2023-04-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaNeShady
Okej, det sista kan jag väl köpa men att ingen i huset ser de bära ner en kropp till bilen är ju sjukt.

Mitt i natten kan du göra mycket i en trappuppgång utan att det syns.
Citera
2023-04-19, 22:11
Medlem
capires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om de får sitta minst 18 år så är det nästan adjöss för dem att skaffa barn

Nu blev jag ännu gladare. Tack för påminnelsen.
Citera
2023-04-19, 22:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precis. Men som jag skrev så ändrade GW sig efter att på plats, känt in stämningen, i rättssalen. Det är i sig mycket anmärkningsvärt och inget som associeras med rättssäkerhet.
Leif verkade så säker att åtminstone Maja nästan skulle bli frikänd. Leif är en skön gammal kändis och en besserwisser. Men här hade han väldigt fel.

Ingen skuld på honom. Han har sin statistik och har sin enorma erfarenhet.

Men för oss åhörare kan man inte bara lyssna på ”experter”. Även dessa kan ha fel. Så vi alla måste vara ödmjuka inför detta faktum. Även Leif kan ha fel även om han resonerar rätt.
Citera
2023-04-19, 22:13
Avslutad
Satan alltså, för 421 919 kr fördelat på 150 arbetstimmar hade jag också suttit och skämt ut mig i rätten och svamlat om AI-robotar och giraffer på savannen i ett tappert försök att få min klient att se oskyldig ut

Hon kan gott fakturera den halvmiljonen nu, så är hon säker i sisådär 20 år till innan Johanna kommer ut och tänder eld på Sangborns hus och sprayar bilen med ”bitch”
Citera
2023-04-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fast i det styckmords-fallet bedömdes gärningarna sammantaget ha ett straffvärde av 17 år och 6 månader. Därefter gjordes en strafflindring på 1,5 år (dvs 16 års fängelse) för att vederbörande bidragit till utredningen genom att lämna avgörande uppgifter, precis som du säger.

Att Tove-fallet anses ha ett högre straffvärde (livstids fängelse) än det nämnda styckmordet är inte särskilt konstigt om man sätter sig in i det lite. I styckmordet så handlade det, liksom i Tove-fallet, om avsiktsuppsåt (i vart fall från J.J sida) och i båda fallen följdes mordet av Griftefridsbrott/Gravfridsbrott. [/b]

Om du eller andra inte ser det som griftefridsbrott att stycka upp sitt offer och slänga delarna på olika platser, då är man nog själv psykopat.
Citera
2023-04-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rättssäkerheten är i fara när man beslutar sig för att döma en 18-åring till livstid på så svag grund. Skamligt.
Det borde inte få förekomma, men att det idag krävs lägre bevisning när det kommer till "ställt utom rimligt tvivel", är ett faktum som inte går att bestrida.
Ett alltmer hårdnande samhällsklimat smittar även av sig på rättssystemet som efter detta domslut går mot "hellre fälla än fria".

Jag har skummat igenom det TR har knåpat ihop. Hälsoappens registrering 02:19 som så många härinne har påstått vara oförenlig med M:s sväng till badrummet, har i alla fall TR fattat:

"Angående det som hände i lägenheten har Maja Hellman sagt att hon själv gick och lade sig direkt medan Tove och Johanna Leshem Jansson satte sig i köket. Efter en stund gick Maja Hellman upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både Johanna Leshem Jansson och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i Maja Hellmans telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg."

Men hur resonerar de med den andra tiden, dvs 02:43 när T redan var avliden? Hör här på deras slutledning:

"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."

M hämtade sin mobil som låg i sängen, sedan gick hon till badrummet och vidare in till köket för att åter lägga sig efter burgaren; 28 m, 48 steg. Det går att skicka sms samtidigt som appen registrerar steg. - Vad exakt är oklart, någon som har tillräcklig kunskap och kan förklara för mig?
Var det inte så att Majas telefon registrerade steg vid två tillfällen?
Kan det vara ett när hon gick in i badrummet och var med när T dog och ett när hon gick ut o la sig igen o därifrån skickade tummen upp till J.
Citera
2023-04-19, 22:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har ju sagt att Maja är så under Johannas påverkan att hon knappast har handlat självständigt utan mer eller mindre på Johannas order. Har du någon gång funderat på om Majas beroende av Johanna, som i princip hennes enda vän, kan ha gjort Maja mer benägen att av egen kraft ta den enda vännens parti och ta del av situationer på eget initiativ för att hon faktiskt tycker om och är beroende av Johannas vänskap?
Ja, i den delen har jag ändrat uppfattning, dels efter närmare FUP-studier, dels efter hållbara argument från andra skribenter.
Citera
2023-04-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrasaltat
Satan alltså, för 421 919 kr fördelat på 150 arbetstimmar hade jag också suttit och skämt ut mig i rätten och svamlat om AI-robotar och giraffer på savannen i ett tappert försök att få min klient att se oskyldig ut

Hon kan gott fakturera den halvmiljonen nu, så är hon säker i sisådär 20 år till innan Johanna kommer ut och tänder eld på Sangborns hus och sprayar bilen med ”bitch”

Du kanske inte är medveten om att det är byrån som får de pengarna och inte rakt in på hennes lönekonto.
Citera
2023-04-19, 22:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capire
Nu blev jag ännu gladare. Tack för påminnelsen.
Tyvärr inte sant. Men visst blir det bökigt med alla restriktioner. Men dom får ju viss egentid med besökare.

Skulle inte förvåna om det skrivs brev till dessa också
Citera
2023-04-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Ja, det må så vara. Men det finns inget fastslaget att hon inte var medvetslös. Och jag påstår inte heller att hon var medvetslös, för vi vet varken det ena eller det andra.

Däremot finns en hel del som pekar emot att hon kan ha varit så inkapasiterad att hon gjorde inget eller minimalt motstånd.

Instämmer!
Citera
2023-04-19, 22:17
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tyvärr inte sant. Men visst blir det bökigt med alla restriktioner. Men dom får ju viss egentid med besökare.

Skulle inte förvåna om det skrivs brev till dessa också

lycka till kanske från tjejer men inte en enda kille kommer brevväxla med två idioter som sitter på livstid
Citera
2023-04-19, 22:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
02:43 var TT redan mördad.

MH säger att JJ dagen efter mordet säger att hon aldrig mått så bra.
Ja, det är det jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in