Citat:
Ursprungligen postat av
Marchioness
Var fanns MH när Toves anhöriga var förtvivlade och letade efter henne i 17 dagar? MH kunde ha berättat var Tove fanns. Hon får gott vara ledsen nu efter allt lidande hon orsakade och fortfarande orsakar genom att inte berätta sanningen för Toves anhöriga.
Vilken egoistisk människa som inte skäms för att tala om sina känslor när andra lider ofattbart mycket mer på grund av henne.
Det där är intressant, faktiskt. Maja satt häktad, med restriktioner. Hon såg eller hörde ingenting av det du nämner ovan.
Om man ponerar att hon inte häktats direkt, utan istället varit fri och närvarande i samhället och fått ta del av allas förtvivlan, så kanske hon hade berättat ganska omgående.
Jag säger inte att det hade varit rätt, jag påtalar bara den psykologiska skillnaden och hur det kan påverka en människa.
En anledning att häkta någon är för att de inte skall förstöra utredningen. Men det är sällan, eller aldrig, man hör talas om att underlåta att häkta någon av det omvända skälet, annat än i amerikanska polisfilmer, där det faktiskt förekommer. Det kanske hade kunnat ha en effekt i detta fallet.
Och nu kommer säkert en och annan i tråden att säga att jag är slut i huvudet, men det är bara för att de saknar förmåga att förstå psykologin i detta.