2023-04-19, 22:49
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Leif verkade så säker att åtminstone Maja nästan skulle bli frikänd. Leif är en skön gammal kändis och en besserwisser. Men här hade han väldigt fel.

Ingen skuld på honom. Han har sin statistik och har sin enorma erfarenhet.

Men för oss åhörare kan man inte bara lyssna på ”experter”. Även dessa kan ha fel. Så vi alla måste vara ödmjuka inför detta faktum. Även Leif kan ha fel även om han resonerar rätt.

Du får nog vänta på hovrättens dom innan du uttalar dig huruvida GW har rätt eller fel.
Citera
2023-04-19, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Skämtar du eller?! Man sitter inte och stryper en person två stycken och slår denne i huvudet tills hen kräks om man inte förstår situationens allvar. M visade ju dessutom kyla efteråt, följde med och forskade bort kroppen, eldade upp, nekade länge osv. Jag tror en del av er fantiserar lite mycket flr att hon har inlärningssvårigheter. Hon klarade gå i vanlig skola upp till högstadiet och hon har haft normalbegåvade kompisar. Även läkarstudenten Tove har umgåtts med henne tidigare. Hade hon varit så svårt utvecklingsstörd att hon inte förstår att strypning dödar så hade hon bott på ett gruppboende och knappt kunnat prata, jag har aldrig träffat en utvecklingsstörd person som inte förstår vad mord är.
Njaa - vad jag vill ha sagt - hade M H gnuggat sömnen ur ögonen ? (Det var mitt i natten juh) var MH fullt vaken ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Han är ofta ute och cyklar men den här gången hade han vettiga invändningar mot åklagarens bevisning gällande Maja. Med bra advokat och vettiga domstolsledamöter blir hon helt friad från mord i hovrätten. Även om man utgår från att hon deltog i gärningen genom att hålla fast händerna på offret så är påståendet om uppsåt långsökt.

Med bättre åklagare och bättre målsägande-advokat hade detta inte ens varit uppe för diskussion. Hennes svar och förklaringar är så osannolika, så orimliga och osammanhängande att de borde kunnat dissekera och ställa mycket svårare följdfrågor som helt hade skämt ut henne och tydligt visat villen lögnaktig manipulörska hon är.

Hon har erkänt att hon visste att Johanna ville mörda Tove, ändå har hon på eget initiativ letat upp Tove på krogen när hon bara hade kunnat fejka för Johanna. Att hon ska sovit just dom minuterna dödsfallet skedde är ju skrattbart. Hela hennes agerande, vägen till lägenheten, veckorna som följde med mera, visar tydligt vilken lögnaktig och vidrig människa hon är. Ingen och ingenting visade på hur påverkad hon var men tydligen har hon en off-knapp som stängs av på sekunden och sätts på igen några minuter senare.

Enda anledningen till varför Johanna är så återhållsam med Majas inblandning i mordet är för att om hon beskriver Majas hela inblandning så kommer det samtidigt att få mordet och Johannas egna gärning att se mycket värre ut
Citera
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nej det gör du inte. Mm okej, jag har bara pratat om det med forskare i psykologi, arbetat med människor som klassats som farliga och haft diagnostiserad avsaknad av empati, av läkare, jag har läst forskning om det och sett dokumentärer om forskning på ämnet. Men sitt du och fantisera.
Jaja, du kan sitta här och skryta hur mycket du vill om att du har pratat med flera människor som är vassare än dig och att du jobbat med människor som "klassas som farliga", men jag märker väl på ditt skrivspråk att du inte är nån akademiker direkt. Det betyder att du verkligen tror att du är smartare än du är och att du redan vet allting, så därför är det omöjligt att få dig att verkligen fatta att du har fel.
Citera
2023-04-19, 22:51
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Svara ärligt
Ok då. Ingen vet egentligen men hon var osams med sina två efterblivna psykopatvänner som tog kål på henne.
Citera
2023-04-19, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Njaa - vad jag vill ha sagt - hade M H gnuggat sömnen ur ögonen ? (Det var mitt i natten juh) var MH fullt vaken ?

Hon satt och höll fast Tove, detta var planerat, hon och J hade tillsammans hetsat mot Tove. M har tidigare försökt ta sig in i Toves och Albins lägenhet, hon var ”jättearg” och Tove ”jätterädd”. Albin fick fysiskt hindra henne med all sin kraft för att ta sig in till Tove.
Citera
2023-04-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rättssäkerheten är i fara när man beslutar sig för att döma en 18-åring till livstid på så svag grund. Skamligt.
Det borde inte få förekomma, men att det idag krävs lägre bevisning när det kommer till "ställt utom rimligt tvivel", är ett faktum som inte går att bestrida.
Ett alltmer hårdnande samhällsklimat smittar även av sig på rättssystemet som efter detta domslut går mot "hellre fälla än fria".

Jag har skummat igenom det TR har knåpat ihop. Hälsoappens registrering 02:19 som så många härinne har påstått vara oförenlig med M:s sväng till badrummet, har i alla fall TR fattat:

"Angående det som hände i lägenheten har Maja Hellman sagt att hon själv gick och lade sig direkt medan Tove och Johanna Leshem Jansson satte sig i köket. Efter en stund gick Maja Hellman upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både Johanna Leshem Jansson och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i Maja Hellmans telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg."

Men hur resonerar de med den andra tiden, dvs 02:43 när T redan var avliden? Hör här på deras slutledning:

"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."

M hämtade sin mobil som låg i sängen, sedan gick hon till badrummet och vidare in till köket för att åter lägga sig efter burgaren; 28 m, 48 steg. Det går att skicka sms samtidigt som appen registrerar steg. - Vad exakt är oklart, någon som har tillräcklig kunskap och kan förklara för mig?

Det rätten pratar om här är alltså att det inte registreras några steg runt tidpunkten då JJ skickar sitt sms - och alltså bör MH inte varit på toaletten vid tidpunkten (därav påpekar rätten att telefonen måste varit påslagen). MH har alltså inte rört sig nåt värst vidare efter mordet, och därmed inte heller då JJ åker t&r till mcd. Hur har hon kommit till sängen från toan utan att gå? Omöjligt menar rätten.
Citera
2023-04-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Varför blev hon mördad!?

Avundsjuka och hat från JJ mot Tove.
Citera
2023-04-19, 22:54
Medlem
flashmaners avatar
Idag kom domen och tjejerna fick båda två livstids fängelse.

Det var intressant att se denna domen mot den bakgrund där många juridiska auktoriteter i media sagt att bevisen inte räcker för att fälla Maja för mord. Tingsrätten, en domare och tre nämndemän, delade visst inte dessa auktoriteters uppfattning. En intressant detalj i det hela är att det inte har synts till någon auktoritet som har menat att bevisen mot Maja räcker för livstid, förutom då så klart Rullman och rätten.

Men hur pålitlig är då domen, kan man undra. Någon i tråden nämnde statistik. Och det är nästan skrämmande så många i tingsrätten morddömda som frias i hovrätten. Det är anmärkningsvärt att tingsrätten så ofta dömer för mord, där domen sedan helt upphävs i hovrätten. Lägg sedan till detta alla domar där hovrätten bara sänker straffet.

Här kommer ett axplock på fem fall bara under ett drygt halvår. I samtliga fall har tingsrätten dömt för mord och hovrätten friat från mord.

1a April 2023, bara ett par veckor sedan. Man dömd till livstids fängelse för mord frias från mord och döms för grov misshandel till 7 år.
https://omni.se/hovratten-friar-sambon-for-mord-pa-jeanette/a/q1Vjwo

27e Mars 2023, bara ett par veckor sedan. Man dömd till livstids fängelse för två mord, frias helt för det ena mordet och får straffet sänkt till drygt 6 år för det andra mordet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-frias-i-hovratten-for-mord-pa-granne

10e Mars 2023, dömd till långt fängelsestraff för mord, frias helt i hovrätten
https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-frias-fran-mord-man-skots-till-dods-i-frisorstolen

September 2022. Två dömda till 12 och 14 års fängelse frias helt i hovrätten
https://www.nj.se/kortnyheter/horatten-friar-fran-atal-om-gangmord

September 2022. Man dömd till 16 års fängelse för mord frias från mord och får 2,5 år för mordbrand och grovt vållande.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/hovratten-friar-aldre-man-for-mord-pa-sambo.e2dcca3a-95a1-500d-a430-cdb0151b0e74

Jag vidhåller det jag sa innan domen kom, nämligen att Majas straff kommer att sänkas i Hovrätten, och det är inte alls osannolikt att Maja frias helt från mord.

Vad gäller Johanna är det inte lika enkelt. Det kan vara så att hovrätten anser att mordet var sådant att livstid är påkallat, men det kan också vara så att de anser att Johanna är så ung och tidigare ostraffad, att hon skall få ett tidsbestämt straff, dock behöver man där också ha i åtanke att hon ägnat sig åt mordbrand också. Ser man till det sammanlagda, och att Johanna inte skulle ha varit tidigare ostraffad om hon åtalats för mordbränderna i ett tidigare skede, så är en livstidsdom inget konstigt alls för Johanna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Absolut, men det är skillnad på att planera ett mord och utföra det uppsåtligt, och att agera i affekt, impulsivt.
Men däremot blir det likgiltighetsuppsåt.
Nja, för brottsoffret är det ingen skillnad.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Jaja, du kan sitta här och skryta hur mycket du vill om att du har pratat med flera människor som är vassare än dig och att du jobbat med människor som "klassas som farliga", men jag märker väl på ditt skrivspråk att du inte är nån akademiker direkt. Det betyder att du verkligen tror att du är smartare än du är och att du redan vet allting, så därför är det omöjligt att få dig att verkligen fatta att du har fel.

Haha, vilket patetiskt svar när din input var ”tro mig, dom har känslor, tro mig, jag vet hur en psykopat tänker”.
Citera
2023-04-19, 22:55
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Avundsjuka och hat från JJ mot Tove.
Avund är aldrig ett acceptabelt motiv till mord.
…Avundsjuk på vad exakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in