2022-10-22, 19:38
Medlem
Tack för en intressant, men till slut oroväckande tråd om ett intressant bolag. Men när jag ser slutet på tråden vet jag inte. Eventuellt är det bara ruffel och båg efter att många stora ägare tog ut sina pengar i september förra år.

Jag hade precis tänkt att köpa aktier i den här typen av investmentbolag, om de nu går under den betäckningen. Ett bolag, som köper onoterade aktier, såna som ofta kan göra en fantastisk resa och har så få marknadsandelar att några 100 % till knappast märks på marknaden och just därför är möjligt. Just så bra verkar det gått för EQT till september eller oktober förra året. Sen ser man att aktien börjar sjunka betydlgt, mendan omx fortsatte uppåt lite. Långt före krigsutbrottet alltså.

Finns det andra investmentbolag med onoterade aktier, som man kan lita någorlunda på? Det är väl just det, som är haken att det krävs ingående kännedom för att få in bra bolag och hålla ruttna ägg utanför. Jag klarar inte av det idag, så att plocka godbitarna själv är inte aktuellt. Gott om tid krävs det också. Risken är förstås hög, med den här typen av bolag i alla händelser och det går ju att t.ex. låna för att köpa aktier, men det kan vara ännu mer riskfyllt. Lite dålig taiming och jag tvingas sälja aktier när de står som lägst. Köper jag exempelvis EQT utan belåning, så behåller jag i varje fall antal aktier hur dåligt det än går tidvis.
Citera
2022-10-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Tack för en intressant, men till slut oroväckande tråd om ett intressant bolag. Men när jag ser slutet på tråden vet jag inte. Eventuellt är det bara ruffel och båg efter att många stora ägare tog ut sina pengar i september förra år.

Jag hade precis tänkt att köpa aktier i den här typen av investmentbolag, om de nu går under den betäckningen. Ett bolag, som köper onoterade aktier, såna som ofta kan göra en fantastisk resa och har så få marknadsandelar att några 100 % till knappast märks på marknaden och just därför är möjligt. Just så bra verkar det gått för EQT till september eller oktober förra året. Sen ser man att aktien börjar sjunka betydlgt, mendan omx fortsatte uppåt lite. Långt före krigsutbrottet alltså.

Finns det andra investmentbolag med onoterade aktier, som man kan lita någorlunda på? Det är väl just det, som är haken att det krävs ingående kännedom för att få in bra bolag och hålla ruttna ägg utanför. Jag klarar inte av det idag, så att plocka godbitarna själv är inte aktuellt. Gott om tid krävs det också. Risken är förstås hög, med den här typen av bolag i alla händelser och det går ju att t.ex. låna för att köpa aktier, men det kan vara ännu mer riskfyllt. Lite dålig taiming och jag tvingas sälja aktier när de står som lägst. Köper jag exempelvis EQT utan belåning, så behåller jag i varje fall antal aktier hur dåligt det än går tidvis.
EQT är en bra start! Självklart har även Investor onoterade bolag i sin portfölj samt är storägare av EQT. De flesta Investmentbolag har nog även onoterat i sin portfölj. EQT är nog det bästa valet ändå?
Citera
2022-10-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
EQT är en bra start! Självklart har även Investor onoterade bolag i sin portfölj samt är storägare av EQT. De flesta Investmentbolag har nog även onoterat i sin portfölj. EQT är nog det bästa valet ändå?
Så tänker jag också, men efter att stora ägare "checkade ut" och finansinspektionen misstänkte insaderbrott, så undrar jag vilken status det har nu? Jag inser det svåra med att handla småbolag, så jag vill ju inte att det ska vara några latmaskar, inkompetenta och absolut inga ohederliga personer, som gör det.

Samtidigt skulle jag tro att det faktiskt börjar bli köpläge på börsen rent allmänt. Det är möjligen lite räntehöjningar kvar, sen borde botten vara nådd. Kurserna ser ut att ha stabilisrats. Inflationen är hög, men åtminstone konstant. Om ryssen slänger A-bomber, då sjunker börsen förstås, men det är i så fall det minsta problemet, om och när det händer.
Senast redigerad av GrevePlasma 2022-10-22 kl. 21:42.
Citera
2022-10-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur kan denna aktie bara gå upp och upp och upp? Det ser helt galet ut jämfört med aktier i samma bransch.
Så här i efterhand kan vi ju konstatera att det kan den inte. Du prickade ganska precis toppen i EQT med ditt inlägg så du skulle gått på din magkänsla och kortat den då (Inlägget skrivet 2021-11-22, då EQT verkar noterat sin högsta stängningskurs).

Citat:
Finns det andra investmentbolag med onoterade aktier, som man kan lita någorlunda på?
EQT är inget investmentbolag utan mer att betrakta som ett fondbolag. Se https://twitter.com/ibindex/status/1427601274573410309 för förklaring/diskussion om det.

Nästan alla svenska (riktiga) investmentbolag har en del onoterat, undantaget Industrivärden och möljigen något mer(?). Vad de har för onoterade innehav och hur stor andel som är onoterat kan du se om du klickar dig in på resp. investmentbolag på https://ibindex.se/
Citera
2022-10-23, 05:26
Medlem
kortade den har skiten for nagra manader sedan. Den riktiga smallen kommer nar deras PE-portfolj skrivs ned.
Citera
2022-10-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
kortade den har skiten for nagra manader sedan. Den riktiga smallen kommer nar deras PE-portfolj skrivs ned.
Vad är PE portfölj.
Citera
2022-10-23, 08:55
Medlem
Citat:
Vad är PE portfölj.
Private equity varderas endast en gang om aret. Deras portfolj kommer skrivas ned nagot valdigt vid nasta arsrapport.

Samma problem har t.ex. Latour. De har dels aktier som handlas pa borsen men ocksa mkt private equity. Deras bokvarde ser fortfarande ganska ok ut aven om aktien ar overvarderad. Nar nedskrivningarna sker sa kommer bolagets sanna varde att vara tydligare. Det ar betydligt lagre an vad som rapporteras for tillfallet.
Citera
2022-10-23, 10:51
Medlem
Citat:
Private equity varderas endast en gang om aret. Deras portfolj kommer skrivas ned nagot valdigt vid nasta arsrapport.

Samma problem har t.ex. Latour. De har dels aktier som handlas pa borsen men ocksa mkt private equity. Deras bokvarde ser fortfarande ganska ok ut aven om aktien ar overvarderad. Nar nedskrivningarna sker sa kommer bolagets sanna varde att vara tydligare. Det ar betydligt lagre an vad som rapporteras for tillfallet.
Ok, så när man tittar på vilka bolag, som finns i portföljen, så har respektive aktie i snitt sjunkit betydligt mer än EQT aktien. Alltså en tråkig överraskning väntar he he.
Citera
2022-10-23, 21:18
Medlem
Citat:

Hur ska jag kunna ta reda på något om värdet av deras portfölj? Bolagen, som är där är ju onoterade. Hoppas att det finns något sätt att utvärdera dom mer än en gång per år. Hur gör annars köpare för att uppskatta om kursen för tillfället är rimligt på EQT?
Citera
2022-10-23, 21:44
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Hur ska jag kunna ta reda på något om värdet av deras portfölj? Bolagen, som är där är ju onoterade. Hoppas att det finns något sätt att utvärdera dom mer än en gång per år. Hur gör annars köpare för att uppskatta om kursen för tillfället är rimligt på EQT?

Du kan ju kolla på hur katastrofalt deras noterade innehav går.
Citera
2022-10-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Du kan ju kolla på hur katastrofalt deras noterade innehav går.
Jo det finns några få, men lite osäkert underlag blir det ju. De verkar utgöra en klar minoritet av innehaven.
Citera
2022-10-23, 21:51
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Jo det finns några få, men lite osäkert underlag blir det ju. De verkar utgöra en klar minoritet av innehaven.

Ja, men att 100% av det lilla urvalet har gått katastrofalt säger ändå något. Skulle inte ta i EQT med en pinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in