2023-04-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Domen är säkert korrekt men den där Lapidius klankade ner på den
Man undrar varför?
Ja, först så börjar han prata om hur han "aldrig sett en liknande dom" sen går han över till just i hur den är skriven och låter nedlåtande men landar i att slutligen säga att det är för att de varit extra noggranna och vill vara tydliga för att den inte ska ifrågasättas...
Han säger fortfarande att det endast är en rättsläkares utlåtande och att han "vet vad han skulle göra" om han hade fallet sa han igår... så han får väl råda Clea att ta ditt en annan RL expert som ska gå igenom protokollet och ställa en annan dödsorsak.... Varför nämns det aldrig varken från reporter eller från honom att det var två RL?
Citera
2023-04-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kan köpa om Maja får sänkt straff till 18 år huvudsaken att JJ får livstid .

Ja kan tänka mig de kommer bli så i HR... men tror MH kommer få det betydligt tuffare i finkan också
Citera
2023-04-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Inte? De intagna får ta emot besök i ett särskilt mötesrum som skall vara gästvänligt, typ inrett som en normal lägenhet. Där finns bl.a. säng och de tillåts sova en natt tillsammans med gäster mellan en tids mellanrum.. Kroppsvätskor från sexuella handlingar kan nog spåras som standard på sängkläder och annat efter en uppbokad vistelse där.

Just nu känner hon nog stor frihet jämfört med den långa tiden i slutet häkte... Men om ett par veckor när kroppen verkligen inser hur 'permanent' vistelsen blir och våren kickar in ordentligt, kommer hon givetvis önska att hon kunde få vara ute och rida i de småländska skogarna isället, förbi glittrande sjöar och visslande sångfåglar... x) Någon slags permission är nog minst 3 år bort, och inte särskilt upphetsande med en övervakande kriminalvårdare bakom axeln.
Vilken lyx dom har i detta jävla land, i central Amerika hade dom fått stora batonger uppkörda i röven varje morgon i en mörk jordhåla.
Citera
2023-04-20, 08:14
Medlem
Ingen mer som reagerar på när JJ berättar att TT säger: vad f-n håller NI på med. Och JJ sen svarar: vad fan håller DU själv på med?
Citera
2023-04-20, 08:14
Medlem
Vad tror ni då när de kommer ut om typ 15-20 år, hur kommer de ta sig i samhället?

Ny identitet, byta stad, byta land etc??

Hur tar JJ o MH det?
Citera
2023-04-20, 08:16
Medlem
Simma-Lugnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Hon var delaktig i dödandet, samt ljög att hon sov, hon kunde ha larmat polis t.ex det gjorde hon inte. Hon ljög hela tiden i häktet. Hon har varit delaktig i det hela så i min värld finns inga förmildrande omständigheter!

Instämmer!

De är "gamla vänner" till Tove men de har inte tänkt ett dugg på Toves familj io anhöriga... Inte före mordet, då hade de insett vilka sjuka planer de hade o låtit bli att döda Tove... o inte bryr de sig efter mordet heller. De har inte varit behjälpliga eller visat ånger. De saknar empati, medmänsklighet o ödmjukhet.

Johanna o Maja snyftar o gråter enbart för att de nu tycker synd om sig själva, för att de åkt fast o nu inser konsekvenserna av vad de gjort. De ser straffen de får.

De har varit iskalla hela vägen...
Ljugit o undanhållit att de dödat Tove o inte talat om vart Tove låg någonstans osv... De har inte visat ånger, underlättade inte sökandet eller utredningen.

En normal människa hade brustit ihop efter att ha dödat en människa. These bitches är störda o inte normala.
Citera
2023-04-20, 08:16
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Exakt så är det.
Det är en anatomisk och praktisk omöjlighet att ensam strypa en person framifrån med händerna när denna kämpar emot - utan att själv få klösmärken, rivskador och blåmärken.
Undantaget om mördaren har skyddsutrustning.

Därför ljuger Maja. Hon höll i, precis som Johanna vittnar om.

Därför är Maja är en riktigt ful fisk som trots det hon gjort inte kan stå upp och erkänna utan bara skyller ifrån sig.

Tydligen tyckte Rätten likadant.

Jag kan inget om det du skriver men låter fullt rimligt.

Jag hörde på intervjun med rådmannen (?) på SVT Nyheter igår och han sa en sak som inte framkommit tidigare i artiklar jag läst- han sa att Ms pulsklocka visade aktivitet under tiden för dådet. M a o har hon inte sovit och hon har varit delaktig i strypningen.

Intressant f ö att pulsklockor kan användas som bevisning- kriminella och fula fiskar bör tänka sig för! 😛
Citera
2023-04-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast TR skriver att M:s uppgift stämmer väl med hälsoappen.

Andra tillfället är 02:43, när hon säger att hon stiger upp och möter J för att gå tillbaka till sängen och plocka upp mobilen och skicka en "tummen upp" på toa.

Om tiden för mordet:

"Det är genom bevisningen visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022. "

- Hur har man kommit fram till den tiden? Och hur är det ens möjligt - borde vara oförenligt med grannarnas vittnesmål och J:s utsaga.

Då har TR utgått från sonens uppgift om 02:40 när han tittade på klockan. Han uppgav kl 03:00 innan. Det blev trassligt med tider som krockar nu.

- Man får väl ändå utgå från den tidpunkt J lämnar lägenheten tillsammans med T:s mobil och räkna bakåt? Kanske någon annan här förstår hur det har resonerats i fråga om fastställande av tidpunkt för mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag reagerade också på tiden. Se mitt tidigare inlägg.
Har dock inte hunnit läsa så mycket av domen att jag känner mig beredd att ta en grundligare diskussion än, men nog känns mycket som en rundgång i bevisningen.

Själv tycker jag att jag inte ens hört 02:40 tiden nämnas vare sig i FUP eller i direktrapporteringen.

Även slutsatser om händelserna i badrummet känns tagna ” ur luften”. En rundgång i bevisningen utifrån skadorna som utgår från att Maja har hållit i Toves armar.

Rättssäkert svajigt att döms någon till livstid på så svaga grunder. Utgår från att Johanna talar sanning.
Ni kanske ska läsa hela domen innan ni börjar gråta om justitiemord? Se helheten.
Citera
2023-04-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Tror ni på de som J säger att Tove sa i badrummet aha var de bara detta när J var stolt ocu renoverat, sen när hon skulle gå därifrån så knuffade hon till J?

Om hon sa så , tror jag att det var pga hon tyckte att det började kännas konstigt .

J: Och här är badrummet .
M går in i badrummet och låtsas titta intresserat
T ( tittar in ) Snyggt
J Gå in och titta , gå längre in ska du få se
M låser dörren samtidigt som J överfaller bakifrån .
Citera
2023-04-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polstjernan
Ingen mer som reagerar på när JJ berättar att TT säger: vad f-n håller NI på med. Och JJ sen svarar: vad fan håller DU själv på med?

Har också tänkt på det. Känns inte som att det är en lögn utan något som bara kommer utan att hon tänker. Tror Maja varit med från start, men säger Johanna det och Maja skulle erkänna det var planerat från Johanna så ställer det Johanna i ännu sämre dager. Tror dock inte Maja tänkte på mord utan snarare misshandel där och då, men som rätten skriver hon borde förstått sen att Tove skulle dö.
Citera
2023-04-20, 08:25
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Vad tror ni då när de kommer ut om typ 15-20 år, hur kommer de ta sig i samhället?

Ny identitet, byta stad, byta land etc??

Hur tar JJ o MH det?

Det är skrämmande att JJ kommer släppas på fri fot så småningom. Hon kommer vara en fara för samhället med tanke på det vi fått reda på om henne. När hon är ute kommer det inte dröja länge innan det brinner hos någon.
Citera
2023-04-20, 08:25
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Ja att dom sitter och bölar är patetiskt . Jag tror faktiskt att ingen tycker synd om dessa två kallblodiga mördare . Dom vill vi inte ha springandes på våra gator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in