Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Varför la J inte all skuld på M?
Svar: Damage control
När M berättat för samsittaren att T blivit strypt, körd till skogen och bränts, konfronteras J först med dumpningsresan, om jag minns rätt. J och Sangborn vet då inte hur mycket eller vad M ev. mer berättat.
Min tro är då att Sangborn pressat J lite på vad som hänt och J berättat - en del.
Sangborn har då insett att J ligger risigt till och för att styra förloppet råder hon J att erkänna en mindre förseelse som fick en olycklig utgång. Med erkännandet försatt J chansen att lägga skulden på M, vilket jag inte tror att de tänkt på.
Om J sett den kopplingen, tror jag inte hon är så förtjust i Sangborn längre.
Men alltså - du måste ju förstå att om du hävdar att J varit ensam om att döda T så har J
full kontroll över informationen. Hon kan säga vad som helst, det finns ingen som kan motsäga henne. Den enda begränsningen är att hennes berättelse måste passa med vad rättsläkaren rimligen kan ha hittat.
Hon kan sätta in M på en rad platser i händelseförloppet om hon vill dela skulden eller hämnas. Det är t ex troligt att rättsläkaren kommer hitta skador på Ts bakhuvud och rygg eftersom hon fallit baklänges. Om J vill hämnas så sätter hon in M i den händelsen t ex genom att M och T puttade på varann och T föll baklänges.
Hur troligt är det att rättsläkaren ska hitta spår på kroppen av att M hållit Ts händer, särskilt om det aldrig har hänt? Det är ju oerhört dumt att skriva in M i historien i ett moment som inte förorsakar några särskilda skador, särskilt som det
finns moment med tydliga skador.
Edit: du får sluta kalla J slug om du tror att hon gör en sån miss