2023-04-19, 15:15
Medlem
Nu när domen har fallit för mördarna Johanna och Maja,
lär de nog bli väldigt förundrade och rejält sura och skraja,
nu vet de att de kommer att buras i många långa år,
att sitta inlåst i kurran är inte kul och tillvaron blir svår.

De borde få åtnjuta en god och fin diet på bröd och vatten,
inga karlar och ingen som kan förgylla deras liv på natten,
detta var det bästa straff dessa kvinnor minsann kunde få,
begår man ett mord, blånekar och då vet de hur det kan gå.

Mys under alla år i kurran, tänk på vad de har gjort och njut,
på fängelset finns inget Nöjet, haschkakor eller gott rödtjut,
så bra gjort av ypperlige och duktiga åklagare Adam Rullman,
ett sådant glädjebesked och dödar man en kvinna så får man fan.
Citera
2023-04-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad var motivet egentligen?

Var det bara att Tove råkade knuffa till ena tjejen?

Kan det inte varit att de hade byggt upp en destruktiv relation och störde sig på varandra så de ville skada varandra?

Ett fjortisdrama. Johanna störde sig på att Tove alltid blev jättefull och inte kunde hantera alkohol på fest. Tove i sin tur störde sig på Johanna för att hon pratade mycket skit om andra och det var alltid drama runtom henne.

Sen så låg Johanna med någon kille en gång och sen låg Tove med samma kille. Och det var väl där som Johanna började hata Tove, vad jag förstod.
Citera
2023-04-19, 15:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Herre gud, livstidsdömd i 18-års åldern, detta måste vara ett av Sveriges grövsta straff genom tiderna? Förutom diverse dödsstraff några hundra år sedan, men i modern tid?

Inte helt osannolikt kommer samtliga nämndemän från Vetlanda/Nässjö, två små samhällen med ca 10-15 tusen invånare.

Tufft att gå emot bybornas vrede? Samt den egna marineringen skall nog inte underskattas. Tveksam till om Majas dom känns rättssäker??
Citera
2023-04-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Såg först nu en bild på 18-åringen...plötsligt faller allt på plats och dådet känns inte helt orimligt längre...hur kan jag ha missat detta...

kan inte annat än hålla med, blev nästintill chockad av att se bilder på de båda. Ja, jag är elak som går på utseende, men något ser inte ut att stå rätt till på någon av dem. Fler som tänker så eller är jag hemsk?

Min direkta uppfattning av att se bilderna blir att de där två kan inte vara medvetna om vad de gjort, det liksom skriker lite utvecklingsstörning.
Citera
2023-04-19, 15:17
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
WOW !

Vad säger alla de i tråden nu som har med alla medel försökt förklara MH som så oskyldig och harmlös o aaaalldeles underbar .
Ni gjorde allt för att hitta på konstiga förklaringar till varför M skulle vara oskyldig .
Tur att nämnden inte läser här eller lyssnar på GW

Dessvärre tror jag att dessa personer kommer fortsätta bortförklara MH medverkan då de vägrar inse fakta.
Får se om någon inser att det är lönlöst att försvara MH
Citera
Medlem
Tingsrättens dom betyder inte ett skit. Låter bra att båda fick livstid men hovrätten kommer släppa en bomb

Någon som vet hur lång tid det brukar ta för hovrätten att ta upp de?
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Tingsrätten beslutar därför att Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman ska vara kvar i häkte."

Ja jättebra. Dom har förstört sina liv.
Citera
2023-04-19, 15:18
Medlem
Har någon länk till domen??

,
Citera
2023-04-19, 15:18
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Absolut. Men finns flertalet mördare (både frikända och sådana som har suttit av straff) som lever sina liv utan vedergällningar från befolkningen. Så jag är mest nyfiken på varför det skulle vara annorlunda i det här fallet? Missförstå mig inte, jag försvarar absolut inte Maja för fem öre. Men vedergällningar överlag (förutom gängmiljö) är sällsynt.

Jag har inte sagt någonting om vedergällningar. Vem kommer att vilja anställa henne? Vad kommer familjens bekanta att säga? Vad kommer hennes kompisar överlag att säga?

Alla vet ju hur noggern ser ut och det är ett av de mest diskuterade fallen på länge i Sverige då båda förövarna är kvinnor.

Båda kvinnorna är helt körda. De kan ju lika gärna ta bort sig själva egentligen.
Senast redigerad av Cuckslayer 2023-04-19 kl. 15:21.
Citera
2023-04-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Det måste ha blivit nåt fel? Skadestånden är ju solidariska och bör således självklart vara på samma belopp. Allt annat är ju jättekonstigt.

Att skadestånden är solidariska saknar betydelse för frågan om belopp. Den ena TT har vitsordat beloppet, den andra har inte gjort det. Inga konstigheter egentligen.
Citera
2023-04-19, 15:19
Medlem
Korvpilotens avatar
Man bedömer med sannolikhet MH:s skadestånd till ett högre pågrund av hennes potentiellt högre förmögenhet. Därav diff i summorna mellan JJ och MH
Citera
2023-04-19, 15:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag har lärt mig massor om npf-diagnoser av dig och det är jag tacksam för.

Men jag tror att alla människor har en fri vilja och vi alla får ta konsekvenserna av våra val. MH valde att följa dj*vulen och här ser vi konsekvensen av det. Hon fick många varningar och hade många chanser att välja Gud istället men det gjorde hon uppenbarligen inte. Striden mellan Gud och dj*vulen, ont och gott, pågår hela tiden och vi väljer själva vilken sida vi vill stå på. Det är inte någon lek, saga eller fantasy. Det är på riktigt! Och det är allvar!
Hur pass fri Ms vilja var, kan jag se som diskutabelt, men konsekvenserna och ansvaret åvilar henne oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in