2023-04-19, 12:15
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Min spekulation om kommande dom;
J döms till livstids fängelse för mord och grovt gravfridsbrott. Hon har i princip erkänt bägge brotten och bevisningen är stark.

M döms för medhjälp till mord (är det ens möjligt?) och gravfridsbrott, ej grovt. Bör få fängelse i 4-8 år. Även om hennes historia om att hon sov inte är trovärdig så är bevisningen mot henne inte särskilt stark.

Oavsett utfall kommer det garanterat överklagas till hovrätten.

Varför skulle det inte kunna vara möjligt att M döms för medhjälp till mord?
Citera
2023-04-19, 12:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ännu en expert som har svårt att se att 18 åringen fölls för mord.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-svart-att-tanka-att-18-aringen-falls-for-mord
Alhem brukar uttala sig sansat och sakligt. Och att nu samtliga "digniteter", oavsett ålderspåverkan, menar att bevisningen för Ms deltagande är för svag tycker jag är tecken på att den faktiskt är det. Men vi får väl se.
Citera
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
För Majas fall- så kan jag inte sluta fundera på om Majas mobil registrerade ”egna” steg även fast den varit liggandes någonstans. Vet ni vad jag menar? Öppna er GPS på Google Maps eller något dylikt, så kan ni se att GPS-sändaren rör på sig konstant oavsett om man står stilla.. Kan teknikerna ha missuppfattat Majas handling här?

Om Maja råkar ut för livstid för Johannas handlingar kan det här vara otroligt intressant. Jag utgår även från huruvida Maja konstant nekat att hon hållit i Toves armar.. Det är liksom hela grejen om Maja var inblandad eller inte.

Maja är i högsta grad inblandad i att Tove har mist livet. Självklart har hon nekat till att ha medverkat genom att hålla I Toves armar , lika sant som att hon sov, mådde illa , och kräktes. Hon är en notorisk
lögnare som ständigt går med offerkoftan på sig , vad det än gäller. Hoppas på rättvisa åt Tove , dvs livstid för dem båda !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Snart vet vi.

Jag tror att om hon blir dömd för något vad gäller mordet nu i TR, så kommer det inte se likadant ut i HR.

Jag tycker att bevisningen ser för tunn ut vad gäller uppsåtet.
Inte heller tror jag som vissa här, att hon skulle vara skydlig att ingripa om hon vetat om vad som pågick.

Men domar är lite som lotteri.

Jag har sett mördare gå fria, trots väldigt mycket mer indicier än i det här fallet.
Tag nu inte illa upp kära Notknapparen..
Det finns ett uttryck om att "var och en må bli salig på sin tro" och aldrig blir det väl lika tydligt som här i tråden när du "tror" och "tycker" om än det ena och än det andra.
Du postar inlägg efter inlägg där du skriver att du tror att lagen skall tolkas på ett visst sätt och utifrån det "troendet" postar du gärna väggar av text.
Eftersom du uppenbarligen helt saknar juridisk utbildning/kompetens, så är synd att du inte tydliggör att i princip allt du skriver baseras på löst gissande och tyckande från din sida.
Visserligen ger Flashback möjlighet att spekulera, men dessa spekulationer bör enl min mening inte framställas som att de skulle baseras på kunskap eller erfarenhet.

Ang det fetade partiet i slutet:
Några fall du skulle kunna tänka dig att nämna?
Så att vi har nånting att jämföra med när vi nu närmar oss domen kl 14?
Just indiciebaserade mål är ju ofta rätt 'tricky' som du väl(?) känner till..
Citera
2023-04-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du menar att Maja varit utanför Toves dörr vid flera tillfällen och bankat på? är det inte samma tillfälle? PG verkade ha lite svårt att minnas exakta tidpunken, men Toves mamma hade sparat deras mess (PG- Tove), och då sa han att det var det tillfället han tänkte på.

Sedan om det har varit ytterligare tillfällen, det har jag isf missat.

https://www.flashback.org/p84156564#p84156564

Ja, första gången var på sommarhalvåret när M och Alexandra kom och bankade på ytterdörren där J senare anslöt.

Den andra gången skedde runt jultid när M stod utanför nån dörr och T fick inte komma ut.
Citera
2023-04-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Maja är i högsta grad inblandad i att Tove har mist livet. Självklart har hon nekat till att ha medverkat genom att hålla I Toves armar , lika sant som att hon sov, mådde illa , och kräktes. Hon är en notorisk
lögnare som ständigt går med offerkoftan på sig , vad det än gäller. Hoppas på rättvisa åt Tove , dvs livstid för dem båda !

Men det kan ju inte du, lika väl som jag veta. Det vill ju inte säga att något är orättvist för båda de har hamnat i en dålig situation som de skall straffas för. Frågan är bara om rätt beslut tas.
Citera
2023-04-19, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
På tal om juridiskt kunnande ?

De här nämndemännen har väl egentligen ingen juridisk kunskap, ja det kanske de har men jag tror inte de behöver ha någon behörighet förutom myndig och svensk medborgare.

En jurist domare är det, och sedan är nämndemännen i TR är som du säger lekmän. De är oftast medlemmar i något parti och utses till TR av kommunfullmäkitge.

I HR sitter det tre juristdomare om jag inte minns fel. Så på det viset blir det kanske lite mer rättsäkert att allvarligt brottmål kan överklagas för bägge parter.
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-19 kl. 12:26.
Citera
2023-04-19, 12:25
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Men det kan ju inte du, lika väl som jag veta. Det vill ju inte säga att något är orättvist för båda de har hamnat i en dålig situation som de skall straffas för. Frågan är bara om rätt beslut tas.

De har inte hamnat i en dålig situation, de har själva skapat den ! Efter att ha tagit livet ifrån Tove, har de mist all rätt till ett eget liv, inte svårare än så.
Citera
2023-04-19, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, första gången var på sommarhalvåret när M och Alexandra kom och bankade på ytterdörren där J senare anslöt.

Den andra gången skedde runt jultid när M stod utanför nån dörr och T fick inte komma ut.

Minns du vem som vittnade om det?
Citera
2023-04-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tag nu inte illa upp kära Notknapparen..
Det finns ett uttryck om att "var och en må bli salig på sin tro" och aldrig blir det väl lika tydligt som här i tråden när du "tror" och "tycker" om än det ena och än det andra.
Du postar inlägg efter inlägg där du skriver att du tror att lagen skall tolkas på ett visst sätt och utifrån det "troendet" postar du gärna väggar av text.
Eftersom du uppenbarligen helt saknar juridisk utbildning/kompetens, så är synd att du inte tydliggör att i princip allt du skriver baseras på löst gissande och tyckande från din sida.
Visserligen ger Flashback möjlighet att spekulera, men dessa spekulationer bör enl min mening inte framställas som att de skulle baseras på kunskap eller erfarenhet.

Ang det fetade partiet i slutet:
Några fall du skulle kunna tänka dig att nämna?
Så att vi har nånting att jämföra med när vi nu närmar oss domen kl 14?
Just indiciebaserade mål är ju ofta rätt 'tricky' som du väl(?) känner till..

Stefan Davidsson blev friad i TR för mordet på Lena Wesström men dömd till 18 år i HR.

Mats Alm blev friad för mord på Linda Chen.
Citera
2023-04-19, 12:27
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Stackars Tove hennes liv hade ju bara precis börjat och hon var lärare så hon måste ju haft ett stort intellekt. Var hennes förövare avundsjuka på Tova?
Citera
2023-04-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det har jag. Och Rättsläkaren har sagt många saker, men aldrig det du påstod.
Och det är inget konstigt med det. Det finns nämligen inget sätt som rättsläkaren skulle kunna fastställa den detaljen på.

Så jag är inte ett skvatt förvånad att du inte kan citera rättsläkaren, och skyller på att du "raderat alla filer".
Du påstår att jag skyller på att filer är raderade

Mina filer ÄR raderade

Du begär att andra ska ge dig filer som bevis
Men du själv bevisar ingenting av dina egna påståenden med inlägg fr fup
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här