2023-04-19, 20:11
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Mjo. Detta fall har mest varit en fjäder i hatten för Rullman, som för övrigt känns alldeles för ung och oerfaren för sitt arbete.
Är inte jurist men anar att de flesta kommer bli besvikna när hovrättsdomen kommer.
Citera
2023-04-19, 20:11
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men tack, det framgår ju där ganska klart vad GWs kritik handlade om.

”Leif GW Persson var på plats i Eksjö tingsrätt under förhandlingarna och han tyckte sig se att man röt åt försvararna på grund av ledande frågor, men inte åt åklagaren. Dessutom, säger han på onsdagen, är det inte förbjudet att ställa ledande frågor.”
GW verkar vara purken på många i detta fallet.

Hans polare Clea blev tillrättavisad av domaren när hon inte slutade att tjata ang. vad RL. sa sista dagen i TR. att Clea fick nöja sig med det som står utlåtandet.

Sen blev GWs jaktkompis anklagad för:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ansvarige-utredaren-richard-finndahl-tog-ledigt-for-jaktresa-med-leif-gw

Ang Åklagaren,
https://www.expressen.se/nyheter/aklagarens-tuffa-svar--till-gw-forklenande/

Leif GW borde hålla sig till vad han faktiskt är bra på, att skriva om Kommisarie Bäckström...
Citera
2023-04-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
🙏 för domen.

Fattar ni att de tänker överklaga med dessa två clowner till försvarare. Det här blir en flaska vin och lite räkor!

Undrar en sak dock (kan varit felskrivning i media?) men blev Maja dömd att betala högre skadestånd till anhöriga än Johanna?

Varför? (Dvs om svar:ja)

Stämmer, JJ överklagade sitt skadestånd, det gjorde inte MH.
Citera
2023-04-19, 20:12
Medlem
DaNeShadys avatar
Håller på att läsa FUPen och vet inte vad man ska säga efter att ha läst hennes testimony.. först och främst får migrän bara att läsa det hon säger när hon snackar som en 12årig fjortis sen blir man grymt äcklad hur jävla nonchalant hon är och hennes tillgånga sätt över det hela. Sen så agerar som inget har hänt.

Kopierat från FUPen..
Citat:
J: Och jag fattade ju att hon kan ju inte ligga kvar där liksom. Det hade gått ganska lång tid
och hon hade inte rört på sig så jag insåg någonstans att jag måste få ut henne liksom och
flytta och, eh, tanken började gro att vi måste flytta henne och gömma henne liksom
någonstans där ingen kunde liksom hitta henne för ingen skulle verkligen fatta det var inte
meningen liksom och då var skadan redan skedd liksom. Så att jag, ja jag yrar omkring i
lägenheten och vet liksom inte. Jag kan inte tänka en riktig tanke men på något sätt tar jag på
mig jacka och jag tar på mig liksom att par badtofflor också och plockar med Toves mobil
och nycklar och tänkte att jag visste inte riktigt vad jag skulle göra liksom, göra av det men
jag tänkte att jag skulle gå ner och cykla bort Toves cykel då så att den inte liksom var kvar.
Men när jag går ner i trapphuset så står min granne i sin lägenhet och har dörren öppen och då
undrar han ju vad det är som har hänt och då berättar jag att, eller han säger att han vaknade
då av den där dunsen då och då säger jag att det är min kompis och då menade jag Maja hade
trillat i golvet för hon mådde dåligt och då så där och att jag skulle köra till Mc Donald ́s och
köpa mat och då erbjöd han sig att köra mig och då springer jag upp och sen berättar jag det
för Maja och hämtar min telefon och så går vi ner och åker till Mc Donald ́s och resan till Mc
Donald ́s ja men vilka vi träffar och så det har jag ju berättat och det var så. Eh, och sen kom
vi tillbaka och då går jag upp med cheeseburgaren till Maja och Maja äter den och sen går jag
ner igen då och cyklar bort Toves cykel till där den hittades sen och jag visste fortfarande inte
vad jag skulle göra av nyckeln och mobilen och jag tänkte att jag skulle kasta bort. Jag hade
ingen idé. Jag visste liksom inte så dem blev kvar i mina fickor, nycklar och mobil och sen
hämtar jag min bil och kör upp den på garageuppfarten, går upp i lägenheten och jag och
Maja hjälps åt att bära ner Tove till min bil. Och sen så åker vi och vi har, vi hade fortfarande
liksom ingen idé så att jag bara tog en väg så blev det att vi åkte mot Ekenässjön och då
tänkte jag att vi kastar mobilen på ett ställe och nycklarna på ett annat, ja att det liksom inte
skulle kopplas ihop eller nåt, jag vet inte. Så då åker jag mot Ekenässjön och där kommer ju
en sjö ganska snabbt inpå där vid och där stannar jag och går ut och kastar ut mobilen i sjön
och sen åker vi vidare och jag har inte bestämt mig vart så det blir bara att vi hamnar på
vägen till Sjunnen och där kastar Maja ut nycklarna genom fönstret någonstans och sen i
Sjunnen så vänder vi och då har jag fått liksom en idé om att var vi ska göra med Tove då så
då åker vi mot Haderödja där min pappa bor då. Jag rider ju ganska mycket i skogen så jag
vet ju hur skogen ser ut liksom och jag visste att det var ett ställe där det var väldigt
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2022-12-30 13:05 diarienr: 5000-K1226065-22 1010
tätbevuxet så vi åker dit och sen stannar jag bara bilen någonstans och sen släper jag ut Tove
då. Och Maja har min telefon under tiden och lyser med ficklampa så att jag ser var jag går
någonstans och det är jättetungt och jag kämpat jättelänge med att släpa in henne en liten bit i
skogen och lämnar henne där och sen tar jag handspriten som jag har i bilen och sen häller
jag den på Tove och sen hade jag med mig en tändare då och tänder på för jag tänkte att Tove
skulle liksom brinna upp helt, att hon skulle liksom försvinna då. Och sen åkte jag och Maja
tillbaka till min lägenhet och där minns jag inte riktigt vad som hände exakt men jag vet att
Maja skulle hämta sin mobil som hon hade glömt och jag skulle försöka ta några saker men
det gick liksom fortfarande liksom inte att tänka ordentligt så jag vet inte ens vad jag fick mig
och inte och liksom men efter ett tag när jag har plockat ihop mina saker så hittar jag Maja
hon ligger med jacka och allt på i min säng och sen säger att vi ska åka och jag vet att jag är
lite arg för jag tycker inte om att hon ligger i min säng liksom så jag säger det till Maja och
sen var det inte så mycket mer med det och sen skjutsar jag hem Maja och sen åkte jag hem
till mamma. Eh, ja då pratade jag i telefon med Albin där en sväng och sen gick jag och lade
mig och dagen efter så går jag upp och åker till min lägenhet och plockar med Toves saker.
Hon hade ju både väska, jacka och skor. Så jag lägger allt det i den där sopsäcken som jag
också hade pappret och det som jag hade torkat upp med och sen tar jag med den där
sopsäcken och går ut till min bil och lägger den och sen åker jag till Dollarstore och handlar
då och sen åker jag tillbaka till platsen där Tove var och hittades då och sen sätter jag
soppåsen bredvid och ser att Tove inte har brunnit upp helt och då så tar jag de här tre
flaskorna med Aceton och häller det på både sopsäcken med saker och Tove och sen tänder
jag på och det flammar upp rejält så att jag tänker att nu borde det liksom försvinna helt och
sen sätter jag mig i bilen igen och sen åker jag hem till pappa och ja, sen tar jag en ridtur och
träffar Maja senare den kvällen och ja, det var så det var helt enkelt.
F: Hur känns det nu?
J: Eh, det är klart det är mycket känslor men det känns ju bra att få säga som det är. Det är
väldigt viktigt och att sanningen kommer fram och jag poängterar att det inte var meningen.
Jag kan erkänna att jag efter Nöjet fick en tanke på att jag skulle slå Tove men absolut inte
meningen att det var inte meningen att det skulle bli så som det blev och jag tycker själv att
det är fruktansvärt så klart. Det gick jättefel.
Citera
2023-04-19, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av why123
https://www.expressen.se/tv/nyheter/maja-hellmans-logner-om-mordet-i-ratten/

Wow Expressen som varit så partisk innan och försvarat Maja har en helt ny vinkel. Kolla på detta.
Det är ljud från rättegången så jag kan inte citera.

T.o.m på första sidan under EXTRA

https://www.expressen.se/

Hur var Expressen partisk innan och försvarade M? Någon som är partisk förutom deras advokater såklart som vill vinna alla mål dom tar sig an helst, och förutom GW är ju Oisin Cantwell på Aftonbladet. Herregud vad han stör sig på att även M hålls ansvarig.
Citera
2023-04-19, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Vilket trams. Enligt vem? Är du mer erfaren än vad han är i samma ämbete?

Han har säkert en god utbildning und so weiter, men att han blivit påverkad av det stora medieuppbådet och samhällets intresse kan du inte neka till. Eller jo, det kan du, om du är en idiot.
Citera
2023-04-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nej det är inte förbjudet men det är inga frågor man behöver svara på heller.

Ok, är med på det, tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
GW tyckte att att både åklagaren och försvarsadvokaterna ställde "ledande frågor" men att ordföranden endast tillrättavisade försvarsadvokaterna. GW menade att de ledande frågorna var tillåtna men att ordförandens tillrättavisande av endast försvarssidan vittnade om någon form av partiskhet.

I realiteten fungerar det så att det är "otillåtet" att ställa ledande frågor i huvudförhör men tillåtet i motförhör. I praktiken är det dock relativt vanligt att ordföranden slentrianmässigt släpper förbi ledande frågor även i huvudförhöret. Egentligen är det inget jätteproblem. Om en ledande fråga tillåts och besvaras jakande och svaret på frågan är en bärande punkt i försvaret/åtalet kan en duktig advokat/åklagare ta upp detta i sin plädering och förklara att svar på ledande frågor bör tillmätas ett lågt bevisvärde.

Tack för förklaring.

Minns en rättegång (stöld mm) där åklagaren undrade hur den åtalade hade kommit över en lap-top (stulen från en skola).
Den gamla gråtjyven sa ’hittade den i en container’,
åklagaren kontrade med den ledande frågan: ’men inte brukar man hitta lap-tops i containrar’.

Svaret blev ’ jasså det var intressant att få veta att åklagaren brukar rota i containrar’. Touché.

Där behövde domaren inte ingripa.

Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Hamnar båda på Hinseberg med varandra då eller? Finns väl inte så många kvinnofängelser för livstidsfångar att välja på känner jag rent spontant?

Tror inte de får sitta på samma anstalt. De har ju visat sig vara en farlig kombo.
Citera
Medlem
MrsUniversums avatar
Jag har läst domen som är på 75 sidor som är otroligt välskriven med ett gediget resonemang. Maja har varit delaktig i allra högsta grad! Absolut.
Maja höll Toves armar medan Johanna ströp henne. Va!? Är inte det att vara aktiv! En granne ringde på dörren och undrade vad som försiggick, = chans till besinning men nej inte alls! Maja har varit i stort sett lika delaktig och högst införstådd med planen. Tänk också på att livstidsdomen innefattar motsvarande två år i fängelse för gravskändning.
Läs domen eller Fupen innan ni yttrar er här om att Maja inte ska ha ett riktigt strängt straff.
Citera
Medlem
Opilus5500s avatar
Skönt läsa att det blev en livstidsdom och att familjen till Tove fick upprättelse!!
Citera
2023-04-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men tack, det framgår ju där ganska klart vad GWs kritik handlade om.

”Leif GW Persson var på plats i Eksjö tingsrätt under förhandlingarna och han tyckte sig se att man röt åt försvararna på grund av ledande frågor, men inte åt åklagaren. Dessutom, säger han på onsdagen, är det inte förbjudet att ställa ledande frågor.”
Han försvarar Clea
När rättsläksren redogjorde utredningen så var clea rätt oförskömd
Då fick Clea en tillsägelse ac rådmannen
Citera
2023-04-19, 20:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Undrar om inte GW börjar bli lite senil.

Efter att ha besökt rättegången, och känt in stämningen, så var faktiskt GW:s stalltips att båda skulle dömas för mord, samt möjligen även för grovt gravfridsbrott.

Lite knölig länk:
https://www.tv4.se/mordet-pa-tove
Citera
2023-04-19, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Han har säkert en god utbildning und so weiter, men att han blivit påverkad av det stora medieuppbådet och samhällets intresse kan du inte neka till. Eller jo, det kan du, om du är en idiot.

Vad fan är det för argument? Du är alltså inte i stånd att avgöra Rullmans kompetens och DETTA är ditt enda argument? Att du antar att han blivit påverkad av att det stått om mordet i media? När tunga profiler i media som GW och Oisin Cantwell trodde att M skulle komma undan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in