2023-04-19, 23:22
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Provocerad blev även jag, men av
förutfattade meningar om tingens ordning, slutsatser enbart utifrån egna preferenser, föraktfulla fördomar och fördömanden. Sådant kan inte alltid få stå oemotsagt. En del reagerade jag starkt på.

Oskyldig är M givetvis inte. Det är mycket som vilar på hennes axlar
men
jag tror fortfarande inte att hon deltagit I badrummet. Bevisningen är för svag, enligt mig. Men det är min bedömning och jag har inga problem med att rätten gör en annan.

Att M nog är mer insyltad än jag trodde från början kan jag tillstå. Efter hand som nya uppgifter kommit fram och andra skribenter med hållbara argument påverkat mig har jag justerat min syn på Ms självständiga agerande.

Som jag skrivit flera gånger tidigare har myntet två sidor, som båda oftast går att hitta förklaring till. Det mesta är varken rätt eller fel utan endast olika perspektiv.
Som sagt. Det är bara du och fylleristen GW som tror att din lilla Maja är ett oskyldigt lamm. Normalbegåvade inser dock att negern inte kunnat ligga/sitta/stå och sova precis varje minut som det osade hett. Hennes telefon har heller inga ben att promenera runt på i lägenheten exakt under den tid som judinnan ströp Tove med negerns hjälp. Så bra att dom fick det straff som är dugligt även om dödsstraff hade varit mer rimligt. Det var ju vad Maja Mördare och Johanna Strypare gav Tove.
Citera
2023-04-19, 23:23
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Var det inte så att han sågade hela utredningen och inte ansåg att någon kommer att fällas?
Han sa till och med att han aldrig skulle gå på åtal på det underlaget åklagaren hade.

Bevisen mot M gällande mord är svaga, men det finns andra rubriceringar som hon kan fällas för.
Dessutom frikänns hon aldrig från grovt gravfridsbrott.

Fel. Han har aldrig sågat hela utredningen. Bara bevisläget mot M som är minst sagt svagt.

"Utom rimligt tvivel "?!
Citera
2023-04-19, 23:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Hur kan HR döma så extremt annorlunda? Alltså om TR dömer efter bevis och HR friar helt?
Hur lång tid tar det innan HR meddelar dom?

Trodde inte du orkade svara mig...

TR dömer inte efter bevis, det är det som är problemet. TR dömer efter känslor. Det är därför HR dömer så annorlunda. De gör en mer objektiv bevisbedömning. Det är det jag har sagt hela tiden i den här tråden. Hade du lyssnat på mig lite tidigare hade du vetat det.

Det kommer ta ett bra tag innan HR meddelar dom. Först ska överklagandena in och överklagandetiden gå ut. Sedan ska det handläggas av HR och bokas in datum för ny rättegång i HR och sedan ska den genomföras och dom avkunnas. Det kommer väl förmodligen att bli ett prioriterat fall i HR, men det kommer ändå att ta ett bra tag till. Du kan notera att flera av de brotten som HR har ändrat som jag länkade till, begicks 1-2 år innan HR avkunnade sin dom. Så åtminstone ett halvår kan du räkna med.
Citera
2023-04-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Fel. Han har aldrig sågat hela utredningen. Bara bevisläget mot M som är minst sagt svagt.

"Utom rimligt tvivel "?!

Nu får du vakna till lite.

Läs på!

Citat:
Leif GW Persson, professor i kriminologi, ser nu brister i det rättsmedicinska utlåtandet.

– Det innehåller saker som det inte borde göra om det är en handstrypning, säger han.
Expressen

Citat:
GW om åtalet i Tove-fallet: ”Skulle bli förvånad om båda döms för mord”
TV4

Citat:
Men kriminologen Leif GW Persson tvivlar på att åtalet kommer att hålla hela vägen.

– Det är inget åtal jag skulle ha väckt. Jag hade kompletterat det med en massa alternativ, säger han i TV4:a Nyhetsmorgon.
Gp

När han vet att han haft fel kastar han ur sig det här.

Citat:
GW:s kritik mot domaren: ”Avbryter och skäller ut advokaterna”
https://www.tv4.se/artikel/1AZGWJubMS1fJP4SjAeoqZ/gw-s-kritik-mot-domaren-avbryter-och-skaeller-ut-advokaterna

Bättre han håller käften när det gäller juridiken.
Citera
2023-04-19, 23:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det rätten pratar om här är alltså att det inte registreras några steg runt tidpunkten då JJ skickar sitt sms - och alltså bör MH inte varit på toaletten vid tidpunkten (därav påpekar rätten att telefonen måste varit påslagen). MH har alltså inte rört sig nåt värst vidare efter mordet, och därmed inte heller då JJ åker t&r till mcd. Hur har hon kommit till sängen från toan utan att gå? Omöjligt menar rätten.
Hälsoappen påbörjar sin räkneperiod kl 02:43 och 20 minuter framåt, när M lyfter mobilen. Den registrerar 28 m och 48 steg - så rört sig har hon onekligen. - När menar man att den förflyttningen skulle ha skett?
Citera
2023-04-19, 23:25
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkke81
Advokaten för Maja säger att de kommer att överklaga & påstår att tingsrättens dom är fel

https://www.krimfup.se/articles/tove-fallet-vannerna-doms-till-livstids-fangelse

Om det går vidare till Hovrätten, görs en rekonstruktion då? Johanna har väl aldrig visat exakt hur hon satt på Tove och var Maja befann sig för att hålla i armarna? Borde räta ut en del frågetecken.
Citera
2023-04-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Återigen kommer du med felaktigheter. Att du inte bara går och lägger dig eller åker ut med a-traktorn en sväng.
Det stömmer stt M och en kompis till M åkte hem till Albin och Tove
De var förbannade på T och bråkade om att T skulke komma ut
Albin försökte få bort dem
och efter en stund så kom också J
De ville fp ut T som de var arg på
A slöppte inte in dem och motade bort dem
T var inne i bostaden och var jötterädd
T mådde dåligt av detta och skar sig den kvällen

Allt det här står i fup och det är i ett förhör A berättar detta
Citera
2023-04-19, 23:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Endast för Maja. JJ är körd.

Maja kan fortfarande mycket väl åka dit för medhjälp till mord. Mycket hänger antagligen på huruvida Hovrätten köper negerns rövarhistoria eller inte.

Frågan är varför de skulle göra det när det är väldigt uppenbart att hon ljuger.

Tingsrätten köpte ju Johannas histora trots att hon bevisligen ljuger.
Hovrätten lär köpa Majas historia istället då det inte är bevisat att hon ljuger.

Hovrätten går nämligen inte på saker som är "uppenbara", de går på saker som är bevisade.
Citera
2023-04-19, 23:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
GW har aldrig passat som minister, varken nu eller då. Han snackar för mycket och är för ärlig. Men det är OT.

Han har sett mer än de flesta och kan mer om lagboken än de flesta "jurister".

Det och de fakta som finns i målet räcker för att jag är 100% säker på att han kommer få rätt.

Igen.

M kommer i HR dömas för grovt gravfridsbrott. Endast.
Håller med om att han inte är något vidare ministerämne.

Håller dock inte med om att han vet mer än jurister när det gäller ”lagboken”. Att vara jurist är mycket mer än ”lagbok”. Så den biten är vi oense om.
Citera
2023-04-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det där är faktiskt lite intressant. Likgiltighetsuppsåt förutsätter att du genomför en gärning trots att du förstår att den kommer, eller kan komma, att leda till att offret dör, även om du inte har för avsikt att döda offret.

Maja har inte utfört någon sådan handling. Även om Maja inte hållit fast Toves händer (om hon nu gjorde det), så hade Tove sannolikt dött. Handlingen att hålla fast Toves händer var inte det som ledde till Toves död. Maja hade därför inte likgiltighetsuppsåt.

Insiktsuppsåt handlar om att någon genomför en handling med ett visst syfte, men där det uppstår en bieffekt som gärningsmannen vet kommer att uppstå, men det är inte bieffekten som är syftet.

Om Maja höll fast Toves händer, så gjorde hon det för att Johanna skulle strypa Tove. Det kan då inte vara insiktsuppsåt eftersom syftet med fasthållningen är att Tove skall dö.

Om Maja höll fast händerna, så hade Maja avsiktsuppsåt, precis som Johanna.

Här ser vi ett exempel på hur domstolen förstår att Maja inte hade någon avsikt att döda Maja, men ändå anser att hon gjort det, och så "bortförklarar" man det hela med en uppsåtsförklaring som inte är applicerbar. Det är klent av domstolen.

Här kan man läsa om vad insiktsuppsåt är

https://lagen.nu/begrepp/Insiktsupps%C3%A5t

Detta är bara ännu ett exempel som talar för att hovrätten kommer att avkunna en helt annan dom än tingsrättens, för Maja.

Komiskt, vilket snille som helst som läst en grundläggande kurs i straffrätt förstår att det inte är insiktsuppsåt. Blev rätt paff när jag läste ordet i domen.
Citera
2023-04-19, 23:28
Medlem
Nån som vet om det släppts eller vet om det ens finns att få tag på (ev när det kan tänkas komma) hela ljudinspelning från förhören/rättegången?

Har bara hört rättsmedecinavsnittet på Rättegångsappen på YT..

Nån som vet OM/när det kommer?
Citera
2023-04-19, 23:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

"Utom rimligt tvivel "?!

Helt rätt, han hade väl en hel del gott att säga om utredningen vill jag minnas. Han menade väl på att det var mycket i den som var väl genomfört i detalj.

Det han hade åsikter om var rättsläkarens "samarbete" med polisen. Där han menade att rättsläkaren presenterade det polisen ville ha, snarare än en objektiv bild oavsett av vad polisen önskade sig.

Han talade om att det fanns två sorters rättsläkare. De som vägrade tala med polisen och gjorde sin utredning utan externa önskemål, och de som samarbetade med polisen. Han var tydligt inte så förtjust i de senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in