2023-04-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ursäkte en som inte föjt med i denna historia, men varför dödade dom henne?
Dom vart sura på henne
Citera
2023-04-19, 17:22
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Är nog inte läge att korka upp champagnen innan de är dömda även i hovrätten.
Nej, det är det jag också tänker. Tänker på typ de 2 ukrainare som som dödade Gert-Inge och fick livstidsstraff båda två, men blev friade i hovrätten😒
Citera
2023-04-19, 17:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Blir inget skadestånd då MH garanterat blir dömd för gravfridsbrott, straffet för det lär bli tiden hon sitter häktad iaf och det finns ingen chans i världen att JJ frias.

Jag tror inte att "ingen chans i världen" riktigt går att applicera på svenskt rättsväsende. Det var ju en invandrare 22 år som dömdes för två mord och ett mordförsök och fick under 13 år, ute efter under 9 år. Hur rimligt är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Utomordentligt ovanligt. I detta fall tror jag sannolikheten att det går enda upp till HD är närmare noll. Finns inget särskilt prejudikatvärde i detta mål.

Tror inte jag heller. Kanske dömde man dem medvetet till livstid för att det skulle överklagas och i Hovrätten så sänks det till 8-10 år med rabatt för hudfärg, kön och ålder, kanske även religion. Går sedan inte att överklaga till HD. Svenskarna förlorar ÄNNU en gång. Det skulle inte förvåna mig ett dugg.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är pga personer som honom som rättsstaten Sverige är ett enda stort haveri.

I USA så hade dessa tjejer fått 50+år med denna bevisning.

I Sverige så kan både negern och juden nu få kraftigt sänkta straff i Hovrätten. I Sverige så vill man helst inte att mördare ska sitta i fängelse av någon anledning.

Vi är ett upp och nervänt clownland där kriminella missfoster tillåts vandra runt bland vanligt folk.

I republikanska stater i alla fall. I de demokratiska staterna så kan det nog gå lite si och så.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutteprutten
Du är förvirrad. Sök hjälp.

Den enda som är förvirrad här är uppenbarligen du.

Har du läst domen eller är du icke läskunnig?
Citera
Medlem
EvilElviss avatar
https://www.vetlandaposten.se/2019-10-01/medmansklighet-i-fokus-nar-komback-hamnade-pa-kollo

Ironin...
Citera
2023-04-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är pga personer som honom som rättsstaten Sverige är ett enda stort haveri.

I USA så hade dessa tjejer fått 50+år med denna bevisning.

I Sverige så kan både negern och juden nu få kraftigt sänkta straff i Hovrätten. I Sverige så vill man helst inte att mördare ska sitta i fängelse av någon anledning.

Vi är ett upp och nervänt clownland där kriminella missfoster tillåts vandra runt bland vanligt folk.

Jo, dock är det karastrof i USA.

Men visst det finns mycket att jobba med.
Citera
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
JJ är ju otroligt snygg.

Dags att boka tid hos Synsam!
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
2 förvirrade tonåringar som begår ett dråpartat mord. Den ena med inte hundraprocentigt klarlagd delaktighet i mordet. Det var inte den här typen av unga kriminella förändringen i lagen avsåg. För några år sen hade de inte fått i närheten av livstid i den åldern. Oturligt nog för dom skedde detta i en tid då samhället skriker efter längre straff för unga brottslingar, men det är som sagt inte denna typ av förbrytare som avses då man pratar om längre straff.
Jag anser att 15 år hade varit rimligt och att de då är ute efter 10 år. De kommer vara väl rehabiliterade då, och vetskapen om att samhället ser dem som mördare får de leva med för alltid. Det är straff nog anser jag för icke återfallsförbrytare, o jag tror att domen kommer justeras neråt i hovrätten.

Det känns heller inte helt tryggt att 18-åringen fått livstid. Dels pga hennes ålder o dels pga jag inte tycker hennes delaktighet är helt klarlagd.
Vilken bevisning finns mot henne att hon deltog i själva mordet utöver 20-åringens vittnesmål?
Hur menar du att mordet är ”dråpartat” när
- båda kvinnorna berättat att de övertalade Tove att följa med så att de kunde ge henne stryk,
- Johanna berättar att hon fäller Tove till marken med en spark i knävecken bakifrån,
- de båda tillsammans stryper Tove, vilket tar flera minuter.
Vari ligger det ”dråpartade”?

Att 18-åringen deltagit styrks av teknisk bevisning: hennes mobil var i rörelse vid tidpunkten för Toves död. Alltså är hennes version att hon sov inte trovärdig (=lögn på vanlig svenska). Dessutom har vi spåren på Toves armar. Så att 18-åringen Maja fälls för mord är tämligen givet. Jag hade dock inte protesterat om hon fått ett tidsbegränsat straff.

Sanningen är snarare att dessa två är långt ifrån de ”vanliga tjejer” som media älskar att måla upp. Den hästälskande Johanna som försöker sig på mordbrand och spelar in hat-låtar om Tove och hennes syster.. jag hoppas få här i tråden känner ett sådant psycho.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-04-19 kl. 17:34. Anledning: läste fel: dråpartat skulle det stå, inte slumpartat
Citera
2023-04-19, 17:25
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Tove var eller hade varit tillsammans med en kille som tidigare var tillsammans med Johanna, enligt Maja i fup får ingen vara med någon som Johanna varit med. Är det dessutom Tove som tar sig den friheten ska hon ju bara dö.
Kanske gjorde killen slut med Johanna och Johanna var fortfarande kär i honom?
Citera
2023-04-19, 17:25
Medlem
EDIT: Irrelevant svammel, nu när jag har läst på mer om fallet. Texten borttagen.
Kort resumé av texten utifall någon är nyfiken:
Den handlade om att mordoffret eventuellt skulle ha skaffat sig en sämre attityd under sin studietid i Linköping och att det skulle ha påverkat skeendet under kvällen innan mordet ägde rum.
Senast redigerad av Hygglo.von.Drakula 2023-04-19 kl. 17:32.
Citera
2023-04-19, 17:26
Medlem
Så Förbannat jävla skönt att de båda åkte på livstid som jag ansett hela tiden!!!
Johanna flyttades till Hinseberg redan igår, någon som hört/läst något om Maja? Det skulle väl kunna bli Ystad också?
Någon som hört någon kommentar från dem eller hur de fick domen?
Citera
2023-04-19, 17:26
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
2 förvirrade tonåringar som begår ett dråpartat mord. Den ena med inte hundraprocentigt klarlagd delaktighet i mordet. Det var inte den här typen av unga kriminella förändringen i lagen avsåg. För några år sen hade de inte fått i närheten av livstid i den åldern. Oturligt nog för dom skedde detta i en tid då samhället skriker efter längre straff för unga brottslingar, men det är som sagt inte denna typ av förbrytare som avses då man pratar om längre straff.
Jag anser att 15 år hade varit rimligt och att de då är ute efter 10 år. De kommer vara väl rehabiliterade då, och vetskapen om att samhället ser dem som mördare får de leva med för alltid. Det är straff nog anser jag för icke återfallsförbrytare, o jag tror att domen kommer justeras neråt i hovrätten.

Det känns heller inte helt tryggt att 18-åringen fått livstid. Dels pga hennes ålder o dels pga jag inte tycker hennes delaktighet är helt klarlagd.
Vilken bevisning finns mot henne att hon deltog i själva mordet utöver 20-åringens vittnesmål?

Förvirrade tonåringar ?? De visste precis vad de gjorde och vad de har uttryckt tidigare om att ta livet av Tove. I samförstånd lurade de med sig Tove till bostaden , och i samförstånd utförde de mordet. Att Maja har fått folk att tro att hon är oskyldig och inte kan ta ansvar för sina handlingar , en eloge till tingsrätten som såg igenom detta skådespel. Hur kan man tycka att något är "straff nog " när de har avslutat en 21-årig kvinnas liv ? Återfallsförbrytare eller ej , om det vore min dotter hade jag önskat dödsstraff !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in