2023-04-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Vad har 20-åringen för anledning att ljuga om vad 18-åringen gjorde?
Hon själv får väl inte mildare straff för det?
Behöver väl egentligen inte finnas mycket mer anledning än att ta med sig någon i fallet, alternativ någon sjuklig form av maktutövning. Tjejen är ju uppenbart störd och det känns ju inte som att det skulle vara ooc.
Citera
2023-04-19, 11:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Vad har 20-åringen för anledning att ljuga om vad 18-åringen gjorde?
Hon själv får väl inte mildare straff för det?

Nej möjligen tvärt om då ett långdraget plågsamt mordförlopp där två måste hålla i, förvärrar upplevelsen av mordet för offret - dödsångest. En förvärring i brutalitet som Rätten ofta bedömer som försvårande och kan påverka strafflängden.

Men samtidigt bör man nog tänka på att JJ verkar ha svart bälte i hämndbegär. JJ kanske vill sätta dit sin tidigare kompis?

Nu tror just jag inte att det är orsaken - utan att JJ faktiskt i det här fallet talar sanning. MH deltog och höll fast offrets armar/händer medan JJ ströp.
Citera
2023-04-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, då var hon rädd för tjejerna.
Jag gjorde ett inlägg för någon dag sedan , jättelångt med förhören från alla inblandade och även Toves meddelande till PG, hans vittnesmål också. Och ja, Tove mådde fruktansvärt då. A*lbin pratade med tjejerna sitället och de lämnade. Johanna anslöt ju också sedan.

Jag ser det som att Johanna lägger upp en bild för sina "flying monkeys", inte alls alltid en sann bild om varför någon måste straffas.

Ett typiskt mönster hon personer med sarka naricissitiska drag. De ser sig som offer för något, inte sällan ser de ut en person som är den skyldiga till att de mår dåligt. De kan utmålas på olika sätt som att de är hemska, svartmålning på sociala medier, ryktesbildning om falska påtåenden som gör att man tar ställning mot offret och för narcissisten. på det viset delas inte sällan vängrupper i läger. Det är ofta konflikter runt narcissisten och inte sällan blr det konflikter som förläggs utanför nacissisten själv. Andra blir osams.

Det är ju precis det man ser här.

Ja, men M visar prov på att agera utan J s fysiska närvaro när hon går och bankar på dörren och vill ha ut T. Även om hon under inflytande av J springer hennes äreende, så visar det på att hon inte är en passiv passagerare som enbart sitter hemma och ber för att något ont inte skall hända. Hon deltar aktivt.

Tycker också det är värt att notera att två veckor innan branden vid T s dörr så stod M utanför en annan dörr och T vågade inte komma ut.
Citera
2023-04-19, 11:51
Bannlyst
Jag tycker domen ska bli livstid för 20-åringen och 6-8 år för 18-åringen.
Citera
2023-04-19, 11:51
Medlem
Tuors avatar
Blir bara negern dömd till livstid så vore helt sjukt.

Det är ju fullständigt uppenbart att juden var med på det hela.
Hon blir ändå tvungen att fly landet om hon slipper undan lätt eftersom alla vet vad hon har gjort.
Citera
2023-04-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Vad tror du det blir för dom?
J är hjärnan bakom och får livstid men M har varit med och får lägre straff
Citera
2023-04-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Hon blir ändå tvungen att fly landet om hon slipper undan lätt eftersom alla vet vad hon har gjort.

M va med på det också däremot är J hjärnan bakom
Citera
2023-04-19, 11:55
Medlem
Det här påståendet är onekligen intressant i sammanhanget och kan påverka utgången för 18-åringen:

Citat:
Långt innan dödsorsaken blev officiell sa den mordmisstänkta 18-åringen till en medhäktad att 21-åriga kvinnan i Vetlanda hade blivit strypt.

Men såväl i polisförhören som under rättegången har hon hela tiden förnekat att hon var med då kvinnan dog.

https://www.jp.se/2023-04-13/sa-kunde-bombkvinnan-hjalpa-polisen-i-vetlanda-fallet-kanner-mig-som-en-extramamma

Mer från artikeln:
Citat:
Hon berättar att 18-åringen nästan bara pratar om det som hänt den döda kvinnan. Och att hon själv mest lyssnar och inte frågar 18-åringen varifrån informationen kommer.

– Hennes fall är ju hennes ensak och det jag sitter här för är ju min ensak.

Poliserna frågar sedan 26-åringen om 18-åringen pratat om några detaljer. 26-åringen tar då upp att 18-åringen berättat om hur kvinnans kropp såg ut.

– Att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt, sen var det tänt eld på henne.

Här märks det i förhörsprotokollet att poliserna hajar till. De ber 26-åringen utveckla sig:

– Grovt misshandlad, vad sa du mer?

– Strypt hade hon blivit, berättade hon att (...) blivit. Och sen tänt eld på och att hon var inlindad i ett lakan, upprepar 26-åringen om vad hon hört 18-åringen berätta.

Men vid den här tidpunkten, den 28 november, finns bara uppgifter om att 18-åringen i förhör fått veta av polisen att kvinnan var obducerad.
Citera
2023-04-19, 11:55
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, vi får se jhur rätten ser på det här.

Jag är som sagt inte juridiskt kunnig.

Kode- fallet känner jag inte till.

På tal om juridiskt kunnande ?

De här nämndemännen har väl egentligen ingen juridisk kunskap, ja det kanske de har men jag tror inte de behöver ha någon behörighet förutom myndig och svensk medborgare.
Citera
2023-04-19, 11:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Jag tror att den svenska domstolen dömer det båda svenska tjejerna och fullständigt skiter i deras hudfärger eller religioner.
Citera
2023-04-19, 11:58
Medlem
Ännu en expert som har svårt att se att 18 åringen fölls för mord.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-svart-att-tanka-att-18-aringen-falls-for-mord
Citera
2023-04-19, 11:58
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Det här påståendet är onekligen intressant i sammanhanget och kan påverka utgången för 18-åringen:

https://www.jp.se/2023-04-13/sa-kunde-bombkvinnan-hjalpa-polisen-i-vetlanda-fallet-kanner-mig-som-en-extramamma

Mer från artikeln:
Absolut intresserant. Men påverkar inte utgången om inte rätten fått höra det. Fick rätten höra detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in