Citat:
Ursprungligen postat av
Snutteprutten
2 förvirrade tonåringar som begår ett dråpartat mord. Den ena med inte hundraprocentigt klarlagd delaktighet i mordet. Det var inte den här typen av unga kriminella förändringen i lagen avsåg. För några år sen hade de inte fått i närheten av livstid i den åldern. Oturligt nog för dom skedde detta i en tid då samhället skriker efter längre straff för unga brottslingar, men det är som sagt inte denna typ av förbrytare som avses då man pratar om längre straff.
Jag anser att 15 år hade varit rimligt och att de då är ute efter 10 år. De kommer vara väl rehabiliterade då, och vetskapen om att samhället ser dem som mördare får de leva med för alltid. Det är straff nog anser jag för icke återfallsförbrytare, o jag tror att domen kommer justeras neråt i hovrätten.
Det känns heller inte helt tryggt att 18-åringen fått livstid. Dels pga hennes ålder o dels pga jag inte tycker hennes delaktighet är helt klarlagd.
Vilken bevisning finns mot henne att hon deltog i själva mordet utöver 20-åringens vittnesmål?
Hur menar du att mordet är ”dråpartat” när
- båda kvinnorna berättat att de övertalade Tove att följa med så att de kunde ge henne stryk,
- Johanna berättar att hon fäller Tove till marken med en spark i knävecken bakifrån,
- de båda tillsammans stryper Tove, vilket tar flera minuter.
Vari ligger det ”dråpartade”?
Att 18-åringen deltagit styrks av teknisk bevisning: hennes mobil var i rörelse vid tidpunkten för Toves död. Alltså är hennes version att hon sov inte trovärdig (=lögn på vanlig svenska). Dessutom har vi spåren på Toves armar. Så att 18-åringen Maja fälls för mord är tämligen givet. Jag hade dock inte protesterat om hon fått ett tidsbegränsat straff.
Sanningen är snarare att dessa två är långt ifrån de ”vanliga tjejer” som media älskar att måla upp. Den hästälskande Johanna som försöker sig på mordbrand och spelar in hat-låtar om Tove och hennes syster.. jag hoppas få här i tråden känner ett sådant psycho.