2022-10-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ja, men att 100% av det lilla urvalet har gått katastrofalt säger ändå något. Skulle inte ta i EQT med en pinne.

Ok det är förstås ett rimligt resonemang. Det är väl också rätt typiskt att när börsen går bra, då stiger små tillväxtföretag upp till himlen och när börsen går dåligt, är resan ner lika snabb. Men då har alltså de här bolagen åkt ner ännu mer än EQT själv. Än så länge vill säga. Gapet bör rimligen täppas till när sanningen uppenbarar sig.
Senast redigerad av GrevePlasma 2022-10-23 kl. 22:13.
Citera
2022-10-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Hur ska jag kunna ta reda på något om värdet av deras portfölj? Bolagen, som är där är ju onoterade. Hoppas att det finns något sätt att utvärdera dom mer än en gång per år. Hur gör annars köpare för att uppskatta om kursen för tillfället är rimligt på EQT?

Det ar svart att veta men en sak ar saker, private equity har varit en bubbla och den har annu inte spruckit pa riktigt.

Latour ger ett tydligare exempel. I deras arsrapport skriver de hur mkt deras privatagda tjanar (EBIT). De far sedan en viss multipel. De flesta ca 20 x EBIT. Det ar en ganska hog vardering. 10x vore antagligen rimligare i dagslaget (beror givetvis pa kvaliteten pa bolaget). Istallet for 75 kr per aktie ar vardet for deras privata bolag kanske narmare 40 kr.
Deras borsaktier ar varda ca 47 miljarder eller 75 kr pa aktie. Vardet ar alltsa narmare 115 kr per aktie. Handlar for 180 kr. Bara skit alltsa. Tanka sig den handlade for 373 kr tidigare. Lang vag kvar att falla aven i dagslaget.

EQT far val pengar genom forvaltning. Kunder kommer bli skramda nar de ser nedskrivningen pa innehaven. EQT kopte massa fastigheter for inte sa lange sedan vid varsta mojliga tillfalle. Investerarna kommer inse vilka klapare de har att gora med och EQT kommer ha lang vag kvar att falla.

Vem vill investera har egentligen?
Citera
2022-10-25, 04:07
Medlem
Verkar inte så dåligt läge för EQT om man ska tro på Jefferies. Men kanske är Investor ett bra val även då de ju ändå är storägare i EQT och man då kan köpa till rabatt?

https://www.privataaffarer.se/jefferies-hojer-eqt-till-kop/
Citera
2022-10-25, 04:17
Medlem
Bertil85s avatar
är namnet snott av mercedes-benz ? M-B bilmodeller mellan eqa, eqe, eqs ???
Citera
2022-11-12, 18:23
Medlem
Oooof, plus 30% på en vecka, grattis alla ägare
Citera
2022-12-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ja, men att 100% av det lilla urvalet har gått katastrofalt säger ändå något. Skulle inte ta i EQT med en pinne.

Lol majoriteten av dom noterade bolagen ägs ju av pvf vilket är ett såpass litet sidospår att den fonden inte ens är listad

https://eqtgroup.com/sv/current-portfolio/funds#content
Citera
2022-12-10, 01:12
Medlem
EQT är nog rätt så bra kan man tro då Investor dessutom är ägare i bolaget. Investor äger endast kvalitets bolag så varför skulle EQT vara ett undantag?
Citera
2022-12-22, 12:01
Medlem
KJosefs avatar
Vad tror vi om att blanka det här bolaget? Deras noterade innehav typ Bim och Storytel går katastrofalt dåligt och jag tror de kommer tvingas göra stora nedskrivningar i sina fonder eftersom de mest köper övervärderat junk som inte gått bra de närmsta två åren. Marknaden tar inte höjd för detta alls utan belönar EQT med vansinnesvärdering jämfört med mycket annat och med konkurrenter.

Det är alltid svårt att gå kort eftersom man måste få riktning och tajming rätt men EQT ser så uruselt ut att det är svårt att låta bli.
Citera
2022-12-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Vad tror vi om att blanka det här bolaget? Deras noterade innehav typ Bim och Storytel går katastrofalt dåligt och jag tror de kommer tvingas göra stora nedskrivningar i sina fonder eftersom de mest köper övervärderat junk som inte gått bra de närmsta två åren. Marknaden tar inte höjd för detta alls utan belönar EQT med vansinnesvärdering jämfört med mycket annat och med konkurrenter.

Det är alltid svårt att gå kort eftersom man måste få riktning och tajming rätt men EQT ser så uruselt ut att det är svårt att låta bli.
Att de har Investor som huvudägare är en stor kvalitetsstämpel. Storytel kan nog överraska med tiden? Sen har de otroligt mycket annat i portföljen. Jag skulle nog varna för blankning av denna aktie.
Citera
2023-04-19, 21:08
Medlem
Stor diskrepans mellan riktkurser och rådande aktiekurs nu. Vill säga riktkurserna är betydligt högre. Jag vill nog tro att det kan vara köpläge nu! Som det nu är äger jag ju ändå via Investor i EQT men kan tro på att bygga upp lite extra direkt i aktien. Det är lite tyst i tråden men skulle vara fint att höra lite tankar runt bolaget om ni nu har några? Bara en tanke men tankar är fina och gratis.
Citera
2023-04-19, 21:17
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Stor diskrepans mellan riktkurser och rådande aktiekurs nu. Vill säga riktkurserna är betydligt högre. Jag vill nog tro att det kan vara köpläge nu! Som det nu är äger jag ju ändå via Investor i EQT men kan tro på att bygga upp lite extra direkt i aktien. Det är lite tyst i tråden men skulle vara fint att höra lite tankar runt bolaget om ni nu har några? Bara en tanke men tankar är fina och gratis.

JosefK-invest rekar: Stark sälj Aktien har gått svagt men är fortfarande dyr.

Vi har redan diskuterat detta, men jag kan bjuda på Dan Rasmussens tankar.

https://www.youtube.com/watch?v=X12VgCZDU1c

Han har mycket forskning om Private Equity.
Citera
2023-04-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
JosefK-invest rekar: Stark sälj Aktien har gått svagt men är fortfarande dyr.

Vi har redan diskuterat detta, men jag kan bjuda på Dan Rasmussens tankar.

https://www.youtube.com/watch?v=X12VgCZDU1c

Han har mycket forskning om Private Equity.

Intressant intervju. Tiden efter intervjun till innan nuvarande krasch (<2år) så gick många PE-bolag upp omkring 200 %.

Hade man lyssnat på honom hade man gått miste om helt sjuk avkastning.
Senast redigerad av E-pluribus-unum 2023-04-19 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in