2023-04-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Jo jag vet men nog fan är det ett märkligt sammanträffande

Jag tror det betyder något annars varför flytta henne ett dygn innan domen avkunnas.

Tror inte det betyder något.

Dom kommer sitta inne den närmsta delen av sina liv så lika bra att flytta lådorna.

Kan säkert ha med schema och resurser mellan anstalt och häkte att göra.
Citera
2023-04-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Tror Johanna blir dömd för både mord och gravfridsbrott och får 18 år och när det gäller Maja så tror jag och hoppas att hon bara blir dömd för gravfridsbrott, så det är väl max 4 år där. Men men, we’ll see.
Vilken tid kommer domen ?
Citera
2023-04-19, 09:53
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Vilken tid kommer domen ?

14.00
Citera
2023-04-19, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
14.00
Ok, tack!
Citera
2023-04-19, 09:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jo det har jag. Min fråga berör om MH kan belastas för likgiltighetsuppsåt för JJs gärning.

Om MH inte sover så är hon rimligen medveten vad som sker. Då undrar jag om MH behöver medverka i gärningen för att belastas för likgiltighetsuppsåt eller om det räcker att hon ser vad som händer men är likgiltig inför effekten.

Jag tror att Maja behöver på ett eller annat sätt (bevisligen) medverka i brottet (mordet), i något skede, för att kunna dömas för likgiltighetsuppsåt.

Även om inte Maja har fattat att Johannas avsikt helt tiden varit att döda Tove, så om hon precis i slutet när Tove stryps, hjälpt till att hålla Toves armar och sedan inte i det läget när hon fattar att det handlar om mord förökt avbryta, sopa på hjälp eller på annat sätt uppmärksamma hjälpbehovet utifrån via grannen , 112 eller vad som helst, kan dömas för likgiltighetsuppsåt.

Men om hon "bara" vaknat till bråket, inte vetat om vad Johanna har haft för avsikt innan mordet, sett och insett vad som sker, då behöver hon inte agera:

"En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. Någon allmän skyldighet att ingripa mot andras brottslighet finns inte. I vissa fall finns dock en sådan skyldighet, exempelvis för en förälder som inte hindrar sitt barn från att begå ett brott."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

Så uppfattar jag det.
Citera
2023-04-19, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Varför la J inte all skuld på M?
Svar: Damage control

När M berättat för samsittaren att T blivit strypt, körd till skogen och bränts, konfronteras J först med dumpningsresan, om jag minns rätt. J och Sangborn vet då inte hur mycket eller vad M ev. mer berättat.

Min tro är då att Sangborn pressat J lite på vad som hänt och J berättat - en del.
Sangborn har då insett att J ligger risigt till och för att styra förloppet råder hon J att erkänna en mindre förseelse som fick en olycklig utgång. Med erkännandet försatt J chansen att lägga skulden på M, vilket jag inte tror att de tänkt på.

Om J sett den kopplingen, tror jag inte hon är så förtjust i Sangborn längre.
Men alltså - du måste ju förstå att om du hävdar att J varit ensam om att döda T så har J full kontroll över informationen. Hon kan säga vad som helst, det finns ingen som kan motsäga henne. Den enda begränsningen är att hennes berättelse måste passa med vad rättsläkaren rimligen kan ha hittat.

Hon kan sätta in M på en rad platser i händelseförloppet om hon vill dela skulden eller hämnas. Det är t ex troligt att rättsläkaren kommer hitta skador på Ts bakhuvud och rygg eftersom hon fallit baklänges. Om J vill hämnas så sätter hon in M i den händelsen t ex genom att M och T puttade på varann och T föll baklänges.

Hur troligt är det att rättsläkaren ska hitta spår på kroppen av att M hållit Ts händer, särskilt om det aldrig har hänt? Det är ju oerhört dumt att skriva in M i historien i ett moment som inte förorsakar några särskilda skador, särskilt som det finns moment med tydliga skador.

Edit: du får sluta kalla J slug om du tror att hon gör en sån miss
Citera
2023-04-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att Maja behöver på ett eller annat sätt (bevisligen) medverka i brottet (mordet), i något skede, för att kunna dömas för likgiltighetsuppsåt.

Även om inte Maja har fattat att Johannas avsikt helt tiden varit att döda Tove, så om hon precis i slutet när Tove stryps, hjälpt till att hålla Toves armar och sedan inte i det läget när hon fattar att det handlar om mord förökt avbryta, sopa på hjälp eller på annat sätt uppmärksamma hjälpbehovet utifrån via grannen , 112 eller vad som helst, kan dömas för likgiltighetsuppsåt.

Men om hon "bara" vaknat till bråket, inte vetat om vad Johanna har haft för avsikt innan mordet, sett och insett vad som sker, då behöver hon inte agera:

"En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. Någon allmän skyldighet att ingripa mot andras brottslighet finns inte. I vissa fall finns dock en sådan skyldighet, exempelvis för en förälder som inte hindrar sitt barn från att begå ett brott."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

Så uppfattar jag det.

Det där har vi redan diskuterat, det citatet du använder gång på gång är mer riktat till allmänheten och allmän plats.

Dvs om du bevittnar ett mord utan att ingripa på öppen gata så blir du inte dömd för medhjälp.

Nu pratar vi om en icke allmän plats, en liten lägenhet där alla inblandade känner varandra.
Citera
2023-04-19, 10:05
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ljudfilerna från Tove-rättegången kommer att börja publiceras under morgondagen (20/4). Rättsläkarens förhör är det första som läggs upp. Resten får tyvärr vänta tills efter helgen då de blir offentliga först efter förkunnad dom, och olycklig postgång gör att de anländer först på måndag.
www.swefup.se
Citera
2023-04-19, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, att M, av självbevarelsedrift, helt stänger av och tänker att ingenting hänt.
Om hon har så lätt att stänga av ett mord och dumpning av er kropp, vad säger det om henne? Hon är livsfarlig.
Citera
2023-04-19, 10:09
Medlem
I dag kommer domen och jag hoppas på livstid.
Citera
2023-04-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Så uppfattar jag det.

Tack för bra återkoppling!

Om vi gör hela scenariot lite mer komplicerat och lägger även till att MH är medverkande till att få med TT hem till JJ (även om det inte bevisats att MH visste att ett mord skulle ske), att hon är vaken vid mordet men ingriper inte och att hon därefter ”vaktar” kroppen medan JJ är på mc. Behöver man fortfarande bevisa att hon aktivt medverkat i att hålla fast TT eller räcker alla omständigheter runt omkring för att belasta MH för likgiltighetsuppsåt?

Avseende det sista citatet, så har man skyldighet att ingripa vid grova brott som t ex våldtäkt, mord etc precis som en förälder behöver hindra sitt barn. Det finns ett antal specifika brott som är uppräknade varav mord är ett av dessa.
Citera
2023-04-19, 10:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det där har vi redan diskuterat, det citatet du använder gång på gång är mer riktat till allmänheten och allmän plats.

Dvs om du bevittnar ett mord utan att ingripa på öppen gata så blir du inte dömd för medhjälp.

Nu pratar vi om en icke allmän plats, en liten lägenhet där alla inblandade känner varandra.

Så du menar att om man är i en lokal, lägenhet, villa eller liknande gäller annan lag; att man då måste ingripa?

Visserligen kanske man i rätten anser att Maja rimligen borde ha varit vaken, hört bråket eller minst grannens påringningar, men oavsett vad hon har gjort eller inte har gjort kommer att befinnas vara skydlig till mordet? Även om hom bara suttit kvar på sängen?

Det finner jag orimligt.
Något slags uppsåt måste det väl ändå kunna bevisas, om aldrig så litet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in