2023-04-18, 21:32
Medlem
UraniumMans avatar
Nästa vecka lanserar Zuri-Invest sin uranfond. Kan bli väldigt intressant.
Citera
2023-04-19, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Nästa vecka lanserar Zuri-Invest sin uranfond. Kan bli väldigt intressant.
Är det nåt vi kan köpa i vår ISK?
Citera
2023-04-19, 12:19
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Är det nåt vi kan köpa i vår ISK?

Minsta posten är 100 000 lb uran. Så det är inget för oss vanliga dödliga.

Det som blir intressant är huruvida de kan driva upp spotpriset. Det dom Sput var menat att göra.
Citera
2023-04-19, 12:49
Medlem
smoerreboms avatar
De ska väl tjacka för 100 musd det blir runt 2 miljoner pounds. Det är småskit jmf med vad sput har köpt, runt 50-60 miljoner pounds men det har knappt varit någon omsättning alls senaste månaderna.

Till och med quakes skriver att en spike på detta är unlikely
Senast redigerad av smoerrebom 2023-04-19 kl. 12:52.
Citera
2023-04-19, 15:04
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
De ska väl tjacka för 100 musd det blir runt 2 miljoner pounds. Det är småskit jmf med vad sput har köpt, runt 50-60 miljoner pounds men det har knappt varit någon omsättning alls senaste månaderna.

Till och med quakes skriver att en spike på detta är unlikely

Förhoppningsvis får de in mer pengar. Och till skillnad från Sput så måste Zput köpa direkt och för omedelbar leverans (inom 30 dagar). En annan fördel (för investerare) är att Zput inte kan sjunka i värde så den hamnar under uranpriset - som Sput kan.
Citera
2023-04-19, 15:21
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Förhoppningsvis får de in mer pengar. Och till skillnad från Sput så måste Zput köpa direkt och för omedelbar leverans (inom 30 dagar). En annan fördel (för investerare) är att Zput inte kan sjunka i värde så den hamnar under uranpriset - som Sput kan.
Som jag minns det så köpte väl sput oxå med 30 dagars leverans i början, det var mycket snack om det då. Men de kanske har ändrat på det där sen? Det känns bekant.

Har du bättre koll än jag på kazakernas ANU förresten? De skulle ju tjacka för 500 musd. Jag var inne på deras hemsida och de hade olika faser där fas 1 var på 100 musd och fas 2 som verkade pågående nu var på 409 musd. Jag tänker på var de befinner sig mer exakt och när de ska köpa för de 400.

Sen får vi hoppas att Putin lackar till mot den här g7 överenskommelsen häromdagen.

Fönstret för ett uranrally innan sommarstiltjen känns rätt litet iaf.
Citera
2023-04-19, 16:21
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Som jag minns det så köpte väl sput oxå med 30 dagars leverans i början, det var mycket snack om det då. Men de kanske har ändrat på det där sen? Det känns bekant.

Har du bättre koll än jag på kazakernas ANU förresten? De skulle ju tjacka för 500 musd. Jag var inne på deras hemsida och de hade olika faser där fas 1 var på 100 musd och fas 2 som verkade pågående nu var på 409 musd. Jag tänker på var de befinner sig mer exakt och när de ska köpa för de 400.

Sen får vi hoppas att Putin lackar till mot den här g7 överenskommelsen häromdagen.

Fönstret för ett uranrally innan sommarstiltjen känns rätt litet iaf.

Sput köpte för direkt leverans när de kunde. När det inte gick köpte de med längre tidshorisont eller bara satt på pengarna.

Zput måste köpa så fort de får in pengar. Finns det inga säljare på marknaden budar de upp priset tills någon är villig att sälja.

Vet bara det du vet om ANU. Men ser fram emot att höra mer.

Jag köper mer WUC och GXU idag i händelsen det visar sig att Zput är the real deal.

I en drömvärld så tävlar Zput, Sput, YCA och ANU om uranet som finns att tillgå. Kanske är Zput gnistan som får det här fnösket att äntligen fatta eld igen.
Citera
2023-04-21, 07:24
Medlem
Citat:
.

I en drömvärld så tävlar Zput, Sput, YCA och ANU om uranet som finns att tillgå. Kanske är Zput gnistan som får det här fnösket att äntligen fatta eld igen.

Hmmm, ”fnösket” är väl en tveksam benämning. Är det inte snarare så att brasan brunnit ut? Sedan pandemibotten har ju de flesta uranare gått oerhört bra, somliga är tiotaggare och många andra flera hundra procent upp. Det som har uteblivit är däremot den prognostiserade snara uranbristen och gigantiskt höga uranpriser som uransupportrarna förmodade skulle komma redan 2021-22. Uppenbarligen finns det reserver som ingen känt till och som håller ner priset länge till. Det kan nog på sikt bli något för några bolag men många juniorer lär snart försvinna från det här. En del frimärksaktier är förmodligen rena bluffen som lever på myten om gigantiska priser.
Citera
2023-04-21, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Hmmm, ”fnösket” är väl en tveksam benämning. Är det inte snarare så att brasan brunnit ut? Sedan pandemibotten har ju de flesta uranare gått oerhört bra, somliga är tiotaggare och många andra flera hundra procent upp. Det som har uteblivit är däremot den prognostiserade snara uranbristen och gigantiskt höga uranpriser som uransupportrarna förmodade skulle komma redan 2021-22. Uppenbarligen finns det reserver som ingen känt till och som håller ner priset länge till. Det kan nog på sikt bli något för några bolag men många juniorer lär snart försvinna från det här. En del frimärksaktier är förmodligen rena bluffen som lever på myten om gigantiska priser.
Har inte ens börjat än. Fundamenta starkare än någonsin. Läs på
Citera
2023-04-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kombigaffel
Har inte ens börjat än. Fundamenta starkare än någonsin. Läs på

Jag har förstås läst på ordentligt. Har också varit med och dragit ekonomisk nytta av utvecklingen efter pandemin. När jag har läst på innefattar detta en mängd ”analyser” vilkas spådomar om ett himmelskt uranpris redan 2021-2022 inte slagit in. Det är uppenbart att något i beräkningarna av utbud-efterfrågan inte har stämt och kanske är det då så att den beräknade bristen inte blir av på åratal eller ens blir av överhuvudtaget.
Uranarna toppade förmodligen i slutet av 2021. Med undantag av enstaka bolag, tex FUU, tror jag inte att den nivån nås inom närmsta fem åren.

Edit: Bör väl tillägga att trots SPUT, trots beslut om att kärnkraft ska bli ”grön energi”, trots att Japan m fl svängt vad gäller kärnkraft, stiger spotpriset inte längre. Det om något är oroande. Hade vi haft en brist strax om hörnet, hade priset fortsatt stiga och det ganska raskt.
Senast redigerad av LBeria 2023-04-21 kl. 10:08.
Citera
2023-04-21, 10:14
Medlem
Citat:
Jag har förstås läst på ordentligt. Har också varit med och dragit ekonomisk nytta av utvecklingen efter pandemin. När jag har läst på innefattar detta en mängd ”analyser” vilkas spådomar om ett himmelskt uranpris redan 2021-2022 inte slagit in. Det är uppenbart att något i beräkningarna av utbud-efterfrågan inte har stämt och kanske är det då så att den beräknade bristen inte blir av på åratal eller ens blir av överhuvudtaget.
Uranarna toppade förmodligen i slutet av 2021. Med undantag av enstaka bolag, tex FUU, tror jag inte att den nivån nås inom närmsta fem åren.

Edit: Bör väl tillägga att trots SPUT, trots beslut om att kärnkraft ska bli ”grön energi”, trots att Japan m fl svängt vad gäller kärnkraft, stiger spotpriset inte längre. Det om något är oroande. Hade vi haft en brist strax om hörnet, hade priset fortsatt stiga och det ganska raskt.
Förstår din tanke. Men anser att din teori är fel. Är övertygad om att spotpriset kommer stiga väldigt mycket framöver. Läser mycket synpunkter från Kevin Bambrough på Twitter ( ett tips..kolla honom)../ Mvh K
Citera
2023-04-21, 11:04
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:

Förbiser du inte en grundläggande sak nu? Priset på råvaran är fortfarande under produktionskostnaden? Priset på en råvara kan väl inte toppa förrän det gått över kostnaden?

Sen att det här verkar gå långsammare än de flesta bedömt och/eller att det kan komma bättre entry points de närmaste månaderna är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in