2023-04-19, 11:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Läs inlägg de senare av Nödknäpparen som försökte kolla upp det. Hen verkar ha medicinska kunskaper.

Det behövs inga medicinska kunskaper för att posta ett citat.
Men det faktum att du hänvisar till en anonym internetpostares antagna medicinska kunskaper säger allt.
Det finns inget sådant citat. Det är en trådsanning.
Citera
2023-04-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Vad tror du det blir för dom?
Tror dom får höga straff båda två. 20 årinjen flest år
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ser inte ett ord om "garantställning" i den där 1,5 decennium gamla artikeln. Jag tror vi får försöka lämna det där med begrepp till nån som kan dom, men så mycket vet jag att det inte är ett "samlingsbegrepp" utan något mycket specifikt som handlar om vem som kan anses vara garant för en annan person. Vilket alltså inte är vem som helst och, misstänker jag, absolut inte MH till TT.

Håller med att vi kan lämna det dividerandet till mer kunniga inom området.

Jag tror dock MH kan vara i garantställning då hon medverkat till att föra TT till avskild plats.

Utöver den plikt att handla som följer av uttrycklig reglering kan en sådan skyldighet finnas enligt den s.k. garantläran. Det handlar här om situationer då en person befinner sig i en garantställning och därmed har en särskild förpliktelse att skydda eller hjälpa en annan person. En sådan plikt har föräldrar mot sina barn. En garantställning kan vidare följa för t.ex. badvakter och förskolepersonal i förhållande till badgäster respektive barnen på en förskola. Vidare är den som har ansvar för någon form av riskkälla som har medfört en farlig situation för någon annan skyldig att bistå denne.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-19 kl. 11:21.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När hon erkänner allt annat hon gjort, varför erkänner hon inte att hon håller Ts händer?

För att då döms hon för mord.
Det vet nog även MH - har hon hållit fast T i badrummet har hon också deltagit mordet.
Citera
2023-04-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Kolla YouTube-kanalen Prime Crime till exempel. Det är sådant material man väntar på. Hela rättegångar i stort sett.

Så "gott om"=100%. Gotcha!
Citera
2023-04-19, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Men snälla, det är en liten lägenhet..
Det är 1 rum och kök, det är allt.
Det är helt omöjligt att hon inte skulle varit medveten om vad som händer där inne.

Har varit på festa många gånger i väldigt stora hus, så fort det börjar bli "sträng stämning" så märker man det direkt, även om du är på en annan våning.

Jag utgår från vad jag tror lagen säger.

Min övertyglese är att du inte behöver ingripa i ett pågående mord för att förhindra det, vare sig du sover, är vaken eller tittar på.

jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar lagen.

Skillnad är om du själv har uppsåt och medverkart i något skede, oavsett hur litet det än är. Men det ska bevisas.
Citera
2023-04-19, 11:18
Medlem
SweKingCalles avatar
Jag tror att M kommer undan, då kommer J bli förbannad när hon får livstid och berätta exakt hur allt gick till tror jag?

Tragiskt 3 unga liv sluta så här !

Känns som J skulle blivit uppmärksammad långt tidigare, hon kan ju inte betett sig normalt i vardagslivet, ja eller psykopater kanske kan spela olika spel ?
M är ju helt enkelt retarded och skulle väl varit inom funktionhinderomsorgen ?
Citera
2023-04-19, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Så "gott om"=100%. Gotcha!

"Gott om" är iallafall inte 3-minutersklipp med förvrängda röster från dina favorittidningar AB och Expressen.
Citera
2023-04-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag utgår från vad jag tror lagen säger.

Min övertyglese är att du inte behöver ingripa i ett pågående mord för att förhindra det, vare sig du sover, är vaken eller tittar på.

jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar lagen.

Skillnad är om du själv har uppsåt och medverkart i något skede, oavsett hur litet det än är. Men det ska bevisas.

fel fel fel, men du får gå runt o tro det om du vill. många som försökt förklara för dig och även visat diverse olika lagtexter men du kör på din tro.
Citera
2023-04-19, 11:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Benen är mycket starkare än armarna. T spelade fotboll i div 2, så hon var nog ganska vältränad. Tror inte man kan hålla fast benen med sina händer på det sätt. T s armar hade iså fall varit fria. Då borde hon använt dom till att slå sig fri.
Njä, det går kanske inte, men jag såg det som en möjlig förklaring till blåmärkena.

T borde använt armarna direkt när J satte sig och M inte höll. Enligt J tog M inte tag förrän efter förflyttningen.
Det går inte ihop.
Citera
2023-04-19, 11:22
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Håller med att vi kan lämna det dividerandet till mer kunniga inom området.

Jag tror dock MH kan vara i garantställning då hon medverkat till att föra TT till avskild plats.

Utöver den plikt att handla som följer av uttrycklig reglering kan en sådan skyldighet finnas enligt den s.k. garantläran. Det handlar här om situationer då en person befinner sig i en garantställning och därmed har en särskild förpliktelse att skydda eller hjälpa en annan person. En sådan plikt har föräldrar mot sina barn. En garantställning kan vidare följa för t.ex. badvakter och förskolepersonal i förhållande till badgäster respektive barnen på en förskola. Vidare är den som har ansvar för någon form av riskkälla som har medfört en farlig situation för någon annan skyldig att bistå denne.
Det där handlar ju om någon som ansvarar för en plats eller personer på sitt arbete eller annan tjänst (eller som förälder, barnvakt osv). Det gäller inte privatpersoner emellan.
Citera
2023-04-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, det går kanske inte, men jag såg det som en möjlig förklaring till blåmärkena.

T borde använt armarna direkt när J satte sig och M inte höll. Enligt J tog M inte tag förrän efter förflyttningen.
Det går inte ihop.

För att ett begripligt händelseförlopp ska bli logiskt tror jag det bästa är att du bortser från J s beskrivning om vad som hände i badrummet. Skala av allt förutom grannens vittnesmål och rättsläkarens utlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in