna som spelar roll.
Citera
2023-04-20, 09:39
Medlem
Livstidsstraff för Johanna och även Maja
Majas inblandning var jag kluven till. Men o m mordet skedde 02.40 o c h det grannen hörde var Toves sparkar (10-15st?) när hon försökte komma loss, o c h att stegen i Majas hälsoapp är tillförlitliga, och Johannas vittnesmål också är trovärdigt
Då ska det vara livstid
Ser nu på nyheterna att pappan som mördade sin 8-årige son också fick livstids fängelse
Citera
2023-04-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Döms personer med hjälp av det befintliga underlaget i hovrätten eller kan det tillkomma ännu mer gediget underlag?

Tänker på grannens vittnesmål tex kompletteras med hans telefons hälso app så tidpunkter ställs utom tvivel och liknande.

Grannens tider har väl i viss mån redan belagts mha mcd-besöket, även om det kanske inte framgår helt tydligt i vare sig domen eller här i forumet. 02.47 startar utflykten för att "skaffa burgare till MH", och grannen är genomgående tydlig med hur tidsspannet ser ut även när han inte har dom exakta tiderna klart för sig.
Citera
2023-04-20, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag hänger inte heller med i tiderna och fattar inte hur grannen kan ha fått ändra sitt vittnesmål enligt någon här skulle han sagt 03 från början.... väldigt konstigt det här....
@Reviews, hade inte du skrivit ner tiderna för ett tag sen?

Nej, jag tror inte att L*ahanj ändrar sitt vittnesmål, utan att man normalt inte efteråt vet exakt när något händer, om det inte är så att det råkar sammanfallai tid med någt annat.

Här har jag hela tidien trott att eftersom jag inte sett att man extraherat grannens mobil, så har det inte gått att få fram något. Min första förhoppning inna FUP kom var väl att han skulle likt många andra ha mobilen med sig, vilket kunde ha registrerat exakta tiden för när han var upp till Johannas dörr.

Nu blir ändå denna tid 02:40 extremt viktig, då det är denna, tillsammans med Majas mobild rörelser 02:43 och Johannas berättelse om att Maja var med och höll händerna det som fäller Maja.

Då utgår jag från att denna mer exakta tid 02:40, som åklagaren i början av rättegången vid sin sakframställen benämnde till nära 02:30 (något som han skulle återkomma till), extremt viktig och borde väl finnas dokumenterad på något sätt?

Såvitt jag vet, har vi i tråden inte fått tillgång till de dokument som åklagaren och försvaret brukar använda sig av vid rättegången, något som jag tror är obligatoriskt. Allt som ska tas upp under rättegången måste i förhand läggas till dokumenten som ska presnteras vid rättegången. Det är därför, om jag har förstått det rätt, att om åklagaren eller försvaret vill visa på nåogt avvikande som den förhörde tar upp, behöver man fråga om rättens tillåtelse och därefter hänvisa till exakta stället i FUP för rätten.

Så... kanske är det så att åklagaren har lämnat in något kompletterande dokument eller så L*ahanj själv kolla i sin mobil och listat ut tiden.

För mig är dock tiden 02:40 helt ny och central i domen för tiden då dådet skedde.

Jag ska läsa domen lite närmare, men som jag ser det, drar rätten långtgånende slutsatser även av skadorna som Tove har, utifrån ett scenario där Maja är med.

T ex att armbågsskadorn kommit av fallet när Tove fälls, och att de sljud som man hör vid väggen vid andra påringningen inte kan vara konvusioner utan troligen sparkar (för att Maja håller händern).

Vet inte hur man så säkert kan dra dessa slutsatser.

Rättsläkaren säger ju inget sådant, men däremot uttryckligen att medvetslöshet kan inträda redan i första fasen, med lufthunger och andnöd, den fas som vara mella 1 minut till 1 minut och tjugo sekunder.

Jag säger inte att rätten har fel, men jag förstår inte hur de kan dra så säkra slutsatser utifrån det rättsläkaren säger.

Utan att ha läsat hela domen, tycker jag att det resonemang jag ser här bygger på att man utgår från att en sak är sann, och därmed drar man slutsater utifrån det, osv. Det blir väldigt löst.

Här finns nog en del att jobba på för båden åklagare och försvar.

Från domen:

"Kl. 02.40 låg Lahanj Kornasan i sängen och tittade på sin mobil. Strax därefter gick han upp för
att göra sin far sällskap i köket då denna höll på att göra yoghurt och ville ha sällskap. Sedan
hörde Lahanj Kornasan en jättehög duns från Johanna Leshem Janssons lägenhet.
"
//
"Det är genom bevisningen
visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022.
"
Citera
2023-04-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polstjernan
Ingen mer som reagerar på när JJ berättar att TT säger: vad f-n håller NI på med. Och JJ sen svarar: vad fan håller DU själv på med?

Jo, det har jag noterat. Som jag ser det så är det ett typiskt psykopatiskt tänkande. JJ lägger skulden på TT för det hon "måste" göra. JJ anser sig ha "rätt" att döda TT och här finns förklaringen. JJ anser att det TT "håller på med" kränker hennes ego och ger henne rätten att agera som hon gör. En psykopat ser sig alltid som överordnad allt och alla. Alla andra är statister, psykopaten har huvudrollen och bestämmer allt.
Citera
2023-04-20, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Ni kanske ska läsa hela domen innan ni börjar gråta om justitiemord? Se helheten.

Du menar att man inte kan undra ( i tråden) var den exakta tiden 02:40 kommer ifrån, då denna tid ändå är den som slutligen fäller Maja till livstid. Förutom Johanns berättelse då.
Citera
2023-04-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Grannens tider har väl i viss mån redan belagts mha mcd-besöket, även om det kanske inte framgår helt tydligt i vare sig domen eller här i forumet. 02.47 startar utflykten för att "skaffa burgare till MH", och grannen är genomgående tydlig med hur tidsspannet ser ut även när han inte har dom exakta tiderna klart för sig.
Jo jag vet, har läst allt.
Men hans telefon har ju inte granskats på samma sätt som Majas och Johannas, tänkte om det är möjligt för hovrätten att faktiskt göra det för att verkligen befästa hans vittnesmål som ändå är betydande i utfallet för domen.

Jag är övertygad att dessa båda är skyldiga till lustmord och önskar att dom båda sitter på livstid.
Men hovrätten sänker i hälften av fallen påföljden, så min undran gäller kan dom istället för normen göra tvärtom för en gångs skull, begära mer förundersökning, eller är det önsketänkande?
Citera
2023-04-20, 09:50
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Nu har domen mot mördarna, Johanna och Maja, äntligen kommit! Det är en utmärkt dom på många sätt (livstid för båda är bara en bra sak). Rätten har på ett ovanligt tydligt pedagogiskt sätt formulerat sig i domen. Detta är utmärkt för det gör att så många fler kan förstå varför mördarna har döms. Detta upprör många, både tyckare i media och tyckare här på Flashback. Deras roll i tolkandet av rättsfall, för vanligt folk, minskar och deras övertag i diskussioner försvinner. Paniken är påtaglig hos Lapidus, GW och vissa skribenter här, vars lögner ofta döljs av påhopp och härskarmetoder.

Ett annat skäl till varför det är bra att domen är pedagogisk är när den ska prövas i högre instans. En slarvig dom är betydligt lättare att ändra än en som tydligt visar på vilka bevis som använts och resonemangen bakom. Hänvisningen till det relativt nya beslutet i HD från förra året stärker domen.

Det var parodiskt med Clea Sanborns reaktion när domen föll. Hennes totalt katastrofala attack mot rättsläkarna fortsatte och hon gör bort sig ytterligare. Att som hon grunda ett försvar på en preliminär rapport är löjeväckande. Hennes panik för sin egen skull är förståelig men det får inte skada hennes klient, vilket det gör. Tack och lov är Johanna en som inte är värd att tycka synd om!

Tankarna går som alltid till Toves familj som Johanna och Maja skadar så mycket. Domen är en viss upprättelse och nu är det bara att hoppas att Hovrätten inte gör som vid snippadomen, beter sig som riktiga as. Det är tyvärr ett lotteri i domstolar. Domen är stark men det finns alltid idioter överallt och får dessa möjligheten att döma vet man tyvärr inte vad som händer trots en bra bevisning.

Tingsrätten brukar avspegla vad folk tycker, medan hovrätten brukar avspegla vad juristerna tycker. Man hoppas på livstid för denna planerade avrättning, men säker kan man nte vara.
Citera
2023-04-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Döms personer med hjälp av det befintliga underlaget i hovrätten

Rådmannen: 20-åringen kan inte agerat ensam

Tingsrättens dom grundas på bedömningen att Johanna Leshem Jansson, 20, inte kan ha mördat Tove ensam. Det säger rådmannen Erik Handmark till Aftonbladet.

Maja Hellman, 18, hävdar att hon låg och sov när Tove mördades – samtidigt har hälsoappen i hennes mobiltelefon registrerat steg.

https://omni.se/t/fallet-tove/876d367a-f6f3-4138-8aac-7a3a44ce4e74

Mycket märkligt att hälsoappen i MHs mobiltelefon har registrerat steg under tiden som hon sov. Registrerar mobiltelefonen steg av sig själv utan att någon har den på sig? Lögn och åter lögn från MHs sida. Vad är det hon döljer?
Citera
2023-04-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Tror inte det är sant, antingen så manipulerade M sin omgivning på det sättet och projicerade sin känsla av underlägsenhet på Tove genom att säga sånt om henne eller så var det J som manipulerade M och sa bakom Toves rygg att Tove inte ville att M skulle få vara med.
M smsade J att hon inte ville att T skulle komma och om hon gjorde det tyckte hon att hon o J skulle hålla avstånd med T o inte umgås .
De smsen tolkade jag som att M var väldigt manipulativ och att det var hon som bestämde . Att hon med hjärtan försökte få J att M inte ville och att J fick lov att urskulda sig och förklara sig med att det bara var pga hon ville träffa killarna . Men att J verkade vilja festa med dem alla
Citera
2023-04-20, 09:54
Medlem
Någon som tagit ut ljudfilerna från rättegången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in