Citat:
Ursprungligen postat av
Snutteprutten
2 förvirrade tonåringar som begår ett dråpartat mord. Den ena med inte hundraprocentigt klarlagd delaktighet i mordet. Det var inte den här typen av unga kriminella förändringen i lagen avsåg. För några år sen hade de inte fått i närheten av livstid i den åldern. Oturligt nog för dom skedde detta i en tid då samhället skriker efter längre straff för unga brottslingar, men det är som sagt inte denna typ av förbrytare som avses då man pratar om längre straff.
Jag anser att 15 år hade varit rimligt och att de då är ute efter 10 år. De kommer vara väl rehabiliterade då, och vetskapen om att samhället ser dem som mördare får de leva med för alltid. Det är straff nog anser jag för icke återfallsförbrytare, o jag tror att domen kommer justeras neråt i hovrätten.
Det känns heller inte helt tryggt att 18-åringen fått livstid. Dels pga hennes ålder o dels pga jag inte tycker hennes delaktighet är helt klarlagd. Vilken bevisning finns mot henne utöver 20-åringens vittnesmål?
Suck...
Hört talas om teknisk bevisning? Tror du att allt som åklagare, kriminaltekniker, polismän osv vet kommer ut till allmänhetens kännedom? Nej givetvis inte. Det finns säkert mer än en sak som pekar på att MH hade en större del i det hela än vad hon hävdat.
"Det var inte den här typen av unga kriminella förändringen i lagen avsåg..."
Suck igen...mördare som mördare. Vem fan bryr sig om att MH eller JJ inte är gängmedlemmar eller återfallsförbrytare. De är kallblodiga mördare i vilket fall.
JJ har dessutom begått brottsliga handlingar förut.
Ska du på allvar gråta över att två mördare fick livstid? Är du en sån där berömd batikhäxa som tror på bullar och saft för att få bukt med förhärdade kriminella?