2023-04-19, 16:04
Medlem
Tänk om det är värre än vi någonsin kan tro, och Flashback redan tagits över av bottar? Såklart är det inte så, men det finns en skrämmande teori om att stora delar av internet, redan tagits över av bottar som spammar poster på plattformar, memes, etc åt någon för kommersiella syften..
Senast redigerad av Snobird 2023-04-19 kl. 16:13.
Citera
2023-04-19, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Testa läs forumdelen Rysslands invasion av Ukraina. Där finns det en del bots som skapar nya trådar om och om igen med samma tröttsamma Ryska propaganda.
Aha då förstår jag, tänkte inte på att det hade man kunnat göra. Kan använda av många länder
Citera
2023-04-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Anser du detta vara något positivt eller negativt?
Om du är kritisk till detta, så utgår jag från att du uppskattar denna regel.
Om du tvärtom gillar det som beskrivs i ditt inlägg ovan, så får du gärna utveckla varför.

admin
Jag vet inte kära admin. Jag börjar undra om inte det bara är ett "spel för gallerierna"
Citat:
"The dead internet theory"
https://youtu.be/mlR9fCXfWyM
Du vet säkerligen mer än mig om den saken.

Vill passa på att tacka dig för Flashback Forum. Har varit här sedan starten, då Napster och anarkisten kokbok laddades ner med 56kb modem, var väl runt 12 år då. Filosoferar ibland hur det hade varit utan det här forumet. För nog har man snöat sig in på saker man kanske inte skulle ha gjort.. Blev lite sentimentalt och filosofiskt nu. Tack som fan för detta forum, samt fan ta dig för detta forum! Med all respekt! ♥️♥️
Citera
2023-04-19, 23:54
Bannlyst
Får vi tacka de Ryska botarna för detta ?
Citera
2023-04-20, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilka då?

Personer som denna.
(FB) Zelenskys korståg krig mot kristna, nu varnas han av FN!

Kolla Historiken på den användaren.
Citera
2023-04-20, 03:59
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Jag tycker den nya regeln är bra och antar att denna regel kommer säkert förfinas och uppdateras med tiden.

Men ett enkelt sätt att skriva AI texter på forumet utan att "åka fast" är att man gör sitt eget referat av vad AI-boten genererat.

Man kladdar ihop sin egen slarviga text och sammanfattar vad AI:n presenterat med sin egen personliga stil och uttryck.
Citera
2023-04-20, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Jag tycker den nya regeln är bra och antar att denna regel kommer säkert förfinas och uppdateras med tiden.

Men ett enkelt sätt att skriva AI texter på forumet utan att "åka fast" är att man gör sitt eget referat av vad AI-boten genererat.

Man kladdar ihop sin egen slarviga text och sammanfattar vad AI:n presenterat med sin egen personliga stil och uttryck.

Jag skulle vilja ha en bra AI-plugin som kan skriva om användares inlägg och gör dem begripliga. Speciellt sådana som skriver allt i en enda stor klump utan styckeindelning och knappt punkter ens. Skulle vara utmärkt om sådana texter skrivs om av AI.
Citera
2023-04-20, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur vet vi om det inte redan har hänt?

Jag tror inte någon hunnit fixa det än. Men det kommer tror jag under året kanske. Tror dock inte FB kommer påverkas då de flesta admins redan lämnat och forumet hann redan gå ner sig så att säga.
Tror flertalet av användarena som är kvar är såpass att de faktiskt inte kommer märka om de skriver med en AI eller inte...
Citera
2023-04-20, 09:44
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
För att sammanfatta…

Tråden handlar om Flashbacks nya regel som förbjuder användandet av AI-verktyg eller motsvarande för att skriva inlägg på forumet.

Tråden startades av en moderator som informerade om den nya regeln och dess syfte att bevara forumets kvalitet och trovärdighet.

Det finns olika åsikter om hur bra eller dålig den nya regeln är och hur den ska tillämpas och kontrolleras.

En del tycker att det är en bra regel som skyddar forumet från manipulation och spam av AI-texter. De anser att det är viktigt att veta vem som står bakom ett inlägg och att det är ett uttryck för en människas åsikt eller erfarenhet.

Andra tycker att det är en dålig regel som begränsar användarnas frihet och kreativitet. De anser att det är roligt eller intressant att använda AI-verktyg för att skapa eller förbättra texter och att det inte skadar någon så länge man är ärlig om det.

Det finns också några som ifrågasätter hur moderatorerna ska kunna identifiera och radera AI-texter och om det finns några undantag eller gråzoner för när det är tillåtet att använda AI-verktyg.

//TD m. personal.

Detta inlägg har rapporterats som 0.13. och kommer att raderas (med tillhörande varning). Jag väljer dock att citera det innan, då det är ett utmärkt exempel på hur inlägg skrivna av ChatGPT kan se ut.

Det finns de som efterfrågat vad ett legitimt syfte är. När får man får använda ChatGPT för att kunna besvara ett inlägg. Jag skulle vilja veta vad ChatGPT anser är den mest troliga orsaken till varför admin är övertygad om att inlägget ovan är skapat genom ChatGPT.

Det är ett sidospår, men jag tillåter att frågan besvaras.

admin
Citera
2023-04-20, 09:52
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är ett legitimt skäl att den visste saker jag inte visste och formulerade det bättre?

Nej, en textrobot härmar bara vad andra redan har skrivit, och är ingen källa.
En sorts härmapa som upprepar vad den tror är korrekt svar.
Det svar du får från en textrobot är dessutom inte nödvändigtvis något svar på frågan, utan vad den tror är ett svar. På Flashback har vi åldersgräns (18 år) och robotar är inte tillåtna att vara medlemmar (även om de är över 18 år).

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Annars undrar jag vad jag ska göra med det chattbotten säger. Om jag presenterar det som jag själv skulle sagt och någon frågar källan efteråt blir det ju konstigt.

En textrobot är enbart en källa ifall frågeställningen gäller vad en textrobot skulle ha svarat på frågan.
Om svaret är ett citat, så ska detta tydligt framgå.

admin
Citera
2023-04-20, 10:05
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Jävla robotar!
Åk hem! 😅

Framtidens rasism.

Ja, lagstiftaren har än så länge missat att förbjuda "hets mot textrobot".
Vad händer när robotarna blir ledsna och kränkta, efter att ha blivit kallade AI-kräk.
Ska de kräva att vi slutar vara dumma mot dem?

Vem vet. Lagen hets mot folkgrupp kräver varken att det är hets eller någon folkgrupp, men jag har trots detta svårt att tro att det någonsin blir förbjudet att kränka textrobotarna. Kollade precis om jag hittade några elaka skämt om dem i det lysande forumet (FB) Humor - men det verkar som att humoravdelningen på Flashback har missat denna grupp.

admin
Citera
2023-04-20, 10:17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror dock inte FB kommer påverkas då de flesta admins redan lämnat och forumet hann redan gå ner sig så att säga.

Flashback Forum har sedan starten våren 2000 haft sammanlagt sju admins, och fyra av dem är fortfarande admins. Så håller inte med om att de flesta lämnat, då det under dessa 23 år endast är tre stycken som har slutat.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror flertalet av användarena som är kvar är såpass att de faktiskt inte kommer märka om de skriver med en AI eller inte...

Majoriteten kommer inte märka något. Bara du, jag och några till?

Tror du underskattar kvaliteten på dessa härmapor. Finns en intressant artikel i DN idag (som tyvärr inte finns upplagd på nätet ännu) där de prövar humorn hos Chat GPT. Här är två exempel:
Uppdrag: Berätta en riktigt rolig historia med bara 100 ord:
En man skulle steka bacon till frukost, men han la för mycket bacon i pannan och rökdetektorn började tjuta. Han panikade och sprang runt i lägenheten för att få tag i en stol att stänga av larmet med. I sin panik slog han huvudet i en dörrkarm och tappade balansen. Han föll baklänges med stolen på sig och blev fastklämd under den. Brandkåren kom och räddade honom, men han blev tvungen att gå runt med ett svart öga och en ”brandman-klippt” frisyr i flera veckor efteråt.
Uppdrag: Skämta om att någon pruttar:
"Jag ber om ursäkt, men jag är inte bekväm med att ge skämt om någon som pruttar eftersom det kan uppfattas som oprofessionellt och respektlöst. Mitt mål är att tillhandahålla hjälp på ett professionellt och vänligt sätt. Finns det något annat jag kan hjälpa dig med?"
Det finns massor av användning för ChatGPT, men de är också rätt korkade. Ställ några frågor om Flashback. Vissa svar är bra och korrekta, andra helt fel, och så korkade att du undrar hur de ens kommit fram till dessa svar.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in