2023-04-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag håller med.
Även GW borde beordrats munkavle.

Men han lär väl sitta och brumma på efter fem imorgon
eller på Nyhetsmorgon framigenom...

Japp GW är i sin tur kompis med Lapidus och arbetskamrater på TV4.
Kanske Clea är jaktintresserad och är ute och skjuter med GW 😁, det har inte framkommit men jag skulle inte bli förvånad.
Citera
2023-04-18, 19:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Japp GW är i sin tur kompis med Lapidus och arbetskamrater på TV4.
Kanske Clea är jaktintresserad och är ute och skjuter med GW 😁, det har inte framkommit men jag skulle inte bli förvånad.
Clea sköt väl sig själv i foten bokstavligen talat i Eksjö TR.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-yrkar-pa-livstids-fangelse-4

Det finns ju andra intressenter i detta fall som kanske (eller inte) påverkat/s...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ansvarige-utredaren-richard-finndahl-tog-ledigt-for-jaktresa-med-leif-gw
Senast redigerad av Romper 2023-04-18 kl. 19:47. Anledning: .
Citera
2023-04-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag har fått en helt annan (negativ) bild av dessa "experter" GW. Lapidius...Silbersky när de uttalat sig om fallet.
Jag som inte varken har utbildning eller läst en enda deckare men bara följt det här i detalj...
Lapidius sa även att det var en RL och att det kan bli att Sangborn vill höra någon annan....något sånt...Det var ju dessutom tvåläkarförfarande eller vad det kallas och RL är ju väldigt tydlig med att förklara att analyser inte hade gjorts i den preliminära rapporten om jag förstod henne rätt i TR och vad andra förklarat här. Den är ju preliminär av en anledning...
Jag kan som sagt i inget om hur ingående TR förstår eller stämmer av tex RLs förhör med utlåtande...låter på andra som de bara lyssnar på det som sägs under rättegången men det kan väl inte stämma helt? Om de undrar något eller har flera frågetecken går de väl in och läser FUP?
Det är ju just där man undrar och känner att de nog friar MH från mord, för det blir för mycket att ta in och Clea väcker det här frågetecknet och RL ursäktar sig dessutom typ... jag tror inte tiden finns för dem att hinna sätta en fällande dom på MH....
Eller?
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara men Lapidus och GW är bara personer som har sin uppfattning precis som vi alla andra här på Fb.
Så se inte ner på dig själv och din kunskap och sunt förnuft.

Om du har en Adv eller jurist som säger till sin klient att det är en solklar seger för klienten rekommenderar jag att man ska byta ombud. Hur domstolen dömer och värderar vet ingen i förväg.

Som jag uppfattar det som kom fram under rättegången så är det en 50/50 chans eller risk beror på hur man ser det att MH får en fällande dom mot sig.
Jag tror att vår MH kommer att bli vårt svar till OJ Simpson i uppfattning om hennes delaktighet 😉.
Citera
2023-04-18, 19:36
Medlem
[quote=flashmaner|84190683]
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Var står det om deras vikt i FUP? [/qa juote]

Vem har sagt att deras vikt står i FUP, och varför frågar du mig om det?
Det har skrivits en hel del om deras vikter i tråden. Sök så finner du.

Planlösningen finns i FUPen. Du hade ju läst den. Där ser du att det är väggar på alla fyra sidor om alkoven.

Fel igen, badrumsdörren går ut hallen och vetter mot köket. Du får läsa på istället för att sprida en massa killgissninar!

Se ovan

Är det så du kommer agera när du är klar med dina juridikstudier? Inför rätten presentera din uppfattning baserad på killgissningar.

I lägenheten rakt under ja. tar du inte till dig någonting av information du får dig till livs?

Som jag redan förklarat för dig en gång. Appen registrerar rörelse.
Du är inte juridikstuderande, eller hur?! Du är inte ens gammal nog för universitetsstudier va?

Du har alldeles för många förutfattade meningar i en viss riktning för att jag skall kunna sätta någon som helst trovärdighet till ditt objektiva intresse.

Mina svar till dig står i direkt relation till dina inlägg. Du påstår att du läst FUP men har inte ens koll på planslöningen, men skriver ändå om den som om du hade full koll.

Om du är juridkstuderande och objektivt intresserad, då hade du inte varit full av fördomar och du hade tagit reda på fakta innan du uttalar dig. Bara en sådan sak som att du påstår att jag har fel på många punkter men du klarar inte av att lämna några exempel alls. Hade du varit ödmjuk hade du inte hållit på på det viset.

Förutsatte att eftersom du påstod att det fanns så specifika siffor på hur mycket båda tjejernas väger så fanns det dokumenterat (mer än kommentarer på flashback). Jag har inte sett det någonstans i utredningen, förstår det som att det inte finns med andra ord.

Ser på planritningen att det är en alkov med väggar, lägenheten är nyligen renoverad och bland annat polisen som gjorde pl§21 beskriver i förhöret att sängen stod i vardagsrummet med ett draperi (ingen vägg). Lägenheten är en 1a. Det är orimligt att argumentera för att en så hög duns inte skulle ha låtit för någon som befinner där. Med det inte sagt att man som berusad omöjligen hade kunnat sova igenom det, men bör läggas till som en aspekt i utredningen givetvis.

Du verkar inte må så bra, det finns hjälp att få, kramar.
Senast redigerad av jurstud12345 2023-04-18 kl. 19:41.
Citera
2023-04-18, 19:39
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ska man tolka det som att J inte alls haft samsittning efter de få första dagarna? Och att det var Ms (och utredningens) smala lycka att Josefine råkade komma in?
Hur menar du?

JJ hade väl samsittning med en Nealy Karlsso*?
Citera
2023-04-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, en kort förklaring kommer här.

Det handlar om maginnehåll i lungorna, om det finns eller inte.

I den preliminära rapporten fanns information om att det fanns tecken på maginnehåll i lungorna. Det fanns ett skum (vill jag minnas det var) och detta skum kan vara tecken på maginnehåll. Men måste inte vara det. Fyndet av skummet gjorde att det stod preliminärt att det fanns tecken på maginnehåll i lungorna.

För att ta reda på om skummet verkligen kom från maginnehåll, måste skummet analyseras. Detta gjordes senare och då konstaterades att det inte kom från maginnehåll. Därför togs den preliminära informationen bort ur rapporten.

Jag minns inte exakt var denna informationen kom fram, men rimligen var det under rättsläkarens förhör i domstolen.

Ah, ja men nu ringer det en klocka. Och då blir det ju märkligt att presentera det på det sätt Lapidus gjorde. Tack för förklaringen!
Citera
2023-04-18, 19:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent jurididkt, kan jag inte se att det finns någon som helts möjlighet att bygga upp något alls som kan likna en indiciekedja mot Maja, inte heller att hon skulle varit med på att hålla några händer.

Rent känslomässigt, tror jag inte att Maja har den kapaciteten att vara med på ett mord. Jag tycker att hon verkar vara en mycket motvillig medhjälpare till att ens flytta kroppen, utan Johanna verkar få göra grovjobbet mycket själv.

Jag tror ju att i det skedet som det skulle handl om att hålla händer på Tove, då skulle det ha varit precis i det initiala skedet, men som Johanna beskriver det, skulle det då ha varit i det senare skedet.

Min tro är, att fallet och skallskadan har gjort Tove spåpass omtöcknad och möjligen även nära eller medvetslös, och att Tove därför inte har kunnat fajtas och försvara sig särskilt mycket.

Jag har svårt att se att Maja skulle komma till att hjälpa hålla händerna precis när Tove håller på att kvävas, dö. Mycket svårt att tänka att en person kan göra något sådant och det krävs en Johanna personlighet för det. Men att Maja skulle hjälpa Johanna att avsluta Toves liv, med vilja, nej...

Möjligen skulle Maja ha kunnat vakna av tumultet, och trott att det handlade om ett fysiskt bråk, inte Johanna som är på väg att avrätta Tove.

Då kanske hon tror att hon behöver hjälpa till för att förhindra Tove ta på Johannas hals, alltså det som Johanna hävdar. Men jag tror ju at OM Tove gjorde det, så var det för att hon kände sig ytterligt hotad till livet, vilket hon ju var. Då borde väl Maja också se det?

Så möjligen släppte Maja sitt tag om händerna när hon uppfattade vad som höll på att hända.

Fast jag håller inte med om att ingen skulle klandra Maja för något sådant, att skydda Johanna? Eller missuppfattar jag dig här?

I det läget borde hon försöka att skrika till dom, sära dom, skrika på hjälp i trapphuset. Skrika till dom att hon ringer polisen. Aldrig kan man acceptera att det blir ett sådant fysiskt bråk utan att man själv reagerar med allt man kan? Eller det kanske är så du menar?

Rent förnufts/känslomässigt är det dit jag kan sträcka mig, att Maja kanske för några sekunder trodde att hon behövde skydda Johanna, men avbröt. Mest tror jag dokc att hon är oskyldig till mord.

Jag tror dock att Maja vet betydligt mer än det hon har erkänt, men att hon inte gjorde något för att hjälpa Tove. Hon hörde eller såg. Men ingrep inte.

Och som du vet, jag tycker inget av det som hon bevisligen har gjort är på något sätt ok. Hon borde ha bollat med någon hon kände förtroende för, precis som Tove gjorde med PG. Bara för att kolla om hon tänkte och kände rätt/fel. Och vad hon borde göra.

Men som jag fattar det försökte Johanna inte stärka bandet till föräldarrna direkt, utan tvärtom. hon ville väl ha en lydig och viljelös Maja som gjorde ecakt allt hon ville.

Snart vet vi svaret på var rätten kommit fram till.
Alltid lika läskigt.
Det första jag tänkte när M, som ett rinnande vatten, redogjorde för Js alla mordplaner var att hon troligtvis känt sig sprängfylld av otäckheter som hon inte kunnat dela med någon utan varit tvungen att bära ensam, något som tryckt henne. Att äntligen få släppa ut hemligheterna blev som en befrielse från bojor, tror jag.

Vänskapen med J rådde över allt annat, så att riskera den för att lätta på hemlighetsbördan var inget alternativ.
Citera
2023-04-18, 19:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
De saker du tar upp ovan är väl irrelevant för ort och gäller väl vart hon än landar, eller menar du att det bara är i Vetlanda ovanstående gäller?

Alla som är oskyldigt åtalade och alla som sonat sina brott måste väl få vara välkomna någonstans. Det betyder inte att dömda pedofiler som sonat sitt brott skall jobba i skolan. Förstår du verkligen inte något så basalt?

Min fråga var om hon kommer att vara välkommen i villan i Vetlanda. Alltså; kommer hennes föräldrar låta henne komma hem? Kan de lita på henne så att de törs ha henne boende hos dem? Hon har ju uppenbarligen utnyttjat och lurat dem totalt. Hon är en pundare som haft psykoser. Sett demoner. Hon låter ju totalt livsfarlig.

Även om hon inte blir dömd för mord så betyder inte det att hon är oskyldig.
Och hon har då inte sonat sitt brott.
Citera
2023-04-18, 19:46
Medlem
Rompers avatar
[quote=jurstud12345|84191219]
Citat:

Förutsatte att eftersom du påstod att det fanns så specifika siffor på hur mycket båda tjejernas väger så fanns det dokumenterat (mer än kommentarer på flashback). Jag har inte sett det någonstans i utredningen, förstår det som att det inte finns med andra ord.

Ser på planritningen att det är en alkov med väggar, lägenheten är nyligen renoverad och bland annat polisen som gjorde pl§21 beskriver i förhöret att sängen stod i vardagsrummet med ett draperi (ingen vägg). Lägenheten är en 1a. Det är orimligt att argumentera för att en så hög duns inte skulle ha låtit för någon som befinner där. Med det inte sagt att man som berusad omöjligen hade kunnat sova igenom det, men bör läggas till som en aspekt i utredningen givetvis.

Du verkar inte må så bra, det finns hjälp att få, kramar.

Har du läst aktbilaga 153?

Där finns Toves uppgifter ang. längd och vikt.

JJs uppgifter har jag inte sett i något officiellt dokument.
Citera
2023-04-18, 19:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Hur menar du?

JJ hade väl samsittning med en Nealy Karlsso*?
Var det inte bara en väldigt kort tid innan hon släpptes? Minns jag fel?
Citera
2023-04-18, 19:52
Medlem
Tiares avatar
Ang att Johanna är på Hinseberg är det ett sign att hon kommer sitta där sen eller?
Citera
2023-04-18, 19:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Min fråga var om hon kommer att vara välkommen i villan i Vetlanda. Alltså; kommer hennes föräldrar låta henne komma hem? Kan de lita på henne så att de törs ha henne boende hos dem? Hon har ju uppenbarligen utnyttjat och lurat dem totalt. Hon är en pundare som haft psykoser. Sett demoner. Hon låter ju totalt livsfarlig.

Även om hon inte blir dömd för mord så betyder inte det att hon är oskyldig.
Och hon har då inte sonat sitt brott.
Nja, knappast pundare.
Rökt brass några gånger ätit spetsad kaka och provat kola en gång.

Enligt uppgifter här så har hennes föräldrar hälsat på henne på häktet i Jönköping.
Så förskjuten av sina fosterföräldrar verkar hon inte vara.

Men förmodligen så vet nog både Maj* och föräldrarna att det inte finns någon ljus framtid i Vetlanda...
Senast redigerad av Romper 2023-04-18 kl. 20:01. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in