2023-04-20, 08:27
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Har också tänkt på det. Känns inte som att det är en lögn utan något som bara kommer utan att hon tänker. Tror Maja varit med från start, men säger Johanna det och Maja skulle erkänna det var planerat från Johanna så ställer det Johanna i ännu sämre dager. Tror dock inte Maja tänkte på mord utan snarare misshandel där och då, men som rätten skriver hon borde förstått sen att Tove skulle dö.

Tänker du att Maja för dum för att förstå att en människa dör om man stryper ihjäl den? Eller hur menar du?
Citera
2023-04-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag kan inget om det du skriver men låter fullt rimligt.

Jag hörde på intervjun med rådmannen (?) på SVT Nyheter igår och han sa en sak som inte framkommit tidigare i artiklar jag läst- han sa att Ms pulsklocka visade aktivitet under tiden för dådet. M a o har hon inte sovit och hon har varit delaktig i
Ja de sa det på liven från rättegången . Men har inte sett att någon mer i tråden har skrivit om det förutom jag tidigare .
Och det är ju det som är saken , en sådan sak kan inte fälla , men alla incidenter ihop .
Citera
2023-04-20, 08:28
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Nej de ska betala skadestånden tillsammans. Alltså båda ska betala 130 000 tillsammans till varje målsägande. Det kallas för solidariskt skadeståndsansvar.
Som någon förklarade, klagade johanna på summan på "särskild anhörigersättning", som sättes på 70 tkr först men sänktes till 50. maja klagade inte på det.

Så 110 ska de betala tillsammans, och maja 20 till själv.
Så johanna 55, maja 75, per anhörig (5 st) plus 72 till dödsbo (delad)
johanna 55*5+36 =311
maja 75*5+36=411

Ja, beloppet är ett skämt.
Med tanke att staten betalar mkt mer advokater, johannas får tex 422 tkr
Citera
2023-04-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Tänker du att Maja för dum för att förstå att en människa dör om man stryper ihjäl den? Eller hur menar du?

Nej tvärtom om jag uttryckte mig klumpigt. Jag tror att när de gick in i badrummet trodde hon att det skulle bli en misshandel men att sedan när Johanna tog stryptag måste hon ha förstått att när hon höll i händerna skulle det resultera i att Tove dog.
Citera
2023-04-20, 08:34
Medlem
pimlicopassports avatar
Varför tas Toves efternamn aldrig med i någon mediarapportering? Det är alltid bara ”Tove”. Är det känsligt?
Citera
2023-04-20, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanifBali
.

Ok tack för svar från er båda.

Hur tror ni Hovrätten gör? Kommer dom sänka straffet för båda eller någon av dom?
Jag tror att de fastställer Johannas dom. Majas livstid däremot, det straffet känns mer osäkert. Jag kan ju tycka att domen i tingsrätten känns genomarbetad och rimlig, men HR kan absolut göra en annan bedömning i Majas fall. 50-50 skulle jag säga.
Citera
2023-04-20, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Ja de sa det på liven från rättegången . Men har inte sett att någon mer i tråden har skrivit om det förutom jag tidigare .
Och det är ju det som är saken , en sådan sak kan inte fälla , men alla incidenter ihop .
Vet att vi diskuterat om det var en mobil eller en klocka M hade. Menar man att hennes hälso app som registrerar steg var en pulsklocka alltså?
Citera
2023-04-20, 08:39
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simma-Lugnt
Instämmer!

De är "gamla vänner" till Tove men de har inte tänkt ett dugg på Toves familj io anhöriga... Inte före mordet, då hade de insett vilka sjuka planer de hade o låtit bli att döda Tove... o inte bryr de sig efter mordet heller. De har inte varit behjälpliga eller visat ånger. De saknar empati, medmänsklighet o ödmjukhet.

Johanna o Maja snyftar o gråter enbart för att de nu tycker synd om sig själva, för att de åkt fast o nu inser konsekvenserna av vad de gjort. De ser straffen de får.

De har varit iskalla hela vägen...
Ljugit o undanhållit att de dödat Tove o inte talat om vart Tove låg någonstans osv... De har inte visat ånger, underlättade inte sökandet eller utredningen.

En normal människa hade brustit ihop efter att ha dödat en människa. These bitches är störda o inte normala.
Men precis! Dom har en härlig framtid framför sig, på Hinseberg eller Ystad! Att de dessutom så länge lyckats hålla ihop i häktet, tyder på en kallsinnighet vi normala inte kan förstå!
Citera
2023-04-20, 08:41
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej tvärtom om jag uttryckte mig klumpigt. Jag tror att när de gick in i badrummet trodde hon att det skulle bli en misshandel men att sedan när Johanna tog stryptag måste hon ha förstått att när hon höll i händerna skulle det resultera i att Tove dog.

Ja, det är klart att hon förstod det. Två mörderskor ska straffas.
Citera
2023-04-20, 08:42
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbedissa66
Störd,otäck, satt bara och glodde i sin mobil, pratade knappt , överlägsen och hånlog om någon försökte prata med henne

Då tycker jag du ska ta kontakt med åklagare som karaktärsvittne till HR. Givet det är möjligt.
Citera
2023-04-20, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoFreeLunch
Jag tycker att sättet de hanterat kroppen efteråt, ljugit och tigit konsekvent och låtit anhöriga torteras av ovissheten ända till T hittades, avslöjar en ännu större ondska och kallblodig cynism än själva mordet.

Ja, det nämndes även i domen och var avgörande för att det tippade över till livstid.

Men det är faktiskt värt att poängterade att dom var 18-19 år när dom mördade T på ett väldigt brutalt och utdraget sätt. Dom hade gott om tid att besinna sig under dom minuter dom såg hur T kämpade för sitt liv. Väldigt få skulle klara av detta och framför allt inte i den åldern!

För mig är detta tecken på grava empatistörningar som besitts av både J och M. När dessa två tjejer träffades på en fest för ca 2 år och kysste varandra första gången dom sågs, så var det början på en livsfarlig resa som slutade på värsta tänkbara sätt.
Citera
2023-04-20, 08:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimlicopassport
Varför tas Toves efternamn aldrig med i någon mediarapportering? Det är alltid bara ”Tove”. Är det känsligt?
Jag har hört att der kommit med. Det är olika helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in