Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är korrekt att den svartvita polisbilen som står mellan två polispiketer är en SAAB 900 Turbo och inte en Volvo typ 240/242/244.

Klipp ur filmen PALME - mordet
https://www.youtube.com/watch?v=h9zPSQOpbYE&t=48s

Eller som bilden i den här artikeln. Det stämmer dock tydligen inte att den versionen byttes ut 1984 till den blågula stripade versionen som Söderström anlände i. I och med att den bevisligen användes i februari/mars 1986.
https://www.klassiker.nu/reportage/saab-i-lagens-namn

Rätt ska vara rätt. Men det tar inte bort faktum att många av polisens, speciellt VD1, förehavanden den här kvällen/natten är märkliga och dåligt loggade och ofta helt oförklarliga tidsmässigt och positionsmässigt.

Enligt Anders Ekman, i förhör, så dyker en journalist/fotograf upp i en Ford Sierra (ska inte blandas ihop med den Ford Scorpio som civila poliser dyker upp i).

"Efter en stund kommer någon form av reportagebil till platsen och vad Anders Förstod så var det en journalist som kom i bilen. Han säger att mannen ifråga färdades i en Ford Sierra. I varje fall var det någon Fordbil som mannen åkte i. Han var i 25-30årsåldern och mörkhårig, samt iklädd en gråaktig rock".

Det kan vara personen som tagit de första bilderna (och den bilden som inte har polisens numrering i övre högra hörnet) efter att avspärrningen (tejpen) satts upp. D v s under de 5-10 minuterna som AE och KD (KA) är på platsen och innan de beger sig till Sabbatsberg och innan SE lämnar mordplatsen för att gå tillbaka till Skandia, strax innan eller lite efter 23:40.

För övrigt var det tre polisbilar som hade nummer 160 som de tre sista siffrorna. 1160, 2160 och 3160 . I dokumentet nedan nämns inte ens 1520 med CD och TE. Märkligt.
https://wpu.nu/images/e/e5/Pol-A6797-00_Lista_polispatruller_under_mordnatten.pdf

I vilken tidsordning vill du lägga säkra källors ankomsttider och avgångstider?
Ett förslag, vi har:
1. Gösta Söderström + kompis.
2. Ambulans.
3. Polis-piket.
4. Journalist-fotografer.
5. Kriminaltekniker ink. kriminaltekniker-fotografen.

Troligtvis finns det mycket mer bilder från journalist-fotograferna.
Journalist-fotografer är riktigt duktiga fotografer, säkert stråt vassare än
kriminaltekniker-fotografer.

Journalist-fotograferna måste ha kommit efter att ambulanserna har åkt,
annars borde det finnas bilder på ambulanserna?
Senast redigerad av sovvandring 2023-04-18 kl. 17:51.
Citera
2023-04-18, 19:21
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Börjar vi inte komma lite "off topic"?

Den rådande mediala doktrinen under 80-talet borde inte vara irrelevant för MOP.
Citera
2023-04-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Den rådande mediala doktrinen under 80-talet borde inte vara irrelevant för MOP.
Berätta! Vad har det med motivbild eller gärningsmannen att göra?
Citera
2023-04-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det var intressant information. Vart kan jag läsa mer om den uppgiften? Att Mårten planerat att gå på bio den kvällen med sin flickvän är ju en sak. Men att Olof och Lisbet skulle vara inplanerade som biosällskap redan 1 vecka innan mordkvällen är för mig en helt ny uppgift.

Jag har förresten sett några avsnitt på din Youtubekanal. Mycket bra och ambitiöst initiativ. Sådant uppskattas!

Tack!

Tipset kommer från Lars Krantz: https://drive.google.com/file/d/1Z94Xs5b_KOZAoYsnx7ku9tAo7kGMse3z/view
Citera
2023-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Jag spekulerar ju givetvis, precis som du gör. Lisbeth visste förmodligen vem mannen var och vad OP och han diskuterade. Som vi får veta av sjuksköterskan på SABB, så sa Liabeth att Olof ville gå till Dekorima. Det troliga är då, enligt mig, att han fått instruktion av mannen utanför Grand att gå dit för ett möte, av någon anledning.
Mindre troligt anser jag det vara att "en vän" från Kreta flugit upp till Stockholm för att få en "påse" av OP en iskall fredagskväll kl 23.30 vid en reklampelare utanför Dekorima. Ett lämpligare förfarande hade ju varit att bjuda hem "vännen" till lägenheten för en frukost på lördagsmorgonen, alternativt ta en frukost på hotellet där han bor.

23.20 var troligen mötet planerat till. Hoppas inte du missat att "Harvard-affären" var i full gång och OP var enligt uppgifter väldigt plågad av detta. Då skulle nog inte huset på Kreta som OP fick förbättra situationen för honom. Självklart kunde de träffats någon annanstans, men det kan ju ha varit Theo som bara hade möjlighet att kort träffa OP denna kväll, om han nu var i Sverige i något helt annat ärende.
Vilket "utländsk språk" (utom engelska, rimligen) menar du att vittnet AB kan ha hört LP säga något på i samband med skotten?
Citera
2023-04-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är Lars Borgnäs som skriver om detta och i vanlig ordning fläskar han på en del. Vid läsning av förhören med Gun Tredite och Katrin Ekström blir händelseförloppet inte lika dramatiskt.

GT kommer i förhör femte mars med tidsangivelsen att mötet mellan Olof Palme och mannen sker 2312. Vid den tidpunkten är Mårten Palme/Ingrid Klering kvar med makarna Palme.

Nu verkar du redan ha bestämt dig, baserat på ordvalen. Men ställer du Borgnäs uppgifter från vittnena själva mot Palme-sken-utredningens material som på många ställen är förvanskad, speciellt i tid, som flera vittnen också vittnat om, så vet jag vilken sida jag väljer, alla dar i veckan.
Citera
2023-04-18, 21:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Mycket bra feedback.

Han går över först om jag minns rätt.

Detta ska får jag läsa på mer om.

Men hans taxi fotas på den positionen 23:30-23:40 ???

Jag minns inte riktigt och kan ha fel.
Ja, vi har några sena bilder på Delsborn där taxin i.a.f. stod på den sidan.
Han fastnar på lite bilder bl.a.
Han följde sedan med till KCV och lämnade sina uppgifter 00:20

Frågan är om uppgifterna exakt ger svar på denna fråga. Kan ju vara som med så mycket annat att det är luckor?
Citera
2023-04-18, 21:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag minns inte riktigt och kan ha fel.
Ja, vi har några sena bilder på Delsborn där taxin i.a.f. stod på den sidan.
Han fastnar på lite bilder bl.a.
Han följde sedan med till KCV och lämnade sina uppgifter 00:20

Frågan är om uppgifterna exakt ger svar på denna fråga. Kan ju vara som med så mycket annat att det är luckor?

Var det inte ett foto av Ulf Karlsson där Delsborn står intill avspärrningen men taxin är inte där?

Eller så kom den inte med på fotot, minns inte riktigt. Längesedan vi grävde i det där nu.
Citera
2023-04-18, 21:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Nu verkar du redan ha bestämt dig, baserat på ordvalen. Men ställer du Borgnäs uppgifter från vittnena själva mot Palme-sken-utredningens material som på många ställen är förvanskad, speciellt i tid, som flera vittnen också vittnat om, så vet jag vilken sida jag väljer, alla dar i veckan.

Pia E nämner väl också strax efter 23.10 som tiden hon är ute på trottoaren, och då ser hon LOP komma ut några minuter senare.

De som var med Palme då säger väl att ingen annan talade med honom ute på trottoaren.
Citera
2023-04-18, 22:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
I vilken tidsordning vill du lägga säkra källors ankomsttider och avgångstider?
Ett förslag, vi har:
1. Gösta Söderström + kompis.
2. Ambulans.
3. Polis-piket.
4. Journalist-fotografer.
5. Kriminaltekniker ink. kriminaltekniker-fotografen.

Troligtvis finns det mycket mer bilder från journalist-fotograferna.
Journalist-fotografer är riktigt duktiga fotografer, säkert stråt vassare än
kriminaltekniker-fotografer.

Journalist-fotograferna måste ha kommit efter att ambulanserna har åkt,
annars borde det finnas bilder på ambulanserna?

Söderström strax efter 23.24.00
3230 ca 10 sekunder efter Söderström
951 ca 23.25.00
912 ca 23.27
1230 ca 23.28
912 och 951 lämnar strax före 23.29.00
23.30 kommer Ulf Karlsson som när han kör mot mordplatsen ser ambulans åka därifrån.
Melander och Schönstedt ca 23.40
Schmidt och Michanek några minuter efter Melander och Schönstedt
Klecka och Söderberg strax efter det.
Svt 23.55, kommer tillbaka igen 00.55.
Citera
2023-04-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Söderström strax efter 23.24.00
3230 ca 10 sekunder efter Söderström
951 ca 23.25.00
912 ca 23.27
1230 ca 23.28
912 och 951 lämnar strax före 23.29.00
23.30 kommer Ulf Karlsson som när han kör mot mordplatsen ser ambulans åka därifrån.
Melander och Schönstedt ca 23.40
Schmidt och Michanek några minuter efter Melander och Schönstedt
Klecka och Söderberg strax efter det.
Svt 23.55, kommer tillbaka igen 00.55.
Ok, bra sammanställning.
När kom kriminalteknikerna inklusive kriminaltekniker-fotografen till BP?
Citera
2023-04-18, 22:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas

Lars Borgnäs kommer med sina intervjuer 1998 och PU hör kvinnorna sex respektive tio dagar efter MOP. Vittnesforskningen är entydig när det gäller vikten av att höra ett vittne så tidigt som möjligt i ett ärende för att minimera yttre påverkan. Det är bara att jämföra LBs skildring med vad som står i förhörsprotokollen, finns hos Remstam. Har aldrig sett en uppgift på att Gun Tredite och Katrin Ekström påstått att deras förhör skulle blivit förvanskade .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in