2023-04-19, 13:20
Medlem
TheTerminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu hoppas jag på en hård dom mot de båda unga kvinnorna. De har förbrukat sin rätt att vara ute i samhället för lång tid framöver.

Däremot så känns rättsläkarens bedömning något svajig.

"20-åringen har erkänt att hon dödade Tove av misstag i sin lägenhet. Enligt henne ska det ha handlat om en misshandelssituation där hon tog stryptag på Tove, samtidigt som 18-åringen höll fast Toves armar.

Hon säger också att greppet varade i några sekunder.

Rättsläkaren som har obducerat kroppen bedömer däremot att greppet runt Toves hals har varat betydligt längre än så. Rättsläkaren har också beskrivit dödsförloppet som både utdraget och plågsamt"

Det förstår väl som helst att det är plågsamt att bli strypt, samtidigt kan man bara spekulera i om andra rättsläkare hade kunnat göra en annan bedömning av tidsrymden av greppet kring Toves hals? Rättsmedicin är ingen exakt vetenskap, det finns ofta utrymme för andra slutsatser.

Att Tove har dödats är dock ställt utom tvivel.

Man kan även spekulera i hur mycket den yngre kvinnan har ljugit om händelseförloppet, 20-åringens version stämmer bättre överens med den bevisning polisen samlat in.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rle0EA/mordet-pa-tove-i-dag-faller-domen

Ang. Det fetade ovan:
Det var ju två rättsläkare som utförde obduktionen av Tove för att säkerställa att de kom fram till samma slutsatser? Även om bara Aleksandra var den som hördes i rätten.
Citera
2023-04-19, 13:22
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Fast jo, döms någon till säg bara gravfridsbrott så hänger de inte ut personen. Tror gränsen går vid 16 års fängelse.
Se bl.a
Citat:
När det gäller misstänkta brottslingar kan det finnas ett högt allmänintresse att visa namn och bild men grundprincipen är att vänta tills de är dömda, eftersom publicitetsskadan blir väldigt stor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V9GLKd/darfor-publicerade-vi-namnet-pa-misstankta-bombmannen
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag förutsätter friande dom för båda flickorna. Detta framstår vara en olycklig händelse på fyllan, men möjligen dom då för griftefridsbrottet som möjligen bör mildras då de agerat i panik.

Man ska inte förstöra livet för två tjejer i början på livet för att en spritfest går fel. Det har alla varit med om och ibland sker extraordinärt olyckliga saker.

Det hela är tragiskt.

Jaaaa, vafan vi har väl alla slagit ihjäl en polare, och eldat upp kroppen i en skogsdunge på fyllan! Lätt hänt!

Sicken osis dessa busungar haft! Attans!

Vad är det för fel på dig ditt sönderbombade kötthuvud? Dom är mördare, inget annat.

Jubelidiot.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat:
Rätta mig gärna om jag har alldeles fel men var det inte så att rättsläkaren yttrade att T:s alkoholhalt i blodet vid obduktionen skulle ha kunnat vara baserad på de jäsningsprocesser som naturligt följer av den förruttnelse som sker under t ex de två veckor T legat i skogen?
Så uppfattade jag det.
Och om rättsläkaren och jag tolkar T:s alkoholhalt på samma sätt, så har du inte fog för att skriva som du gör.
Är du medveten om det?

Det är märkligt att det är mig du ifrågasätter, när jag använder den siffran som coli postade. Det är coli som påstår att Tove hade denna promillehalt.

Men ja, jag är medveten om vad rättsläkaren sa, och om jag minns rätt fann de halter på mellan 2 och 3 promille som högst.

Jag använde siffran 1,2 eftersom det var den siffran som de som påstår att det är en låg nivå använde.

Vad du heller inte noterat är att jag inte påstår att hon hade 1,2 promille, utan jag förklarar bara vilket tillstånd hon kan förväntas ha varit i om hon hade 1,2 promille.

Jag skrev till och med klart och tydligt, i klartext "OM hon hade 1,2 promille".
Kan det bli tydligare att jag inte påstår ATT hon hade det?

Självklart har jag fog för att skriva just det jag skrev!
coli m.fl. har däremot väldigt sällan fog för något av vad de skriver
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-19 kl. 13:25.
Citera
2023-04-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Se bl.a

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V9GLKd/darfor-publicerade-vi-namnet-pa-misstankta-bombmannen

Ja det är en sak om det är till allmänhetens intresse, men annars brukar de inte visa om man ej får ett långt straff
Citera
2023-04-19, 13:24
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Vad är din poäng egentligen med att hänvisa till MH:s diagnoser? Vet du hur många med hennes diagnoser som de facto mördat? Jag skulle säga att omkring 50% av mördare i trådar här har liknande diagnoser som MH har.

Det är inte diagnosers vara eller icke vara som styr om någon vill/kan mörda.
Att påpeka att hon är faktisk dummare än genomsnittet, inte att korelatera dumhet med mördande
Citera
2023-04-19, 13:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja det är en sak om det är till allmänhetens intresse, men annars brukar de inte visa om man ej får ett långt straff
Jag vill inte diskutera detta, men strafflängden har ingen som helst betydelse
Citat:
Namnpublicering avgörs från fall till fall. En rad olika faktorer vägs in. Finns det något allmänintresse av att publicera namnet? Är det relevant? Har personen barn? Därför kan namnpubliceringar vara svåra – eller rent av omöjliga – att jämföra med varandra.
En faktor man ofta glömmer är att om man publicerar namn och bild så riskerar man i vissa fall att peka ut brottsoffret. Och det vill vi undvika så långt som möjligt. Man ska kunna anmäla till polisen utan att riskera att pekas ut i medier.
För att sammanfatta: Medier får skada människor med sina publiceringar. Men, och det är inget litet men, det måste vara försvarligt.
https://www.aftonbladet.se/omaftonbladet/a/G1g2wx/sa-arbetar-aftonbladet-med-pressetik

Det var det sista från mig vad gäller detta
Citera
2023-04-19, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbedissa66
Ja verkligen hon spelar dum så slug är rätta ordet

Det var så jag tänkte att det låg till från början.
Men sen kom flera andra skribenter med andra argument. Det är f ö såna som jag uppskattar för dom skriver bra och genomtänkta inlägg.
Det är ju tur med att alla inte tycker likadant. Då hade det aldrig blivit nya infallsvinklar eller nån diskussion.
Citera
2023-04-19, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
Kan man säga nej till att bränna dörr så kan man väl vägra bära död.

Hon sa inte nej, hon försökte bara undvika genom att hävda olika saker som att hennes pappa kom just, och att hon inte mådde bra eller liknande.

Skillnad om man vet om ett mord, dvs ser vad en person verkligen är kapabel till, du vet att Johanna inte tål att man sätter sig emot (då dör man som Tove) och att man själv riskerar att dras ned i slukhålet (som hon har gjort).

Skulle du vilja vara ovän med Johanna? Sova gott om natten?

Eller skulle du flytta, ha brandlarm i varje rum? Hoppas på att hon nu blir dömd?

Eller oroar d dig för att Johanna blir friad, och lägger planer på "att mörda ex vän diskret", dv s de som vitnat mot henne nu t ex.

Jag funderar å hur de som nu vet att hon hade dom på sin hatlista känner. Och H*mpus och J*ulia?

Många känner nog att de har varit närmare döden än de någonsin fattat.

Detta tror jag att Maja har känt undermedvetet. Man gör som Johanna vill.
Citera
2023-04-19, 13:27
Medlem
Jag tror på livstid i tings och sen tidsbestämt för 20 åringen och att 18 åringen går fri efter hovrätt (angående mordmisstankar, övriga brott åker båda på såklart).
Citera
2023-04-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Jaaaa, vafan vi har väl alla slagit ihjäl en polare, och eldat upp kroppen i en skogsdunge på fyllan! Lätt hänt!

Sicken osis dessa busungar haft! Attans!

Vad är det för fel på dig ditt sönderbombade kötthuvud? Dom är mördare, inget annat.

Jubelidiot.

Nu var jag ju tydlig med att det panikartade eldandet bör leda till fällande dom, dock en mild sådan då det möjligen skedde i chock.
Det är fel att göra så, men mänskligt.

Att påstå att någon slagit ihjäl någon är felaktigt då det inte förefaller vara fallet. Visst har en person dött under fylleriet, men exakt hur det gått till och vem som gjort vad är ju inte bevisat.
Det förefaller mycket olyckligt och var förmodligen inte meningen.
Det är inte rätt att anta att tjejer agerar på samma sätt som killar och brukar massa meningslöst våld för nöjes skull, utan det är nog mer sannolikt att det hela beror på alkohol och olyckliga omständigheter.
Men ingen ska ju hållas ansvarig när det inte är så tydligt vad som hänt.

Man för hoppas att flickorna drar nödvändiga slutsatser av detta och kanske festar lite mindre framåt.
Det finns annat i livet än att fördärva sig med alkohol.
Citera
2023-04-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Presenteras domslutet någonstans, presskonferens eller liknande? Var kan man följa?

Tror dom stora medierna kommer vara på hugget. Så det kommer nog nyhetsflashar om nån halvtimme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in