2023-04-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
En stor del av problemet är att många trafikanter knappt sett en obevakad järnvägsövergång innan de blir överkörda på en. Att man måste stanna, titta och ta ansvar för sin egen säkerhet är idag ett för högt krav att ställa på befolkningen.

Ja, du har nog rätt. Att ta eget ansvar tycks man inte klara av längre. Minns att min körlärare sa (visserligen ungefär 4000 år sedan) att man skulle hantera en oövervakad järnvägsövergång som en vanlig korsning. Men det lär väl ingen få lära sig idag. Dock var ju damen i fråga 45år så man kan ju tycka att hon hade hört det någon gång.

Å andra sidan - eftersom jag är uppvuxen inte alls långt från där det hände så är ju mentaliteten "Äh, här kommer aldrig nån - det är bara att köra."
Citera
2023-04-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Ja, du har nog rätt. Att ta eget ansvar tycks man inte klara av längre. Minns att min körlärare sa (visserligen ungefär 4000 år sedan) att man skulle hantera en oövervakad järnvägsövergång som en vanlig korsning. Men det lär väl ingen få lära sig idag. Dock var ju damen i fråga 45år så man kan ju tycka att hon hade hört det någon gång.

Å andra sidan - eftersom jag är uppvuxen inte alls långt från där det hände så är ju mentaliteten "Äh, här kommer aldrig nån - det är bara att köra."

Var offret idag 45 år?
Citera
2023-04-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theannapanna
Var offret idag 45 år?

"En kvinna i 45-årsåldern har dött efter att ett tåg kört på en personbil i Nusnäs sydost om Mora.

Det skedde vid en oövervakad övergång.

– Bilen är tagen i beslag, säger Mats Öhman vid polisen."

-- expressen
Citera
2023-04-19, 20:08
Medlem
Citat:
"En kvinna i 45-årsåldern har dött efter att ett tåg kört på en personbil i Nusnäs sydost om Mora.

Det skedde vid en oövervakad övergång.

– Bilen är tagen i beslag, säger Mats Öhman vid polisen."

-- expressen

Då är det säkert nån man känner…
Citera
2023-04-19, 20:09
Medlem
Citat:
Då är det säkert nån man känner…

Du är också därifrån?
Förmodligen någon jag också känner.
Citera
2023-04-19, 20:10
Medlem
Citat:
Du är också därifrån?

Yes
Citera
2023-04-19, 20:11
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Märkligt i så fall, för det måste vara runt 20-30 tågpassager där om dygnet, godståg inräknade.
Citera
2023-04-19, 20:11
Medlem
halaltarzans avatar
Kan hon ha blivit bländad av solen?
Citera
2023-04-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Märkligt i så fall, för det måste vara runt 20-30 tågpassager där om dygnet, godståg inräknade.

Ja, det skulle jag tro. Det är ju rätt mycket trafik till sågen också. Men vet inte om dessa passerar där. Vet ju inte exakt vilken övergång det är.
Citera
2023-04-19, 20:15
Medlem
Ja usch! Är från grannbyn det där hände, har hört att det en som jobbade på hemtjänsten.
Citera
2023-04-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ja, det skulle jag tro. Det är ju rätt mycket trafik till sågen också. Men vet inte om dessa passerar där. Vet ju inte exakt vilken övergång det är.

Om man kollar på kartan som MT har ser det ut att vara mot garsås till så inte mellan Färnäs/nusnäs…
Citera
2023-04-19, 20:18
Medlem
Citat:
Om man kollar på kartan som MT har ser det ut att vara mot garsås till så inte mellan Färnäs/nusnäs…

Måste vara den bortanför FU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in