2023-04-19, 15:12
Medlem
EBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad var motivet egentligen?

Var det bara att Tove råkade knuffa till ena tjejen?

Kan det inte varit att de hade byggt upp en destruktiv relation och störde sig på varandra så de ville skada varandra?
Om du läser fup (eller sammanfattningar) ser du att det var en konflikt som går långt bak i tiden. Kombinera det med någon slags allvarligare personlighetsstörning på Johanna, och, ja...
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Vadå, om tex MH blir frikänd för mordet i HR kommer hon inte få betala samma skadestånd såklart

Det är nog mycket möjligt.
Då får man hoppas att de överför resten till Johanna.
Citera
Medlem
Tror att den väldigt skelögda M får sänkt straff i HR.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Ansvarig domare rådmannen Erik Handmark.
Uttalar sig i en presskonferens

Mål: B 1877-22 Bara ett axplock lång artikel.

Eksjö tingsrätt dömer de två kvinnor som åtalats för mord och grovt gravfridsbrott i Vetlanda till fängelse på livstid.

Två kvinnor åtalades för att gemensamt och i samförstånd ha mördat en jämnårig kvinna i oktober 2022 i Vetlanda.

Tingsrätten har vid sin prövning av bevisen funnit att de båda åtalade ska dömas för de brott de åtalats för. Det är fråga om mord, grovt gravfridsbrott och skadegörelse. De målsägande som yrkat skadestånd har i huvudsak tilldömts sådant.

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/nyheter/2023/04/dom-i-vetlandamalet/

Vad är det för skadegörelse det handlar om?
Citera
2023-04-19, 15:13
Medlem
-Andreas-s avatar
Livstids fängelse, lite väl i underkant, men är väl inte mer än rätt som andrahandsalternativ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Skadeståndet kommer de inte ifrån oavsett dom i HR

622564 Johanna
592564 Maja

622564 + 592564 = 1215128

Undrar hur mycket jobb de får efter fängelset.

Kanske göra bilskyltar eller sopa, städa eller skruva ihop reklampennor.

Alltså det med jobb kommer till att bli mycket svårt, om de någonsin kommer till att få jobb överhuvudtaget.
Citera
Medlem
reclaimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Vad tror du själv? Hon kommer att bli hatad. Alla vet ju att hon är skyldig oavsett HRs dom.

Absolut. Men finns flertalet mördare (både frikända och sådana som har suttit av straff) som lever sina liv utan vedergällningar från befolkningen. Så jag är mest nyfiken på varför det skulle vara annorlunda i det här fallet? Missförstå mig inte, jag försvarar absolut inte Maja för fem öre. Men vedergällningar överlag (förutom gängmiljö) är sällsynt.
Citera
2023-04-19, 15:14
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Bägaren rann väl över för Johanna när hon blev knuffad vid toaletten.
Nähe i skogen också.
Citera
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karaoke.koalan
Varför får Maja mer i skadestånd? Någon som kan förklara?
Det måste ha blivit nåt fel? Skadestånden är ju solidariska och bör således självklart vara på samma belopp. Allt annat är ju jättekonstigt.
Citera
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men man kommer väl knappast placera båda två på Hinseberg?

Ystad är också S2.
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
...eller kanske rentav bara vänder myntet för att se det ur en annan aspekt.

Jag känner inte M och har inget egenintresse av att försvara henne, men för att ha möjlighet att förstå hennes agerande behöver man se skeendet från hennes perspektiv.
Och jag är intresserad av att förstå, inte fördöma.

Jag har lärt mig massor om npf-diagnoser av dig och det är jag tacksam för.

Men jag tror att alla människor har en fri vilja och vi alla får ta konsekvenserna av våra val. MH valde att följa dj*vulen och här ser vi konsekvensen av det. Hon fick många varningar och hade många chanser att välja Gud istället men det gjorde hon uppenbarligen inte. Striden mellan Gud och dj*vulen, ont och gott, pågår hela tiden och vi väljer själva vilken sida vi vill stå på. Det är inte någon lek, saga eller fantasy. Det är på riktigt! Och det är allvar!
Citera
2023-04-19, 15:15
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Skönt för tjejerna att äntligen slippa ut från häktet. Undrar hur Maja känner just nu? Kan tänka mig att det är lite smådeppig.
"Tingsrätten beslutar därför att Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman ska vara kvar i häkte."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in